Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL Review

O88088 21 juni 2014, 415 views

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL

Pluspunten

• Formaat
  • Toetsenbord met trackpad

Minpunten

• Plastic behuizing
  • Scherm soms slecht leesbaar

Inleiding.
Ik heb deze Chromebook nu bijna een jaar in gebruik. Hij bevalt nog steeds prima! Als je deze review leest dan weet je vast al wat een Chromebook is.
Nee? Nou vooruit dan. Een Chromebook is in essentie een laptop met Chrome OS. Chrome OS wordt ontwikkeld door Google en deze laptops leunen dan ook zwaar op de browser van Google. Later hierover nog wat meer.

Bouwkwaliteit.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; hij is van plastic. En dat merk je. Hij voelt erg licht aan (hij is ook maar 1,1 kilo) maar de stevigheid is niet slecht. Je kunt sommige delen wel indrukken maar dit be´nvloed de werking niet. Het plastic ziet er bij mij niet helemaal netjes meer uit maar dat komt doordat ik hem volop gebruik en er ook niet altijd even netjes mee omspring. Ik ben zeer tevreden over het toetsenbord en de trackpad. Het toetsenbord verslaat een virtueel toetsenbord zonder problemen. Wil je vaak lang typen? Dan is dit ideaal.

Hardware.
De Samsung Chromebook X303 draait op een Exynos 5250 dualcore processor. Dat is wat anders dan je normaal tegenkomt in laptops, het is immers een ARM processor en geen x86 processor. Qua gebruik merk je daar eigenlijk niks van. De Exynos werkt op 1,7 GHz, dat is snel genoeg voor de meeste taken. De grootste belemmerende factor is het werkgeheugen dat maar 2GB bedraagt. Als je veel tabbladen open hebt heb je dit al snel vol. Het scherm heeft een resolutie van 1366 bij 768 pixels. Dat geeft een ppi (pixeldichtheid) van 135. Ter vergelijking: een iPhone 5S heeft 326 pixels per inch. Maar genoeg daarover, het scherm is voor een laptop van 300 euro zeker niet slecht. De helderheid van het scherm is goed te regelen. Als je echter in volle zon wil kijken zul je dat niet altijd even makkelijk kunnen doen. Voor opslag heeft de Chromebook een SSD van 16GB. Dat zorgt voor razendsnelle opstarttijden en een volledig stil apparaat zonder bewegende delen. De opslagcapaciteit is ruim voldoende voor de meeste mensen aangezien het de bedoeling is dat je alles opslaat in Google Drive. Je krijgt immers niet voor niks 100GB Drive-opslagruimte erbij. Als laatste de accu. Deze heeft een capaciteit van 30Wh. Dat zegt de meeste mensen vrij weinig (ik hoor daar bij). In praktijk komt dat neer op ongeveer 6 uur gebruik, en dat is een voorzichtige schatting. Heb je 1 Google Docs schermpje open staan dan redt hij de 8 uur makkelijk, heb je veel schermen met intensieve dingen dan houdt hij het wat korter vol. Prima dus.

Software.
Nu komen we terug bij Chrome OS. Zoals ik al zei is dat een besturingsstysteem (OS, operating system) van Google. De absolute basis hiervoor is Linux, met daarop de aanpassingen door Google. Het is een heel eenvoudig systeem. Je logt in met een Google account en daarna kun je beginnen. De uitstraling kun je veranderen met een achtergrondje en een skin voor je browser. Een veelgehoord 'nadeel' is dat je geen programma's kunt installeren. Je moet dan weten dat programma's installeren eigenlijk amper nodig is. De meeste dingen kun je gewoon in de browser zelf doen. Het blijft echter wel iets om in je achterhoofd te houden. Wil je gamen of moet je echt programma X voor Windows hebben? Dan zul je wat anders moeten zoeken.

Conclusie.
Een laptop met een beperkt budget. Tsja, wat moet je dan? Dat was mijn vraag toen ik een jaar geleden graag een draagbare laptop wilde. Je had netbooks met Windows. Vaak waren dat apparaatjes die niet vooruit te branden waren. Dat risico wilde ik niet nemen. Een tablet met een los toetsenbord? Dat is toch niet ideaal als je teksten moet typen. Dus een Chromebook. 300 euro, goede accu, toetsenbord en geschikt voor alles wat ik moest doen. Het volledig passieve (lees: stille) systeem van de Samsung X303 sprak me toen aan. En ik ben er na een jaar nog steeds helemaal tevreden over. Voor een prijs van 300 euro kun je geen hoge eisen stellen, de hardware is dus gewoon goed. Software kan ik geen plus- of minpunt noemen. Kun je ermee doen wat je moet doen? Als het antwoord daarop 'ja' is dan is een Chromebook iets voor jou. De bouwkwaliteit is niet geweldig. Het blijft een plastic apparaat wat goedkoop aanvoelt en wat ook snel vies wordt of beschadigd raakt. Kortom, als je kunt leven met de beperkingen van Chrome OS is een Chromebook iets voor jou.

Heb jij ook een Samsung Chromebook XE303C12-A01NL?