Specificaties Actie, Avontuur-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Watch_Dogs, Xbox 360 Review

timotees 18 juni 2014, laatste update op 17 november 2015, 141 views

Watch_Dogs, Xbox 360

Pluspunten

• Wapens zijn fijn om mee te spelen
  • Voertuigen gebruiken om rond te reizen is leuk
  • Leuke personages in het verhaal naast Aiden
  • Profiler

Minpunten

• Aiden is een erg oppervlakkig karakter
  • Achtervolgingen zijn niet erg spannend fout in design
  • Kan wel eens last hebben van lage framerates

Besturing Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Watch_dogs Xbox 360 review

E3 2013 was een niet erg interessant event. Mijn geliefde Xbox was het doelwit geworden van een nogal wazige vizie van microsoft, de launch lineup van de PS4 leek mij niet al te indrukwekkend en ook nintendo kon mij niet blij maken met leuk nieuws. Daar kwam watch dogs weer. Net als het jaar daarvoor was ik erg onder de indruk van de graphics. Nu de release is geweest en ik de eerste reviews heb lezen, was mijn conclusie dat de graphics van de Xbox one/PS4 niet zo veel beter waren dan die van mijn Xbox 360, dus tot op heden nog steeds geen 'next gen' console in huis. De X1 en PS4 reviews waren niet erg lovend, maar hoe zit dit nu op de Xbox 360?

Het verhaal in een notendop

Jij speelt Aiden Pearce, een hacker die voor de juiste prijs je problemen oplost. Een van je opdrachten gaat mis, waardoor je familie wordt bedreigd. Vervolgens gaat Aiden achter de mensen aan die hier voor gezorgd hebben, om wraak te nemen.

De opzet van het verhaal is goed, maar helaas is Aiden niet een heel erg uitgediept personage. Vaak lijkt hij geen duidelijke reden te hebben om bepaalde missies uit te voeren. Wat zorgt er dan voor dat je verder wilt komen in het verhaal? De personage's die je tijdens het verhaal tegen komt, zijn zeker interessant. Je komt een aantal andere hackers tegen die een stuk interessanter zijn dan Aiden.

Hoe is het verhaal afgerond? Het leek even dat het verhaal mooi afgerond werd, maar uiteindelijk is er een duidelijke opzet voor een vervolg. Wat mij betreft geen probleem, maar het zou iets kunnen zijn wat er voor zorgt dat jij minder van het verhaal kunt genieten.

Offline gameplay
Hoe goed of slecht het verhaal ook is, de gameplay kan er voor zorgen dat je altijd meer wilt. Wat is er anders dan het grote voorbeeld van de sandbox games, GTA? Wat maakt watch dogs speciaal? De korte versie is dat het met de gameplay van watchdogs wel goed zit. Ik zal hieronder een en ander toelichten.

Wapens zijn niet bijzonder origineel, maar ze voelen goed om te gebruiken. Je kunt je wapens met gadgets en hackbare onderdelen van de speelomgeving aanvullen, waardoor je al snel hele groepen vijanden kunt uitschakelen. Het besturen van auto's voelt wat mij betreft goed aan. Hoewel ze allemaal de neiging hebben om te glijden door bochten, hebben verschillende soorten een duidelijk ander weggedrag. Sommige auto's trekken langzaam op, andere sneller. Ook wisselt de topsnelheid af en hoe veel de auto's door de bochten glijden.

De missies uit het verhaal hebben de neiging om vrijwel hetzelfde opbouw te hebben. Rij ergens naartoe, bekijk de omgeving met de camera's, schiet alle vijanden neer... En dan weer hetzelfde. Er zijn vier missies waarin je iemand mag leiden, wat wel zorgt voor wat afwisseling, maar dat is het dan ook wel.
Wat vooral leuk is, is de profiler. Hierdoor kun je, met je mobiel, allemaal informatie over personen die op straat lopen zien. Waar ze werken, wat hun inkomen is, of ze een strafblad hebben, het ligt allemaal open en bloot. Zo kun je ook wat zijmissies vinden, waaronder het voorkomen van een misdaad, onderscheppen van een konvooi en het ontwijken van de politie. Deze missies kunnen je geld of reputatiepunten geven. Hoe meer misdaden je voorkomt, hoe meer de mensen van Chicago je zullen tolereren als wreker. Ze zullen bijvoorbeeld minder snel de politie bellen als je rondloopt met een pistool.

De profiler in actie

De extra 'trips', de mini games van deze game, waren niet heel erg interessant. Leuk om in een soort tank in de vorm van een spin ravage te veroorzaken, maar van bloem naar springen is wel een beetje sukkelig. Niet echt de moeite waard om voor terug te komen naar dit spel. Er wordt gezegd dat de releasedate niet gehaald werd vanwege deze minigames, wat het wat mij betreft niet waard was.

Wat ik even wil aankaarten, is dat er een serieus gameplay probleem is. Wanneer je achtervolgd wordt door de politie, kun je gemakkelijk ontsnappen door in een boot te springen en van het land weg te varen. De politie heeft geen boot en kan hier dus niet komen. Dit is voor mij een echt minpunt, want het maakt de achtervolgingen een stuk minder spannend.

Online gameplay
Ik wil het online deel van watch dogs even apart nemen, want dit wordt wel iets anders gedaan dan je misschien gewend bent. Je kunt op je telefoon kiezen uit een aantal speltypen. Een daarvan is een race met drie andere spelers, maar de anderen zijn toch we interessant. Ze draaien allemaal om het hack systeem. Het is nodig om bij deze typen ongezien te blijven en je tegenstander te hacken. Soms door hem te observeren van dichtbij, soms door jezelf te verstoppen in zijn buurt. Dit zorgt voor een leuk kat en muis spel. Ook jij bent niet veilig, want tijdens je verhaallijn kunnen andere spelers jou spel ook binnentreden en proberen jou te hacken. Ik heb beide met veel plezier uitgevoerd.

Graphics
Wat mij betreft ondergeschikt aan de gameplay en het verhaal, maar voor anderen een dealbreaker. Daarom even kort wat over de graphics van deze game. Voor een Xbox 360 game ziet watch dogs er gewoon heel goed uit. Vooral wanneer het donker is en het regent, merk je dat ook deze oude console er nog wat van kan. Nadeel van deze pracht en praal is wel dat de game niet altijd even soepel loopt. Vooral wanneer er veel gebeurt, kun je merken dat de framerate dik onder de 30 schuift. Dit is bij mij niet zo vaak voorgekomen dat het heel storend is, maar echt prettig is het niet.

Vooral in het donker is het spel mooi

Echter, het spel is niet overal even mooi. Hier is een ander screenshot die laat zien dat vooral de textures niet echt een hoge resolutie hebben.

Vaak mooi, maar niet altijd en niet overal

Al met al is watch dogs geen slechte game, maar ook niet de gamechanger voor het sandbox genre die het zou worden volgens ubisoft. Best goede gameplay en voor de 360 goede graphics compenseren de slechte minigames en het matige verhaal wel wat, maar het geheel is niet wat beloofd was. Let wel, ik heb de 360 versie gespeeld, dus wat voor de X1 en PS4 geldt qua graphics is anders in deze review. Hoe dan ook lijkt de game een opzet te zijn voor een vervolg. Met een beetje verbeteringen kan het vervolg misschien meer zijn wat er beloofd werd!

Heb jij watch dogs nog niet gekocht? Dan is mijn advies om de game te kopen wanneer deze wat goedkoper is geworden.

Heb jij ook een Watch_Dogs, Xbox 360?