Specificaties 8GB SDHC, 3,000 per GB - Bekijk alle specificaties

Eyefi Mobi SDHC Class 10 8GB Review

trompzor 21 juni 2014, laatste update op 21 juni 2014, 1.611 views

Eyefi Mobi SDHC Class 10 8GB

Pluspunten

• fit for purpose
  • overdrachtssnelheid zeer aardig
  • foto's te vinden in de gallery van Android
  • makkelijk te installeren
  • via Android kan je het ook naar een server laten uploaden.

Minpunten

• switchen naar eye-fi access point duurt aan de lange kant (mogelijk afhankelijk van mobiel apparaat).
  • geen RAW upload, lijkt me een beetje kunstmatige limitatie
  • Weinig mogelijkheden europese app.
  • niet mogelijk om verbinding te laten maken met een router, i.t.t. de Pro X2

Voor mijn nieuwe spiegelreflex dit kaartje gekocht.

Dit kaartje werkt behoorlijk transparant en 'does what it says on the tin'.
JPEGS worden automatisch geupload naar een telefoon, tablet of laptop, via de Android/IOS app of Windows software.

Het eye-fi mobi kaartje gedraagt zich als een Wifi AP, waarop een mobiel apparaat verbinding kan maken en vervolgens de foto's naar het apparaat geupload worden. Dit werkt echter alleen als Access point, je kan het kaartje dus niet koppelen aan je bestaande router. Directe verbinding naar een Desktop is dus ook niet mogelijk. Met de Pro X2 versie kan dit wel, maar dit is veel duurder.

Wat ook niet kan, met de mobi kaartjes, is het uploaden van RAW, video's kunnen echter tot 2 GB.

De installatie is simpel, eye-fi kaartje in de camera, app installeren, foto maken, 10 cijferige activatiecode invoeren. De foto's verschijnen nu vanzelf in de gallery van Android.
De europese app heeft verder nauwelijks mogelijkheden, er is wel een nieuwere app met meer mogelijkheden, echter voor ons europeanen (nog?) niet beschikbaar.

Bij Android switched na het maken van een foto, het mobiele apparaat keurig van de huidige access point naar de eyefi AP, na het uploaden gaat dit weer terug. Wel heb je uiteraard geen internet op je mobiele apparaat tijdens het uploaden.

Overdrachtssnelheid is redelijk snel, een 8 MB JPEG doet er zo'n 5 seconden over om te uploaden. Verbinding maken met de Wifi Access point, als je niet al verbinding hebt met een andere AP, duurt echter zo'n 15 seconden, maar dit kan afhankelijk zijn van je mobiele apparaat. Als je al verbinding hebt met het thuisnetwerk, lijkt dit net even langer te duren, zo'n 30 seconden.

Al met al is het dus niet instant, maar de prestaties zijn wel gewoon werkbaar en allicht sneller dan kaartje eruit en in de cardreader.

Nu is dit leuk voor sharing op facebook, maar met een beetje creativiteit kan je hier wel iets moois van maken.

Ik laat nu de camera uploaden naar mijn tablet, vervolgens synchroniseert mijn tablet via de android app FolderSync met de OwnCloud WebDAV service op mijn server thuis, waarvan de datamap weer geback-upped word via Crashplan, naar een NAS van een vriend.

De automatisch foto uploaden functie van owncloud en dropbox bleek niet te werken, omdat de foto's niet van de camera van mijn tablet afkomstig is, daarom dus Foldersync.

Hierdoor heb ik dus na verbinding met Wifi van mijn Nexus 7, vrijwel direct mijn foto's overal toegankelijk, inclusief backup. Het kaartje hoeft er nooit uit en meteen beschikbaar op de PC, mobiel e.d. voor sharing.

Dit zou allemaal ook met mijn smartphone en 3g/4g werken, maar met een jpegje van 8 mb, ben je met 500 foto's door een toch ruime databundel van 4 GB heen, dus hier heb ik niet voor gekozen.

Door deze setup biedt deze eye-fi kaart voor mij een grote meerwaarde, t.o.v. een normaal sd kaartje en ik ben hier zeer tevreden mee.

• Asus netbook
  • Canon EOS 700D
  • Crashplan
  • FolderSync
  • OwnCloud
  • Samsung Galaxy S4 i9500

Heb jij ook een Eyefi Mobi SDHC Class 10 8GB?