Soundmagic E10 (Zilver, Zwart) Review

Fryingdutchie 3 juni 2014, laatste update op 3 juni 2014, 6.697 views

Soundmagic E10 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding
  • In deze prijsklasse onovertroffen
  • Warm en prettig geluid met een goede balans
  • Soundstage is prima voor deze prijsklasse / dynamische drivers
  • Bouwkwaliteit lijkt goed te zijn
  • Compleet (veel tips, handig bewaardoosje)

Minpunten

• Bas is tegen het randje qua aanwezigheid
  • Hoog mist soms wat nauwkeurigheid en detail
  • Hierdoor is bijsturing met de equalizer nodig
  • Rechte 3,5mm plug

Inleiding:
Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de Soundmagic E-10 in-ear hoofdtelefoon. Nadat mijn Ultimate Ears 700 hoofdtelefoon na twee jaar intensief gebruik de geest had gegeven (in n oortje viel steeds een deel van het geluid weg...n van de drivertjes defect?) was het de hoogste tijd voor een vervanger.
Na langdurig onderzoek online (Tweakers...uiteraard, What HiFi, Trustedreviews, diverse leveranciers van hoofdtelefoons, etc.) heb ik een voorselectie gemaakt van hoofdtelefoons die in mijn prijsklasse lagen (tot ongeveer 100, net als mijn UE700 van 2 jaar geleden). Mijn oog was gevallen op de Sony XBA-1 (82), de Shure SE-215 (100) en de Soundmagic E-10 (40). De E-10 ligt qua prijs meer in het budget segment maar vanwege meerdere zeer enthousiaste reviews heb ik besloten ook deze mee te nemen in mijn vergelijking...en dat was maar goed ook! Voor de Sony en Shure hoofdtelefoons zal ik aparte reviews schrijven, in deze review ga ik verder in op de redenen waarom ik zo enthousiast ben over de E-10. En dat draait natuurlijk voornamelijk om de geluidskwaliteit, zeker voor deze prijs.

Geluid:
Ik ben een liefhebber van een open en helder geluid dat nog steeds een warme klank heeft. Niet hol, niet scherp, niet galmend, met een gedoseerde hoeveelheid bas die niet het gehele geluidsbeeld domineert. Vrouwelijke vocalen (bijvoorbeeld Florence Welch van Florence + The Machine of Tori Amos) moeten helder zijn, maar niet scherp. De basgitaar van Mark King van Level 42 moet pit hebben zonder de overige instrumenten te overtreffen. Klassieke soul stemmen als Ray Charles, Aretha Franklin en Donny Hathaway moeten warmte uitstralen en vol klinken. En zeer belangrijk: de muziekinstrumenten moeten te onderscheiden zijn zodat de muziek niet tot n zompige brij verwordt. Het geluid moet dus is balans zijn. Mijn UE700 hoofdtelefoon voldeed aan bijna al deze eisen met zijn heldere geluid, goede soundstage...alleen het gebrek aan "punch" was soms een gemis. Mijn ervaring is bij de meeste hoofdtelefoons dat de nadruk wordt gelegd op n deel van het geluidsspectrum. Vl bas (meestal met dynamische drivers zoals Beats by Dr. Dre) of juist vl midden en hoog (gebalanceerde armaturen zoals de eerder genoemde Sony XBA-1) waardoor het geluidsbeeld wordt verstoord. Het vinden van wat voor mijn oren een goede balans is, is dus lastig. Toch heb ik deze voor 90 – 95 % gevonden in de E-10.

Geluid omschrijven is lastig want weinig is zo persoonlijk als geluidsbeleving maar om het geluid van de E-10 te omschrijven, zou ik de woorden “soepel” en “plezier!” willen gebruiken. De basgitaar knettert, stemmen, gitaren en piano’s zijn helder en het geluid is in het algemeen open en ruimtelijk. De bas heeft soms de neiging te vol te worden maar gaat de grens voor mij niet over. Een tikkeltje naar beneden bijsturen met de equalizer kan hier uitkomst bieden. Dit geldt ook voor het hoog, maar dan andersom. Het geluid bij de hogere frequenties mist soms wat nauwkeurigheid. Dit kun je met de EQ niet helemaal compenseren maar met een klein beetje extra hoog wordt het geluid wel opener en meer gedetailleerd. Deze twee punten zorgen ervoor dat de E-10 geen 100 % score krijgt qua geluid…maar welke hoofdtelefoon krijgt dit wel? Voor deze prijs is het geluid ongelofelijk goed. Veel beter dan de Sennheiser CX-300 II die ik ook nog in mijn bezit heb (mijn vaste hoofdtelefoon vr de Ultimate Ears) en dat voor een vergelijkbare prijs als de Sennheiser. Natuurlijk is er betere geluidskwaliteit te koop (ik heb eens de Sony XBA-2 mogen beluisteren…wat een geluid! Maar ja, voor 150 mag je wat verwachten) maar in deze prijsklasse is de Soundmagic E-10 onovertroffen en naar mijn mening beter dan de (veel) duurdere Shure SE-215 en Sony XBA-1 hoofdtelefoons.

Draagcomfort en bouwkwaliteit:
Het draagcomfort is goed voor een in-ear. Als je je stoort aan het “vingers-in-je-oren” gevoel, dan zal een in-ear hoofdtelefoon niets voor je zijn. Vind je echter een groot gevaarte op je hoofd ng vervelender (zoals ik…), dan is dit het minste van twee kwaden. Voor mij waren de medium tips prima voor een goede pasvorm en afsluiting van het gehoorkanaal maar er is een grote collectie aan tips meegeleverd. Ik heb op sites gelezen dat foam-tips van Comply nog betere resultaten geven, maar met deze tips was ik na twee jaar (op mijn UE700) wel klaar. Ze zitten eerst lekker maar na een tijdje worden ze vies en broos…en ze zijn prijzig.

De bouwkwaliteit lijkt me prima in orde. De behuizingen zijn geheel van metaal gemaakt wat uniek is in deze prijsklassen. Toch zijn ze niet zwaar en blijven ze prima in mijn oren zitten, ook bij het hardlopen. In het begin had ik wat last van een randje van de behuizing dat tegen mijn oor aan drukte maar inmiddels ben ik daar al aan gewend en vind ik het niet storend meer. Ze blijven er zelfs beter door op hun plek zitten. De draad is glad en redelijk stug waardoor deze niet snel in de knoop raakt. Aansluitpunten zien er stevig uit en ook de draad lijkt stevig. De 3,5mm plug is recht. Liever zie ik deze gebogen maar ook de plug ziet er stevig uit. Mochten zich problemen voordoen met kabelbreuken e.d. dan zal ik deze review van een update voorzien.
Een speciale vermelding nog voor het handige bewaardoosje!

Conclusie:
In n woord: fenomenaal…voor deze prijsklasse. Zoals gezegd is er altijd beter te koop voor de echte audiofiel maar ben je een “gewone” liefhebber die voornamelijk MP3’s op zijn telefoon beluistert (iets dat een audiofiel niet zou doen denk ik) dan kun je niet fout gaan met deze fantastische aankoop.

Gebruikte apparatuur voor testen:
- Nokia Lumia 925 telefoon
- iRiver IFP-190tc (een oude maar zr goede MP3 speler…met wel 256MB geheugen!!)
- Mijn “ouderwetse” stereo met Denon high-end CD-speler en Rotel voorversterker

Mijn MP3’s zijn in het algemeen geript op hoge kwaliteit (MediaMonkey encoder, 320 kbps CBR)…en mijn CD’s zijn gewoon mijn CD’s.

Heb jij ook een Soundmagic E10 (Zilver, Zwart)?

in mijn beleving kwamen de E10's ook echt 'tot leven' na het gebruik van memory-foam dopjes i.p.v. de rubberen dingetjes die je erbij krijgt (Comply Foam tips heb ik).

Ik was blij verrast door de verandering, en heb daarna Comply Foam tips op andere in-ears geprobeerd die ik had liggen (een dure Philips die ik nooit meer gebruik en cheap-ass Sony dingetjes) maar daar hadden ze niet hetzelfde effect.

Je krijgt net dat kleine beetje bas erbij doordat ze beter afsluiten. Aard van het beestje veranderd niet natuurlijk, maar kan net het kleine verschil zijn. Voor mij gingen ze van 'jah, zijn inderdaad best goed' naar 'heb ze weken non-stop ingehad want ik vond ze geweldig'.

De tipjes met de maat die op de E10 zitten worden (bij mij) snel poreus en je kan ze ook niet echt klein knijpen voordat je ze in je oor zet, terwijl de maat die op m'n duurdere Philips zit nog steeds goed zijn (zit nog steeds eerste setje op zelfs).

Maar de tips zijn niet voor iedereen, dat wil ik best geloven. Op de E10s hadden ze wel een 'wow' factor voor mij (voor het eerst).
Hoi Dipje,

Dank voor je reactie. Dat Comply tips iets kunnen toevoegen aan het geluid, dat heb ik zelf ook ervaren. Met mijn Ultimate Ears 700 was het verschil ook zeer groot. Bij gebruik van de Comply tips werd het geluid warmer en (nog) preciezer. De nadelen zaten dus voornamelijk in het gebruik en de kosten. Een groot nadeel dat ik eerder nog niet noemde was dat de Comply tips niet goed op de hoofdtelefoon bleven zitten. Als ik ze uit deed bleven de foam tips vaak in mijn oren zitten. Met een Pritt-stift plakte ik dan de tips maar vast maar een ideale oplossing vond ik dit niet. Wat is je ervaring met de E-10? En welke tips heb je gekocht?
Dat ze niet aan de headphones blijven zitten heb ik nooit gehad, is een kwestie van de juiste maat nemen als het goed is.

Je hebt maar 'small', 'medium', 'large', etc.. dit is de maat of het dopje in je oor past (aangezien het aanpasbaar foam is, iedereen heeft medium nodig, de andere maten is een beetje marketing bs), en dan heb je het typenummer / serienummer welke aangeeft wat de maat is voor op de dopjes. Voor de SoundMagic heb je de 400-series nodig, die past heel erg strak en is nog nooit los gekomen. Voor m'n Philips dopjes had ik de 100-series nodig bijvoorbeeld. Dus ik heb een doosje van T-400 (normale instap variant, maatje medium-400) waar 3 setjes inzetten meegekocht met m'n Soundmagic E10, en later nog de T-100 Comply gekocht voor m'n andere Philips headphones (waar ze niet zo'n uitgesproken effect hadden als met de E10's).

Ik geloof dat je nu weinig meer kan bestellen bij HDPHNS.com waar ik het toen had gedaan, maar ze boden combinatie setjes aan van headphones + bijpassende Comply tips wat ze niet heel erg duur maakte.

En zelfs dan, 40 euro voor de headphone + 20 voor de tips (ik doe nu na 6 maanden nog steeds met het eerste setje van 3) is nog steeds minder dan een hoop headphones die minder goed geluid geven :P.
Eindelijk ;s een onderbouwde review die verder kijkt dan bas. Mooi werk!