Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT Review
Inleiding Een slechte gewoonte van mij is om alleen producten te beoordelen als ze stuk gegaan zijn of iets dergelijks. Ik wilde daar verandering in brengen, dus leek het mij een goed idee om over de EN7900GT van Asus te schrijven. De kaart vermaakt mij nu al zo'n jaar, en doet dit nog steeds prima. Featureset Genoeg aansluitingen (2x DVI, TV-out, ondersteunt Dual-Link), en kan standaard SLi aan (geen 'speciale uitvoering') voor nodig of iets dergelijks. Ook worden er twee DVI > VGA stekkers mee geleverd voor monitoren die een analoge aansluiting hebben, en zit er een kabel bij om de TV-out op te delen in de alom bekende aansluiting met 3 plugs. Helaas ondersteunt deze serie van videokaarten (G70/G71) geen AA en HD...
Pluspunten
Prijs/kwaliteit (toen) Drivers Overklokbaarheid Compatibiliteit met Linux Aansluitingen en bekabeling (featureset) Snelheid
Minpunten
Het koelertje!!! Enorm grote doos, niet goed voor het verzenden en het millieu. Bloated software van Asus
Eindoordeel
Een slechte gewoonte van mij is om alleen producten te beoordelen als ze stuk gegaan zijn of iets dergelijks. Ik wilde daar verandering in brengen, dus leek het mij een goed idee om over de EN7900GT van Asus te schrijven. De kaart vermaakt mij nu al zo'n jaar, en doet dit nog steeds prima.
Featureset
Genoeg aansluitingen (2x DVI, TV-out, ondersteunt Dual-Link), en kan standaard SLi aan (geen 'speciale uitvoering') voor nodig of iets dergelijks. Ook worden er twee DVI > VGA stekkers mee geleverd voor monitoren die een analoge aansluiting hebben, en zit er een kabel bij om de TV-out op te delen in de alom bekende aansluiting met 3 plugs.
Helaas ondersteunt deze serie van videokaarten (G70/G71) geen AA en HD tegelijk, maar dat is iets wat in mijn mening nogal overdreven is (HD).
Prestaties
Draait nu nog steeds alle games goed. Natuurlijk niet 1280*1024 maxed out, maar dat is altijd enorm weinig extra voor enorm veel vermogen dat je inlevert. Daarbij moet ik zeggen dat daarvoor misschien ook een 2e GB geheugen handig geweest zou zijn (daarmee heb ik nog niet kunnen gamen/testen). 3DMark score kan ik helaas niet opzoeken, het systeem waar de kaart in zit is op dit moment kapot, en een 3DMark06 score zegt nogal weinig (hangt enorm af van de CPU en RAM). Anyway, de kaart presteert ook nu nog gewoon goed!
Overklokbaarheid
Deze kaart draait hier nu al ongeveer een jaar lang op 540/710, met het standaard koelertje, en een extra intake (80mm) in de zijkant van m'n kast. Het wordt niet te heet, en is het limiet wat de kaart zonder extra volts doet. Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met dit, wat toch een 90MHz overklok op de core, en een 60MHz overklok op het geheugen is.
Nu de Zalman erop zit gaat de core niet omhoog, deze was al goed gekoeld (maar luid), het geheugen gaat wel verder, dat komt nu op 820MHz uit.
Modbaarheid:
Het begint al met de sticker van Asus die eraf kan, imo een zeer goede en simpele mod
Een VF700-Cu past er prima op, maar deze gaat dan ook op veel andere kaarten. Ook kan er een VF900 op als ik het goed heb, en zijn er nog wat passieve oplossingen, waterblokken, en een Arctic ding.
Het monteren van de koeler kan op deze kaart volgens het boekje; er hoeft weinig vreemds gedaan te worden. De standaard koeler zit ook erg simpel vast, en gaat dus ook gemakkelijk los.
Pipelines, etc. zijn niet te unlocken, maar dit is (helaas) iets dat ik niet snel meer terug zal zien bij videokaarten sinds medio vorig jaar...
Driver- ondersteuning en compatibiliteit
De drivers van nVidia worden goed geüpdate voor Windows XP, en bij de kaart werd een mooie CD met drivers en andere software (zoals DirectX drivers) mee geleverd. De software van Asus is nogal bloated, maar dat vergeef ik ze, aangezien ik nog nooit niet-bloated software bij een moederbord of videokaart heb gehad. Nodig heb je het ook niet, dus daarom is het al helemaal niet erg.
Warmte- en geluidsproductie
Warmte blijft goed, ondanks de overklok. Echter, het geluid is een struikelpunt voor mij. Het koelertje is gewoon TE fragiel voor een high-end kaart. Ik begrijp dat het geen GTX is, maar er had best wel een wat grotere koeler op mogen zitten. Denk aan de X1950pro van ATi. Hierop zit een koeler over de gehele breedte, en bijna lengte van de kaart. Het onderdeel is aluminium, en er zit een grote, stevige kap omheen, met aluminium bladen. Door de vrij grote fan erin koelt het goed, en toch is het geen reus.
De koeler op de EN7900GT is enorm klein, zoals ik al zei, en koelt enkel de core en de randjes eromheen. Ook is hij enorm lelijk gevouwen, de koperen (pluspunt!) lamellen zitten niet mooi recht. Door dit gare koelertje maakt de kaart nogal snel nogal veel herrie (ook zonder OC). Uiteraard is er software om het zachter te zetten, maar als je een zekere temperatuur aan wil houden bij het gamen op een warme dag kun je daar natuurlijk niet heel ver mee gaan. Kortom: Hier had best een euro of vijf meer in gemogen
Prijs:
Was toentertijd ¤290, wat in vergelijking met de huidige high-end kaarten niet verkeerd is. In vergelijking met ATi-kaarten was de 'bang for the bucks' hier het beste, en in vergelijking met andere fabrikanten van 7900GT kaarten was dit zeker geen verkeerde prijs (volgens mij de twee naar goedkoopste). Uiteraard kan dit een verklaring zijn voor het koelertje.
Conclusie:
Op het moment van kopen was de kaart een enorm goede keuze voor de prijs. Het is een kaart van een A-merk, het was een high-end kaart, en het had een uitgebreide featureset, goede drivers en ondersteuning (ook in linux), en klokt enorm goed over.
Op het moment van schrijven is de kaart prijstechnisch wellicht iets minder interessant, omdat er inmiddels al wat vernieuwde kaarten op de markt zijn, die voor een mindere prijs hetzelfde doen. De drivers zijn nog steeds goed ondersteund, en de kaart kan er goed tegen. (Vertrouw mij, dit is het afgelopen jaar goed getest...)
Wel moet ik zeggen dat, als je niet goed tegen herrie in je kast kunt, deze kaart niet aan moet schaffen, zeker niet wanneer je ook stil wilt gamen, en geen koeler wilt vervangen (= garantie kwijt wilt).
Excuses voor het feit dat één van de twee foto's bewogen is. Ook is de videokaart een beetje stoffig, nogal een werk om dat laatste beetje eruit te halen
Update 03-06-2007:
Ik vond de sticker op de koeler altijd al vreemd. De kleurstelling (wit met wat kleuren van een poppetje) icm het groen van de fan zelf en het zwart van de koeler, stond mij niet aan. Ik vond het altijd al een beetje een ding wat de koeler nóg goedkoper deed aanzien. Het zat er scheef op, was niet verzonken, en glom niet mooi. Ik heb weleens een hoekje losgetrokken om te kijken of er niet toevallig een ander onder zat, maar dat was zwart, dus nee.
Tot ik vandaag m'n moederbord voor RMA loshaalde, en nog eens goed naar de kaart keek. Ik wilde het stickertje in het midden eraf halen, omdat het transparante groen mooier is dan een wit stickertje (dat uit het midden zit) met Asus erop. Tot mijn grote verbazing zat er een zwart stickertje onder... van nVidia. Het stickertje was niet veel mooier, dus dat haalde ik er ook maar af.
Ik ging meteen maar even de grote witte sticker weghalen, en kwam wat groen tegen! Onder de Asus-sticker zit een zwart met groene sticker, welke duidelijk van nVidia is. Deze sticker glimt als een dolle, is mooi verzonken, recht, en zeer stevig. Ik wist dat sommige kaarten dit hadden, maar van de EN7900GT was het niet bekend
Zie ook de foto voor de koeler die nu een stuk minder goedkoop/lelijk is...
Update 12-07-2007:
Vandaag heb ik een VF700-Cu geïnstalleerd op de kaart, welke hem in combinatie met wat Arctic Silver en draaiende op 5v, idle in plaats van 45 graden, 37 graden houdt. Op 12v doet 'ie een graad of 29, waar mijn kamertemperatuur 22 is op dit moment.. Dit zegt dus wel iets over de prestaties van bijde koelers.
De core gaat niet hoger dan 540, deze was al goed gekoeld, met het geheugen ben ik nog bezig, dit kan op 820MHz nu.
Resultaat benchmark: http://hwbot.org/result.do?resultId=623352
Heb jij ook een Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (21)
Ik zal zometeen even wat uploaden, de PC ligt toch open
--Edit: Done. Sorry voor de bewogen foto.
Merkwaardig toch dat ie 1280x1024 niet goed trekt, 'maxed out'. Mijn oude ASUS 7800GTX doet Quake 4, ultra graphics, alles maxed out, perfect op 1280 x 1024, en is bovendien super stil. Ik vind toch dat een nieuwe generatie kaarten, ook al is het de GT, sneller moet wezen dan de GTX van de vorige serie.
Aangezien de processor/geheugen laatst vervangen zijn (vooral dat laatste, 1GB, kan bij sommige games wat bottlen, maar toch niet teveel), zal ik dat nog even corrigeren.
Maargoed, alles maxed out lukt wel, maar speelt toch wat minder op sommige momenten.
@onder: Geloof me, het ligt niet aan de drivers.
Verder nog maar een keer: Het is niet zo dat ik met alles 'en beetje hoog' enorm slechte performance heb. Het is gewoon zo dat je met alles op high niet betrouwbaar genoeg zit om een beetje te schieten in FEAR:Combat bijvoorbeeld, en dat stukken met nogal wat bomen in TDU ook weleens een dropje willen veroorzaken
Echt, het is geen ramp, het is licht. Vandaar ook de 5 uit 5.
Qua herrie ben ik het met je eens: Ik heb na aanschaf van de kaart binnen een maand een Zalman VF900-cu gekocht, hij wordt nu max 45 graden, scheelt veel met de 60 die hij normaal idle al werd.
Edit: Wat ik trouwens wel merk aan de kaart, of dat nou aan de drivers ligt weet ik niet: In Vista gaat hij enorm stoten als ik ingame de graphische opties verander... Ik draai nu de 158.18-drivers. In XP had ik hier geen last van.
Alnog vind ik dat niet alles lekker op zn max speeld, probeer maar bv. Oblivion, Gothic 3, Anno 1701, Surpreme Commander, Dark Messiah Might and Magic of zelfs Tomb Raider Legend (met next gen. content)
Ik stel misschien hoge eisen , maar probeer je een een echt soepele gameplay te krijgen met alles op max, bij deze of nieuwere spellen koop dan liever een 8800 of een 2900
En inderdaad doet een 8800 of 2900 het zeker beter, maar daar is de prijs ook naar.en ook ik draaide verder alle spelen die ik tot nu toe heb gespeeld
Maar ja, iedereen zo zijn eigen mening over wat een soepele gameplay is... Ik ben hier tevreden mee
Verder is een 7900GT 256MB standaard sneller dan een 7800GTX 256MB. Een 7800GTX 512MB is natuurlijk wél sneller.
Zie ook: http://www23.tomshardware...=714&model2=711&chart=318
Koeler beviel me niet, als je een game speelt gaat de koeler automatisch sneller draaien, overklokken was ook niet geweldig.
Zalman Fatal1ty cooler erop, en nu isie stil, en maximaal overgeklokt!
De koeler is inderdaad aan de luidruchtige kant maar met Asus Smartdoctor pas je dat zo aan.
Idle staat hij hier op 20% en dat hoor je bijna niet.
Dat wat Nvidia erzelf opzet is vele malen mooier, glimmender en gelikter.
Maargoed, ik zie hem amper, en vind het eigenlijk wel wat hebben zo, die kleuren naast elkaar.
En hoe staat het er met de beeldkwaliteit voor? Geen arteffects of andere problematieken, heb je bij het kijken of spelen van games geen last van wazige effecten?
Verder vind ikzelf niet dat ik de beeldkwaliteit goed kan beoordelen, met een 17" CRT en nu een 931BF. Artifacts heb ik niet gehad (op het overklokken na), maar echt de kwaliteit beoordelen doe ik niet, omdat dat simpelweg iets is wat ik wel voor mijzelf kan vaststellen, maar niet zo goed dat het review-waardig is
Die met groene PCB: stock. 450/660 ik denk dat ik er toen 300 euro voor betaald heb. dat is veel maar ander half jaar geleden was ie dan ook nog super goed ^^
Later kwamen er nog andere 7900GT's die waren sneller geklokt,
maar die noemden ze hetzelfde, volgens mij lopen die GS dingen nu op de oude clock speeds van de GT.
Eerste wat ik ermee gedaan heb is die stock cooler dr afhalen. dat ding liep vanaf het begin al aan. Vervangen door een Zalman VF900-Cu, wat meer dan genoeg is voor deze kaart. Idle was 35graden @ 450 core.
Na paar maandjes zonder problemen gedraaid te hebben maar eens geprobeerd om deze kaart wat over te clocken (@600 core), ging in eerst instantie goed tot ik op een gegeven moment (na maandje ong) wat rare textures in Oblivion ging zien. Dus toch maar ff met een Artifact checker bekijken. Dat ding helemaal flippen, dus maar alles wat ook maar iets met overclocken te maken had eraf en weer op stock 450 core draaien. Dat merk je dus echt wel in je FPS maar oke ff.. de settings wat lager.
Dit is nu ong 7 maand geleden en nooit meer iets van gemerkt/(last van gehad
Garantie en alles ben je kwijt, dit was na het vervangen van de cooler waarschijnlijk al het geval. Ik probeer nog of ik iets van een garantie hiervoor terug kan krijgen via de leverancier maar deze kans is klein.
Opzig vind ik het niet zo erg, je vervangt je videokaart toch om de pakweg 2 jaar als je een beetje gamed. Maar om nog even terug te komen op de prestaties van de kaart, deze zijn altijd goed geweest. denk zelfs dat dit voor een lange tijd 1 van de betere kaarten is geweest, ook omdat bij zomige mensen het overclocken wel goed is verlopen!
maar toch het blijft altijd riskant, en de kans dat de videokaart kapot gaat is altijd aanwezig.
Moraal: de groene kaart is mooier
[Reactie gewijzigd door Kebappie op 22 juli 2024 14:05]
2. Met jouw verhaal lijkt het meer op een instabiele overklok dan op een slechte kaart helaas.
3. Die van mij is vorige week inderdaad ook vervangen, hij werd me iets te traag en de VF700-Cu was toch niet 100% stil (je legt de lat steeds hoger...). Nu heb ik een passieve Sparkle 9600GT
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/154493/Moderat_ii.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/202962/Tuxviking_klein.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/199591/crop67714e65d41e0_cropped.webp?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/61371/crop6a25ad0c2d420_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/170415/crop60dc1743cceb2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/79988/XD_small.jpg?f=community)
/u/189502/Kebappie%2520Small.png?f=community)