HP Pavilion 11-n000ed x360 Review

MoiZieTestpanel 14 juni 2014, laatste update op 22 juni 2014, 1.100 views

HP Pavilion 11-n000ed x360 (Testpanel)

Pluspunten

• Gewicht
  • Toetsenbord
  • Accu
  • Stilte en koelte

Minpunten

• Scherm / kijkhoeken
  • Scherm: initieel dode / hot pixels: wordt omgeruild gratis per koerier.
  • Scherm: flexibiliteit van scharnier
  • Prestaties?

Inhoudsopgave:
1. Inleiding.
2. In de doos.
3. Afmetingen en Gewicht.
4. Eerste Indruk & Uiterlijk.
5. Hardware.
6. Beeldkwaliteit.
7. Geluidskwaliteit.
8. Prestaties.
9. Toetsenbord en Touchpad.
10. Aansluitingen.
16. Software
17. Conclusie.
18. Toekomstige updates.

1. Inleiding
Deze laptop is in mijn bezit gekomen via de Tweakers x360 weggeef actie. Ik had een oude laptop die ik eigenlijk alleen maar als veredelde desktop kon gebruiken, ivm slechte accu en een omgebouwd scherm van hout. Hierdoor nam het gewicht enorm toe. Niet alleen werkte de accu nog maar 10 minuten, de laptop had ook slecht contact met de AC adapteren moest onder druk staan om te kunnen werken.
Ik heb prima ervaringen met HP, een voorgaande laptop hier in huis was degelijk gebouwd, en hoewel niet top-of-the-line hardware was het voor de prijs prima. Aankoopredenen waren er echter niet om specifiek voor deze laptop te gaan, gezien ik alleen de kleur kon kiezen bij de wedstrijd. Gekozen voor een rode <3

2. In de doos.
De laptop zit stevig verpakt in een goede doos, bij het uitpakken van de laptop kom ik het volgende tegen:

1. De laptop.
2. Stroomkabel.
3. AC adapter.
4. Quick start
5. Contactgegevens servicepunten

3. Afmetingen en Gewicht
Vergeleken met mijn oude laptop, een Acer 5024 wlmi, met houten scherm zijn er nogal wat voordelen. Allereerst het gewicht. Volgens HP bedraagt dit 1.4 kg. Mijn keukenweegschaal geeft 1506 gram aan. Ter vergelijking, mijn vorige laptop woog 3446 gr! Een grote verbetering dus. Door het formaat van 11,6 inch voelt hij wel wat lomp met dit gewicht. Het scherm heeft dan ook enorme randen eromheen, dus dat is niet meer dan logisch.
Hoogte: 21.9 cm
Lengte: 217 mm
Breedte: 308 mm

4. Eerste Indruk & Uiterlijk
De HP x360 komt in een volledig plastic behuizing die stevig oogt. Het plastic voelt van goede kwaliteit. De laptop ziet er strak uit en de gaatjes die om de aan en uit knop en toetsenbord verwerkt zijn geven de laptop een unieke look. Met 2,2 cm is de laptop niet dik te noemen. Wat me meteen opvalt is dat zelfs in vergelijk met mijn houten laptop het gewicht best fors oogt. Het is natuurlijk geen ultrabook, maar met een gewicht in de ultrabook klasse had ik minder verwacht. Helemaal gezien het ook als tablet zou fungeren. Het HP logo in de deksel weerspiegelt. Het Windows logo onderin het scherm is aanraakgevoelig en geeft licht.

5. Hardware
De HP x360 in deze variant komt met een sterk glanzend 11,6inch scherm, gezien de slechte kijkhoeken waarschijnlijk met een TN panel en een al ietwat verouderde Pentium N3520 met een snelheid van 2.1GHz en met een boost tot 2.4GHz. Onboard video wordt geleverd door intel HD Graphics. Wat geheugen betreft krijg je 4GB DDR3 1333MHz meegeleverd. De harde schijf is een hybride variant van 500 GB met 8 GB flash. Hierop ga ik later proberen Linux te installeren. Verder zit er een 100 Mbit netwerkkaart (géén gigabit helaas, maar de processor en schijf zullen de data transfer snelheid waarschijnlijk toch niet aan kunnen) met 802.11b, 802.11g, 802.11n en Bluetooth 4.0 LE.

6. Beeldkwaliteit
Het beeldscherm in de X360 is een glanzend 11,6 inch 1366x768 LED (TN?) scherm en deze is eigenlijk het zwakste punt van de hele laptop / tablet / convertible. Precies zoals je van TN mag verwachten valt het contrast en de helderheid weg binnen enkele graden als je ook maar iets van opzij / boven of onder kijkt. Dit valt enorm op wanneer je de laptop als tablet wil gebruiken, in portrait stand. De ene helft van het scherm is dan helderder en de andere zijde verliest alweer contrast. De helderheid kan hoog weliswaar best hoog, maar buiten in de zon zie ik geen klap meer van het scherm. Hier heeft HP eigenlijk alles voor deze tablet en laptop al in verpest en door alleen al een IPS paneel te gebruiken zou een gedeelte van de negatieve punten al wegvallen. Een zeer jammerlijke keuze in deze tijd. Mijn oude laptop had ook zo’n glossy TN panel met exact deze nadelen, maar inmiddels moet een fabrikant toch wel beter kunnen maken, zeker als tablet gebruik beoogd wordt!

7. Geluidskwaliteit
Het geluid in deze laptop wordt geleverd door twee ingebouwde speakers aan de voorkant van de onderzijde van de laptop, met een beatsaudio logo elders op de laptop geplakt. Dit doet vermoeden dat het geluid erg goed is. Hij kan zeker erg luid (manco aan de Acer destijds), maar het mist behoorlijk wat bass. De hoge tonen zijn op maximaal volume af en toe wat snerpend (Tove Lo – Stay High) en ik heb de neiging om het geluid daarin wat in te perken. Ik zal in principe amper gebruik maken van de ingebouwde speakers, gezien ik een meer dan toereikende audio installatie heb staan thuis, of gebruik maak van de bluetooth headset die ik heb (Philips SHB7000) indien nodig om muziek oid te horen op de laptop.
Grootste nadeel van de plaatsing van de speakers? Zet ik de laptop op mijn schoot, verdwijnt 50% van het volume. Geen wonder dat het zo hard moet! :+

8. Prestaties
De prestaties van deze laptop zijn relatief goed te noemen, gezien ik van een turion ml-38 vandaan kom. Ik merk af en toe haperingen als ik explorer oid opstart, maar ik wijt dit vooral aan de HDD en niet zozeer aan de CPU. Task manager geeft me hierin gelijk. Mogelijk dat ik in de toekomst een SSD hierin plaats, helaas heeft de laptop geen mSATA slot en moet ik voor een normale SSD gaan.

9. Toetsenbord en Touchpad
De eerste indruk die ik van het toetsenbord en de touchpad heb, is dat het door de geborstelde aluminium look erg lijkt op de (door de zwarte toetsen) toetsenborden van bijvoorbeeld een Macbook Air. Helaas is het schijn, want ook dit alles is van plastic. De travel is niet hoog, maar voor mij toereikend, de aanslag is lekker. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik krijg geen vermoeide vingers. Wel mis ik af en toe een slag, de feedback is wat laag, door de lage travel. Vreemd genoeg heeft het toetsenbord een eigenaardigheid. De FN functietoetsen (volume en dergelijke) zijn niet via FN + F1-12 te bereiken, maar werken als je Capslock hebt ingedrukt. Capslock wederom indrukken schakelt de functietoetsen weer uit. Misschien dat dit ergens gewijzigd kan worden, maar rare keuze van HP.

En dan de touchpad, deze heeft multi-touch met wat handige functies. Je kan bijvoorbeeld met 2 vingers van boven naar beneden scrollen door documenten e.d.. Zoomen is dan ook mogelijk. Leuke vernieuwing / eigenaardigheid. Nadeel van het touchpad is echter dat het oppervlak in de breedte best aardig is, maar niet heel diep is. Ik glij met mijn worstenvingers als snel van het touchpad af. De “klik” van de muistoetsen is goedhoorbaar en best aangenaam. Het touchpad glijdt wel wat stroef. Meestal sluit ik een externe muis aan op een laptop, dus ik zal het amper gebruiken.
Wat ik wel ervaar na even gebruik gemaakt te hebben van de touchpad, is dat ik vaak opeens een webpagina in of uitzoom, doordat ik mijn vinger alvast klaar heb staan op de linker muis knop. Dit kan met een touchpad natuurlijk niet! Kwestie van gewenning van de user.

10. Aansluitingen
Aan de linker kant van de laptop is van achter naar voren te vinden; Kensington, Power switch, ventilatierooster, USB 2.0, headset, volumeregeling. Rechts zijn dan te vinden, AC ingang, AC LED, UTP poort, HDMI poort, USB 3.0, USB 2.0, SD kaart slot en HDD LED. Er zijn geen indicatie LEDs voor WiFi en Bluetooth voor zover ik kan vinden. De Bluetooth headset was snel gekoppeld en werkt prima. Geluid is voor zover je van Bluetooth mag verwachten gelijk aan wat ik gewend ben met mijn losse 4.0 LE adapter.
De WiFi adapter kan (naast de router staande) met ongeveer 3,5 MB/s een film kopieren vanaf mijn NAS (Op de desktop gaat dit met 104 MB/s). Niet onaardig, maar mijn telefoon haalt zelfs 4 – 5 MB/s draadloos.

De SD kaart lezer is fantastisch. Met mijn 64 GB class 10 90MB/s 600x Transcend SDXC kaartje haal ik 66 MB/s naar de harde schijf. Veel beter dan mijn USB 2.0 adaptertje wat ik tot nu toe gebruikte (20 MB/s). Jammer dat ik er effectief niets mee op schiet, om het naar de NAS / workstation te kopiëren haal ik dus maar maximaal 11MB/s (100 Mbit lan)

11. Warmte en geluid
De koeling van deze laptop is zeer goed, onder normale omstandigheden hoor je de laptop helemaal niet, na een tijdje stresstesten hoor je de koeler een beetje lucht blazen maar niks meer dan normaal en nog steeds erg stil. Tijdens prime95 stopt de koeler zelfs af en toe met blazen als hij weer koel genoeg is! De ventilator maakt zeer weinig geluid.

Hieronder de resultaten van de stresstest met HWiNFO en Prime95.

CPU Stresstest met Prime95:

Idle: 42C

100% load 15 minuten: 54C maximaal.

12. Accu
De accu zit ingebouwd en dus niet gemakkelijk eruit te halen, hiervoor moet je de onderkant verwijderen. Ik draai zsm accutests, maar hij is nog niet op 100% geweest. In de tijd van deze initiële review heeft hij 10% acculading ingeleverd bij een gebruik van ongeveer een uur inclusief benchmarks met volle helderheid. Dit zou betekenen dat ik er een uur of 8 mee kan doen, maar dat gaan we vanzelf zien :).

13. Modbaarheid.
De laptop heeft een zeer uitgebreide handleiding om uit elkaar te halen, http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04153107.pdf. Hier kan je zelf het geheugen upgraden naar bijvoorbeeld 8 GB geheugen. Ik heb hier nog niets mee gedaan.

14. Netwerk
Het WiFi netwerk van deze laptop werkt prima naar mijn idee. Maar ik heb 2 Access Points draaien thuis, ik weet dus niet echt iets te zeggen nog over signaalkwaliteit. Ik haal de volle internetsnelheid van mijn ADSL lijn in ieder geval (14 Mbit down en 1 Mbit up)

15. HDD Benchmark

16. Software
De meegeleverde software bestaat uit een installatie van Windows 8.1 64 bit, McAfee LiveSafe Internet Security, een link naar Ebay, Hp Connected Music, 7-zip (wauw!), Cyberlink software (PhotoDirector, Power2Go8, PowerDirector10, PowerDVD12, Youcam) en Office voorgeïnstalleerd, waarbij je alleen nog een geldige productcode moet invullen om aan de slag te gaan.

17. Conclusie
Voor een gratis laptop ben ik uiteraard heel tevreden. Het scherm kan ontstellend veel beter. De temperatuur en stilte zijn prima. Het toetsenbord is mee te werken, de touchpad iets minder. De accu lijkt erg goed (vergeleken tot mijn oude laptop, natuurlijk niets in verhouding tot Haswell ultrabooks). Feitelijk een soort uit zijn krachten gegroeide netbook zonder atom, maar met pentium processor. Dank Tweakers voor het weggeven van deze laptop! :)

18. Toekomstige updates
Hier komen updates, mbt installeren van Linux e.d. op deze laptop. Ook de accusectie ga ik in de komende dagen uitbreiden.

Update 1: Na enige uren gebruik heb ik besloten Windows opnieuw te installeren, voor een dual boot van Linux en Windows. Ik heb alle partities behalve de recovery weggegooid, maar krijg noch de Windows, noch de Ubuntu USB boot drive werkende in UEFI modus / GPT modus.
Daarnaast zit er een zeer hinderlijke rode hot pixel in mijn gezicht te schijnen in de rechter bovenhoek. Wat een laptop...

Update 2: Inmiddels zit daar vlakboven ook een dode pixel, althans zo lijkt het. Morgen maar even contact opnemen met Tweakers / HP...

Update 3: de laptop wordt morgen per koerier opgehaald. Verwachting is dat dinsdag 24 juni de nieuwe laptop per koerier wordt gebracht. Goede service!! (Nu al mn data er even van verwijderen...) Accu testen laten dus even op zich wachten!

Update 4: Nieuwe laptop vandaag binnen gekregen, nu eindelijk een beetje een indicatie van het accu-gebruik kunnen krijgen. Accu bij normaal gebruik (browsen, mail lezen, chatten, helderheid op ~75% geeft aan dat ik er 3 uur mee kan doen bij dit constante gebruik. Er is wel veel harde schijf activiteit hierbij, windows zal nog bezig zijn met indexeren van muziek / foto's / mail (outlook).

Oude laptop:

Heb jij ook een HP Pavilion 11-n000ed x360?