Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

MadIceXIII 5 juni 2014, laatste update op 30 juni 2014, 2.290 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Dankzij de kwaliteits-/prijsverhouding overschaduwen de pluspunten de minpunten. Tot ongeveer het einde van het jaar de laatste versies van Android. Een tablet die ook prima tweakbaar is door goede support van de Android-gemeenschap.

Pluspunten

• Goede prijs-/kwaliteitsverhouding.
  • Werkt soepel en zonder haperen.
  • Prima beeldkwaliteit.
  • Stereoluidsprekers in landschapmodus.
  • Snel toegang tot de laatste versie van Android.
  • Tweakbaar.

Minpunten

• Een beetje teveel Google.
  • Slechte camera zonder flitser.
  • Speakers aan de achterkant.
  • Batterij kan niet makkelijk verwisseld worden.
  • Opslaggeheugen kan niet worden uitgebreid.
  • Meegeleverde apps die je niet gebruikt kunnen niet verwijderd worden.

Een PC kan nog zo mooi zijn, maar soms wil je gewoon wat lui internetten. Of lekker wat sleutelen aan een nieuw speeltje. Het leek me dus hoognodig tijd om eens naar een tablet te kijken.

Na wat denken en onderzoek leek mij een standaard Android machientje uitsluitend voor gebruik binnenshuis ideaal. De keuzes worden dan beperkt en je komt al snel uit bij de laatste Nexus 7.

Mobiel internetten stond dus niet in mijn verlanglijstje. In geval van nood kan ik dat ook doen met mijn smartphone, die natuurlijk wat makkelijker mee is te nemen dan een tablet.

Hoe groot is 7 inch?

Mijn smartphone heeft een schermdiagonaal van 4.7 inch. Dus dan heb je het idee dat 7 inch niet echt veel groter is, niet waar? Nou, dat valt reuze mee. Leg je 3 van mijn telefoontjes naast elkaar in de portretstand dan bedek je net iets meer dan het scherm van de Nexus 7 in de landschapstand.

Eerste indruk.

De randen langs het scherm zijn behoorlijk breed. Het idee daarachter is dat je de tablet dan goed kunt vasthouden. Ik vind daar veel voor te zeggen. Het maakt de tablet natuurlijk wel wat groter, maar ondanks dat voelt de tablet, met zijn 289 gram, licht aan. Het beeldscherm is helder en kleuren lijken op het eerste gezicht natuurgetrouw. Er zijn stereo speakers ingebouwd voor het gebruik in landschapmodus, wat ideaal is voor het kijken van filmpjes. De volume- en de aan-/uit-knop zitten boven in de rechterkant in portretmodus en kan met je duim bereikt worden. De headsetuitgang zit in die orientatie aan de bovenkant en de USB-poort aan de onderkant. Dat laatste vind ik altijd onhandig als je een wat korter kabeltje hebt. Knoppen op de voorkant ontbreken, maar daarover later wat meer. De achterkant voelt zacht, bijna rubberachtig, maar erg stevig aan.

Ontwerp en bouwkwaliteit.

Design is natuurlijk subjectief. Ik vind het ontwerp van de Nexus 7 minimalistisch en kan die eenvoud erg waarderen. Google is consistent in de ontwerpen. Als je kijkt naar de Nexus 5, dan zie je duidelijk de familieovereenkomsten. Het matzwarte materiaal op de achterkant van de Nexus 7 voelt warm en zacht aan. Niets rammelt of kraakt. Het geeft een stevige, degelijke en tijdloze indruk.

Processor, opslag- en opslaggeheugen.

De Nexus 7 komt met een 1.5 GHz quad-core Krait 300 processor met een 400 MHz Andreno 320 GPU op een Qualcomm APQ8064-1AA SoC (System On a Chip). Dit geheel staat bekend als de Snapdragon S4 Pro. Je zou verwachten dat de Nexus moeite heeft met de hoge resolutie van 1920 bij 1200 pixels, maar dat valt erg mee. De Nexus 7 werkt er prima mee en stottert nergens. De meeste spellen draaien zonder problemen op de Nexus 7. Wil je grafisch zeer intensieve spellen spelen dan komt de tablet toch goed mee, maar misschien moet je dan toch een wat krachtiger tablet kiezen. Ik speel liever op de PC, dus is dit voor mij niet relevant. Filmpjes worden probleemloos afgspeeld. Browsen gaat uitstekend en vloeiend.

Er is 2 GB aan werkgeheugen beschikbaar en daar hou je ongeveer de helft van over. Dit zorgt dat je ruim voldoende geheugen hebt, zelfs bij meerdere taken tegelijkertijd.

De uitvoering, waar ik voor gekozen heb, heeft 32 GB opslaggeheugen aan boord. Daar zal je zo'n 25 a 26 GB van overhouden. Jammer is het dat je dit geheugen niet kunt uitbreiden. Je kunt er toch aardig wat op kwijt. Misschien zal je af en toe wat met je muziekbestanden moeten schuiven tussen je PC en tablet. Google is er waarschijnlijk blij mee, omdat ze dan opslag in de cloud kunnen aanbieden met hun Google Drive. Later kom ik daar nog op terug.

Ik begrijp dat Google zijn diensten en applicaties wil promoten, maar aangezien je het opslaggeheugen niet kunt uitbreiden is het nadelig voor de gebruiker dat je de apps die je niet gebruikt niet kan verwijderen.

Beeldscherm en virtuele knoppen.

De individuele pixels van het beeldscherm zijn niet of nauwelijks te onderscheiden. Met een resolute van 1920 bij 1200 op het 7 inch scherm klopt dat ook wel. Je komt dan uit op zo'n 323 PPI (pixels per inch). Schaduw in donkere beelden laat wat te wensen over. De kijkhoek van het IPS-scherm is bijzonder goed en de kleuren blijven gelijk onder elke hoek. Gezien de prijs presteert het beeldscherm erg goed.

De aspectratio van het scherm is 16:10. Dat is best handig, aangezien de Nexus 7 virtuele knoppen heeft voor ondermeer "Home" en "Back". Die knoppen zijn dan geplaatst op een zwarte balk onderin het scherm. Door die verhouding in landschapmodus blijft er dan toch voldoende ruimte over voor de rest van het scherm. Met name voor breedbeeldfilms (in 16:9) is dat handig, omdat die dan volledig getoond kunnen worden.

Het aardige van die knoppen is dat ze meedraaien met het scherm, zodat ze altijd onderin staan in zowel landschap- als portretmodus. Dit vind ik handiger dan vaste knoppen. Eigenlijk zouden alle smartphones en tablets dat moeten hebben.

Blinking lights.

Geen computer is compleet zonder controlelampjes natuurlijk. Helaas heeft de Nexus 7 er slechts één. ;)

Dit LED-je is het zogenaamde "Pulse Notification Light". Het is bedoeld om even te knipperen als je nieuwe e-mail binnenkrijgt. Er is daarbij weinig in te stellen, behalve of je er wel of niet van gebruik wil maken. Als je een mailtje binnenkrijgt dan hoort het LEDje elke 15 seconden even aan te gaan. Het was aardig geweest als het lampje ook bij andere notificaties knipperde. Maar helaas. Wel zijn er apps verkrijgbaar in de PlayStore die meer functionaliteit bieden. Of die ook met de Nexus 7 goed werken is de vraag, aangezien die er vanuit gaan dat ook de kleur is in te stellen en bij de Nexus 7 is het LEDje monochroom.

Camera's.

De Nexus 7 heeft twee camera's: Eén aan de voorkant (voor selfies) en één aan de achterkant (voor foto's en filmples). Ik kan daar kort over zijn. De kwaliteit van beide is beneden peil. De camera aan de voorkant is niet slechter dan die van veel smartphones. De hoofdcamera mist echter een flitslampje, hetgeen de mogelijkheden binnenshuis ernstig beperkt. Aan de andere kant, een camera is waarschijnlijk niet een onderdeel dat de doorsnee tabletgebruiker zal gebruiken. Een smartphone of een echte camera is verreweg handzamer dan een grote tablet.

Geluid.

De Nexus 7 heeft twee speakers. De speakers bevinden zich links en rechts aan de achterkant van de tablet in landschapmodus. Bij gaming kan het voorkomen dat je dan het geluid dempt, omdat je handen over de speakers vallen bij het vasthouden van de tablet. Ook wanneer de tablet op een tafel wordt gelegd zullen de speakers deels worden bedekt. Ik had ze daarom liever aan de kant van het scherm gezien, zoals bij de HTC One M7/M8 het geval is.

De kwaliteit van de speakers is, voor een tablet, best goed. Sommige gebruikers melden dat er iets gaat trillen op een resonantiefrequentie van één van de onderdelen tijdens geluid met gesproken tekst. Gelukkig kon ik dat met mijn Nexus 7 niet reproduceren.

De Nexus 7 maakt 5.1 geluid mogelijk door middel van de HE-AAC codec en Fraunhofer's Cingo. In films die dit ondersteunen hoor je dan 3D-geluid. Een korte demo, die inderdaad goed klinkt op de Nexus 7, kun je vinden op YouTube. Wel heb je een Nexus 7 nodig om dit goed te kunnen horen. Geen idee of er andere apparaten zijn met Cingo-ondersteuning. In ieder geval is Cingo nu beschikbaar als standaard onderdeel van Android, zodat we misschien in de toekomst meer Cingo hardware kunnen verwachten.

Headset.

Er wordt geen headset bij de Nexus 7 geleverd en daar ben ik niet rouwig om. Veelal zijn de headsets die standaard met een tablet of smartphone worden meegeleverd van een belabberde kwaliteit.

Ik gebruik bij de Nexus 7 een Sennheiser HD 335s. Die headset gebruikt een 3.5 inch plug en werkt prima voor muziek. De afstandsbediening van die headset laat voor wat betreft de mediaspeler te wensen over. Aangezien ik de Nexus 7 alleen thuis gebruik vind ik dit geen echt probleem. Aardig is wel dat het knopje op de headset de spraakgestuurde Google Search activeert, zodat je het commando "OK Google" niet hoeft uit te spreken.

Wil je van je headset wat meer functionaliteit voor onderweg dan zou ik echter voor een Bluetooth headset, zoals bijvoorbeeld de Sony SBH80, kiezen. Het verbinden van die headset met Bluetooth en NFC gaat probleemloos.

Energieverbruik.

De accuduur is prima en je komt er echt wel de dag mee door. Ik gebruik de tablet alleen thuis, dus er is altijd een ladertje in de buurt. Een minpuntje is wel dat de batterij niet vervangen kan worden, zonder dat de garantie vervalt.

Hoesje.

Bij de Nexus 7 wordt geen hoesje geleverd. Als onderdeel van een aanbieding werd die er bij mij wel bijgeleverd. Het gaat hier om de grijze Travel Cover van Asus speciaal geproduceerd voor de Nexus 7 (2013). Het is een flip cover gemaakt van rubber en laat alle bedeningselementen vrij, inclusief de camera en de speakers. Het hoesje past goed, is makkelijk te monteren en blijft erg goed zitten. Doordat het hoesje van rubber is geeft het een goede bescherming. Als de klep tijdens de val open gaat en de tablet valt op het scherm dan zal de wet van Murphy wel weer gelden.

Asus levert tevens andere kleuren en een wat luxer hoesje. Natuurlijk zijn er legio andere fabrikanten van hoesjes voor de Nexus 7 (2013) waar je eens naar kunt kijken. Het kan verwarrend zijn dat de vorige versie van de Nexus 7 dezelfde naam had. De nieuwe Nexus 7 wordt vaak voorzien van een II of 2013. Let daarbij dus op. Die waarschuwing geldt natuurlijk ook voor andere accessoires.

Nexus.

Google is verantwoordelijk voor de Nexus-lijn voor wat betreft het ontwerp, de ontwikkeling, marketing en support. Een deel van de ontwikkeling en de volledige productie wordt aan anderen overgelaten. Zo wordt de Nexus 7 geproduceerd door Asus en de Nexus 5 door LG.

Het voordeel van Google's Nexus-serie (en Google Play Editions van anderen fabrikanten) is dat ze veel bieden voor weinig geld en dat ze voorzien worden van de laatste versie van Android, zodra die beschikbaar is. Op dit moment is dat versie 4.4.4.

Het aardige daarvan is, zodra er bugfixes zijn of er een nieuwe versie van Android is, dat je die direct krijgt, zonder dat je hoeft te wachten op de, doorgaans langzame, fabrikant van het apparaat. Versie 4.4.4, die kortgeleden is verschenen, "improves performance and stability and fixes bugs"; zo vertelde Google op een scherm tijdens het updaten naar die versie. Tijdens het opstarten daarna merkte ik op dat er zo'n 20 Google applicaties geoptimaliseerd werden voor het gebruik van die nieuwe versie. Bij de update versie 4.4.3 waren dat er 39.

Android versie 4.4.4 moet een einde maken aan het "OpenSSL Man-In-The-Middle"-probleem.

De reden dat andere fabrikanten hun producten vaak later updaten is dat zij veelal een aangepaste versie leveren van Android en dan tijd nodig hebben om die aan te passen. Soms komt zo'n nieuwe versie er nooit, omdat ze het commerciëel niet verantwoord vinden. Google heeft er belang bij dat op de Nexus-modellen snel de laatste versie staat, zodat hardware- en softwareontwikkelaars daarvan kunnen profiteren.

Aanvankelijk werd de Nexus 7 voorzien van Android 4.3 en was de eerste die de nieuwe 4.4 versie kreeg.

Maar goed, heb je een Nexus 7 dan heb support tot in ieder geval eind 2014, daar er wordt verondersteld dat een Nexus-product 18 maanden support krijgt nadat het gelanceerd is. We zullen zien of de Nexus 7 ook de volgende versie (5.0) krijgt.

Asus

Asus, de fabrikant van de Nexus 7 (2013) en de vorige Nexus 7, heeft volgens eigen zeggen behoorlijk wat moeite gehad om, in samenwerken met Google, deze producten op de markt te brengen. De samenwerking was dermate intensief dat "it almost broke us", zo verklaart Asus' chairman Jonney Shih. Hiermee ging het niet om het financiële deel, maar wel om de technische prestatie. Meer hierover kun je lezen in het gelinkte artikel, dat ook Jonney Shih's mening over ondermeer het startmenu en Windows 8 laat horen.

Android.

Er bestaat niet zoiets als een standaard Android machine. Vrijwel elke fabrikant gooit er een schilletje over om zijn diensten en waar te promoten of om functionaliteit in te bouwen die een betere concurrentiepositie biedt. Ook Google doet dat, met bijvoorbeeld Google Now en Google Play. Google verplicht fabrikanten om een groot deel van de Google applicaties en diensten mee te leveren. Sommige fabrikanten, zoals Samsung, willen minder afhankelijk zijn van Google en ontwikkelen zelf een soortgelijk operating system, zoals Tizen.

Neemt niet weg dat Nexus-apparaten komen met een versie van Android die een voorbeeldfunctie heeft. Doordat in die Nexus-versies van Android de gebruikersinterface nergens echt in de weg zit, presteerd een Nexus-apparaat meestal beter dan een andere Android-machine met vergelijkbare specificaties. Dit is duidelijk merkbaar bij de Nexus 7. Ondanks dat de resolutie hoog is, wat normaal gesproken een negatieve impact kan hebben op de snelheid, presteerd de Nexus 7 opmerkelijk goed, zelfs met mindere hardware.

De versie van Android voor de Nexus 7 werkt iets anders dan die van smartphones, zodat er beter gebruik gemaakt kan worden van de grotere schermen. Hier een voorbeeld: Het notificatievenster, dat wordt geactiveerd door bovenin het scherm naar beneden te vegen, is bij tablets verdeeld in twee delen. De eerste kan je activeren door dat vegen aan de linkerkant van het scherm te doen en de tweede door dat te doen aan de rechterkant. Het linker venster toont dan notificaties die meer met software te maken hebben, zoals het ontvangen van email. Het rechter toont de status en instellingen van de hardware. Die tweedeling komt ook overeen met hoe de icoontjes op de notificatiebalk zelf zijn georganiseerd.

In plaats van je een druk scherm te tonen met een hoop icoontjes, laat Android je er aanvankelijk slechts een paar zien. Je kunt later het scherm naar hartelust aanpassen en bladeren tussen schermen.

Google wil graag dat je al je gegevens opslaat in de "cloud". Het voordeel zou zijn dat je minder lokaal opslaggeheugen nodig hebt en dat het eenvoudig wordt om gegevens vanaf meerdere apparaten te benaderen. Maar laten we wel wezen, dit heeft het voordeel voor Google dat ze die gegevens kunnen scannen en op die manier gepersonaliseerde advertenties aan kunnen bieden op het web en dat ze natuurlijk geld willen hebben voor het gebruik van die dienst. De dienst, die Google Drive heet, geeft je gratis 15 GB aan opslaggeheugen. Wil je meer dan moet je daar maandelijks een bedrag voor neerleggen. Afhankelijk van de capaciteit die je wenst kan dat aardig oplopen; van 2 dollar voor 100 GB tot 300 dollar voor 30 TB. Het feit dat het opslaggeheugen van Nexus-apparaten niet uitgebreid kan worden is dan natuurlijk weer in het voordeel van Google.

Gegevensuitwisseling.

Het uitwisselen van gegevens met bijvoorbeeld een PC kan simpelweg door een USB-kabeltje aan te sluiten tussen de tablet en de PC. De tablet wordt dan direct opgeladen. Windows 7 herkent de Nexus 7 en maakt het mogelijk gegevens uit te wisselen door middel van de Windows Explorer. Je hebt geen speciale software nodig en drivers worden automatisch geinstalleerd. Een reboot is niet nodig. Overigens bestaat er geen handige standaard bestandsbeheersoftware voor Android. Ik was daarover verbaasd, aangezien mijn LG smartphone dat wel voorgeinstaleerd heeft.

Het uitwisselen van gegevens tussen twee Android-apparaten kan ook met Bluetooth. Zorg eerst dat je een Bluetooth-verbinding hebt tussen de twee apparaten. Open dan bijvoorbeeld de Photos-app. Kies een plaatje door er even wat langer op te drukken. Druk nu op het Share-icoontje (links boven, naast het vuilnisbakje). Druk vervolgens op het Bluetooth-icoontje. Kies het andere Android-apparaat uit het lijstje dat dan volgt. Vervolgens krijg je op dat apparaat een popupvenster dat je vraagt of je het plaatje wilt opslaan.

Iets soortgelijks kan je ook doen met NFC en Android Beam. Zet eerst NFC en Android Beam aan. Selecteer het bestand dat je wilt kopiëren. Houdt de achterkanten van beide apparaten tegen elkaar. Op het andere apparaat verschijnt vervolgens de vraag of je het bestand wil accepteren.

Ik heb deze twee methoden uitgetest met een LG L90 smartphone en dat werkte prima. Je kunt in mijn review van de LG L90 lezen hoe dat in z'n werk gaat vanaf de andere kant. Ook kun je daar lezen hoe je internet kunt gebruiken met behulp van een smartphone, zoals de L90, in het geval dat de Nexus 7 buiten het bereik van je WiFi thuis is.

Tweaking.

Er bestaat voor de Nexus 7 veel interesse in de modding community. Google heeft dit ook relatief makkelijk gemaakt, door de broncode vrij te geven. Er bestaat niet alleen software die extra mogelijkheden biedt, maar zelfs het ROM van de Nexus 7 kan vervangen worden door één die meer mogelijkheden heeft of waar de Google-specifieke software uitgehaald is. Met een beetje moeite kun je de Nexus 7 aanpassen aan je wensen; van tethering over USB tot zeer veilige versies van Android. Bedenk het maar en er is vast iemand mee bezig. Er is daar een heleboel over te vinden op het internet. Voor tweakers is de Nexus 7 een Eldorado. Maar die lezen deze review waarschijnlijk niet en zijn hard aan het knutselen met deze tablet.

Conclusie.

De Nexus 7 is een uitstekende tablet, waar je veel plezier van kunt hebben. Dankzij de kwaliteits-/prijsverhouding overschaduwen de pluspunten de minpunten. Als je een no-nonsense kleine tablet zoekt dan heb je hem bij deze gevonden. En wil je de tablet aanpassen aan jouw wensen dan is er geen betere tablet te bedenken waarbij dit mogelijk is. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?

Nadeel: Een beetje teveel Google.

Beetje een vreemd nadeel. Een Nexus is zo Plain als het maar zijn kan. En wat je zegt, je bent ermee verzekerd dat je snel de laatste versie op je Tablet kunt zetten.
Google Drive is niet Nexus specifiek, dit kun je ook op een Samsung Tablet installeren.
Ik snap wel wat er bedoelt wordt.

Sinds kort bundelt Google ook Movies, Music, Books en weet ik wat met de Nexus lijn. Ook Google photos en Google + staan er standaard op. Dat is NIET hetzelfde als de standaard Android apps.

Het kan netter door de apps gewoon verwijderbaar te maken.

Bijvoorbeeld google Maps. Niet verwijderbaar, zelfs als ik een andere app gebruik voor navigatiedoeleinden.

Ik gebruik graag Aldika als Ebook reader, niet Google Books. Waarom kan ik Google Books dan niet weghalen?

Ik gebruik een custom gallery ipv Google Photos, waarom kan ik Google photos niet weghalen?

Etc etc
Juist. Ik heb dit nu ook duidelijker beschreven in de review en opgenomen in het lijstje met minpunten.
Thanks voor de review, ik typ dit nu van dezelfde tablet alleen dan de 16gb versie. Mbt de teveel google opmerking kan ik bijdragen dat ik het echt bloed irritant vind dat je zo snel bij google now bent. Soms als ik het middelste van de drie knoppen aan tik krijg ik al google NOS. Verder een hele leuke tablet voor een hele leuke prijs!
Dankjewel voor je reactie. Ik heb Google Now echter al uitgezet, maar als ik met mijn vinger op de middelste knop duw en iets bweeg dan verschijnt alsnog Google Now.
Volgens mij is dat de koppeling naar je zoekfunctie. Zelfs als je Google Now uitzet dan blijft die koppeling naar Google Now verwijzen. Volgens mij moet je dat uit kunnen zetten als volgt:

Ga naar Settings. Kies Apps (onder Device). Scroll naar beneden en druk op Google Search. Ik heb niet gekozen voor Disable op dat scherm, maar ben in plaats daarvan omlaag gescrolld en heb Clear Defaults gekozen.

Ga nu weer terug naar je Home Screen. Druk op Home en veeg naar boven. Android zal nu vragen welke app je in het vervolg wilt gebruiken. In mijn geval heb ik voor de Dolphin browser gekozen.

Dat is misschien van de regen in de drup, maar Google Now start dan in ieder geval niet meer op. ;)

Edit: Ik heb in de Play Store een app gevonden die waarschijnlijk doet wat je wilt. Zoek daar naar SwipeLaunch Disabler (zit maar één spatie in die naam).

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 6 juni 2014 01:24]

Nadeel: Een beetje teveel Google....

iPad: Een beetje te veel Apple ;)