Specificaties 14" (1366x768), 500GB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Asus R453LA-WX080H Review

Hooli 21 juni 2014, laatste update op 1 augustus 2014, 2.216 views

Asus R453LA-WX080H

Prima laptop om zakelijk mee te werken en tevens zo nu en dan een film te kijken of muziek te luisteren. Prima prijs kwaliteit verhouding, met name door de hybride harde schijf, waardoor het lijkt alsof je een apparaat met SSD gebruikt!

Pluspunten

• Hybride harde schijf voor snel opstarten
  • Stil
  • Energie zuinig

Minpunten

• Windows 8 updaten duurt lang (maar daar heeft elke Win8 laptop last van)
  • Wifi signaal niet stabiel

Reden van aankoop
Mijn vriendin gebruikte nog altijd een 15" laptop uit het jaar 2006, welke elke keer vervloekt werd voor, tijdens en na het gebruik ;)
Omdat ze ondertussen een eigen bedrijfje begonnen is en daarvoor vaak onderweg is, wilde ze graag een kleinere laptop dan ze had, dus maximaal 14". Tevens wilde ze per se een optische drive er in, omdat ze voor presentaties graag muziek en beeldmateriaal gebruikt. Tot slot mocht de nieuwe laptop niet al te duur zijn.
Als je bovenstaande 'requirements' in de prijsvergelijker invult, kom je al snel bij de ASUS R453LA uit. Deze heb ik dan ook besteld en wel bij bol.com omdat je daar binnen 30 dagen het product mag retourneren en omdat de prijs slechts 10 euro hoger was dan elders. Gelukkig heb ik het product niet hoeven te retourneren :D

Eerste indruk
De eerste indruk van het apparaat is goed. De laptop werd in een nette doos geleverd en was goed verpakt. Alles wat je nodig hebt zit er bij, zelfs een mooi doekje om je laptop vingerafdruk-vrij te houden - want dat is wel nodig ;)

Het opstarten van de laptop gaat snel vanwege de hybride harde schijf. Windows 8 (voor mij de eerste kennismaking) was snel geconfigureerd en binnen enkele minuten was de laptop bedrijfsklaar.
Het toetsenbord typt fijn en het touchpad reageert prima.

Eerste ervaringen
Na enkele weken het appraat gebruikt te hebben, vallen me een aantal dingen op:

Windows 8
Dit was mijn eerste kennismaking met Windows 8. Ik had er veel over gelezen en was ietwat huiverig, maar na de eerste opstart perikelen ben ik niet ontevreden over het besturingssysteem. Wat mij wel irriteerde was het volgende:
- Windows 8 doet er enorm lang over om alle updates te installeren. Totaal is de laptop ongeveer 2 dagen (!!!) bezig geweest om alle beschikbare updates (in mijn geval 96, totaal ongeveer 400 megabytes) te installeren. Dat kwam ook omdat Windows halverwege besloot om een groot deel van de updates weer terug te draaien ivm een niet nader verklaarde foutmelding.
- Na alle Windows 8 updates, moet je Windows 8.1 nog handmatig vanuit de WIndows appstore installeren
Deze Windows 8 punten hebben niets met de specifieke laptop te maken, maar zijn wel van invloed op de gebruikservaring van het apparaat.

De hardware
  • De laptop is stil; terwijl ik deze review tik, hoor ik de fan alleen als ik ophoud met typen en er verder geen achtergrond geluiden zijn. Tijdens het afspelen van een film of muziek hoor je de fan helemaal niet.
  • De laptop wordt niet bijzonder warm. Laatst een film gekeken op de laptop in bed en na 1,5 uur was de laptop nog prima vast te houden.
  • De laptop is zeer energie zuinig; zodra je het apparaat even niet gebruikt, gaat deze in standby (wake up middels toets indruk), of zelfs helemaal in de sleep (wake up middels powerknop) modus. In beide gevallen is de laptop zo weer aan; je hebt dus geen last van deze energie modi. Vanwege deze energie bezuinigingen kun je met een volle accu een hele dag (met alle onderbrekingen en pauzes erbij) werken.
  • Het scherm van de laptop reflecteert nogal. Ik werk met de laptop in onze huiskamer aan de tafel en kan prima in de reflectie zien wat er achter mij gebeurt :)
  • In de eerste paar dagen had ik last van wegvallend wifi signaal. Ik las op internet dat de netwerkkaart in deze en andere ASUS laptops hier vaker last van hadden. Na het resetten van mijn router heb ik er echter geen last meer van gehad *fingers crossed*
  • Edit 01-08-2014 - Onlangs weer last gehad van wegvallende wifi verbindingen. Weer de router moeten resetten voordat dit weer weg was. Alle andere draadloze apparaten (telefoons, tablets, andere laptop) hadden nergens. Lijkt dus echt in de wifi van deze laptop te zitten :-(
Samenvattend
De laptop bevalt prima voor de doelen waarvoor hij is gekocht (werk, zowel thuis als onderweg). Ook het kijken van een film gaat goed; het geluid is prima en beeld is ook goed, behalve wanneer je invallend licht van achteren hebt.

[Edit 23-06-2014 foto's toegevoegd van vingerafdrukken op de laptop en van het reflecterende scherm]
[Edit 2: de foto's worden niet getoond; moet ik daar nog wat voor doen behalve uploaden?]

Heb jij ook een Asus R453LA-WX080H?

Reviews door de redactie

Windows 8 is even wennen, maar heeft ook zo zijn voordelen en met de 8.1 update heb je ook het ouderwetse bureaublad weer terug. Nu nog de start-knop en het is net Windows 7 ;)""

installer stardock start 8 en je bent terug met een start knop ;-)
Zijn er in tussentijd nog dingen opgevallen?

Wat kan je zeggen over de kwaliteit van het beeldscherm, de accuduur en snelheid?

Ik moet voor een studente een laptop uitzoeken voor max 600 euro. Ben al een tijdje aan het rondkijken, 15.6 en 14 inch laptops etc. Het feit dat deze dun en licht is, is voor een reizende studente fijn. Ze doet vaak niet meer dan documentjes tikken, filmpjes kijken. Omdat ze ook een DVD ingang wilde, viel mijn oog op deze. Hoewel een i3 wel snel genoeg zou zijn, heb ik het idee dat laptops altijd langzamer worden naar mate de tijd verstrijkt. Daarom lijkt een i5 mij beter, omdat die langer zijn mannetje kunnen staan.

En die updates lijken mij geen dealbreaker. Duurde even bij jou, vraag me af of dat bij iedereen zo is.

Ik hoor graag van je ;)

[Reactie gewijzigd door mrhp op 22 juni 2014 16:03]

Hoi!
Kwaliteit beeldscherm is voldoende voor dagelijkse dingetjes; geen HD, waar ik in eerste instantie nog wel over twijfelde, maar op een 14" scherm valt dat eigenlijk niet op.
Accuduur ben ik zeer over te spreken, zie ook mijn comment in het stukje:
Snelheid is helemaal prima! De I5 is krachtig genoeg voor tekstverwerking, browsen en een DVDtje. Ook een spelletje is te spelen, al heb ik geen spel gespeeld waarvoor de grafische processor tot zijn max wordt belast.

Als met al kan ik je deze laptop zeker aanraden!

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door Hooli op 23 juni 2014 14:03]

Bedankt voor je antwoord

Ik twijfel nog, in de 14' categorie is de Acer Aspire V5 ook interesant. Tientje duurder, zelfde onder de motorkap maar met touch

Wat denk jij?

[Reactie gewijzigd door mrhp op 23 juni 2014 21:51]

Hoi,

Het grootste verschil zit m er in dat de Acer een touchscreen heeft, maar geen optische drive en geen hybride harde schijf; dus opstarten zal langer duren. Het hangt dus van je prioriteiten af; mijn vriendin wilde per se een optische drive en had niet zo'n behoefte aan een touch screen. Als jij liever een touch screen hebt en geen optische drive nodig hebt, dan is de Acer een betere optie, mits je ook kunt leven met een iets langere opstarttijd :-)

Succes met je keuze!
Hooli
We hebben deze toch maar besteld. We hebben een 14' Dell met touch en 50 overwogen, maar vanwege levertijd ervan afgezien (helaas!), ook een vivobook bekeken, maar het prijsverschil (voor de rest identiek) heeft ons deze doen bestellen

De updates waar je het over had, duurden hier anderhalf uur. Nu nog 8.1 uit de store halen :)

edit: fout bij configureren windows updates....... Opnieuw maar?
edit 2: opnieuw, we zijn bijna 2 uur verder en hij is nog niet klaar. Als dit ditmaal wel lukt, moet 8.1 ook nog

[Reactie gewijzigd door mrhp op 26 juni 2014 21:51]

Hoi,

Hoop dat je updates geslaagd zijn! Die fout bij configureren had ik ook 1x, daarna ging het wel goed. Alleen duurde het dus allemaal heel lang. 8.1 was overigens wel vrij snel geinstalleerd via de appstore.

Rob
Mijn vriendin heeft dezelfde laptop en is er ook tevreden over, ze hecht niet veel waarde aan het in mijn ogen gebrekkige scherm (resolutie/spiegelend). Een vrij groot nadeel blijkt wel het wegvallen van de wifi en ook beduidend lagere downloadsnelheid via speedtest.net.

Heb je, of iemand anders, al het probleem (software/hardwarematig?) of een oplossing voor gevonden?

[Reactie gewijzigd door dabrown op 17 augustus 2014 15:42]

Hoi,

Jawel, deze: productreview: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth review door Meulendijks89

Ga ook de netwerk kaart vervangen. Blijf maar gezeik houden en heb verder alles al geprobeerd.
Succes er mee!
Rob

--edit 19-08-2014
Nou, netwerkkaart vervangen. Is niet heel moeilijk; schroefjes aan onderkant laptop losmaken, onderkant er voorzichtig afhalen (zit nog vast met een klik systeem), netwerkkaart er uit, nieuwe er in, kabeltjes weer vast maken, onderkant weer er op, vastschroeven: klaar!
En wat een verbetering! waar de originele netwerkkaart een instabiele verbinding had met max 76 mbit, heeft de nieuwe netwerkkaart DIRECT een verbinding, zonder storing, moeite met netwerk vinden etc en ook nog eens op 216 mbit. En dat voor net geen 30 euro! Had natuurlijk direct een fatsoenlijke netwerk kaart in moeten zitten, maar toch. Mij is het de 3 tientjes wel waard.

[Reactie gewijzigd door Hooli op 19 augustus 2014 15:15]

Hey Rob,

Bedankt voor je snelle antwoord en top dat je het meteen zelf test en post!
Hallo,

De persoon waar ik de laptop voor heb uitgezocht meldt soortgelijke problemen met de internet verbinding: alleen haar apparaat heeft er last van.

Waar heb je de netwerkkaart laten vervangen? Gewoon bij de winkel waar hij gekocht is of niet? Gaat de garantie er dan niet af?

Ik hoor graag van je

Groet mrhp
Hoi,
Heb de netwerk kaart zelf vervangen. Om de laptop open te maken hoef je geen zegel oid te verbreken, dus volgens mij blijft de garantie gewoon intact, maar zeker weten doe ik dat niet.
Mocht je het zeker willen weten moet je even contact opnemen met Asus zelf.
Succes!