Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 540/410MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 120GB Review

Tok Tok 22 juni 2014, 761 views

Samsung 840 EVO 120GB

Pluspunten

• ALS ze werken dan zijn ze bloedsnel.

Minpunten

• Verkeren snel in een Frozen state
  • Worden niet herkend in de bios (sporadisch)
  • Windows weigert erop te installeren
  • Soms READ DISK ERRORS

Ik heb twee schijven gekocht om deze in RIAD0 te zetten. Dit heb ik gedaan en is een paar maanden goed gegaan. Daarna een spontane crash met verlies van al m'n data. Dat is het risico van RAID0, kan gebeuren. Daarna heb ik geprobeert om de RIAD weer opnieuw op te zetten maar 0,0 succes. Windows wilde niet installeren, de schijf werd niet herkend in de bios, DISK READ ERRORS en ga zo maar door. Toen ervoor gekozen om er gewoon 1 te gebruiken, daar heb ik geen problemen mee gehad.

Na een paar maanden heb ik besloten een hardware upgrade te doen in de vorm van een nieuw moederbord en CPU. Toen begonnen de problemen pas echt, beide schijven werden niet herkend en windows weigerde erop geinstalleerd te worden, zowel in RIAD0 als los. Heel veel dingen geprobeerd, BIOS update, nieuwe voeding, zelfs een SSD terug gestuurd voor RMA. Na veel pijn en moeite heb ik uiteindelijk toch windows kunnnen installeren op 1 SDD. De andere verkeerd in een Frozen state en die krijg ik er niet meer uit, ook niet via DOS.

Ik krijg soms nog steeds READ DISK ERRORS, spontaan. Even resetten en het meestal weg, maar wat een slechte schijven! De software van samsung is ook bijzonder slecht werkend (Magician).

• Asus Z97 Deluxe
  • Intel 4770K
  • Corsair 1600 DDR

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 120GB?

Meer advertenties

van magician is een update beschikbaar op samsung website.

Ik heb zelf een Samsung EVO 120, die werkt nu tussen 10 tot 20 uur per dag zonder enkele probleem in mijn laptop.

Het is me een raadsel wat jij uitspookt met de ssd's

Je bent toch niet op het idee gekomen om windows 98 of ME te installeren, want dat vraagt om problemen.

Sowieso misschien handig, om tijdens de setup je raid drivers te laden die bij het moeder bord kwam.
En uitsluitend Intel raid controller te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 22 juni 2014 12:52]

Het is mij ook een raadsel..

Nee gewoon windows 7 en de RAID drivers heb ik geladen. Ik moet wel zeggen dat voor de bios update het in RAID0 zetten niet functioneerde, de RAID schijf werd niet herkend in de bios. Na de update gebeurde dit wel en zeg de windows setup de schijf ook direct, zonder drivers te laden. Maar daarna ook weer geen succes, met of zonder drivers.

Het is me dus 1 keer gelukt om de schijven in RAID0 te zetten en windows te installeren, maar dat was toen de schijven beide nog gloednieuw waren en dat was ook op mijn oude moederbord, gigabyte UD7 rev 1.0.
Heb er hier ook 2 in gebruik voor pc's en werken bijde prima. Boot is razendsnel. Ook een 240 in me eigen pc zitten die ook prima werkt. Ik heb totaal geen problemen met de evo's tot nu toe.

De frozen state begrijp ik niet maar ik heb nergens last van met de 3 evo's die ik heb.

Weet je zeker dat het echt je ssd's zijn die het probleem zijn, kan ook een brakke raid controller @ moederbord zijn.
Ik heb eerste een MSI Mpower moederbord gehad, toen ik dacht dat het daar aan lag heb ik die teruggestuurd en heb ik daar de Asus Z97 deluxe voor in de plaats gekregen. Ik denk niet dat de RAID controller het probleem is.

Maar zoals ik al eerder zei, het is me wel een keer gelukt een stabiele pc te krijgen, voor een half jaar ongeveer.
Je kunt op bijde borden nog wel dezelfde raid controller hebben (marvell vaak) of heb je de chipset aansluitingen gebruikt.

Ook kan het zijn dat je Mpower bord de SSD's geroosterd heeft waardoor ze op anderre moederborden ook problemen gaan geven. Zoals ik zei, heb er hier 3 in gebruik en werken feilloos en bloedsnel.
Ik vind dit meer een klaag artikel dan een echte review. Heb je met je mede-Tweakers overleg gehad wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zie hier al een aantal zaken voorbij komen. Daarnaast kan een schijf natuurlijk gewoon kapot zijn; je hebt er niet voor niets zo'n lange garantie op.

Ik moet eerlijk zijn dat ik met een review als deze vrij weinig kan :/
Ik snap wat je bedoelt echter heb ik de schijven normaal gebruikt en heb ik veel pogingen gedaan om ze werkten te krijgen. Dat is inclusief alle suggesties die hierboven genoemd zijn en RMA terug sturen.

Ik vind zelf dat als je een product zoals deze normaal gebruikt en het functioneert zo slecht, dat er dan ook een slechte review uit mag komen.
Ongeveer de hele techwereld is positief over deze SSD's, ze zullen dus wel iets goeds hebben. Dat jij er twee defecte hebt zegt natuurlijk helemaal niets.

Met alles respect voor je problemen ( er zijn weinig dingen irritanter dan een instabiele PC,) ik denk dat je beter geen review had kunnen maken van twee defecte producten.
Je had even een image kunnen maken van je RAID0. Dan had je deze met een recover CD terug kunnen plaatsen of op een gewone HD of 1 SSD. Vooral als je met RAID0 aan de gang gaat is dat eigenlijk een must. Ik zie dat je een vrij nieuw moederbord hebt en de Intel drivers zijn misschien nog niet optimaal. Verder zouden de Intel SSD's beter met een Intel chipset werken dan andere merken, heb ik gehoord. Gebruik je UEFI BIOS?
Raid 0 gebruik je voor extra snelheid, wat is de toegevoegde waarde voor SSD's? Of was dat meer voor de 'omdat het kan'?
Zover ik het begrepen heb kun je RAID0 prima draaien zonder TRIM functionaliteit, maar is het goed om een Secure Erase te doen om de zoveel tijd.

Als het wel is zoals jij zegt, waarom staat dat dan niet met koeienletters op de verpakking? Ik ben lang niet de enige die SSD'd in RAID0 wil hebben.