D-Link DIR-868L Review

24zeven 23 juni 2014, laatste update op 23 juni 2014, 2.639 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Wifi-AC (max-snelheid op meer dan 1 laptop)
  • "Oudere" top-router -> veel info beschikbaar
  • DD-WRT = mogelijk
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Stroomverbruik (zie hardware.info)
  • I hope U don’t live next door!
  • 5Ghz - Kanalen > 100 zijn vooralsnog niet beschikbaar (FW 1.07)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Er zijn al veel reviews over deze router. En dat is zeer prettig.
Deze review zal daarom vooral kort zijn en enkele punten belichten die mij opvielen. Persoonlijk had ik meer verwacht van de gebruikte SmartBeam techniek.

Het is een leuke router met weinig kermis. Deze router heft weinig lampjes en persoonlijk ervaar ik dat als zeer prettig. Verder een router die doet wat hij moet doen.
Deze router vervangt een Linksys 610N_v1 + DD-WRT. Helaas moest we afscheid nemen van deze router na vele jaren 24-7uur te hebben gedraaid. De W-lan op 5Ghz-only hield er afgelopen voorjaar mee op. Door de 2,4 Ghz-radio aan te zetten hebben de levensduur nog een beetje gerekt totdat de nieuwe router binnen was.

Na lang twijfelen tussen de Asus-AC68+66 en de Netgear-Nighthawk uiteindelijk toch voor de ‘iets oudere’ D-link 868L gekozen. De belangrijkste redenen waren prijs, range (smartbeam), stabiliteit, compatible met DD-WRT. Na enkel fora te hebben gelezen kwam ik elke keer terug op dit apparaat.
De ondersteuning voor DD-WRT schijnt niet geweldig te zijn, maar inmiddels zijn is er firmware verkrijgbaar. Misschien dat ik over een jaartje dit er nog eens opzet. Eerst even kijken hoever we met de standaard D-link firmware komen.
Nog liever zou ik een 5Ghz-only router hebben of een waarbij alle antennes op 5Ghz functioneren. De 2,4Ghz band is in mijn omgeving behoorlijk vervuild en alle draadloze 2,4-wifiradios hebben voor mij daarom geen enkele waarde. Van deze router staat de 2,4Ghz-radio dan ook uit.

Stabiliteit:
Voor mij is stabiliteit van een netwerk belangrijker dan snelheid. Dit is tevens de reden waarom ik wifi-2,4 Ghz mijd. Na een halve week gebruik lijkt de stabiliteit iets beter te zijn dan bij de 610N +DD-WRT. Tot nu toe geen problemen gehad.
Enkele van de andere routers zijn voornamelijk afgevallen, omdat het signaal niet stabiel zou zijn of omdat ze niet goed zou werken met een van de door mij gebruikte apparaten. Echter in de loop van de tijd kan dit door middel van firmware opgelost worden. Dit was voor mij de beste keuze op dit moment…

Prijs:
Op dit moment net iets minder dan 120 euro. Voor een dergelijke router is dat niet veel, maar ook niet heel weinig. Zo is de TP-link AC1750-router een stuk goedkoper en ook de zusjes van deze router de 860L(AC1200) doet in prijs een stuk minder, maar de prestatie mag er nog steeds zijn.
Voor ieder wat wils. Wat ik gelezen heb over verbindingsstabiliteit en mijn nieuwsgierigheid naar SmartBeam wat de verbinding ten goed zo komen heeft mij over de streep getrokken… (in verkoopland dan)

Smartbeam:
Door dat de router in staat zou zijn de data via antennes te richten zou de verbinding beter en stabieler zijn. Overigens is dit bij elke router zo, alleen D-link adverteert ermee wat doet vermoeden dat zij een stapje extra doen.
Tot nu toe merk ik hier nog niks van. De signaalsterkte van de D-link 868L is gelijk aan de oude 610N. De afstand tot de laptop is dan gelijk en de meting wordt alleen uitgevoerd op het moment dat de laptop is verbonden met het desbetreffende netwerk.
Over de technologie achter smartbeam heb ik tot op heden ook nog geen goede uitleg kunnen vinden. Wat ik hieruit moet concluderen…?... tja…
Bij mij voegt het in elk geval tot op heden niks toe.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Smartbeam is dlinks eigen variant op beamforming techniek (beamforming is onderdeel van de 802.11AC standaard)

Dlink claimt met smartbeam dat ze die beamforming (dus kijken waar je positie is , en daar gericht een 'stream naar opzetten' ) backward compatible hebben gemaakt door smart beam te implementeren.

Dus je zou ook 'beamforming techniek op 802.11G en 802.11N moeten hebben.
De antennes zitten vast, daar valt weinig aan te richten :P ;)

Hoe doet dat kaartje het in combinatie met de Dlink ? wat is je troughput ? (dus daadwerkelijke doorvoer , niet dat het kaartje zegt we zijn verbonden met 867Mbit/s maar - wat haal je?)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 23 juni 2014 22:50]

Met de 610N + DD-WRT zag ik ook al dat de verbinding sterker werd wanneer verbonden. Dus daar had ik ook een vorm van beamforming...
Misschien moeten we de conclusie trekken dat D-link's eigen techniek niks toevoegt tov van de huidige standaard over 5Ghz.

Afstand tussen router en laptop = 5 m.
- NAS -> LAN -> 868L -> AC-WLAN -> Laptop = gemiddeld over 700 MB = 4 MB/sec)
- Laptop -> AC-WLAN -> 868L -> LAN -> NAS = gemiddeld over 700 MB = 7 MB/sec)
*Die conclusie had ik in mijn review ook (dezeflde router)

Vind je snelheid wel heel erg laag voor een fatsoenlijk AC kaartje.. om eerlijk te zijn. zeker op 5 meter.
Wat zijn fatsoenlijke snelheden?...
700 MB (4MB/sec) = 3 minuten... met Wifi-N (610N + intel 6235) was het 7 minuten over de zelfde afstand.

Gebruik jij de 868L icm DD-WRT? of ben je dat van plan.

[Reactie gewijzigd door 24zeven op 25 juni 2014 17:58]

4MB/s * 8 = slechts 32Mbit.. dat vind ik nou niet een zodanige hoge troughput dat ik denk nou woeptiedoe.
Dit zijn de troughputs die ik op ongeveer 5 meter haal met slechts 802.11N (waarvan Office op dezelfde verdieping is en keuken een verdieping lager dan de router is).
Wat bedoel je met i hope u dont live nextdoor?
Ik zit zelf te twijfelen of ik deze router zal nemen of niet.
Hoe is bijvoorbeeld het bereik bij jou inde achtertuin? Bijvoorbeeld op een metertje of 15 vanaf de router? En blijft er dan nog wat snelheid over?
Ik hoop dat mijn buurman voorlopig van de mooie en schone 5 Ghz frequentie afblijft. :)
De muren zijn niet dik genoeg hier om alle straling tegen te houden.

Bereik over 10 m gelijkvloers is goed. Maar boven op de 3de verdieping zakt het bereik helemaal weg.
Ik denk dat 15 m over 5Ghz geen probleem moet zijn, mits je de router niet plaatst tussen 4 betonen muren en met veel installatie kabels en leidingen in de buurt.
2,4 Ghz zal zeker ook lukken, maar je moet hierbij wel altijd opletten hoeveel buren ook van deze bandbreedte gebruik maken. Hier stoort de 2,4 Ghz band al over een afstand van 2 m door alle routers en telefoons van buren.
Ik zit met het probleem met mijn DIR-655 dat de snelheid binnenshuis goed is, maar zodra ik buiten kom, zo goed als alle snelheid weg is en ik met een bereik van -75db zit.
Ik hoop in iedergeval dat ik met dezelfde router als jou niet meer tegen dit soort problemen aanloop :p

De 5ghz van mijn upc router komt in iedergeval niet verder dan de eerste verdieping, dus dan maar hopen(ga er wel van uit) dat de router een betere verbinding heeft :D

Thx voor je reply!
Verwacht geen wonderen als je de router vervangt. Mijn bereik is er ook niet echt beter op geworden. Ik ga hier de oude router bekabeld op de bovenverdieping plaatsen. Dan heb ik boven ook normaal bereik.
Jij kan hetzelfde doen. Nieuwe router plaatsen en je DIR-655 als Acces Point instellen en neerzeten op een plaats dicht bij de achtertuin.
Ik kan helaas de bekabeling niet verleggen naar dichter bij de tuin :(
Ik ga het binnenkort eens testen met een nieuwe 868 en als het geen verbetering betreft gaat die gauw weer terug :p

Thx!
ipv ethernetkabel -> PoE?... eventueel icm een wifi-transmiter. 2.4Ghz-only..

Of een range-extender, al ben ik zelf nooit zo gecharmeerd van die oplossing.
Dag Martijn,

ik heb inmiddels ook de 868 aangeschaft icm de d-link 171 en haal aan downloadsnelheid +/- 15mb p/s met UPC120MB abo.

Als ik upload naar mijn NAS (212j) dan haal ik ongeveer 20-22 mb p/s.

De afstand tussen de laptop en de router is ongeveer 4 meter.

Hoor graag wat jou resultaten zijn!
Ik ben uiteindelijk niet voor een 868 gegaan maar voor een extra access point. Het ging mij meer om het bereik dan uiteindelijk de snelheid. Misschien uiteindelijk toch nog eens een 868 om te kijken of ik binnenshuis de snelheid nog wat op kan krikken, maar dit is eerst voldoende :D thx voor je bericht!