Watch_Dogs, Windows

Specificaties PC • Actie, Avontuur - Bekijk alle specificaties

Watch_Dogs, Windows Review

laforte 3 juni 2014, laatste update op 13 juni 2014, 2.715 views

Watch_Dogs, Windows

Pluspunten

• Verhaallijn
  • Niet snel op uit gekeken
  • Open world
  • Veel content
  • Humor
  • Naast mainstory genoeg andere dingen te doen
  • multiplayer

Minpunten

• Soms werkt de besturing niet zoals gewenst
  • Heeft moeite met grafische kaarten van AMD
  • Vijanden zijn soms onrealistisch goed of snel
  • Spel hapert na een alt+tab actie
  • Sommige wapens te veel terugslag
  • Slechte ondertitels
  • Veel lag in multiplayer

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 3
Geluid Score: 4
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Na ongeveer de helft van de mainstory volbracht te hebben leek het mij een goed idee een kleine review te schrijven. Dit is mijn eerste game review!

Aiden pearce (hoofdrol speler) is een hacker, het verhaal begint hier ook direct mee. Wat een simpele klus had moeten zijn gaat totaal fout doordat een andere hacker hem verstoord tijdens een klus. Kort hierna zie je hoe zijn nichtje om het leven komt door een auto ongeluk met achter het stuur... Aiden. Het ongeluk was echter geen toeval maar kwam door een lek geschoten band door één van de ''bad guys'' die ingehuurd was door de hacker die zijn klus eerder in het verhaal verstoorde.

Een vrij tragisch begin maar hierdoor zit je wel gelijk lekker in het verhaal en is het gevoel op wraak gelijk 110% :P

Humor

Ondanks dat het begin van het verhaal vrij tragisch is kent het spel ook af en toe humoristische momenten. De opmerkingen die gemaakt worden naar mensen die totaal in paniek zijn bijvoorbeeld maakte mij in ieder geval aan het lachen.

Halverwege het spel moet je een truck met computer onderdelen ophalen voor een vriend. Eenmaal aangekomen bij de truck wordt het duidelijk dat het om een oude taco truck gaat. Wanneer er op de toeter gedrukt wordt hoor je een gezellig Mexicaans muziekje over de speakers naar buiten komen, dit in combinatie met een paar vijandelijke volgauto's rijdend door Chicago... priceless _/-\o_

Besturing

Over de besturing heb ik toch wat op te merken.Rond lopen en rijden is prima te doen maar met de knop C kan je schuilen achter bijvoorbeeld auto's betonblokken of andere objecten. Het is niet altijd eenvoudig om snel van het schuilen naar een sprint te gaan of snel achter iets anders te duiken. Zeker wanneer er 20 gangsters tegenover je staan te schieten voelt het soms wat onhandig aan. Je komt soms niet snel genoeg weg met als gevolg dat je dood gaat en opnieuw kunt beginnen.

Hier komt wel gelijk weer een plus puntje bij kijken. Je hoeft nooit de gehele missie opnieuw te doen, je gaat maar een klein stukje terug in de missie en je kan direct weer verder.

Grafisch

Het spel ziet er soms wat geblurd uit, dit zie je ook direct terug in mijn screenshots. Of dit in de game zit of ligt aan mijn systeem/instellingen weet ik niet.

Waar ik mij aan ge-ergert heb is de driver bug. Na het spel gekocht te hebben had ik last van blue screens. Dit was na een driver update van AMD verholpen. Ik moest hiervoor echter wel de beta versie downloaden. Ik vraag mij af hoe het in deze tijd nog mogelijk is om het spel een paar dagen onspeelbaar te maken i.v.m. een driver update?
Op verschillende fora klagen gamers hier over, maar goed... na de driver update zijn de bsod's verdwenen maar heb ik nog steeds het probleem dat het spel begint te schokken na dat ik alt+tab heb gedaan om snel iets te doen in Windows. Erg vervelend en alleen op te lossen met een restart van de game.

Geluid

Het geluid is over het algemeen oké. De auto geluiden klinken soms wat houterig en ook bij aanrijdingen klinkt het niet altijd even realistisch. Een goedmakertje is de radio die leuke muziek afspeelt tijden het rijden. De wapens en stemmen klinken prima.

Gameplay

Het is een spel wat mij al enkele dagen bezig houd. Het verhaal is zeer goed en mocht je toch even geen zin hebben in de mainstory dan zijn er zeer veel sidemissions waar je naar kunt uitwijken. Wanneer je je echt verveelt is er niets leuker dan een beetje rond te tuffen in de stad en mede-burgers te ergeren of hun bankrekening leeg te hacken O-)
Let wel op dat je burgers niet verwond of dood want dit is niet goed voor je reputatie!

De hoofdrol speler Aiden heeft soms wel héél veel macht, misschien wel iets te veel af en toe. Ik geef toe dat sommige missies aardig lastig zijn maar er zijn al vele missies geweest die ik in no-time met 2 vingers in mijn neus kon uitspelen. Misschien is het in het vervolg beter om hier meer balans in te vinden.

De missies zijn goed opgebouwd en soms vrij pittig om uit te spelen. In de missies heb je vaak kleine puzzels zie je op moet lossen om bijvoorbeeld een server te hacken of een deur open te krijgen. Dit zijn meestal simpele puzzels maar geeft wel weer een extra dimensie aan het spel. Sommige missies vereist stealth terwijl je bij andere missie's munitie te kort komt.

Vaak moet je vluchten na een missie volbracht te hebben, is het niet voor de vijand dan wel voor de politie. Soms is het best moeilijk weg te rijden van de politie maar gelukkig kan je stoplichten/bruggen en andere obstakels hacken om je een handje te helpen.
Vijanden zijn soms overdreven snel in hun bolides en soms een beetje te snel. Zo zitten ze 500 meter achter je en enkele seconden later rijden ze naast je.
Wat trouwens ook wel apart is dat je de politie nooit ziet rijden. Maar wanneer shit has hit the fan dan zijn ze binnen enkele seconden bij je.

Multiplayer/online

Een leuke extra toevoeging is de multiplayer optie (online contracts), je hebt de volgende keuze:

Online Decryption
online race
online Tailing
online hacking
invasion

Wanneer je lekker aan het spelen bent word je soms verstoord door een medespeler die je probeert te hacken. Deze moet je opsporen en omleggen om het hacken te stoppen, dit heet Invasion. Uiteraard kan je ook juist zelf de hacker spelen (online hacking). Niet altijd even eenvoudig ondanks dat er een range cirkel wordt aangemaakt waarin de hacker zich bevind. Soms zitten ze bijvoorbeeld is een auto die netjes geparkeerd staat langs de weg. Of een verdieping hoger dan waar je aan het zoeken bent.

Online racing heeft geen uitleg nodig lijkt mij, een leuk potje racen met helaas de nodige lag. Je kan het je tegenstanders extra moeilijk maken door stoplichten of andere obstakels te creëren .

Bij online decryption neem je het met je eigen team op tegen een andere team. De bedoeling is een file op te zoeken en te kraken voor dat de tegenstanders dit kunnen doen. Helaas is dit voor mij vaak onspeelbaar door de lag.

Online tailing heb ik zelf nog niet geprobeerd maar lijkt veel op de online hacking/invasion.

Een leuke toevoeging tot het spel maar helaas is het vaak onspeelbaar door de lag. Ook het zoeken van een sessie duurt soms onnodig lang, soms wel een paar minuten.

Kopen? Ik zeg ja! Let wel op waar je dit doet als je niet de hoofdprijs wilt betalen kan je het spel beter even googlen voor een cd key of in de pricewatch kijken. Bij steam kost het spel bijvoorbeeld 59 euro terwijl ik het na 1 minuut zoeken al voor net boven de 30 gekocht heb.

Het spel is zeer vermakelijk en goed opgebouwd, sommige hebben het over een GTA kopie, tja wat moet ik hier van zeggen? Globaal gezien lijkt het best veel op GTA, toch heb ik al meer plezier gehad met dit spel dan met welk deel van GTA dan ook.
Ik hoop wel dat ze in de toekomst iets aan de besturing kunnen doen en er voor zorgen dat een stomme driver update het niet verziekt voor de gamers de eerste paar dagen na release.

Ondanks dat blijft de game mij nog steeds verbazen en ik zeg: petje af voor Ubisoft

Vandaag is het 13 juni en helaas nog steeds geen update/patch terwijl er genoeg bugs zijn, zo is de muis nog overgevoelig in menu's, hebben mensen nog steeds problemen met stotteringen in het beeld en is de multiplayer zeer laggy. Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer bugs...de beurt is aan Ubisoft zichzelf te bewijzen.

PS: ja.. mijn Nederlands is altijd al gebrekkig geweest, sorry :+ .

04-06-2014: Typfouten verbeterd en screenshots in resolutie verhoogd
13-06-2014: Multiplayer toegevoegd en toevoegingen bij conclusie

Heb jij ook een Watch_Dogs, Windows?

Spel hapert na alt tab actie ?
Nope ... heb het zon 60x gedaan in 3-4 dagen tijd en nooit iets opgemerkt.

Spelbestuuring vondt ik nog wel het vreemst, halverwege het spel leek de cam ineens totaal anders te zijn met reageren, auto rijden was ineens stuk lastiger voor het hele 2de deel van het spel.
Vriend van mij heeft het zelfde probleem en toevallig bijna de zelfde videokaart. Misschien is dit met de volgende driver update verholpen.

Welke videokaart gebruik je?
Asus GTX780-DC2OC-3GD5

heb gekeken naar instellingen of er zon knopje was dat ik hem mischien per ongeluk had ingedrukt maar kon niks vinden wat er op leek
Je hebt 2 camera standen van bovenaf, de eerste is vast en beweegt slechts een beetje mee met de richting van het voertuig. De 2e zwabbert er idd maar losjes achteraan 8)7

Misschien kan je het dus oplossen door een paar keer op C te drukken.
Oh well, toch al uitgespeelt xD Ben nooit zo van dat free-roaming geweest.
Per ongeluk een bepaald knopje ingedrukt waarmee je de camera setting subtiel hebt veranderd? Ik weet dat dit bij de Xbox versie mogelijk is. Het verschil is subtiel, maar is wel aanwezig.
Ik lees net in de reacties van een andere review dat het misschien de autoaim kan zijn waardoor je camera zo gek doet. Probeer eens uit te zetten, dit is misschien een oplossing.
"PS: ja.. mijn Nederlands is altijd al gebrekkig geweest, sorry :+ ."

Wat ontzettend leuk dat je dan Nederlandse ondertiteling gebruikt haha! Verder kan ik mij op veel vlakken wel vinden in jouw bevindingen. Het lijkt een GTA kopie, maar het is toch echt een slag anders.

ps:
Op welke resolutie game je? Je screenshots zijn nogal klein.

[Reactie gewijzigd door -Bas op 4 juni 2014 01:34]

1920*1080 maar max breedte is 1024 en 300kb op tweakers. Dus heb ze idd iets verkleind kzal eens kijken of ik ze groter kan maken.

screenshots zijn nu 1024 :)

[Reactie gewijzigd door laforte op 4 juni 2014 09:50]

+1Anoniem: 552615
4 juni 2014 17:03
Ik heb het spel ook gekocht maar nooit problemen gehad met hapering ofzo. Ik vind het zelf een heel goed spel. Sommige mensen denken dat het een kopie is van GTA maar dat vind ik totaal niet.

Ik speel met een laptop MSI ge70 2oe-012nl
Die heeft een i7 4700QM processor
En een Nvidia GTX765M.
Ik moet toch zeggen dat het wel erg veel op gta lijkt, aleen hebben ze dingen toegevoegt qua hacken
voor de rest is het toch echt zo goed als hetzelfde
maar niet dat het echt uitmaakt ofzo, door het hack gebeuren speel je het spel totaal anders
en het is ook een goed spel
0Anoniem: 552615
@stealhtfire13 juni 2014 07:13
Qua multiplayer is watch dogs ook heel anders. Je kan een mode aanzetten, en dan iemand hacken, diegene die gehackt is moet dan jou proberen te vinden en te vermoorden
ik mis het multiplayer deel in de review. en bij de minpunten mag wel slechte vertaling van ondertiteling(geld voor veel games maar blijft een minpunt).

en te veel terugslag is niet echt een minpunt lijkt mij? behalve als de verhouding niet klopt maar bijv. een shotgun hoort meer terugslag te hebben dan een handgun en "te" staat meestal voor een mening.

verder prima review :-)
Thanks voor de feedback! Ik heb slechte ondertiteling toegevoegd in de minpunten. Na enkele minuten gespeeld te hebben viel mij dit direct op.
Multiplayer heb ik nog niet gespeeld, ik zal het eens proberen vanavond.

Terugslag vond ik bij sommige wapens iets overdreven maar ik moet zeggen dat het ook wel een kwestie van wennen is misschien. Het pistool waar je mee begint (met silencer) vind ik een behoorlijke terugslag geven.
Die spoilers aan het begin :S
waarom -1 ongewenst? Een spoilerwaarschuwing had inderdaad wel gemogen. Het is dan niet veel spoiler, maar de intro is nu wel verklapt.

Er zijn nog mensen die geen trailers e.d. bekijken om een spel vers te kunnen spelen. Een revieuw lees je over het algemeen (ik dan tenminste) om erachter te komen wat men van iets vind en hoe iets is. Dus niet om uit te vinden waar het over gaat en wat er gebeurd in het spel maar hoe het is uitgevoerd en of het de moeite waard is.

Heeft Tweakers btw geen spoilertags? en anders kun je het altijd nog zelf aangeven
let op spoilers
tekst met spoiler
/spoiler

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 5 juni 2014 14:54]

In de volgende review zal ik de spoilers achterwege laten :)
ik heb watch dogs zelf nu uitgespeelt en ik merk zelfs in de menus dat hij mijn 7950 naar 90% pusht,
ook is mijn i7 3770k nonstop op 50%

mind you dit is op ultra, 1920*1080

er mag nog wel wat optimisation plaatsvinden imho
De blur komt door de anti aliasing die je gebruikt & mss dat je nog motion blur = on had staan? ;)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 14 juni 2014 15:52]