Acer Aspire 54208G75ass Review

VirtualGuineaPig 10 juni 2014, 334 views

Acer Aspire 54208G75ass

Pluspunten

• Lekker groot beeldscherm
  • Goed bruikbaar voor presentaties en simpel tekenwerk
  • Behoorlijke accuduur
  • prima plaatsing toetsenbord

Minpunten

• heel veel onnodige software geinstalleerd
  • N-Trig pen is niet overal werkend

Ik heb de Acer R7 vier dagen in bezit gehad omdat deze laptop aan veel punten uit mijn wensenlijst tegenmoet kwam. Ik ben als landschapsarchitect veel bezig met verbeelden en schetsen en gebruik al jaren Toshiba tabletPC's die uitgerust zijn met een Wacom digitizer/stylus.

De Acer R7 heeft een bijzponder uiterlijk, groot beeldscherm en had in principe alles om de komende jaren mijn werkpaard te worden. Windows 8.1 is even wennen maar bevalt niet slecht. De machine is redelijk snel maar de draadloze netwerkverbinding viel soms behoorlijk terug. Dat schijnt een kwaal te zijn en aventueel makkelijk te erhelpen door het plaatsen van een ander WiFi-kaartje.

Het beeldscherm is heerlijk. Een IPS beeldscherm met full HD. Enige kleine minpuntje is dat de onderste centimeter van het beeldscherm iets donkerder is. Kijkhoeken zijn bijzonder goed en de kleurweergave is op niveau van een IPS-panel.

Het toetsenbord is onder het touchpad geplaatst. Dat is opmerkelijk en veel reden tot discussie. De overweging is dat veel mensen met een touchinterface toch het touchpad minimaal gebruiken en in de praktijk is dat ook wel zo. Door die plaatsing ligt het toetsenboord direct onderaan de laptop en omdat het een dunne laptop is kun je heerlijk typen. De toetsen zijn verlicht in donkere omgevingen wat wel fijn is.

Levensduur van de batterij is wat je heden ten dage mag verwachten. Zonder de helderheid terug te schroeven liep de machine makkelijk 5 uur. In die tijd werd er veel geinstalleerd en geconfigureerd.

Qua prestaties kan ik niet echt heel veel stellen. Machine liep lekker door en de grafische programma's die ik probeerde (Illustrator CS4, Inkscape, Xara Designer Pro) werkten soepel en zeer direct reagerend. De hoeveelheid geheugen (8Gb) helpt daarbij natuurlijk wel..De spelletjes die de kinderen direct vonden toen ze even de machine mochten gebruiken verliepen snel en zonder haperingen (nvidia grafische kaart). Ik eb jammer genoeg geen BF3 kunnen spelen.

De reden dat deze machine toch terug gaat naar de leverancier is dat de N-Trig pen dus niet werkt met alle applicaties zoals je mag verwachten. Ik vertrouw op een drukgevoelige tekenpen en die werkt gedeeltelijk in Illustrator maar niet in Inkscape en Xara. Er is een WinTab driver voor de N-Trig maar die kon geen soelaas bieden. De pen werkt wel heel lekker in Journal en doet daar uitstekend zijn werk. Dan zie je dat de DuoSense2 technologie veelbelovend is en misschien Wacom naar de troon kan steken.

All-in-all dus een lekkere laptop tegen een heel gunstige prijs maar niet geschikt voor gebruikers die vertrouwen op een drukgevoelige tekenpen.

Heb jij ook een Acer Aspire 54208G75ass?