Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A78 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock FM2A78M-HD+ Review

ASRock FM2A78M-HD+

Pluspunten

• Featureset op zo'n klein bordje

Minpunten

• Wat eenvoudiger dan de Pro4+
  • Mindere audio- en netwerkchip

Layout Score: 3

Ik heb al een aantal FM2+bordjes getest met een A88X chipset. Omdat ASRock zo vriendelijk was om een aantal borden te sponsoren voor [url=http://goo.gl/TGmfnZ]X-Life[url] had ik de kans ook wat borden te testen met de A78 chip. Je moet immers toch weten dat de prijzen die je weggeeft op een lanparty het ook doen ;). Geen idee of dat een goed excuus is, maar het is altijd leuk om met nieuwe hardware te spelen. In dit geval de FM2A78M-HD+.
Sowieso omdat deze borden in een andere prijscategorie zitten dan de andere borden die ik heb getest. Voor een wat goedkoper systeem is een bord als dit namelijk bijzonder interessant, omdat je voor een lage prijs een zeer compleet bord krijgt.

Specificaties
VideoHDMI
DVI-D
DSUB
Netwerk1x 1Gbps RJ45 RTL8111FR

De HD+ is nog een stukje kleiner dan de Pro4+ waarvan ik de review eerder postte. Waar de meeste µATXborden 244x244mm zijn, is dit bordje een stuk compacter, namelijk 244x184mm. Dat is in de featureset ook wel te merken. Het bord is nog steeds zeer compleet, maar is wat minder uitgebreid dan bijvoorbeeld de Pro4+, maar alles wat je wilt hebben zit erop, inclusief wat dingen als LPT en seriele headers.

Op het bord zit 1 PCIe x16slot, een PCIe x1 slot en 1PCIslot. Een 4e slot ontbreekt, op de plek daarvan zitten namelijk wat headers voor USB, LPT en serieel. In plaats van 4 DDR3sloten zitten er slechts 2 DDR3sloten, zodat het bord wat minder lang hoeft te zijn, en zijn de SATApoorten vrij direct achter het PCIslot geplaatst, en ook niet gekanteld.

Achterop het bord zitten in totaal 6 USBpoorten. 2 hiervan zijn USB3.0poorten, de andere 4 zijn USB2.0poorten. Verder zitten er 2 PS/2poorten op, een RJ45poort voor het Gigabit Ethernet en voor het geluid 3 3.5mm jacks.
Monitoren kunnen aangesloten worden op een DSUB, HDMI of DVIpoort, en hiermee kan zelfs een triplemonitorsetup aangestuurd worden.

Zelfs op dit bordje, dat waarschijnlijk een van de eenvoudigste in het assortiment is, zitten enkel nog solide condensatoren. En dat vind ik zelf niet slecht als je bedenkt dat het bord slechst 45 euro is. Er zit wel een wat simpelere audiochip op dan op andere borden, maar het geeft nog steeds gewoon geluid. Ook is er voor dit bordje gekozen voor een Realtek netwerkchip, in plaats van een Atheros. Of daar heel veel verschil in zit is lastig te zeggen, gezien er weinig over te vinden is. Mijn ervaring met Realtekchips is dat ze niet altijd even stabiel zijn, al werkte het ding prima tijdens het testen van dit bord.

Benchmarks
Om het bord te testen heb ik een aantal benchmarks gedraaid. Deze heb ik naast de ASRock FM2A78M-Pro4+ gelegd, om te kijken wat de verschillen zijn tussen de bordjes. Daarnaast heb ik de resultaten van de Sniper A88X die ik eerder heb getest er ook naast gelegd

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn;
• SuperPi

Pro4+ 21.93 fps
HD+ 22.07 fps
Sniper 54.32 fps
Hoger is beter

Opvallend is dat de A88X chipset een stuk vlotter is in grafische zaken ten opzichte van de A78 chipset. Maar in de rest van de benchmarks maak het verschil in chipset niet zo gek veel meer uit. De HD+ lijkt het wat lekkerder te doen in SuperPi dan de Pro4+, al zie je dit in de andere benchmarks dan weer niet echt terug.

Stroomverbruik

Pro4+ 94 W
HD+ 107 W
Sniper 96 W
Lager is beter

tijdens het draaien van Tomb Raider piekt dit bordje wel wat hoger dan de andere borden, maar op zich is het verbruik lang niet slecht, tijdens het draaien van de Blender benchmark, ligt het verbruik toch wat dichterbij de zuinigere Gigabyte Sniper A88X, dan de Pro4+.

Het bord kost nu 45 euro. En daarmee krijg je voor weinig geld een uitgebreid bord. De Pro4+ is echter wel wat uitgebreider en kost slechts een paar euro meer, maar daar ontbreekt het weer aan wat legacy-aansluitingen.

Een leuk bordje voor een leuke prijs. Zeker voor een systeem waar je niet superveel features van verwacht is dit een leuk bord. Het stroomverbruik tijdens het gamen is wel wat hoger, en de prestaties op gamegebied zijn niet zo hoog als met een A88X, maar dat zijn eigenlijk ook de enige 2 puntjes die ik erop aan te merken heb. Het leuke is dat het bord nog voorziet in wat legacy-aansluitingen zoals LPT en seriele poorten, dat in sommige configuraties nog steeds erg handig kan zijn.

Heb jij ook een ASRock FM2A78M-HD+?