Apple MacBook Air 2011 11.6'' Review

Choasmarkk 21 juni 2014, laatste update op 21 juni 2014, 405 views

Apple MacBook Air 2011 11.6''

Pluspunten

• Behuizing van zeer goede kwaliteit
  • Accuduur zelfs na 2 jaar intensief gebruik nog goed
  • Snelle browser
  • Zeer betrouwbaar
  • Zeer mobiel
  • Hoge restwaarde

Minpunten

• Alle Apple haters met ongefundeerde argumenten
  • Accuduur bij gaming

MacBook Air 2011.

Deze MacBook is natuurlijk al een hele tijd uit, 2011, was dat niet de tijd dat telefoons nog 480/800 schermpjes bezaten? Nu heb ik deze MacBook een aantal jaar en ben ik van plan om hem ergens dit jaar in te ruilen voor een nog uit te komen MacBook Pro. Reden? Ik wil gewoon een keer graag iets nieuws.

Na ruim 2 jaar gebruik is deze MacBook nog in nieuwstaat, de behuizing is duurzaam gebleken en vertoont geen sporen van slijtage of andere mankementen. Dat vind ik iets wat lovenswaardig is, aangezien ik tijdens dezelfde aankoop ook een HP windows Laptop voor mijn vader heb aangeschaft waar ondertussen al een nieuw scherm, accu en moederbord in zit.

De MacBook van mij bezit over een 1.6 GHz (i5-2467M) dual-core Intel Core i5 met als grafisch deel Intel Graphics 3000 met 384MB geheugen dat wordt geleverd door de 4GB 1333Mhz DDR3 RAM. Op papier is dit natuurlijk allang verouderd, maar door vrij rappe 128GB SSD die hier ook in zit voelt de MacBook na meer dan 500 laadcycles nogsteeds erg snel aan, uit slaapstand zit ik binnen 5 seconden op mijn browser of word en kan ik direct aan de slag.

Een groot voordeel van het 11.6'' model vind ik de draagbaarheid, de laptop weegt iets meer dan een kilo en is erg dun. Dit komt vooral van pas wanneer je op de bank of in het openbaar vervoer zit. Omdat de behuizing erg stevig voelt en geen speling vertoont hoeft de gebruiker zich ook weinig zorgen te maken wanneer hij (ingeklapt) op de grond valt, iets dat mij gelukkig nog nooit is overkomen.

Het grafische deel van MacBooks wordt door Windows fanatici vaak aangegrepen als punt om op te klagen, nu moet ik zeggen dat de Intel 3000 geen krachtpatser is, maar lichte gaming zoals Left 4 Dead 2, Empire total war Ún Kerbal Space Program vormen geen enkel probleem. Wel is het nodig hem dan aan de lader te leggen omdat meer dan 2 uur op de accu gamen wel lastig gaat worden.

Het scherm is een TN paneel met een res van 1366*768 dit lijkt niet heel hoor maar is in dagelijks gebruik ruim voldoende, de kijkhoeken van het paneel zijn goed te noemen, voor een TN paneel dan, en de helderheid kan erg hoog worden opgeschroefd zodat ik in de directe zon ook allen nog goed kan zien.

De prijs, die is spotgoedkoop. Natuurlijk is 1199,- voor een stuk electronica veel, maar dan krijg je wel een apparaat waar je geen zorgen om hebt, lang meegaat, er erg goed afgewerkt uitzien en waarbij je ook lang gratis ondersteuning bij krijgt. Ik draai nu al sinds de release OSX Mavericks en dat bevalt erg goed, ik kijk dan ook uit naar Yosemite.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2011 11.6''?

Reviews door de redactie

Walgelijke review in mijn ogen is deze laptop misselijkmakend traag en als ik naar het tn paneel kijk begin ik spontaan te huilen. Beter had je een retina genomen die trouwens in verhouding veel minder kosten.

[Reactie gewijzigd door Erikvanulsen op 21 juni 2014 19:04]

Ja, klopt. Maar soms kan je toch flink ziek worden van die paupers die overal om moeten zeiken. Tegenwoordig lijkt het op Tweakers een beetje Apple vs Windows vs Chrome te zijn geworden, daar moet eigenlijk strengere moderatie opkomen.
Heb je niet door dat je dit gezeik (jouw woordkeuze) alleen maar erger maakt door bij voorbaat al iets als "Alle Apple haters met ongefundeerde argumenten" te zeggen???
De "Apple-haters" zullen dat zien als iets van een typische "Apple fanboy" en de cirkel is weer rond.
Voor alle systemen die je noemt zijn voordelen en nadelen te noemen (ja, geldt ook voor Apple!). Als je aan die punten voorbij gaat en meteen begint met "Apple-haters" dan mag je van mij best strenger gemodereerd worden. Pot verwijt de ketel!

[Reactie gewijzigd door Solarsparc op 21 juni 2014 16:05]