Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

AOC i2269Vwm Zilver, Zwart Review

Paul-G 4 juni 2014, laatste update op 15 november 2014, 660 views

AOC i2269Vwm Zilver, Zwart

Een aanrader voor wie een goedkoop beeldscherm zoekt met een fatsoenlijke hoeveelheid aansluitingen en een goede beeldkwaliteit.

Pluspunten

• Meegeleverde kabels (HDMI, D-SUB, Audio)
  • Interne speakers
  • 2x een HDMI ingang (1x HDMI-MHL 1x HDMI)
  • Koptelefoon en Speaker uitgang
  • Dunne bezel
  • IPS-scherm
  • Staat stevig op de poot

Minpunten

• Geluid uit de speakers is niet echt van goede kwaliteit.
  • Niet meteen goed werkend te krijgen met AMD hardware.
  • Kunststof behuizing voelt wat goedkoop aan

Inleiding/Reden voor de aankoop van dit beeldscherm:
Bij de overgang van laptop naar desktop had ik een nieuw beeldscherm nodig.
Wat betreft mijn eisen: HDMI is tegenwoordig wel zo'n beetje standaard overal, dus eisen dat een (goedkoop) beeldscherm het heeft lijkt mij redelijk. Nu doe ik een grafische studie, en dan is het toch wel praktisch als je beeldscherm een goede kleurweergave heeft (alle goedkope tn-beelschermen vielen dus al af).
Na uitgebreid googelen en kijken in de pricewatch was dit beeldscherm mijn eerste keus.
Bij Hardware.info hebben ze een heel stel ips-schermen getest, en daar raden ze dit beeldscherm ook aan:
De AOC i2269Vwm is een zeer compleet scherm met een uitstekende kleurweergave. Zoek je een betaalbaar scherm voor beeldbewerking, dan zou dit je eerste keus moeten zijn.
(Hier te vinden, Hardware.info bronze award.)
Goed, genoeg gezeverd, laat de review beginnen. :)

Voor ik het vergeet: in de pricewatch staat dit scherm als zwart aangegeven, maar het de onderkant van het scherm is zilver. Dat is voor zover ik weet ook de enige kleur die de shops in de pricewatch verkopen.

Unboxing
Eenvoudige doos, met daarin:
1x HDMI kabel
1x D-sub kabel
1x Audio kabel
en uiteraard de kabel voor de voeding.
Alles goed verpakt in piepschuim.

Eerste gebruik en eerste indruk
Na het voetje er onder gezet te hebben, meteen aangesloten op mijn laptop.
Waar ik meteen een probleem had... Om de een of andere reden kan ik met mijn laptop geen full-HD resolutie draaien op dit scherm over HDMI. Zet ik het scherm namelijk op 1920x1080, dan komt er een zwarte rand om het beeld van zo'n 1 centimeter breed, het is dus niet meer fullscreen. 1680x1050 leek de hoogst mogelijke resolutie voor full-screen. Uiteraard ook geprobeerd op een andere PC, waar het zelfde probleem optrad. (beide draaien op AMD hardware)

Na enige tijd (lees meer dan 'n dag) zoeken bleek het te vinden te zijn in het AMD vision/catalyst programma voor de GPU. Het zat daar onder het menu ''opties schermgrootte (digitaal beeldscherm)''
Daarbij moets een slider naar ''0% overscan'' gesleept worden.
zie screenshot:

Mijn eerste indruk was dus gemengd, het scherm ziet er mooi uit met een dunne bezel (1 cm breed), alleen ik had dus meteen ook een probleem.
Gelukkig viel het probleem uiteindelijk (makkelijk) op te lossen.
De kleur en contrast instellingen moet je zelf nog wel naar je voorkeuren instellen, die waren bij mij niet goed/niet naar mijn zin out-of-the-box.
Het geluid uit de speakers is niet echt goed, het mist de diepte die je met betere (losse) speakers hebt. De beste manier om het de omschrijven is denk ik ''blikkerig''.

Van AOC krijg je ook nog een cd'tje met drivers en een programma genaamd i-Menu, waarmee je vanaf je computer eenvoudig de instellingen van het beeldscherm kan aanpassen.
het programma:
In het programma kun je exact hetzelfde als in het OSD-menu van het beeldscherm, alleen is het dus veel sneller te bedienen. (het programma start standaard in het chinees o.i.d. op, zie screenshot hierboven waar de taalinstellingen zitten.)

Langer gebruik en indruk
Ik gebruik dit scherm ondertussen meer dan twee maanden, en ben er nog steeds zeer tevreden over.
Sinds ongeveer een maand heb ik een stuck/dead pixel links bovenin het scherm, de locatie is dus niet heel storend en het valt over het algemeen ook niet op.
Naast het gebruiken van grafische toepassingen gebruik ik mijn PC ook veel voor gamen en tv series kijken, dat ziet er allemaal ook prima uit op deze monitor. Geen last van ghosting of inputlag en dergelijke.
Wat erg praktisch is gebleken (in mijn geval) is de koptelefoonaansluiting op de achterkant van het scherm. Omdat mijn PC een naast mijn bureau staat zou het snoer van mijn koptelfoon op een zeer onprakische manier achter van alles langs moeten, dus ik maak eigenlijk standaard gebruik van de aansluiting op het scherm. Daarbij ook geen klachten over de kwaliteit van het geluid.

Enige punt waar ik mij wel enigszins aan stoor is dat er tussen het scherm en de kunststof rand die er omheen zit duidelijk zichtbaar stof blijft zitten.

Dit is mijn eerste uitgebreidere review, op- en aanmerkingen zijn welkom ;)

Heb jij ook een AOC i2269Vwm Zilver, Zwart?

Het probleem van de overscan ligt Niet aan het beeldscherm, maar aan de GPU. Ik hoor dit vaker bij AMD GPU's, maar heb het zelf ook vaak gehad bij de Intel iGPU's.
Goede review ik ga deze aanschaffen.

De fabrikant pagina noemt overigens ook MHL ondersteuning. Zit die poort er op?

[Reactie gewijzigd door Barryke op 20 augustus 2014 00:32]

Ja, er zit inderdaad naast een gewone Hdmi ingang ook een MHL poort op.