Samsung Syncmaster 931BW Zwart Review
De monitor nu 24 uur in gebruik, en ik ben helemaal in de wolken. Wat een topding. De vormgeving is superstrak, het is echt een plaatje. De contrastverhouding is superieur, de responsetijd van 2ms natuurlijk ook. De instellingen van het scherm zijn makkelijk te veranderen en de kleuren zijn met de Magiccolor instellingen ook goed in te stellen. DVI-kabel meegeleverd, wat bij een heleboel fabrikanten nog niet standaardservice is.
Ik moest wel even wennen aan het zeer felle licht, maar ik ben dan ook een ouwe CRT gewend, en je kunt natuurlijk alle instellingen veranderen. Echter geen last van leaking backlight.
Na een reactie van een mede-tweaker nog kort wat details over de kleurweergave. Ik ben even bezig geweest om op verschillende manieren te testen hoe natuurgetrouw de kleuren zijn. Ik heb ge-officed, wat fotobewerking gedaan en wat games gespeeld, waaronder medieval 2 total war, WoW, pes6, fable en nog wat oudere spellen. Het beeld van de samsung heb ik vergeleken met mn ouwe 17"crt. Ik heb (nog) geen highend videokaart, en dat in gedachten houdend kan ik het volgende over de kleuren zeggen.
Wit is eigenlijk geen kleur, maar bij een witte achtergrond is het beeld fel. Erg fel! En het kost wat tijd om een instelling te vinden...
Pluspunten
2 ms responstijd. Zeer hoge contrastverhouding. DVI-kabel meegeleverd. Superieur design. Geen last van lekkend backlight. Scherpe prijs.
Minpunten
Standaardvoet is een beetje gammel. Soms een beetje te fel.
Eindoordeel
Ik moest wel even wennen aan het zeer felle licht, maar ik ben dan ook een ouwe CRT gewend, en je kunt natuurlijk alle instellingen veranderen. Echter geen last van leaking backlight.
Na een reactie van een mede-tweaker nog kort wat details over de kleurweergave. Ik ben even bezig geweest om op verschillende manieren te testen hoe natuurgetrouw de kleuren zijn. Ik heb ge-officed, wat fotobewerking gedaan en wat games gespeeld, waaronder medieval 2 total war, WoW, pes6, fable en nog wat oudere spellen. Het beeld van de samsung heb ik vergeleken met mn ouwe 17"crt. Ik heb (nog) geen highend videokaart, en dat in gedachten houdend kan ik het volgende over de kleuren zeggen.
Wit is eigenlijk geen kleur, maar bij een witte achtergrond is het beeld fel. Erg fel! En het kost wat tijd om een instelling te vinden die geen pijn aan je ogen doet als de ruimte om je heen een beetje donker is. Dit doet zich voor bij bijvoorbeeld surfen, tekstverwerken enz.. Als de achtergrond waar je tegenaan zit te kijken maar wit is. Gelukkig heb ik nu een goede instelling gevonden met behulp van Magicbright en de brightness op 25%, dus de zonnebril kan weer af.
De kleuren (RGB) zijn erg goed. Je merkt vooral bij fotobewerking dat het hoge contrastratio van 2000:1 zijn werk goed doet. De kleuren zijn helder en scherp; voor zover ik dat kan beoordelen dus erg natuurgetrouw. Ik moet erg dus wel bijzeggen dat ik geen expert ben.
De kleuren worden iets minder 'vol' als je de brightness wat verlaagd om de ogen iets te laten rusten. Het is een minpunt dat als je wisselt van surfen naar gamen of een film opzet, je de brightness moet verhogen of verlagen voor de beste weergave. De helderheid van het scherm is op papier dus top, maar het is niet echt reeel dat iemand erg lang naar dat extreem felle wit gaat ztten kijken. En omdat de voet van het scherm een beetje gammel is, wiebelt het ding heen en weer als je aan de knoppen onderop de monitor drukt.
Kortom: zeer goed scherm voor het geld dat je ervoor betaald, absoluut een aanrader voor iedereen die een scherm met 'normale' afmetingen zoekt in breedbeeld formaat.
Heb jij ook een Samsung Syncmaster 931BW Zwart?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
Wat vind je van de natuurgetrouwheid van de kleuren? Ik heb nogal wat kritische reviews gelezen over de 931C. Veel gehoorde klachten zijn dat de kleuren te sterk en daardoor onnatuurlijk zijn. Wat is jouw ervaring met de 931BW hiermee? En hoe zijn de kleuren als je de brightness naar een normaal niveau verlaagt?
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanrader om dit scherm te kopen als je twijfelt tussen deze en een andere. De optelsom 2ms + 2000:1 + grote kijkhoek + <230 euro = goede koop. Het enige nadeel is dat hij echt heel erg fel is, en je dus even op zoek bent naar de goede instelling. Plus dat de standaardvoet een beetje gammel is, maar je kunt altijd die betere kopen.....
De prijs is netjes als je kijkt naar andere schermen met widescreen.
het instellen van je scherm is ook makkelijk door de knoppen die onder het scherm zitten. Je kan het ook via Magic Tune doen waardoor het nog makkelijker te doen is.
Het uiterlijk is ook een plaatje had het niet verwacht.
Kortom een heel mooi scherm.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn