Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech M560 Zwart Review

dirkjesdirk 25 juni 2014, laatste update op 8 juli 2014, 5.364 views

Logitech M560 Zwart

Voelt goedkoop en plastic-achtig aan, ligt niet echt prettig in de hand en is ook te licht. De 'windows 8' knop is niet meer dan meer een gimmick. Scrollwiel is wel prima, net als de Setpoint software. Batterijtijd is ook in orde. Maar de nauwelijks duurdere M705 is beter alternatief.

Pluspunten

• Scrollwiel
  • Batterijtijd (zeer waarschijnlijk, maar dat zal ik nog meten; zie daarvoor de updates onderaan deze review)
  • Logitech Setpoint software
  • Unifying ontvanger (tot 6 apparaten aansluiten)
  • Opbergplaats voor overtollige ontvanger
  • Duimknoppen
  • Extra (windows knop bovenop, die voor alle functies instelbaar is.

Minpunten

• vrij lage bouwkwaliteit; voelt goedkoop aan
  • ligt niet prettig in de hand. Muis is ook vrij laag
  • te licht qua gewicht (mede door maar 1 batterij)
  • Zogenaamde windows 8 knop niet meer dan een gimmick, maar knop is uiteraard wel bruikbaar en eventueel voor andere functie instelbaar.
  • Geen Darkfield laser sensor (maar dat kun je in deze prijsklasse ook niet verwachten)

Ik moet bekennen dat ik een beetje een (Logitech) muizen tic heb. Ik heb zo ongeveer alle wat duurdere (draadloze) muizen van Logitech die zijn uitgekomen sinds de cordless mouseman pro gehad. :+

Ik ben dus ruim voorzien van Logitech muisjes.Van de Revolution en Performance MX, tot de V550 (een van mijn favoriete notebookmuisje, maar helaas niet meer verkrijgbaar), de m555b, de m900, etc etc.

Tot op heden is nog steeds mijn favoriet het huidige high end model: de Performance MX. Het nadeel van deze muis is alleen dat die zo snel weer aan de lader moet en dan zit je in de praktijk toch weer vaak aan een draadje vast. Voor mijn werk pc heb ik daarom recent een Marathon mouse (m705) aangeschaft. En ik was zeer prettig verrast door de prijs/kwaliteitsverhouding. Zie productreview: Logitech Wireless Marathon Mouse M705 review door dirkjesdirk

Ik heb dus helemaal geen muizen meer nodig, maar na dit perberichtje ben ik toch nieuwsgierig geworden of dit een interessante toevoeging is aan mijn verzameling. Behalve de "zogenaamde Windows 8-knop ", heeft deze muis eigenlijk helemaal geen bijzondere eigenschappen, maar je moet toch ergens een reden vinden om tot aanschaf over te gaan. Ik heb er 30,32 euro voor betaald - 5 euro minder dan voor de m705 - en heb em speciaal voor tweakers.net getest. :)
Bovendien is deze muis relatief nieuw en daarom denk ik dat mijn review nog wel wat meerwaarde kan hebben. Typisch zo'n muisje die bij de paradigit, mycom of dixons komt te hangen. En dan wil je natuurlijk weten of het wat is.

Wat is het volgens Logitech?
Een muis die volgens de marketing van Logitech een muis met "Absolute comfort, hour after hour
Whether you’re a righty or a lefty, whether you use a fingertip or palm grip, your hand is cradled naturally and comfortably".

Verder stelt Logitech 'You get one-touch access to the Windows® 8 App Bar, Charms Bar, Desktop and Start Screen." En uiteraard voorzien van het "Hyper-fast scroll wheel".

Die door Logitech geclaimde "Full sized and exceptionally comfortable. This mouse helps you settle in and get more done in Windows 7 and Windows 8" gaan we natuurlijk testen.

Een linkje naar de technische specificaties.
  • DPI Max: 800
  • Battery Details Removable, Replaceable
  • Size: AA
  • Battery Life (not rechargeable) Up to 18 months
Uitpakken
De muis zit zoals tegenwoordig gebruikelijk met deze producten in een blister verpakking. Het is deze verpakking die ik ontving na mijn bestelling bij de webshop.
blister1

Ik heb bij mijn review van de m705 danig gemopperd op het feit dat deze blisters zo moeilijk te openen zijn. Of ik niet goed heb gekeken, zoals sommigen in hun reactie aangaven, kan ik niet meer bij die muis controleren, maar een feit is dat de verpakking van deze m560 in ieder geval eenvoudig te openen is. Een foto laat dit duidelijk zien. Een schaar komt er gelukkig niet meer aan te pas.
openen blister

Na het uitpakken blijken er de volgende zaken in de verpakking zitten.
  • een plastic mapje met documentatie
  • eindelijk geen CDROM meer (wie gebruikt die nog?)
  • de m560 muis
  • 1 AA batterij, die niet op de foto staat, want die zat al in de muis
  • 1 unifying ontvanger.
inhoud verpakking

Aansluiten en eerste indruk
Aansluiten is normaal gesproken heel simpel. Unifying in de USB poort en de muis aanzetten en klaar. De unifying ontvanger is hier wel bekend, maar voor de volledigheid toch een plaatje.
ontvanger

Nu beschik ik al over een Performance MX en dus over een al geplaatste unifying ontvanger. Dus dan moet je deze nieuwe muis even apart aan de bestaande ontvanger koppelen.
Via de setpoint software vind je een link naar de unifying connector om een extra apparaat aan te sluiten (tot maximaal 6 apparaten) Dat gaat als volgt (waarbij ik even voor het gemak het plaatje van de m705 heb gebruikt).
unifying software

Goed om te weten dat in tegenstelling tot de ontvanger, de muis slechts aan 1 ontvanger kan worden gekoppeld. Als je de m560 dus aan de ontvanger van de Performance MX koppelt, dan werkt de meegeleverde ontvanger niet meer 'out of the box'. Maar d.m.v. bovengenoemde procedure is dat natuurlijk wel weer eenvoudig op te lossen

De niet gebruikte ontvanger heb ik weggestopt in de muis. Zie daarvoor ook de foto hieronder.

Goed, en dan de eerste indruk van de muis. Die valt, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, behoorlijk tegen. De muis is erg licht (er zit ook maar 1 AA batterij in), maar maakt ook verder een wat goedkope en plastic indruk. Niet alleen de Performance MX - die natuurlijk veel duurder is - voelt voor luxer aan, maar ook de maar 5 euro duurdere m705 voelt veel degelijker aan. Dat valt dus wel een beetje tegen. De muis kan ik ook niet echt lekker vasthouden en het voelt allemaal erg cheap-ass aan. Dat valt echt tegen voor een muis uit deze pricerange.

Eerlijkheidshalve moet ik daar wel aan toevoegen dat het goedkope gevoel deels voortkomt uit mijn (subjectieve) voorkeur voor wat lichtere muizen. Met maar 1 AA batterij, is de muis natuurlijk als snel wat lichter. Maar toch: bij de m705 kun je ook muizen op 1 batterij en dan voelt die nog steeds stukken beter aan dan de m560.

Foto's en vergelijking
Hoog tijd om de muis eens nader te bekijken en te vergelijken met enkele andere muisjes. Allereerst een bovenaanzicht. Je ziet het scrollwiel en de speciale windows 8 knop. Op beide kom ik nog terug.
bovenaanzicht

De muis is vrij klein of, zo kan je het ook omschrijven, compact en qua formaat vergelijkbaar met de m705. Ik vind het in ieder geval geen full size muis, zoals Logitech stelt. De performance MX lijkt een reusachtige muis in vergelijking. Maar dat is dan ook een full size muis.
m560 vs performance boven1

Zijaanzicht van de m560 en de performance MX
m560 vs performance zijaanzicht2

Om het beeld nog wat completer te maken heb ik ook nog even mijn favoriete notebookmuisje (V550) erbij gepakt en een M555b (bluetooth) muis. De m705 ligt op mijn werk en die staat er dus niet bij, maar het formaat is vergelijkbaar met de m560.
vergelijking 4x boven

Je ziet dat het formaat een beetje ligt tussen die van de performance MX en de notebookmuisjes. De m555b en de V550 hebben overigens hetzelfde formaat.
Voor de volledigheid nog 2 plaatjes vanaf mijn keukenvloer ;)

vergelijking 4x boven2
vergelijking 4x vooraanzicht

Dan gaan we de muis zelf nog wat verder te bekijken. Aan de linkerzijde zitten slechts 2 knoppen: forward en back. De performance en de m705 hebben nog een extra 3e duimknop hier. Die ontbreekt bij de m560.
zijkant links

Aan de andere zijde zit alleen het anti-slip materiaal. Een soort rubber, maar het voelt niet zo luxe aan als bij de performance of m705. Die laatste heeft een wat 'gladder' rubber. Dit rubber is heet meer textuur, maar voelt wat meer plastic-achtig aan.
zijkant rechts

Dan nog even een blik werpen op de onderzijde. Je ziet een led-je voor de connectie, de sensor en een on/off switch en het batterij compartiment.
onderzijde
on off sw

Bij een close-up van het batterij compartiment, blijkt dat de m560 maar is voorzien van 1 batterij. Dat zal de batterijtijd niet ten goede komen, maar als het om dezelfde techniek gaat als de m705, moet dat in ieder geval een stuk beter zijn dan de performance MX.
onderzijde met unifying

Je ziet verder dat er plek is om de - in mijn geval overtollige - unifying ontvanger op te bergen. De muis gaat dan niet automatisch uit, zoals het geval is bij mijn v550. Echt veel zwaarder wordt de muis er natuurlijk niet van, maar alle beetjes helpen. :)

Gebruik
Komend van een grote Logitech Revolution MX mouse, is de m560 wel erg klein en in tegenstelling tot de m705 kan ik daar ook niet echt aan wennen. Het speelt ook mee dat deze muis gewoon veel lichter, goedkoper en kwalitatief minder robuust aanvoelt als de m705. Je hebt voor je gevoel gewoon niks vast en dat went niet. In foto's kan je dat niet laten zien, maar bij gebruik merkt je dat direct.

De precisie en gevoeligheid van de optische sensor is overigens prima. Het is uiteraard geen Darkfield laser sensor, zoals op de Performance MX,maar dat kun je in deze prijsklasse ook niet verwachten. Bovendien wel ik niet op glas en/of spiegels en zolang je dat niet doet, merk ik in ieder geval geen verschil.
De sensor zit bij deze muis wat meer in het midden van de muis dan bij de m705. Bij de m705 geven sommigen aan dat dit een probleem was bij het muizen, maar ik heb daar geen last van. Bij de m560 zal dat probleem zich in ieder geval sowieso niet voordoen.
Tot slot een close up van de sensor.
sensor

Een andere positieve opmerking moet ik maken t.a.v. het scrollwiel. Eerst een close up daarvan. Het rubber op het scrollwiel is hier glad, maar stroef genoeg om deze goed te kunnen gebruiken.
scroll

Het scrollwiel is uiteraard van het type MicroGear Precision, zoals dat destijds in de marketing van Logitech werd genoemd. Nu heet het gewoon Hyper-fast scroll wheel, maar nog steeds met de 2 verschillende modi.

Heel fijn is dat dit scrollwiel gelukkig weer - zoals bij de MX revolution en de eerste andere modellen met dit scrollwiel - zo uitgevoerd, dat je door het drukken op het scrollwiel kan schakelen tussen de verschillende modi. Persoonlijk vind ik dit veel prettiger en het voelt ook luxer (en je zou het softwarematig kunnen aansturen). Het scrollwiel van de m560 is het enige onderdeel dat ook goed een deugdelijk aanvoelt en is een pluspunt t.o.v. de m705, waarbij dmv een aparte knop achter het scrollwiel moet worden gewisseld tussen de modi. Laat bij de m705 nu juist die knop hetgeen zijn dat gammel aanvoelt. Vreemd. ;).
Het wisselen tussen de scrollmodi door het drukken op de scrollknop gaat ook heel soepel. Bij mijn V550 moet ik erg hard drukken om de wisselen. Bij de m560 is dat niet het geval.

Voor de volledigheid nog even een screenshot van de setpoint instellingen m.b.t. het scrollwiel. Voor iedereen met een Logitech muisje overigens wel bekend. Je kan het scrollwiel helaas niet meer softwarematig aansturen, zoals dat vroeger wel kon.
scrollinstellingen

Maar goed, het zal duidelijk zijn: het scrollwiel is gewoon prima. Feitelijk is dat ook het belangrijkste pluspunt van deze muis, want van de 'windows 8' knop ben ik niet zo onder de indruk. Daar kom ik nu op.

Knoppen en knopinstellingen
Dan de knoppen ;). Uiteraard heb je de hierboven aan genoemde website vorige en volgende bij de duim en dat zijn uiteraard belangrijke knoppen die je veel gebruikt.

"Unieke" feature bij deze muis is natuurlijk de zogenaamde dedicated "windows 8" knop, die op de foto hierboven zichtbaar is onder de muisknop. Maar wat kan je hier nu mee?

We kijken daarvoor even in setpoint. Je kan deze knop dan instellen als Windows 8 sneltoets. Op de screenshot hieronder zie je welke mogelijkheden er zijn.
knoppen

Niet zo spannend allemaal dus. Standaard ingesteld op het openen van het charms menu aan de rechterzijde, welk menu je ook krijgt als je met de cursur naar rechtsboven gaat. Verdere opties, zoals app menu, zoeken, beginscherm, instellingen e.d. spreken voor zich.

Ik vroeg mij af of deze windows 8 specifieke opdrachten ook aan andere knoppen kunnen worden gekoppeld, maar dat kan dus niet. Ook niet bij mijn performance MX. Kortom, het is een puur softwarematige 'gimmick' die een aantal specifieke win8 functies koppelen aan deze knop, van specifiek deze muis. Eigenlijk een beetje flauw dat Logitech niet door een setpoint update deze knopmogelijkheden aan alle Logitech muizen toekent. Als je dit wil moet je nu speciaal deze toch best wel brakke muis kopen. Maar misschien kan dit door een soort uberoptions binnenkort nog worden aangepast of geeft Logitech een update vrij waarbij dit wel kan.

De verdere instellingen van setpoint spreken voor zich en zijn bekend voor iedereen met een Logitech muisje. Je kan toepassingsspecifieke knopinstellingen maken. Zie shot hieronder.
teopassingsspec knopinstellingen

Ik game niet veel, en zeker geen fps-games, dus over lag e.d. kan ik niets zeggen. De game-instellingen van Setpoint vind je hier, maar dit is ook identiek aan alle andere Logitech muisjes.
game instellingen

Batterijduur
Batterijtijd is in tegenstelling tot de m705 geen specifiek verkoopargument van de m560. Omdat ik er van uit ga dat de muis op dezelfde techniek is gebaseerd als de marathon mouse - waarbij de batterij 3 jaar mee zou moeten gaan - neem ik aan dat de batterijtijd toch wel zeker een jaar moet zijn.

Bij setpoint krijg je i.t.t. de m705 helaas geen specifiek info over de gebruikstijd. Maar ik heb er alle vertrouwen is dat die meer dan lang zat is. Zie onderstaande screenshot.
batterij

Hoe dan ook, ik zal door middel van regelmatige updates bijhouden wat de batterijtijd is. Ik zal de muis in de regel niet uitzetten als ik hem niet gebruik.
- 26 juni 2014: ingebruikname. Batterij vol.

Goed, het wordt tijd voor een conclusie. Zoals uit het verhaal blijkt ben ik niet zo positief. Ja, het scrollwiel is goed en werkt prima, maar de rest van de muis vind ik onder de maat. Hij voelt goedkoop en plastic-achtig aan, ligt niet echt prettig in de hand en is ook te licht. Het is zeker geen full size mouse, zoals Logitech stelt. En de geclaimde "exceptionally comfortable" eigenschappen heb ik echt niet kunnen ontdekken. Sterker nog: ik vind de muis juist erg oncomfortabel.
Nu is dat laatste uiteraard subjectief, maar ik zou het echt even testen voor je deze muis koopt.
Verder: de 'windows 8' knop is niet meer dan een gimmick, maar kan handig zijn als je daar echt behoefte aan hebt. Ik in ieder geval niet.

Feitelijk is de m705 voor krap 5 euro meer een veel betere koop. Als ze die dan ook nog voorzien van het scrollwiel van de m560, dan is dat helemaal een no-brainer.

Heb jij ook een Logitech M560 Zwart?

Ook een nadeel vind ik de naadloze muisknoppen. Zeer irritant, vooral met games. Dan klik je perongeluk beide in of registreert ie het niet. Mja, het is ook geen gamingmuis, maar toch. Hadden ze beter over na moeten denken.
Je hebt gelijk. Was mij nog niet opgevallen. Maar ik game niet en heb daar op zich geen last van.
De performance MX en de m705 hebben overigens geen naadloze muisknoppen.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 2 juli 2014 13:15]