Arctic Cooling ATi Accelero X2 Review
Sinds drie maanden ben ik de trotse eigenaar van een nieuw systeem met als hoofdprijs de Sapphire ATi Radeon X1800 XT, de 512MB versie wel te verstaan. Deze is nogal een heethoofd, en is nogal rumoerig, dus het werd hoog tijd om mijn fluisterstille systeem eer aan te doen en de stap te nemen om deze –voor mij nogal prijzige- VGA kaart van een nieuwe koeler te voorzien. Bestelling Na wat rondzoeken op GoT en het internet ten tijde van de aankoop van mijn videokaart, kwam ik tot de conclusie dat er nog geen nieuwe Arctic koeler uit was voor deze kaart, en dat de VF-700 van Zalman absoluut niet zou voldoen. Toen ik uiteindelijk het nieuwsbericht eind januari zag dat Arctic Cooling de Accelero X1 en X2 uit zou brengen, wist ik...
Pluspunten
Stil! Koelt net iets beter dan de stock koeler Goedkoop Makkelijk te installeren
Minpunten
Lucht wordt niet uit de kast geblazen maar op het moederbord Geen gebruik van backplate: stevig genoeg voor vervoer? Verlies aangelegen PCI slot (net als bij de standaard koeler dus)
Eindoordeel
Bestelling
Na wat rondzoeken op GoT en het internet ten tijde van de aankoop van mijn videokaart, kwam ik tot de conclusie dat er nog geen nieuwe Arctic koeler uit was voor deze kaart, en dat de VF-700 van Zalman absoluut niet zou voldoen.
Toen ik uiteindelijk het nieuwsbericht eind januari zag dat Arctic Cooling de Accelero X1 en X2 uit zou brengen, wist ik het gelijk: deze moet ik hebben!
Uiteindelijk deze besteld bij de toendertijd goedkoopste leverancier, waar ik sowieso al vaker bestelde, afgelopen donderdag kwam hij binnen en heb ik hem gelijk opgehaald. Na wat andere dingen te hebben gefixt aan mijn pc, had ik zaterdagavond eindelijk tijd om een nadere kennismaking te regelen.
[img=620]vzDxWIFR[/img]
Een eerste voorzichtige kennismaking
Montage
De verpakking bevat naast de Accelero X2 wat schroefjes en rubbertjes, 8 plakjes koelprut voor op de RAM-chips, een bondige Engels-Duitse handleiding, en een mooie AC sticker! Hoera!
De handleiding volgende is alles eigenlijk supersimpel:
De schroefjes van de originele koeler losschroeven aan de achterkant (waarbij bij mij een duidelijke krak te horen was en mijn hart dientengevolge stilstond
Raar was wel dat de backplate niet gebruikt werd. In reviews zag ik dat de reviewers dit ook niet hadden gedaan, dus het ligt niet aan mij, maar het doet niet goed aan mijn gevoel van stevigheid van de kaart. Na plaatsen in het systeem kunnen we kijken of het een nuttige tijdsbesteding is geweest!
[img=620]51w8JNbP[/img]
Het huwelijk is klaar om voltrokken te worden: moge het een vruchtbare, doch koele verbintenis zijn!
[img=620]4ZIfVbW0[/img]
Dat ziet er goed uit!
Compatibiliteit
De Arctic Cooling Accelero X2 is volgens de website geschikt voor alle X1800 en X1900 videokaarten. Dit moet dus geen probleem zijn, en uitzonderingen zullen niet veel voorkomen, aangezien veel fabrikanten zich aan het standaard design houden.
Let er wel op dat de koeler zo'n vijf centimeter boven de kaart uitsteekt (zie plaatje 3).
Koelvermogen
Zoals al eerder gezegd, was de X1800 XT nogal een heethoofd. Idle ongeveer 65 graden Celsius op stock speeds (625/1500), stressed al gauw 80 graden, met een enkele keer rond de 85 graden Celsius! Niet echt lekker, en het maakt overclocken bij voorbaat onmogelijk.
Na plaatsing van de Accelero zakken de temperaturen echter van 65 idle naar 52 graden (met een casefan die er recht op blaast minder hard op 7 volt in plaats van eerder 12 volt), en de stressed temps van 84 graden naar ongeveer 74 graden. In beide gevallen dus een temperatuurverschil van ongeveer 10 graden, wat behoorlijk netjes is!
Geluidsproductie
De rumoerigheid van de stock koeler van de X1800 was de aanleiding om tot dit experiment (voor mij althans) van het vervangen van een videokaartkoeler over te gaan. Viel het in Windows (2d) nog mee, tijdens een heftig potje F.E.A.R., Serious Sam 2 of Painkiller ging al vrij gauw de stofzuigermodus aan.
Met de vervanging van de koeler werd de videokaart onhoorbaar. Ook tijdens het gamen, als al mijn fans op 7 volt draaien en dus zo goed als geen geluid maken, hoor ik hem er niet bovenuit. Ik moest in eerste instantie handmatig voelen of hij wel aanstond! En zo hoort het.
Helaas beschik ik niet over een dB meter, dus ik kan niet precies vertellen wat de geluidssterkte is. Laat ik het op een 25 a 30 dB houden, maar precies weet ik het niet. Ik hoor hem in ieder geval niet als ie aanslaat tijdens het gamen, en dat zegt een hoop!
Modbaarheid
Tsja, wat valt hier over te zeggen? Je kan hem in een ander kleurtje spuiten als je wilt. De ventilator zal ook wel te vervangen zijn aangezien je hem gemakkelijk open kan maken (wat wel zo handig is bij het anders absoluut onmogelijk stofvrij maken na enkele maanden gebruik). Wat wil je aan deze koeler modden? Ik persoonlijk niets, hij doet het perfect. Wel wil ik hem aansluiten op mijn fancontroller, wat tot nog toe niet gelukt is aangezien ik nog geen duidelijke site heb gevonden met de aansluitschemas van een mini-fan en een fan aansluiting. Dus dat komt nog later, dan kan ik zelf bepalen hoe hard ie draait, en weet ik ook hoe koel hij mijn kaart kan krijgen wanneer hij op 100% snelheid draait.
Prijs
De prijs is belachelijk. Goedkoop uiteraard
Conclusie
De Arctic Cooling Accelero X2 is een makkelijk te installeren product dat de X1800 qua geluid, maar onverwachts zelfs qua warmte merkbaar kan beperken, en dit alles voor een schijntje. Zelfs een onervaren iemand zoals ik plaatst deze koeler zonder probleem, en het is de moeite meer dan waard! Een aanrader voor iedereen die graag een stil systeem wil en last heeft van zijn videokaartkoeler!!
[img=620]RltpMlg4[/img]
Ons gelukkige stel in hun nieuwe huisje!
Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Accelero X2?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
Wat ik me vooral afvraag is of het spanningscircuit aan de rechterkant nog wel voldoende wordt gekoeld aangezien dit met de stock koeler meelift op de airflow van deze laatstgenoemde.
Nee de backplate wordt dus uiteindelijk niet gebruikt. Kan ook niet, heb het wel geprobeerd. De kaart voelt stevig, maar ik heb er nog geen ervaring mee met vervoer.
@Admiral:
Zoals je op plaatje 2 goed kan zien zit er een klepje aan de rechterkant, waardoor de koele lucht van de fan over de heatsink van het spanningscircuit wordt geblazen. Betere koeling dan het origineel imho.
Edit: Typo.
* 786562 TeXiCiTy
Ik zag alleen op de foto wel dat de fan zelf redelijk van de kaart afzit, en daardoor het geheel redelijk breed maakt.
Is dit een probleem in een smalle kast denk je?
Overigens heb ik zelf een Arctic Silencer Rev5 op mn ATi kaartje zitten, en ook mn CPU is gekoeld door dit merk, tot nu toe uiterst tevreden
Ik vind het ook erg jammer. Het zou echt perfect zijn geweest, hoewel ik wel vind dat hij het nu ook bijzonder goed doet, en de warmte best redelijk weg kan. Ik probeer nog een opstelling in mijn SonataII kast te vinden om een fan er beter op te richten, zodat de koelprestaties misschien nog beter gaan.
En over die NB koeler: Daar is wel een goeie mod voor door een stukje van de Silencer af te zagen en zo gelijk de NB te koelen, schijnt goed te werken
@DrEvil1986:
Hij steekt idd een stukje uit, denk vijf centimer. Je moet wel een hele smalle kast hebben wil het niet passen, want veel breder dan een dvd-speler wordt het niet. Ik denk dat elke ATX kast wel voldoet.
Wat wel jammer is is dat de meegeleverde airduct in de Antec Sonata II heel mooi een fan op de kaart zou kunnen richten, ware het niet dat de Accelero nu net iets uitsteekt en het niet toestaat. Dan zou die airduct nog eens een doel dienen na wat modden
Heeft de Accelero ook koeling voor je Geheugen of word dat niet gekoelt? Jij moet natuurlijk als de beste weten hope dat zit
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn