Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart Review

Petertyuh 20 juni 2014, laatste update op 20 juni 2014, 2.807 views

Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Kan 4 TB schijven lezen
  • Stevig
  • 12V adapter meegeleverd

Minpunten

• Alleen maar USB 3.0 (heel klein minpuntje dat er niet meer op zit)

Mobiliteit Score: 4
Inleiding:
Omdat ik wat met data en HD's wil gaan spelen, is het wenselijk om vooraf een backup te kunnen maken van de data. Ik ben erg gecharmeerd van de WD Red schijven, mede omdat ik er daarvan al een paar in mijn NAS heb zitten. Echter kun je die niet zo makkelijk als externe HD vinden. En om nu een onbekende schijf te kopen om die vervolgens na het testen in de NAS te stoppen (en het verliezen van de garantie omdat je de externe schijf hebt opengebroken), vond ik niet echt ideaal.

Een adapter kabeltje vond ik geen oplossing, ik vond het gewoon niet uitzien.
Een dock vond ik er vele malen beter uit zien en er zit ook nog een echte (stroom) adapter bij, dus je hebt altijd voldoende prik. Iets wat geen overbodige luxe is met een grote 4TB schijf.

Dat brengt mij op het volgende aandachtspunt, niet iedere dock kan zomaar 4TB schijven herkennen. Bij de Sharkoon moet je heel erg goed opletten dat je de V2 hebt, anders kun je een nare verassing krijgen.

De testopstelling:

File transfer (copy)
Write: 154,4 MB/s
Read: 158,7 MB/s

Conclusie:
Handig klein gevalletje wat eigenlijk nergens mag ontbreken als je losse rondslingerende interne harde schijven hebt.
Of in mijn geval, als je een interne schijf tijdelijk wilt misbruiken om vervolgens in een NAS in te bouwen.

Edit
Aangesloten op USB 2.0 blijft er niet veel meer van de snelheid over.
Schrijven gaat met 33 MB/s en lezen met 40 MB/s
Vrij onafhankelijk van welke schijf gebruikt wordt overigens.

Heb jij ook een Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart?

Is het mogelijk om fatsoenlijk te gamen vanaf een HDD in zo'n dock bij USB 3.0?
gezien de snelheden die peter hier aangeeft is dat goed mogelijk, het is in het geval van de meeste systemen iig niet de bottleneck, en de snelheid van de schijf is bij gamen meestal alleen voor laad tijden belangrijk, dus voor je fps zal het niet veel uit moeten maken
Het minpunt "Alleen maar USB 3.0" begrijp ik niet. Je kan 'm toch ook gewoon op een USB 2.0 poort aansluiten?
Klopt, dat kan. De snelheid zakt dan wel in naar 33 MB/s schrijven en 40 MB/s voor het lezen.

Het is maar een klein minpuntje hoor.
Andere docks hebben meestal meerdere aansluitingen, zoals eSATA, FireWire of Thunderbolt.
Ok, bedankt voor de verduidelijking.
beste upje,
Ik heb de zelfde Sharkoon QuickPort maar dan + ( Pro )
Dat is zo te zien hetzelfde apparaat, maar dan met een E-SATA aansluiting.
en heeft ook nog een SD card aansluiting,
Dus kun je die via USB of E-SATA op elke PC aansluiten
Dan had je beter die kunnen kopen, ik gebruik hem om een oude laptop mee te booten op een nieuwere Windows versie.

[Reactie gewijzigd door jwgroene op 21 juni 2014 18:51]

Handige review!

Moest een externe behuizing hebben maar uiteindelijk besloten om voor deze dock te gaan.

Schrijf/Lees snelheden zijn trouwens prima in orde. USB 2.0 is idd niet denderen maar dit komt omdat het simpelweg niet meer aan kan. Daarnaas verschilt het vaak nog per hub die je gebruikt (ook de interne hubs van het moederbord)
Wat is de reden dat 4TB niet voeral herkent wordt?
Ik heb geen idee, dit heb ik niet kunnen/willen testen maar het staat zo op hun site.

Om het goed te testen zou ik een v1 en een v2 moeten kopen en harde schijven met een grootte van 2 TB, 3 TB en 4TB. Ik hoop dat je begrijpt dat ik mijn geld liever aan iets anders uitgeef, zoals een mooie SSD. _/-\o_
Hey Petertyuh

Je schrijft dat je ook aan het spelen bent met je NAS. Zou je, als je NAS over een USB-poort beschikt, eens kunnen testen of hij de HD herkent als die via de sharkoon is aangesloten? Ik neem aan dat het geen verschil geeft met een gewone externe HD, maar je weet nooit met die dingen.

Alvast bedankt voor het testen!
Ik ben volop aan het testen, maar kan nog geen duidelijke resultaten krijgen.

De huidige stand van zaken is dat ik met mijn Mac nog niet als NTFS kan formatteren en mijn NAS (Syno 1812+) geen HFS of Exfat kan lezen. Hij herkend het dock en de schijf wel als zodanig, maar het overzetten van data is nog niet 100% gelukt (tot nu toe max 75% vd data).
Het lijkt erop dat hij een NTFS-geformatteerde schijf dus wel gewoon zal herkennen.

Bedankt voor de feedback!
Zojuist een geslaagde backup afgerond op mijn Synology.
Hij ziet de schijf na het initializeren als 2 partities. De ene is 196 MB groot en de andere is bijna 4 TB groot. Het initializeren duurt wel langer dan verwacht, maar het werkt wel.

Ik heb bijna 2 TB in 24 uur gekopieerd, wat overeenkomt met 23.8 MB/s.
Kan Petertyuh of iemand anders die deze in zijn eigendom heeft mij antwoord geven op de volgende vraag:
Is er ook SMART data met deze uit te lezen van de desbetreffende aangesloten schijf?
Dat ga ik dadelijk eens proberen. Ik kan er nu helemaal niks op zeggen, want dat heb ik niet eens geprobeerd (nog niet tenminste).
Mocht je het afvragen, het kan gemakkelijk met CrystalDiskInfo, ik zie je reactie graag tegemoet :)
Top dat je dit even voor mij wilt testen.
Um, ja: linkje
Tenminste, als je dat bedoeld.
Dit is exact wat ik bedoel, dus deze E schijf was in dit geval aangesloten in je Sharkoon Quickport?
Ja, het is een Seagate Barracuda 7200.10 ST380215AS, 80GB die aangesloten was op mijn laptop.

Gelukkig voor jou heb ik daar gisteren Windhoos op gezet om mijn printer te installeren.... Don't ask (effing HP en smart install met Macs).
Haha, super, ben je zeer, zeer dankbaar! Ga 'm gelijk bestellen. _/-\o_ _/-\o_
Hi Petertyuh, ik heb eenzelfde dock en ik probeer net een 3tb seagate en een 2tb seagate uit te lezen. Allebei de schijven beginnen te draaien en klikken daarna. Dit doen ze 1x per 2 secondes +-. De schijven kan ik op een interne sata aansluiting wel gewoon uitlezen. Ik las jouw opmerking over de V2 versie van dit dock en ik vraag me af waar je dat kan zien? Staat dit op de onderkant aangegeven? Als ik namelijk een V1 heb ga ik meteen een nieuwe versie bestellen, want dit is echt zuur!

Thanks voor je reactie!
Als ik thuis ben zal ik even gaan kijken of er iets te zien is, maar volgens mij niet....
Super, dank je! Bij mij staat er op de onderkant alleen sata quickport XT en nog wat andere aanduidingen, zoals het serial number.
Na een lange zoektocht ben ik er achter gekomen......
Op het apparaat zelf staat niks wat aangeeft of het een v1 of een v2 is.
Aan het kastje zelf zie je niet of het een SATA 300 of een SATA 600 poort is.

Dit is een vergelijking hier op de site:
En daar zie je dat alleen de EAN/SKU anders is, maar dit kan ik niet op het kastje vinden.

Op de Sharkoon site staat trouwens alleen de v2 vermeld, dat is te zien aan het SKU en dat ie 8 TB schijven kan lezen. En hier in de pricewatch is de v1 bij 3 shops te krijgen en de v2 bij 24 shops.
Thanks voor het uitzoeken!
@Petertyuh Gisteren geprobeerd om mijn WD Red 4TB uit mijn Synology DS216+ uit te lezen op een Windows 7 laptop.
Maar hij verschijnt niet eens als schijf in Windows. Ook niet bij Disk Management.
Heb je voor die Sharkoon nog drivers nodig?
Hoor ook geen geluidje in Windows als ik de boel aanzet.

Jij nog tips? Alvast bedankt!
In een DS heb je meestal een vorm van RAID, tenzij het een enkel slot DS is. Daarom worden ze niet zomaar herkend.

Ik heb geen drivers geinstalleerd om alles werkend te krijgen.

Probeer anders een andere HD, uit een gewone computer.
Hi, dank je voor je reactie!

Ik gebruik geen RAID, maar losse basic volumes.
Zal inderdaad eens een andere HD proberen om te kijken of de dock niet DOA is ;)

Net geprobeerd met een 2,5" HDD die normaal in een USB3 behuizing zit, maar ook deze wordt niet herkend. Terwijl als de HDD in de USB3 behuizing zit, deze meteen herkent wordt. Dus ben bang dat de Sharkoon Dock DOA is :(

[Reactie gewijzigd door loyske op 3 augustus 2017 08:48]