Door , , 43 reacties

Met Star Wars Episode III: Revenge of the Sith kwam er in 2005 een voorlopig einde aan de reeks feature-films van Star Wars. Binnen niet al te lange tijd maakte George Lucas echter bekend dat de laatste film niet hoefde te betekenen dat er geen nieuwe verhalen meer bij zouden kunnen in het rijke Star Wars-universum. Zo werd de deur open gezet voor projecten als Star Wars: The Clone Wars, en Lucasarts kondigde op de E3 van 2006 een nieuwe Star Wars-game aan.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: Playstation 3
Andere (niet vergelijkbare) versies: PS2, PSP, DS, Wii

Het nieuwe spel van Lucasarts ging lang door het leven als 'Next-gen Star Wars game' en maakte vooral naam door de technieken die Lucasarts gebruikte in het spel. Toen de setting van het spel eenmaal bekend werd, reageerden veel fans enthousiast. Star Wars: The Force Unleashed vult een deel van het gat tussen Episode III en IV in. De speler neemt de rol aan van de geheime leerling van Darth Vader. Deze Secret Apprentice is Vader's belangrijkste instrument bij zijn jacht op de overgebleven Jedi in het universum, maar tegelijkertijd werkt Vader aan een groter plot, waarbij zijn leerling ook betrokken is. De leerling wordt in het begin niet bij naam genoemd, maar heet Galen Marek, en hij is de zoon van twee door Darth Vader vermoorde Jedi.

Star Wars: The Force Unleashed

Het zal niemand verbazen dat deze setting, en daarmee samenhangend het verhaal in Star Wars: The Force Unleashed, een van de sterkste punten is van het spel. Uiteraard zouden we hier pagina's kunnen vullen met plottwists en andere punten die het verhaal zo sterk maken, maar dat zou zonde zijn. The Force Unleashed kent ruwweg alle basiselementen die je ook in de films bent tegengekomen. De basis daarvoor is uiteraard het eeuwig durende gevecht tussen goed en kwaad, tussen Light en Dark, en zoals het een goed Star Wars-verhaal betaamt speelt diezelfde strijd zich af in het hoofd van de protagonist.

Behalve herkenbare elementen in het verhaal verschijnen er in Star Wars: The Force Unleashed uiteraard ook veel bekende namen. Darth Vader, Leia Organa, Senator Bail Organa, Jedi-meester Shaak Ti en The Emperor: allemaal min of meer bekende namen uit eerdere Star Wars-verhalen. Ook planeten als Kashyyyk en Nar Shaddaa maakten al eerder hun opwachting in Star Wars-spellen en films. Het ontwikkelteam heeft bij de ontwikkeling voor een groot deel de vrije hand gekregen wat betreft elementen die gebruikt konden worden in het spel. De enige eis van George Lucas was dat de verhaallijn en de gebeurtenissen in het spel niet zouden botsen met de andere verhalen, en het moest uiteraard binnen het Star Wars-universum passen. Een goede zet: hierdoor beschikt The Force Unleashed over een volwaardig Star Wars-verhaal, met alles er op en er aan.

Populaire gebruikersreview