Vooruitblik: Gears of War 2

Unreal Engine 3.5

Als maker van de populaire Unreal Engine zit Epic uiteraard bovenop de technologische ontwikkelingen. Het is dan ook niet verrassend dat Gears of War 2, net als het eerste deel, een nieuwe standaard moet worden op het gebied van graphics. Eenzelfde impact als deel één zal het spel niet snel krijgen, aangezien 'next-gen' graphics ten tijde van de lancering van Gears of War nog relatief nieuw waren en daardoor haast automatisch lof oogstten. De stap van Gears of War naar Gears of War 2 is groot, maar hoeft desondanks niet direct op te vallen.

Gears of War 2

Waar Gears of War werd gebouwd op de Unreal Engine 3, wordt deel twee gemaakt met de opvolger, Unreal Engine 3.5. Die engine maakt met Gears of War 2 zijn debuut. Gamers zullen kunnen genieten van realistischer zwaartekrachteffecten, realistischer water, meer vernietigbare elementen in de omgeving, verbeterde kunstmatige intelligentie en mooiere licht- en schaduweffecten. Dat klinkt als een interessante lijst, maar het kan eenvoudig worden samengevat: Gears of War 2 ziet er gewoon heel goed uit. De personages, de wapens, de vijanden, de omgeving, alles is haarscherp en wordt bovenal zonder stotteringen weergegeven. Dat is extra belangrijk in Gears of War 2 omdat Epic de gevechten episch wil laten overkomen, en dat is lastig als de framerate constant inkakt.

*Duurt lang...

Hoewel we slechts een beperkt deel van de campaign konden spelen, viel op dat het aantal cutscenes enorm is toegenomen. Het stuk van Act 1 dat we konden spelen was grofweg opgedeeld in drie lange stukken, van elkaar gescheiden door tussenfilmpjes. Vooral het tussenfilmpje waarin de aanvoerder van de COG-soldaten een toespraak houdt duurde me eigenlijk net te lang. Die lengte heeft uiteraard te maken met het feit dat Epic het verhaal een prominente rol wil geven. Desalniettemin passen zulke lange tussenfilmpjes eigenlijk niet bij een shooter als Gears of War, waarin het tempo doorlopend hoog ligt en ieder moment waarop je niet als een dolle aan het knallen bent eigenlijk een moment teveel is.