Specificaties 4,7" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG L90 Zwart Review

MadIceXIII 30 mei 2014, laatste update op 10 juni 2014, 7.113 views

LG L90 Zwart

Pluspunten

• Gesprekken zijn goed te verstaan in beide richtingen.
  • Mooi en helder beeld vanuit vrijwel elke hoek.
  • Telefoon voelt goed aan en lijkt degelijk.
  • Mooie afwerking.
  • Batterij is verwisselbaar.
  • Opslaggeheugen kan uitgebreid worden.
  • Meer mogelijkheden dan een paard haren heeft.

Minpunten

• Meegeleverde headset is beneden peil.
  • Weinig standaard opslaggeheugen.
  • Meneer LG had wat meer de Android 4.4 standaard kunnen volgen.
  • Behoorlijk wat bloatware.
  • Geen gedrukte handleiding (wel PDF downloadbaar).

Voor mij is de primaire functie van een telefoon het belangrijkst: Telefoneren, af en toe wat SMSen, in tijden van nood internetten, en hier en daar een kiekje. De LG L90 kan veel meer. Dan heeft het weinig zin om een high-end smartphone aan te schaffen. Ondanks dat ben ik nerd genoeg om toch een beetje knap en duurzaam apparaat te willen hebben. Met ongeveer 30 euro korting op het moment van aanschaf leek me de L90 een aardige aanbieding, die daar bij paste.

Eerste indruk.

Wat me direct opviel was dat, ondanks de plastic behuizing, het apparaat stevig aanvoelde. De achterkant voelt goed aan. De telefoon ligt lekker in de hand en ik kan alles met één hand bereiken. Toch is de telefoon niet erg klein. Het scherm heeft een beeldschermdiagonaal van 4.7 inch met een resolutie van 960 bij 540 pixels. Ondanks dat is het moeilijk om de individuele pixels bij 234 PPI te herkennen. Een goede vraag voor in de kroeg, want dat kan aardige discussies ontlokken. Het scherm is helder en heeft een prima inkijkhoek. De bezels links en rechts zijn smal, maar niet te smal, zodat je niet bang hoeft te zijn per ongeluk het touch screen aan te raken bij het vasthouden. De ruimtes boven en onder het scherm zijn redelijk klein, zodat het geheel een compacte indruk geeft.

Ontwerp en bouwkwaliteit.

De vraag of de L90 een mooi design heeft is natuurlijk persoonlijk. Het is ieder geval strak en heeft een goede afwerking. De achterkant heeft een 3D-structuurtje dat vingerafdrukken voorkomt. Aan de zijkant zit een dunne mat-metalen rand. Mocht dit geen echt metaal zijn, dan heeft het er in ieder geval naastgelegen. ;) De telefoon weegt slechts 126 gram, maar voelt toch solide aan.

Processor en het opslag- en werkgeheugen.

Volgens LG zit er als hart in de L90 een Qualcomm MSM8226 Quad CA7 CPU (1.2GHz) die gebruik maakt van een ARMv7 instructieset en een Adreno 305 (450 MHz) GPU. Dit staat kortweg bekend als de Snapdragon 400. Deze SoC (system on a chip) wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de Motorola Moto G, Sony Xperia M2 en de LG G2 Mini. Ook goede toestellen en zeker de moeite waard om ook eens naar te kijken.

LG's smartphones hebben het imago met een hoop bloatware te komen. Dat klopt ook wel. Ik heb dan ook een hoop van de voor mij onzinnige functies en services uitgeschakeld na de initiële installatie. Android zelf komt ook al met een hoop functies en services. Ook daar heb ik gekeken wat ik wel of niet wilde gebruiken. Daarnaast heeft het zin om te kijken welke hardware features je gaat gebruiken. Ook die kunnen CPU-cycli en stroom eten. Doe je dat niet dan zal je telefoon op de achtergrond allerlei onnodige taken uit willen voeren en daarmee minder responsief zijn en wat meer van je batterij vergen. De L90 is geen high-end smartphone, dus dan moet je ook niet verwachten dat-ie er wel een is. Dus moet je wat je niet nodig hebt even uitzetten. Al met al werkte de telefoon goed, stotterde niet en deed alles zonder moeite.

Jammer is alleen dat het meeste van wat je niet gebruikt toch ruimte in beslag blijft nemen, omdat het meestal niet permanent verwijderd kan worden. Van de 8GB aan opslag geheugen blijft er zo'n 3.4GB over. Wil je dus nog wat meer applicaties en spellen installeren dan zul je er dus een extra microSD-kaartje moeten bij prikken. Een net 32GB-kaartje wat ik nog had liggen kwam goed van pas. Daarvan hou je dan iets meer dan 29GB van over na formatering. Dit is tevens ook de maximum opslagruimte van de telefoon met een SD-kaartje.

Het werkgeheugen is maximaal 1GB. Daar blijft zo'n beetje tussen de 250 en 500MB van over, plus of min een beetje, afhankelijk van wat je zoal niet geactiveerd hebt. Dat is best redelijk. Van eventuele negatieve effecten van weinig geheugen, heb ik niets gemerkt. Zoals eerder opgemerkt, werkt het machientje soepeltjes.

Snelheidstesten.

Eerlijk gezegd heb je daar niet veel aan. Vrijwel elke grote fabrikant maakt zich min of meer schuldig aan het valsspelen bij synthetische benchmarks. Een aardig artikel hierover is dat van AnandTech uit oktober 2013 (They're (Almost) All Dirty: The State of Cheating in Android Benchmarks). Dat artikel gaat vrij ver bij het uitzoeken van welke fabrikant bij welk model wel of niet rommelt. Zelfs als zou blijken dat ieders handen schoon zijn, dan nog hangen de resultaten af van welke functionaliteit je geactiveerd hebt en dan wordt vergelijken alsnog moeilijk.

Accuduur.

Ook een getal hierbij noemen is verschrikkelijk moeilijk. Bij het schrijven van dit artikel stond de telefoon de hele dag aan en heb er van alles mee uitgespookt om te kijken of mijn indrukken dichtbij de waarheid zaten. Aan het einde had ik nog zat over. Bij normaal gebruik kom je er zeker de dag mee door. Voor een paar tientjes kan je er ook nog een losse batterij bij kopen voor die gevallen waar je echt meer dan een dag zonder wandcontactdoos of andere laadmogelijkheid zit. Volgens LG heeft de batterij een capaciteit van 2540 mAh en claimen ze dat de telefoon bij ideale omstandigheden 977 uur standby kan staan of dat je 24 en een half uur gesprekstijd hebt. De helft daarvan zouden al mooie scores zijn.

Er wordt een USB-kabeltje meegeleverd die je kunt gebruiken om de telefoon mee op te laden en/of waarmee je gegevens met je computer of laptop kunt uitwisselen. Sommige computers, zoals die van mij, hoeven niet aan te staan en dan werkt de USB-poort toch prima bij het opladen. Je kunt door middel van een bijgeleverd ladertje ook direct van een wandcontactdoos gebruikmaken. Het USB-kabeltje plug je dan gewoon in het ladertje.

De L90 heeft ook een optie om energie te besparen wanneer de batterij 30% of minder stroom ter beschikking heeft. Standaard schakelt de optie Auto Sync en het toetstrileffect uit, schakelt WiFi en Bluetooth uit wanneer deze niet in gebruik zijn, de helderheid van het scherm wordt naar 20% gezet en de scherm-timeout wordt teruggebracht naar 15 seconden. Je kunt dit aan en uitzetten en deze instellingen aanpassen naar keuze. Op die manier kun je nog even doorwerken met minder stroomverbruik en als de telefoon reeds in de slaapstand stond dan gebruikt deze wat minder energie. Mocht je op het moment dat de energiebesparende optie in werking treedt met de L90 bezig zijn dan vraagt het systeem of je dit wel of niet wil activeren. Was je er niet mee bezig dan krijg je een notificatie. Alles wordt weer hersteld bij het opladen.

Wat praktische ervaringen.

Een echte handleiding wordt niet meegeleverd, maar er is wel een Nederlandse te downloaden van de LG site als PDF. Misschien wel handig om te doen als je even door de bomen het bos niet meer ziet. ;)

Filmpes kijken op bijvoorbeeld tweakers.net gaat goed. Het is duidelijk dat kleine lettertjes en details van een 1080p filmpje natuurlijk niet goed kunnen worden weergegeven, aangezien het schermpje maar 540p is. Buiten dat, het blijft natuurlijk wel 4.7 inch. De weergave is verder goed en er zijn geen happeringen. Volledige speelfilms kijken zie ik me hierop dan ook niet doen. Je bent dan beter af bij een tablet, computer of TV. Voor een korte clip werkt het echter prima. Ik heb dit getest via WiFi.

Browsen op tweakers.net gaat prima in portret modus. Wil je wat grotere lettertjes dan kan je het scherm 90 graden kantelen. Maar beide modi zijn zeer goed leesbaar. Het touch screen reageert snel en ik heb nog geen missers gevonden wat dat betreft.

Ik heb even moeten wennen aan de zogenaamde knock-on code. Dat is een scherm-activatie door middel van een klop-patroontje op het scherm. Soort van geheime morse code. Hoewel vernuftig, ben ik ben daar niet zo'n fan van. Wel was er in plaats daarvan ook een persoonlijk veeg-patroontje mogelijk, waarmee ik meer succes had. Of deze systeempjes veiliger zijn dan een pincode vraag ik me af. Je kunt er ook nog een pincode aanhangen voor het geval er 5 keer een fout wordt gemaakt. Of in plaats daarvan altijd om een pincode vragen. De installatie dwingt je in ieder geval om hierover na te denken. Dat is al een pluspunt. Overigens kan je het scherm ook aanzetten met een druk op de home-knop of een dubbele klop op het scherm. In mijn geval kwam ik dan uit in het "lock screen", waarna ik de veeg-beweging moet maken om te ontgrendelen.

Volgens de handleiding hoort de kans klein te zijn dat je per ongeluk het scherm activeert door een beweging wanneer de telefoon in je broekzak zit. Dit wordt voorkomen middels een "proximity sensor". Als er zich een groot object vlakbij het scherm bevindt tijdens het activeren, zou het scherm direct weer uit moeten gaan. Dit is moeilijk te controleren, maar het lijkt te werken.

Je zou denken dat even snel een fotootje maken lastig wordt met die "moeilijke" ontgrendeling, maar door wat langer op volume-omlaag-knop te drukken wordt de telefoon uit de slaapstand gehaald en daarna wordt de cameramodus geactiveerd.

En als je mocht denken dat je de camera-activeringstruc kunt gebruiken om die "beveiliging" te omzijlen, dan heb je het mis. Na het afsluiten van de camera wil het apparaat toch nog je code. ;)

Wat ik fijn vind is dat ik de telefoon op kan nemen door op de home-knop te drukken en een gesprek kan beindigen door op de aan-/uit-knop te drukken. Gedoe met vegen enzo is me teveel als ik dan snel wil reageren. Dit is niet een standaard instelling, maar het is wel te vinden in de instellingen.

Camera.

Er is een LED-flitser aanwezig die redelijk werkt. Zoals duidelijk is, de L90 is geen high-end toestel, maar de camera werkt toch redelijk voor kiekjes. De camera heeft een hoop instellingen en het vergt even tijd om die te leren. Ook voor nabewerking. De complexiteit van de camera valt reuze mee.

De autofucus van de camera heeft wat tijd nodig. Tot zo'n één a twee seconden. De camera probeert op onderdelen in het midden te focussen. Je ziet dan witte vierkantjes verschijnen om die onderdelen. Als die groen worden staat de foto scherp en kan je een foto nemen.

Je kunt ook met je vinger het onderdeel aanwijzen waarop je de focus wil hebben. De camera zal dan daarop de focus leggen. Als het scherp staat wordt het vierkantje groen.

Er zijn verschillende resoluties mogelijk:
  • 8M: 3264 bij 2448 pixels (4:3).
  • W6M: 3264 bij 1836 pixels (16:9).
  • 5M: 2560 bij 1920 (4:3).
  • 1M: 1280 bij 960 (4:3).
Er lijkt weinig verschil in kwaliteit tussen de 8M en W6M formaten en ik koos hier voor de W6M variant, omdat ik de 16:9 verhouding wat mooier vond. Bij kunstverlichting is er wat ruis, hetgeen voornamelijk opvalt bij plaatjes met een hoog detail. Fotos buiten doen het veel beter en zijn ook wat minder korrelig.

Je kunt op de foto's klikken om het origineel te zien.

De camera heeft moeite met hoog detail binnenshuis.

Buitenshuis doet de camera het beter.

Hoesje.

Ik heb ook de bijbehorende QuickWindow Folio Case erbij besteld. Dit is een flipcover met een kleine vierkante opening aan de beeldschermkant waardoor je toch wat informatie kan zien als het klepje dicht zit. Het deel van het scherm wat je dan niet kunt zien wordt uitgezet. Na een kleine timeout dooft het scherm in z'n geheel. Klop je op dat open gedeelte dan verschijnt de informatie weer.

De informatie bestaat uit een klokje met datum en het weer. Je kunt ook uit een aantal analoge klokjes kiezen. Je kunt er inplaats daarvan een muziekspeler neerzetten. Open je de cover dan activeert het gehele scherm automatisch en kom je terecht in het "lock screen".

De cover laat voor de rest de meeste bedieningselementen vrij, behalve de volumeregelaar, maar wel de camera en de flitser. Je kan dus foto's maken zonder het hoesje te verwijderen.

Overigens kun je wel bij de volumeregeling als je het klepje open doet.

Het materiaal van het hoesje heeft dezelfde structuur als de achterkant van de telefoon, maar voelt wat zachter aan en heeft daardoor een goede grip. Ik koos voor de zwarte versie, hetgeen precies overeenkomt met de kleur van de behuizing.

Het geheel ziet er erg mooi en doordacht uit. Meer informatie kun je vinden in mijn review van het LG L90 QuickWindow hoesje.

Headsets.

De standaard bijgeleverde headset is beneden peil. De dopjes passen moeilijk in de oren en hebben de neiging uit je oren te vallen. Doordat de dopjes de oren niet goed afsluiten gaat ook de kwaliteit omlaag. En die is al niet echt goed. De headset werkt bij het telefoneren, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wil je een andere headset met een 3.5 inch plug aansluiten, zorg dan wel dat die uitwisselbaar is met de L90. De Sennheiser HD 335s kreeg ik bijvoorveeld moeilijk en gedeeltelijk aan de praat.

Wat wel heel erg fijn werkt is een Bluetooth headset zoals de Sony SBH80. Aansluiten door middel van NFC was simpel. De telefoon werkte goed samen met de headset en ondersteunde zowel de telefoonfunctionaliteit als de audio-media-functies van deze headset. Ik ben daar zeer tevreden over.

Mogelijkheden.

Mocht zo'n nieuwerwetsche en helsche machine je teveel zijn dan kun ook voor een home screen kiezen dat op twee druppels water lijkt op een ouderwetsche "feature phone". Je verbergt dan eigenlijk Android een beetje. Ik kan me voorstellen dat dit handig is voor mensen die nog nooit met een smartphone en/of computer hebben gewerkt. Voor tweakers is dat minder interessant, maar wie weet wel voor één van je familieleden.

Hieronder zie je links het thuisscherm dat lijkt op een feature phone in het Nederlands en rechts zie je de gewone Engelse Android van de L90, die ik momenteel gebruik. De taal is naar keuze. Je kunt op de plaatjes klikken om het originele formaat te zien.

http://madice.home.xs4all.nl/Media/LGL90FeaturePhone01B.jpg http://madice.home.xs4all.nl/Media/LGL90AndroidPhone01B.jpg

Wil je meer van je telefoon, dan biedt Android 4.4.2 (met de codenaam KitKat) zeker voldoende mogelijkheden. LG heeft daarover een eigen schil geplaatst met wat extra software, zoals QMemo en QSlide en het hierboven omschreven optionele thuisscherm van een feature phone.

Met behulp van QMemo kunt je met je vinger schrijven (zoals met een pen) waar je maar wilt, dat opslaan als een plaatje en later bewerken. Je activeert dat door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te vegen en dan op de QMemo-knop te drukken.

Daar kunt je ook QSlide vinden. Dat is LG's visie op multi-tasking. Als QSlide geactiveerd is dan zie je een lijstje met apps (toepassingen) waaruit je kunt kiezen. Als je zo'n app start dan verschijnt het als een klein venstertje op het scherm. Je kunt de grootte aanpassen door een rand van het venster te verslepen met je vinger. Er is een schuifknop aanwezig, waarmee je de transparantie van het venster kunt instellen, zodat je kunt zien wat daaronder afspeelt. Als zo'n app tijdelijk in de weg zit dan kun je de app van het scherm vegen. Er verschijnt dan een icoontje dat gebruikt kan worden om de app later weer te activeren. Op die manier kun je met meerdere apps tegelijkertijd werken. QSlide apps kun je beëindigen door op het X-symbool van een venstertje te drukken.

Ook een FM-radio ontbreekt niet. Zoals meestal bij smartphones werkt dan de headset (met 3.5 inch plug) als antenne. Dit werkt prima. Een simpele headset met microfoonschakelaar wordt meegeleverd. Verwacht daar niet teveel van voor muziektoepassingen. Voor telefoondoeleinden werkt het redelijk goed.

De L90 heeft geen 4G. Er is een iets duurder model van LG met vrijwel dezelfde specificaties, wat extra features en in een iets luxer jasje, dat dit wel heeft. Je komt dan uit op de LG G2 Mini. Die kost dan ongeveer 269 euro. Maar goed, dan kom je ook in een wat andere klasse en heb je misschien ook wat strengere eisen.

Toch heeft de L90 nog legio mogelijkheden. Zo kan de telefoon de afstandsbediening vervangen van je TV of andere multi-media apparatuur. Ook kan je een gastaccount aanmaken, zodat niet iedereen zomaar overal bij kan. Je kan bijvoorbeeld functionaliteit van de software beperken of sommige gegevens afschermen voor de gastgebruiker. Je kunt ook sommige gegevens via een klembord knippen en plakken. Je kunt internetpagina's bewaren om te lezen voor een later moment. Er is ook Bluetooth 4.0, NFC, Android Beam, WiFi-Direct en Miracast.

Hieronder zijn daar een aantal van beschreven en getest.

Bluetooth.

Je kunt Bluetooth niet alleen gebruiken om bijvoorbeeld een draadloze headset op aan te sluiten, je kunt er ook je internettoegang mee delen. In Settings (Instellingen), Networks (Netwerken), kun je de optie Tethering & Networks (Tethering & Netwerken) kiezen en Bluetooth Tethering aanzetten. Als je verbinding maakt met bijvoorbeeld een tablet dan kan dat apparaat gebruikmaken van de internetverbinding van de L90. Ik heb dit uitgeprobeerd met een Nexus 7 en het werkt goed. Het is handig als je tablet buiten het bereik van WiFi is en het zelf geen andere mogelijkheid heeft om een verbinding met het internet te leggen.

Je kunt ook bijvoorbeeld bestanden verzenden naar bijvoorbeeld een tablet, waarmee je een verbinding hebt. Kies het bestand in de File Manager (Bestandsbeheer) door er langere tijd op te drukken. Kies uit het menu dat dan verschijnt Share (Delen) en vervolgens Bluetooth. Er volgt dan een lijstje met apparaten waarme je verbinding hebt. Kies de tablet. Vervolgens krijgt de tablet een notificatie en vraagt of je het bestand wil accepteren. Ook dit werkt goed.

NFC en Android Beam.

Met Android Beam kun je ook gegevens delen. Veeg vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden, zodat het notificatie-paneel verschijnt. Zoek NFC op in de horizontale lijst en activeer dat. Ga vervolgens naar Settings (Instellingen), Share & Connect (Delen & Verbinden) en zet Android Beam op On (Aan). Op het andere apparaat zet je beide opties ook aan, maar misschien zitten die op andere locaties in je gebruikersinterface. Als je nu de achterkant van de L90 direct tegen de achterkant van het andere apparaat houdt, dan wordt er een verbinding gemaakt. Volg dan de aanwijzingen op het scherm. Ook dit werkte goed met de Nexus 7. Het voordeel is dat het eenvoudiger hoort te zijn om te verbinden. Het nadeel is dat één van de twee apparaten ondersteboven ligt. Ghehe.

WiFi Hotspot.

Je kunt de L90 ook als een WiFi Hotspot configureren. Activeer het notificatiepaneel en selecteer Data uit de horizontale lijst. Dit zorgt voor een verbining met het internet van de L90. WiFi is niet mogelijk, aangezien de L90 zelf WiFi nodig gaat hebben om contact met andere apparaten te leggen en de internetverbinding te delen. Omdat dit erg veel energie kost, is het een goed idee om de batterij van de L90 tegelijkertijd op te laten laden via de USB-poort. Ga vervolgens naar Settings (Instellingen), Networks (Netwerken) en kies Tethering & Networks (Tethering & Netwerken). Druk op WiFi Hotspot en vervolgens op Set Up WiFi Hotspot (Wifi Hotspot Configureren). Je kunt zelf de naam van het netwerk bedenken onder Network SSID (Netwerk SSID). Maak het Password (Wachtwoord) zichtbaar, door de checkbox eronder aan te vinken. Het is een goed idee om geen eenvoudig wachtwoord te gebruiken. Gebruik liever het willekeurig wachtwoord dat het venster je daar geeft. Dat hoort uniek te zijn en minder makkelijk te kraken. Accepteer vervolgens de rest van de instellingen. Wanneer de verbinding stoort kan je in dit scherm een ander WiFi-kanaal kiezen. Je kunt ook de timeout aanpassen tot maximaal 30 minuten of geen timeout kiezen. Dit is bedoeld om de energie-verslindende optie uitzetten als er geen apparaten in de buurt zijn die van de L90 WiFi Hotspot gebruikmaken.

Op bijvoorbeeld een tablet kan je vervolgens een WiFi verbinding maken met de L90 op de gebruikelijke manier. Het internet werkte prima met een Nexus 7. Het voordeel is dat het sneller hoort te werken dan Bluetooth. Het nadeel is dat het veel energie eet. Bluetooth hoort zuiniger te zijn.

Conclusie.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden over de LG L90. Deze telefoon heeft meer mogelijkheden dan dat ik zal gebruiken. Het is heel leuk speelgoed en de telefoon is zeker aan te bevelen. Zelfs zonder korting.

Heb jij ook een LG L90 Zwart?

Dank voor je uitgebreide verhaal!
Vooral met de foto's ben ik blij, voorbeelden daarvan kon ik nog nergens anders vinden.
Ook het feit dat de volumeregelaar niet vrij blijft met het standaard hoesje is nuttig (en bizar, in mijn ogen).
Goed om te horen dat je er wat aan had.

Voor een telefoontje van rond de 200 zijn die foto's niet slecht, toch?

Ik denk dat meer mensen de plaats van de volumeknop (linksboven in portretstand) vreemd vonden. Bij de G2 is daar beter over nagedacht en daar zitten de aan-/uit- en volumeknoppen aan de achterkant. Dit is ook overgenomen op de G2 Mini (luxer jasje, 4G en dezelfde specs als L90) en op de nieuwe G3.

Ik heb voor de duidelijkheid toegevoegd dat je wel bij de volumeregeling kan komen als je het klepje van het hoesje opendoet. Ook de review van het hoesje zelf heb ik nu gewijzigd. Bedankt. :)

Overigens, als je een Bluetooth headset gebruikt, zoals die Sony, dan heb je de volumeregeling daarop zitten en neem je daarmee op. Werkt erg prettig.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 6 juni 2014 23:44]

Dank weer voor de toelichting.

Kan je het hoesje eigenlijk ook echt omklappen? Dus zodat het front met het gat uit het zicht is en je het plat tegen de achterkant kunt houden?

En een laatste vraag dan: mocht je Spotify gebruiken in combinatie met een SD-kaart, gaan gedownloadde playlists dan automagisch naar de SD-kaart (zodat het geheugen van de telefoon zelf voor nuttiger zaken beschikbaar blijft). Hetzelfde is eigenlijk ook van belang bij foto's en video's.
Jup. Je kan het hoesje ook omklappen en het kan vlak tegen de achterkant. Net geprobeerd. Natuurlijk steekt het scharnier dan iets uit.

Ik gebruik geen Spotify, dus moet ik het antwoord schuldig blijven.

Wel kan je in de Camera-app van LG instellen dat foto's en filmpjes worden opgeslagen in het interne opslaggeheugen of op de SD-kaart. De gekozen instelling verschijnt dan als icoontje in de "zoeker".
Het staat gewoon in de FAQ van Spotify, zag ik later: Spotify kiest de plek met de meeste ruimte, dus óf je telefoongeheugen, óf je SD-kaart. Pakt het niet zo uit als je wilt, dan moet je de ruimte dus manipuleren en opnieuw proberen. Voor de liefhebber:

Terzijde: inmiddels heb ik de telefoon en ben ik er erg tevreden mee! De juiste instelling voor de Camera-app (zodat foto's en video's naar de SD-kaart gaan) heb ik dus ook gevonden.
Goed om te horen. Veel plezier met je nieuwe aanschaf. :)
Goede en uitgebreide review :)
Weet je toevallig ook hoe goed (of slecht) de GPS functionaliteit werkt?
Dank je. :)

Ik had geen ervaring met GPS. Vandaar dat ik er ook niets over schreef.

Dus heb ik het voor je opgezocht. Ik zag een test die er niet zo tevreden over was. De responsetijd zou goed zijn, maar GPS was maar accuraat op 400 meter t.o.v. een Garmin Edge 500 (ter referentie), gemeten op een fiets.

Een andere test keek naar de positiebepaling binnenshuis. Die kwam uit op 33 feet (10 meter). Dat is nogal een verschil.

Daarom heb ik het toch even uitgeprobeerd. Als ik bij Google Maps kijk dan vindt de GPS zonder problemen mijn huis en klopt die 10 meter voor zover ik kan zien.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 24 juli 2014 17:35]

Prima review,

Vraagje nog over het internetten: past het scherm de regellengte automatisch aan de schermbreedte aan? Ik weet dat HTC dat bijvoorbeeld wel doet maar Sony niet en dan blijf je naar rechts scrollen om een tekst helemaal te kunnen lezen. Ik vind dat nogal irritant, dus ik wil dat graag van tevoren weten..
Volgens mij wordt de regellengte automatisch aangepast. Dat ligt natuurlijk ook aan je browser en welke site je kiest. Optimaal is natuurlijk een site bedoeld voor een smartphone. Andere apps behoren de lengte standaard aan te passen.
ik ben benieuwd of je er nu naar een klein jaartje nog steeds tevreden mee bent
Ja. Prima telefoon. Kan nog best een tijdje mee. Overigens is er natuurlijk na een jaar weer een nieuwe serie LG toestellen op komst. Misschien dat dan de prijs van de L90 nog wat daalt, maar of dit opweegt tegen de nieuwe features en specs is dan nog maar de vraag.
Reactie op de verkeerde plek. Sorry.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 17 april 2015 23:50]

Dubbele post.