Vooruitblik: Gears of War 2

De mensheid in de aanval

De vraag welke console de beste is, houdt de gemoederen ruim na de release van de nieuwste machines nog altijd bezig. Het antwoord ligt zoals altijd in het midden en wordt voor een groot deel bepaald door de games waar je van houdt. Ook is het aantal exclusieve titels, die niet speelbaar zijn op een andere console, voor veel consumenten doorslaggevend. Eén van de belangrijkste titels voor de Xbox 360 was Gears of War, dat eind 2006 werd gezien als een 'system seller'. Het spel vloog wereldwijd meer dan vijf miljoen keer over de toonbank. Begin november ligt de opvolger in de winkel en Epic Games nodigde ons onlangs uit in Londen, voor een voorproefje van het actievolle schietspel.

Platform: Xbox 360 - exclusief

Gears of War 2

In Gears of War nam de speler de rol van Marcus Fenix op zich, een bikkelharde soldaat van de Coalition of Ordered Governments, die leiding gaf aan Delta Squad. Deze squad nam het doorlopend op tegen de Locust Horde; monsters die onder de oppervlakte van de fictieve planeet Sera leefden en op 'Emergence Day' plotseling de aanval op de mensheid openden. Samen met teamleden Dominic 'Dom' Santiago, Augustus 'Cole Train' Cole en Damon Baird versloeg Fenix verschillende weerzinwekkende creaturen, voordat Generaal Raam werd verslagen. Daarna schoot het leger de 'Lightmass Bomb' af die de Locust Horde onder de grond zou moeten vernietigen. Daarmee was Gears of War afgelopen, al liet Epic in de laatste scène doorschemeren dat de Locust Horde niet volledig was uitgeroeid door de bom.

*Zes maanden later...

Gears of War 2 speelt zich zes maanden na de gebeurtenissen in deel één af. De oorlog tussen de Coalition of Ordered Governments en de Locust Horde is nog in volle gang, maar de balans is flink veranderd. De Locust kunnen plotseling hele steden in een keer laten verzakken, een fenomeen waar de mensheid zich niet tegen kan wapenen. In plaats van de steden te verdedigen, moeten de COG-soldaten het gevecht verplaatsen naar ondergrondse grotten, met alle gevaren van dien. Van die grotten hebben we tijdens de presentatie overigens niet veel gezien. Hoewel Cliff Bleszinsky, design director bij Epic, er kort iets van toonde, was het gedeelte dat we in Londen konden spelen voornamelijk bovengronds gesitueerd.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite