Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

dirkjesdirk 13 maart 2014, laatste update op 25 januari 2017, 3.514 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Prima muis met goede bouwkwaliteit en de juiste eigenschappen (lange batterijtijd, scrollwiel en knoppen). Muis ligt ook prima in de hand.

Pluspunten

• accuduur (zie test in review)
  • software
  • aantal knoppen
  • scrollwiel

Minpunten

• best wel een compact muisje. Waarschijnlijk wel geschikt voor iedereen, maar een test is aan te raden als je in het bezit bent van echte kolenschoppen
  • verder helemaal niks

Mijn oude mouse (MX Revolution) is doet het nog maar is geheel kaal gesleten en ziet er niet meer uit. Bovendien is de ingebouwde accuduur belabberd (2/3 dagen) en laadt deze niet goed meer op. Tijd voor een nieuwe muis.

in eerste instantie gekeken naar de opvolger (de performance MX), die ik thuis gebruik en goed bevalt. Voor mijn werk-pc na enige zoeken toch maar gekozen voor deze m705 marathon muis. Redenen: 2 tientjes goedkoper, lange batterijduur en compact.

Edit: ik heb inmiddels ook de nieuwere m560 getest. Zie productreview: Logitech M560 Zwart review door dirkjesdirk

Reden van deze review
Deze review schrijf ik omdat ik naast het kort beschrijven van mijn indrukken in deze review wil gaan bij houden of de geclaimde batterij-tijd van 3 jaar enigszins wordt waar gemaakt. Aan het slot van de review zal ik de accutijd beschrijven en regelmatig updaten.

Verder vind ik het wel aalrdig om wat (subjectieve) ervaringen op te schrijven. Ik beschouw mijzelf als een echte (logitech) muizen fetisist :P. Ik heb zowat alle soorten muizen van Logitech sinds mensenheugenis. Vanaf de eerste cordless mouseman (de beroemde banaan) tot de performance MX.

Maar nu eerst mij ervaringen ;)

Uitpakken en eerste indruk
De muis zit in een blister verplakking. Het is deze verpakking. blister

Op zichzelf kan ik die blisterverpakkingen best begrijpen . Je wilt als fabrikant je product kunnen tonen. Maar ik als consument heb er een hekel aan. Altijd haal je je handen er aan open en zit je moeizaam met een schaar te doen. Deze verpakking is van een meer lastige categorie binnen de blisters :(. Zelfs keurig langs het randje knippen leverde nog geen open verpakking op. Waardeloos.

Er schijnt ook een wat luxe verpakking in omloop te zijn, die ziet er als volgt uit (plaatje via google).doos
Ik vermoed dat deze doos wat eenvoudiger is te openen. Het is een vergelijkbare doos als die van mijn Performance MX. Die was ook redelijk eenvoudige te openen.

Maar goed. Genoeg over de doos ;). Na een paar minuten worstelen was het product dan toch uitgepakt. Zoals ook in de andere review beschreven zit er het volgende in.

• m705 muis
• nano ontvanger
• Quick start
• garantie boekje
• driver cd
• en 2 AA batterijen van Duracell

De meegeleverde batterijen zal ik gebruiken voor mijn eerste test.

Aansluiten was simpel. Ik beschik al over een K360 bordje en dus over een geplaatste unifying ontvanger. Deze nano ontvanger zie er zo uit.
nano ontvanger
Via de setpoint software vind je een link naar de unifying connector om een extra apparaat aan te sluiten. Dat gaat als volgt.
unifying software

De niet gebruikte ontvanger heb ik weggestopt in de muis. Zie daarvoor ook de foto hieronder.

Gebruik
Komend van een grote Logitech Revolution MX mouse, is de m705 wel heel erg klein. vergelijk
Toch was ik er snel aan gewend. De muis is wel groter dan de typische notebookmuisjes.

Met 2 batterijen heeft de muis een aardig gewicht, maar niet vervelend. Het aardige is dat je het gewicht flink kan verminderen door 1 van de batterijen te verwijderen.
m705 1 batterij
De muis werkt in deze situatie nog perfect (mijn performance MX heeft standaard maar 1 batterij), maar je levert dan natturlijk wel in op de batterijduur. In neem aan dat die halveert. Op de foto zie je ook het 'opbergvakje' voor de nano ontvanger. Overigens is het niet zo dat de muis uit gaan als je de ontvanger daar in stopt. Bij sommige notebookmuisjes is dat nog wel eens het geval. Bij deze muis dus niet. En aangezien ik een ontvanger "over" heb, heb ik mij extra ontvanger daar maar opgeborgen. Dan is die tenminste altijd bij de hand

Knoppen zijn er meer dan genoeg voor wat ik nodig heb. Website vorige en volgende bij de duim zijn belangrijke knoppen die je veel gebruikt. Zie foto.
aanzicht duim m705
Onder de duim, helemaal op de plek waar je duim op rust zit ook nog een knop. Standaard ingesteld om te wisselen tussen programma's. Ik gebruik deze knop (nog) niet. Ik verwacht deze ook niet te gebruiken. Bij mijn performance MX mouse doe ik er ook niets mee. Via setpoint is in ieder geval alles aanpasbaar. Zie plaatje hieronder.
muis setpoint knopinst

Aan de rechterzijde bevinden zich overigens geen knoppen. Dat is ook niet praktisch. Voor de volledigheid ook foto van een zijaanzicht van die kant van het muisje.
bovenaanzicht m705

Ook de functie van het onvolprezen logitech scrollwiel is iets waar ik niet meer zonder kan. De MX revolution had wel iets extra: de scrollknop zelf kun je instellen om te wisselen tussen vrij scrollen en kliks door op de scrollknop zelf te drukken. Dat kan bij de m705 alleen met een aparte knop. Dat is n- vind ik althans - niet alleen minder handig, maar bij de revolution kon je het ook softwarematig bedienen. Dat mis ik wel. Maar met het scrollwiel zelf is niks mis.
Het scrollwiel kan vier kanten op scrollen, en vooral zijwaarts is de weerstand heel laag. Maar dat geldt eigenlijk voor alle logitech muizen die ik heb.

Door anderen is er op gewezen dat de M705 de sensor niet in het midden van de muis heeft zitten maar aan de kant van de duim. Ik heb daar verder geen last van gehad in het gebruik. Zie onderstaande foto met een onderzaanzicht
batterijvak m705

Hoe dan ook, de muis ligt lekker in de hand. Ik heb normale handen qua formaat maar wel lange vingers en vind dat de muis- na enige gewenning - groot genoeg om lang mee te werken.

De muis is verder nauwkeurig genoeg, maar ik speel geen games en al helemaal geen shooters op mijn pc. Bovendien wordt deze zakelijk gebruikt. Voor office en internet is het in in geval prima.

Batterijduur
Daar kan ik nu uiteraard nog niet veel over zeggen. De eerste ingebruikname is geweest op dinsdag 11 maart 2014. Ik gebruik de muis nagenoeg dagelijks (werkdagen) en dan echt veel.

- 13-3-2014: batterijen zijn "vol" en 1093 dagen resterend.
- 18-3-2014 batterijen zijn "vol" en 1090 dagen resterend.
setpoint muis batterij
- 18-5-2014 batterijen zijn nog steeds 100% vol volgens setpoint en er resteren nog 1062 dagen. Dat is nog steeds erg optimistisch, maar ik be benieuwd hoe het verder loopt.
- 11-6-2014 batterijen zijn niet niet meer "100% vol", maar "goed". Niettemin zou ik nog steeds 1054 dagen tegoed hebben, dus ik maak me nog geen zorgen ;)
- 16-12-2014 we zijn weer een half jaar verder. De batterijen zijn nog steeds "goed" en ik zou ik nog steeds 1022(!) dagen over hebben. Dat is dus maar 22 dagen minder in een half jaar. Als dat reŽel zou zijn, dan krijg je een batterijtijd van 10 jaar. Voorlopig indrukwekkend dus, want ik gebruik de muis toch wel zo'n 3 tot 4 dagen per week een hele werkdag.
- 17-2-2015: de batterijtijd gaat nu wel wat zakken. Nog 898 dagen volgens setpoint.
- 14-10-2015: nog steeds 898 dagen. Een echte marathon muis dus :)
- 26-01-2017: we zijn weer meer dan een jaar verder en ik zit nog steeds op de originele batterijen te werken. Dagelijks! Het einde komt nu wel in zicht, want de status is "laag" en ik heb nog 'maar' 134 dagen om de batterijen te wisselen. Al met al erg indrukwekkend en het lijkt er op dat ik die claim van 3 jaar echt ga halen.
- volgende update als de batterijtjes echt leeg zijn.

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Op de verpakkingen op de foto's staat bij de blisterverpakking "Logitech Wireless Mouse" en op de doosverpakking "Logitech Marathon Mouse". Aangezien ik op het punt sta om deze muis aan te schaffen nu mijn VX Revoution kapot is: is het zeker dat het om dezelfde muizen gaat?
Volgens mij wel hoor. Ik had de blisterversie iig
Foto van de blisterverpakking is opeens verdwenen? :/ Mijn blisterverpakking ging gemakkelijk open omdat er aan de achterkant linksboven een uitsparing in het plastic zat. Daar kon je het plastick beetpakken en langs voorgeperforeerde naden de achterkant lostrekken. Misschien ben je iets te snel gaan knippen........ Maar het is zeker een fijne muis die mij de VX Revolution snel doet vergeten. :*)
Hoezo verdwenen? Staat toch nog steeds in de review?
Ik heb diezelfde blisterverpakking nu voor me liggen, ga 'm zo meteen uitpakken! :*)
Succes. T is echt een fijn muisje. Raak er steeds meer aan gewend.
Das apart! Nu zie ik 'm weer wel, maar toen ik reageerde was hij tijdelijk verdwenen. Het is niet dat je die foto over het hoofd kunt zien..... ;(
Ik kan je zeggen dat hij het wel lang uithoud.
Ik heb hem nu 4 jaar en de batterijen hebben het langer uitgehouden dan de muis zelf.
De rechter muisknop werkt niet goed meer.
Er lijkt iets afgebroken te zijn jammer dat dat weer net een jaar na de garantie gebeurd,
4 jaar? Muisje is nog maar 2,5 jaar op de markt volgens mij.
Maar de mijne is ook nog lang niet leeg.
Dat dacht ik ook maar op mijn kassabon staat 2010.

Maar ik zal logitech eens mailen.

[Reactie gewijzigd door icecreamfarmer op 7 oktober 2014 07:57]