Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Zwart Review

SMGGM 1 juni 2014, laatste update op 4 april 2015, 12.895 views

Nokia Lumia 630 Zwart

Prima smartphone met een vlotte, snelle bediening en veel instelmogelijkheden, maar moet het helaas stellen zonder bepaalde regio gebonden apps. Ideaal als instapmodel of de minder die-hard smartphone gebruiker die zoekt naar eens iets anders.

Pluspunten

• Prijs, kwaliteit verhouding
  • Zeer uitgebreide instel mogelijkheden
  • Niet bespaard op de kern (telefoon en connectiviteit)
  • Ligt goed in de hand
  • Here maps, Transit en Drive
  • Heldere en duidelijke gesprekken
  • Eenvoudig besturingssysteem
  • Gratis cover (actie tot oktober 2014)
  • Geen selfies

Minpunten

• Ontbrekend van regio gebonden apps (bv banking)
  • Stroomadapter kan niet gebruikt worden als data kabel
  • Camera wat aan de trage kant en maar matige foto's
  • Geen camera flits (al weet je dit op voorhand)
  • Events in de agenda aanmaken is omslachtig (niet aan te passen standaard reminder en een specifiek tijd kiezen kan sneller)

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Mijn profiel
Voor we beginnen met de review wil ik even mijn profiel en mijn smartphone geschiedenis neerpennen. De Lumia 630 voert voor mij het rijtje van een geschiedenis van Windows Mobile (HP iPAQ), Palm Treo, Symbian (Nokia E71) en Android (HTC Desire en HTC Desire X) aan. De voorganger is vroegtijdig met pensioen gegaan omdat ik mij eigenlijk wat begon te irriteren aan het toestel en Android in het algemeen (of eerder hoe fabrikanten Android een slecht imago geven).
De Desire X was eigenlijk wat traag, stond vol met crapware en kreeg geen updates meer na amper een klein jaar. Ik heb het toestel dan maar verkocht, nu het nog iets waard was, om mijn nieuwe toestel te subsidiŽren.

De strijd was tussen de Motorola Moto G en de Lumia 630. De Moto G stond in den beginnen in goede papieren. Snel, relatief mooi, Android (wat ik gewoon was), weinig crapware en een ietwat garantie dat het toestel zal voorzien worden van updates. Waarom de Lumia 630? Al enige tijd ben ik WP8(.1) aan het volgen en merk dat er serieus hard aan de weg wordt getimmerd. Daarbij is de Lumia 630 goedkoop en wilde ik eens iets volledig anders in handen hebben.
De schrik was er wel voor mijn Google diensten. Ik ben een serieuze Google gebruiker (voornamelijk van Google mail, contacten en agenda) waardoor ik best wat opzoekwerk heb verricht voor ik mij in het avontuur ging gooien. Overstappen naar outlook.com was geen optie (heb immers nog een Nexus 7 en mijn huidige setup - werk agenda etc - is nu ingesteld op Google).

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Lumia 630
Voor de mensen die de Nokia Lumia 630 niet kennen, het is de opvolger van de populaire Lumia 625. De visie van het toestel is (zoals Tweakers zelf aangeeft: "De kunst van het weglaten") een budget toestel maken dat moet inboeten op functie die de grote meerderheid van de mensen weinig tot niet gebruikt. Denk daarbij maar aan de front camera, NFC en een LED flitser. Opvallend is het ontbreken van een licht intensiteit sensor. Zit je dus in de felle zon dan zal je zelf de scherm helderheid moeten aanpassen.
Voor mij is het geen moeite om dit alles moeten inboeten. Ik neem immers (buiten die occasionele groepsfoto in meestal beste licht omstandigheden) nooit foto's, ik NFC toch alleen maar zou uitschakelen om batterij te sparen en toch vind dat als je buiten bent, je niet op je smartphone moet zitten spelen.
Wat krijg je dan wel? Een goedkoop toestel (gekocht voor §149) dat relatief snel is en er prima uitziet.

Toch even de feiten opsommen:
  • Windows Phone 8.1
  • Beschikbaar in zwart en wit (waarbij ik bij aankoop 1 gratis cover mocht bestellen)
  • Afmetingen:
    • 854 x 480
    • Gorilla Glass 3
    • 221 ppi
  • Connectiviteit:
    • GSM/3G (voor 4G, kijk je best even naar de Lumia 635)
    • Bluetooth 4.0
    • WiFi 802.11 b/g/n
    • GPS
    • Micro-USB
  • Specs:
    • Snapdragon 400 Quad-core 1.2GHz
    • RAM: 512 MB
    • Intern geheugen: 8 GB (waarvan 4GB beschikbaar voor gebruiker)
  • Volume knoppen (rechterzijde)
  • Aan/uit knop (rechterzijde)
  • Camera 5 MP
  • Micro SIM (ik heb de enkel SIM, eenzelfde versie is er ook in dual SIM)
  • Batterij 1830 mAh:
    • Max stand-by: 25 dagen
    • 2G talk: 16.4 u
    • 3G talk: 13.1 u
    • Music playback: 58 u
    • Video playback: 7 u
Raadpleeg de product fiche voor de uitgebreide specificaties

Opmerkelijk dus: geen front camera, geen sensor voor lichtintensiteit (al kan je dit uiteraard manueel regelen), geen camera knop (is bij vele WP toestellen wel het geval) en relatief weinig RAM vergeleken met toestellen van dezelfde prijsklasse (al is Windows Phone vergelijken met het vrij zware RAM verbruikend Android niet aan de orde).

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg What's in the box
Het toestel wordt verscheept in een relatief kleine doos, al merk je al snel dat een grotere doos niet echt nodig is. De inhoud zelf is immers beperkt tot de smartphone (met zijn batterij), een oplader (bestaande uit 1 stuk, dus je kan het niet gebruiken als data kabel) en letterlijk 2 papiertjes (een quick guide en "aan de slag").
Je merkt dus al snel dat een goedkoop toestel de "vrijgevigheid" van de fabrikant zal beperken, of toch niet... Als je erbij stil staat, wie gebruikt eigenlijk die meegeleverde oortjes en als je het toestel ongeveer een half jaar na release hebt aangekocht kreeg je er eveneens een gratis cover bij.
Enige spijtige is hier dus de adapter die niet als data kabel gebruikt kan worden (al heb je er ondertussen wel 5 in die rommelkast liggen).
Opmerking: Een vriendin heeft hetzelfde toestel gekocht en daar zaten wel de gebruikelijke oortjes in. Mijn toestel was gekocht van een Nederlandse webwinkel die actief is in BelgiŽ het hare uit een Belgische electrozaak.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Eerste indruk
Het toestel voelt goed aan, zeker niet te zwaar en de achterzijde is heel licht gebogen waardoor het natuurlijk voelt om vast te houden. Ik had mij lichtjes verwacht aan een wat glossy plastiek toestel, maar uiteindelijk is het mat hard plastiek dat in geen geval vingerafdrukken achterlaat (de Lumia 635 zou wel glossy zijn, al kan ik niet zeggen in welke mate). Met uitzondering van een power en volume knop zijn er geen andere toetsen. Net als Android heeft Microsoft ervoor gekozen onscreen toetsen te gebruiken boven hardware matige knoppen.

De cover is relatief eenvoudig te verwijderen eens je de tactiek door hebt. Er is ruimte voor de batterij, micro SIM kaart en SD kaart (waarmee je het toestel 128GB kan uitbreiden).

Als je een alternatieve cover voor wilt kopen wees dan alvast gewaarschuwd want deze zijn, in tegenstelling tot de standaard zwarte cover, zeer glad en fel gekleurd. Het spijtige is dat (ik alvast) geen rode versie heb gevonden.

Camera
Voor vele een belangrijk punt: de camera. Helaas zal ik jullie meteen al zeggen: verwacht niet dat dit toestel zeer geslaagde foto's zal nemen. Ik ben zelf geen foto freak dus ik laat jullie maar oordelen.
Foto voorbeeld 1 (ideale lichtomstandigheden)
Foto voorbeeld 2 (ideale lichtomstandigheden)
Foto voorbeeld 3 (slechte lichtomstandigheden)

Snelheid
In het kort, het toestel is snel. De animatie loopt snel, lichte apps openen bijna meteen en wisselen tussen toepassen gebeurt zonder enige echte vertraging. Here Maps doet er een second of 2 langer over. GPS navigatie is het zwaarste op het toestel. Om je een indruk te geven heb ik gebruik gemaakt van project my screen en dit gefilmd:

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Windows 8.1
Buiten thuis Windows 8.1 te gebruiken, is de Phone variant relatief nieuw voor mij. Ik heb natuurlijk wel eerst wat onderzoek gedaan naar een aantal apps (zoals Whatsapp, navigatie en trein) die een must waren voor mij, synchronisatie (aangezien Microsoft en Google zo fantastisch goed kunnen samen werken ~~~[/sarcasme]) en aanpasbaarheid (de reeks van instellingen, niet zozeer het echt tweaken).

Instellingen
Ik dacht om eerlijk te zijn dat Android hier heer en meester in zou zijn, maar out of the box doet WP8.1 het allesbehalve slecht. Een paar opmerkelijke functies:
  • Bij het uitschakelen van Wifi kunnen instellen dat het toestel Wifi na 1, 4, 12 uur opnieuw moet inschakelen
  • Kids corner waarbij je kinderen vanaf het lock scherm (zonder wachtwoord) toegang kunnen krijgen tot een door de door jou geselecteerde lijst aan apps, games, video's en muziek. Geen vrees meer van dure in app aankopen of vragen voor je PIN om aan te melden.
  • Project my screen waarmee je met Miracast je scherm kan verlengen naar een tv of projector. Geen Miracast, geen probleem. Microsoft laat toe om je WP8.1 gewoon op je PC te tonen met behulp van de USB kabel (weet wel, die data kabel die er niet bij zat maar waar je er 5 van hebt liggen) en een toepassing dat je moet installeren op je PC (http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=42536). Het resultaat? In amper 5 minuten setup heb je je volledig scherm van je Windows Phone op je PC scherm gezet. De animaties verlopen bijzonder vlot met misschien een seconde vertraging. Microsoft vermeld er wel bij dat niet alles kan geprojecteerd worden (ze geven als voorbeeld XBOX Video).
    Of het echt nuttig is laat ik in het midden, het is wel ongetwijfeld cool en bijzonder handig voor demo's
  • SMS en call filter doet wat je zou vermoeden nl bepaalde SMS'sen of inkomende gesprekken blokkeren van een ongewenste persoon. Het is wel een app uitzonderlijk voor Nokia Lumia's, al zal Microsoft daar misschien in de toekomst iets aan doen
  • Het notification en action menu laat toe 4 items vast te pinnen. Nadeel hierin is echter dat je echt beperkt bent tot 4 en niet meer. Je zal echter snel tot een moeilijk dilemma komen te staan aangezien je op het hoofdscherm geen toggels kan zetten
  • Het lockscreen maakt dat je opnieuw zult moeten kiezen om de details weer te geven van ofwel je volgend agendapunt, ongelezen mail/bericht of gemiste oproep. Je kan hier wel tot 5 apps toelaten om hun status (in de vorm van een teller) op het lockscreen te plaatsen
  • Je kan uitgebreid instellen welke app wel of niet in de achtergrond mag draaien.
Voor mensen zoals mij die graag het toestel in het Engels zetten, de woordenboek in het Nederlands en de lokale datum en tijd locatie is er positief nieuws. Je kan dit naar eigen wens instellen. Merk wel op, je zal een keer of 4 de telefoon moeten herstarten (bij elke wijzing + na het downloaden van een extra taal pakket).

Data Sense
Net als Android heeft WP8.1 nu ook een uitgebreide module om je data verbruik te bekijken. Het hele geheel bestaat uit een aantal stukken, zo heb je in de instellingen van het OS de optie Data sense waar je kan instellen hoeveel je data abonnement je maandelijks toelaat, instelling om verbruik op de achtergrond uit te schakelen wanneer je bijna aan je limiet zit, comprimeer instelling voor Internet Explorer (zelfde idee als bij Opera, al je aanvragen gaan via de proxy servers van Microsoft en deze proxy comprimeert de data voor het tot bij jou is gekomen).
Wat ik echter mis aan functionaliteit is apps kunnen verbieden om data te verbruiken, al.
Voor meer informatie over je Data Sense heeft wpcentral.com een uitgebreid artikel.

Synchronisatie
Een zeer belangrijk deel van een smartphone uiteraard, nl de synchronisatie. Dit was dan ook een dealbreaker voor mij aangezien ik voornamelijk werk met Microsoft's grootste concurrent: Google.
Hier kan ik relatief kort over zijn, Microsoft heeft het mooi op orde gezet. Je krijgt de optie om een Google account toe te voegen waardoor je mail, contacten en agenda gesynchroniseerd worden. Voor mail wordt gewoon IMAP gebruikt, voor je contacten is het CardDAV en de agenda doet het met CalDAV (dezelfde wijze hoe iOS de sync uitvoert met Google). De sync beperkt zich niet enkel tot je primaire kalender, maar gaat verder tot je andere aangemaakte agenda's, met jou gedeelde agenda's en speciale kalenders (zoals contact verjaardagen). Om te kiezen welke agenda's moeten kunnen gesynchroniseerd worden kan je terecht op https://www.google.com/calendar/syncselect
Naast Google kan je uiteraard ook nog een Exchange, Office 365, Outlook, Nokia mail, Yahoo mail, iCloud, IBM Notes Traveler, Facebook, LinkedIn, Twitter, IMAP en POP account toevoegen.

Agenda
Men zou bijna vergeten dat de oorspronkelijke kerntaken van een smartphone vroeger de agenda was. Helaas merk je nog maar weinig reviews die hier echt nog tijd aan toewijden terwijl wellicht iedereen deze functie benut.
De agenda app heeft zoals je wellicht verwacht een live title. Deze geeft (als je hem groot genoeg maakt) je eerstvolgend event weer. Ook het lock screen (als je het hebt ingesteld) kan deze informatie weergeven. De app zelf start standaard in het nieuwe week overzicht (uiteraard te wijzigen), druk op een bepaalde dag om de details weer te geven. Op vlak van weergave geen problemen.
Bij het aanmaken gaat het wat minder goed. Standaard krijg je een zeer vereenvoudigde view om dingen aan te maken. Standaard staat de reminder op 15 minuten, kies je voor geavanceerd (om de reminder tijd of andere elementen te wijzigen) dan staat deze plots op 4 uur (wat pijnlijk kan zijn als je om 8 uur iets plant). Om verder terug te gaan op de standaard reminder, deze is niet te wijzigen.
Ook een event van bijvoorbeeld 2 uur is nogal tijdrovend om in te voeren.

Apps
Het toestel komt met een paar meegeleverde apps, die je desgewenst kan verwijderen. Een stukje uit dit aanbod zijn de volgende:
  • Here Maps: zoals de naam doet vermoeden, een kaarten applicatie van Nokia en meteen ook het paradepaartje van de Lumia reeks. Het biedt immers de mogelijkheid om de kaarten van zowat de hele wereld lokaal op je toestel te zetten. Ideaal dus voor mensen zonder data verbinding of die naar het buitenland gaan
  • Here Drive: ook hier moet je niet ver zoeken naar de hoofdfunctie van deze applicatie. Deze app gebruikt dezelfde kaarten die je met Here maps hebt gedownload (of laat je ze ook downloaden) en biedt de optie om je Lumia als navigatietoestel te gebruiken. Here drive is sterk gericht op touch gebruik met grote knoppen. Ik ben overigens niet zo zeer voor enkel 1 veld voor de ingave van het hele adres (aangezien je dan sneller het risico hebt om verkeerd begrepen te worden bij een adres) maar ik merk dat dit ongegrond is. Accenten mag je zonder problemen weglaten en kleine type foutjes zijn geen probleem. De navigatie is verder zeer snel in het zoeken, route berekenen en bijgevolg meteen klaar voor vertrek.
    Als we dan naar het toestel kijken, krijg ik relatief snel een GPS fix binnenshuis en meteen eentje in hartje Brussel (vele malen sneller een fix als een vriend met een Sony Xperia Z).
  • Here Transit: de laatste van het Here gamme is Transit. Deze app laat je toe om je reis te plannen met het openbaar vervoer. Zoals je wel vermoed zullen waarschijnlijk niet alle vervoersmaatschappijen hierop beschikbaar zijn (Here transit coverage, al is dit wat verouderd - in de positieve zin, want voor BelgiŽ is er niet enkel Antwerpen, Brugge en Gent beschikbaar). Helaas (voor mij) is de doelgroep van Here Transit eerder op openbaar vervoer in de stad en minder nationaal, maw mijn dagelijkse treinrit kan ik er helaas niet mee plannen. Ik hoor echter wel van andere vrienden dat de app prima werkt voor als je met het openbaar vervoer binnen en rond de stad reist.
    Verder werkt deze app prima samen met here maps om je bij te staan tijdens de wandelingen.
  • Nokia MixRadio: een beetje het vermelden waard is Nokia MixRadio. Het doet hetzelfde als Pandora nl je geeft een leuk nummer op en dan begint de app gelijkaardig muziek te streamen. De dienst is volledig gratis maar op moment van schrijven niet beschikbaar in BelgiŽ. Positiever nieuws voor de meeste lezers, wel beschikbaar in Nederland.
  • OneNote: Het van oorsprong betalende nota programma dat onderdeel was van Microsoft Office, maar ondertussen gratis beschikbaar op Windows Phone, Android, Windows, Mac, iOS en het web (onenote.com). Het principe ligt voor de hand, een zeer uitgebreid notitieapplicatie dat je toelaten om notities aan te maken en te delen met anderen. Hoewel het functioneel weinig mist, is zijn grootste gebrek dat het niet echt heel mobiel vriendelijk is. Een eenvoudig shoplijst dat eenvoudig te gebruiken is op een kleiner scherm zit er niet in (op Android was ik een enorme fan van ColorNote vanwege zijn eenvoud).
Bluetooth carkit
Het toestel eveneens draadloos verbinden met mijn carkit in de wagen (Pioneer Avic). Geen probleem met de setup en contacten neemt hij zonder problemen mee over.

Batterij
Na een aantal weken gebruikt te hebben komt ik tot dezelfde conclusie als de T.net review.
Bij zwaar gebruik zal het toestel ongeveer een dag volhouden. Ben je zoals mij (een lichte gebruiker) dan kan je er 4 dagen uitpersen. Nokia lijkt zich met de batterij enorm gericht te hebben op een lange stand-by tijd en dit merk je. Op zich geen slecht idee aangezien de doelgroep voornamelijk mensen zijn die gewoon een smartphone zonder toetsers en bellen willen.

Battery saver zal je helpen meer uit die batterij te persen. Als je onder een bepaald percentage zit zullen alle achtergrond apps (zoals Whatsapp, mail, het weer,...) uitgeschakeld worden om zo die paar uurtjes te kunnen overbruggen. Vanaf Battery saver kan je ook instellen welke applicatie in de achtergrond mogen draaien. Heb je bv Twitter maar gebruik je het maar zelden, dan kan je het misschien beter verbieden om in de achtergrond te draaien om de batterij te sparen.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Kleine ergernissen
De wereld is niet ideaal en bij elk aankoop (als je lang genoeg zoekt) zal je wel iets van minpunten kunnen terugvinden. Ook bij dit toestel heb ik van die kleine ergernissen:
  • In het action center (het notificatiecentrum) kan je maar max 4 toggles plaatsen, niet meer en niet minder
  • Bij diezelfde toggles zit de data toggle (om je mobiel data in of uit te schakelen) niet bij. Hiervoor moet je dus telkens in de instellingen duiken. Vreemd is dan weer dat "Project my screen" (wat je bijna nooit zal doen) er wel bij zit. Hopelijk is het gewoon vergeten en komt het in de toekomst. Dit is inderdaad vergeten want in GDR1 voor Windows Phone 8.1 hebben ze deze toegevoegd.
  • Links die je in een tab opent in Internet Explorer kan je niet in de achtergrond openen
  • De reminder tijd van afspraken staat altijd vast op 15 minuten (en door een bug soms wel 4 uur). Je kan het uiteraard wel wijziging bij het aanmaken van het agenda item
  • Bij het opladen moet de smartphone opstaan. Staat het toestel uit wanneer je hem wilt opladen dan springt hij simpelweg aan.
  • Door de vrij grote hoeveelheid instellingen geraak je soms wat verloren in het instellingen menu
http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Conclusie
Raad ik dit toestel aan? Zeker! Voor taken zoals bellen, SMS'sen, Whatsapp, navigatie, agenda, email en browsen is dit een prima toestel. Het is een snel toestel met een prima scherm en eenvoudige bediening. De uitgebreide out of the box instelmogelijkheden maken dat je het toch wat naar je eigen voorkeur kan instellen.
Gebruikers die zeer veel belang hechten aan bepaalde apps kunnen maar beter eerst naar de beschikbaarheid kijken.

Het valt wel op dat Microsoft (en Nokia) een prima strategie heeft om hun aandeel wat omhoog te krikken nl degelijke goedkope toestellen en een prima besturingssysteem. De concurrentie zit echter niet stil, steeds meer fabrikanten beginnen te beseffen dat nog steeds 30% van de mobiele gebruikers geen smartphone heeft (en niet zoekt naar een traag toestel dat het einde van de dag niet haalt met zijn batterij). Goed nieuws uiteraard voor de bestaande smartphone gebruikers want zij kunnen hun zoektoch uitbreiden naar de budget toestellen die telkens krachtiger worden.

Suggesties om te testen? Laat het in de comments horen.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/6.2/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91.jpg Changelog
04/04/14

- Gratis (groene) cover aangekomen
- Oortjes wel meegeleverd bij vriendin haar Lumia 630
- Batterij toevoeging
- Kleine ergernissen

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Zwart?

Reviews door de redactie

Vandaag gehaald, en 1 van je kleine ergernissen is mij ook erg opgevallen: Als het toestel niet aan staat en je doet hem aan de lader, gaat het toestel aan. Staat het toestel aan tijdens het laden, en zet je het toestel uit, dan start hij direct weer op.

Toevallig al iets op gevonden om dat te omzeilen? Een instelling die we gemist hebben ofzo? Ik zoek ondertussen verder...
Ik lees dat dit bij alle WP toestellen zo is.
Er zijn er een aantal dat vermoeden dat het programma dat instaat voor het herladen enkel werkt als het toestel aan staat. Denk niet dat hier veel aan te veranderen valt, lijkt het design te zijn.
Bedankt voor je snelle reactie, ik kom ondertussen tot dezelfde conclusie. Ik schrok al heel erg, want toen ik dacht: even het toestel opladen terwijl deze uit staat, ging ie ineens weer aan. Ik dacht dat ie niet meer uit kon :P
De agenda van de Lumia 630met WP8.1 laat de afspraken van enkele weken terug niet meer zien en afspraken die je maakt in 2015 'verdwijnen', d.w.z. zijn niet voorlopig niet te zien. Alle afspraken zijn wel in te zien op de backup op internet (in mijn geval Google Agenda).
Deze beperkingen vind ik zeer storend.
Mijn complimenten voor je uitgebreide review, vooral dat filmpje was sprekend en vertelde me veel over de soepelheid van WP8.1 op de 630. Ook je punt met de agenda deel ik volledig met je. Zelf heb ik nog PDA's gebruikt en stel wat bevreemd vast dat de huidige "smart"phones meer worden beoordeeld voor het maken van foto's en hun performance bij games dan voor hun rol als communicatiecentrum.

Zelf blijf ik nog even met een een paar vragen achter over de SD kaart. Ik begrijp uit je verhaal dat de SD kaart alleen kan geplaatst worden met een geopende cover. Dit zou op zich geen killer punt voor mij zijn. Een dikke SD kaart erin en uitwisselen gebeurt nooit meer. Een misschien is een goed afgesloten behuizing dan een prioriteit boven uitwisselbaarheid. Een vraag over de performance van het SD geheugen: is dit snel genoeg om bijvoorbeeld mp3 muziek van af te spelen. Met 128GB zou dit een flinke bak muziek betekenen. Ik weet dat het niet je focus punt zal zijn geweest, anders had al wel i de review gestaan, maar kan je hierover iets zeggen?
Bedankt voor je reactie. De cover moet inderdaad eraf en de batterij moet eruit om toegang te krijgen tot het SD slot.

Betreffende de performantie van de SD kaart: heb je toevallig een suggestie van hoe ik dit kan testen wetend dat ik enkel een kaartje van 16GB heb liggen en niet eens 16GB aan muziek :D
Het laatste wat ik wil is je teveel aan het werk zetten met iets wat je zelf toch al niet zou doen. Laat ik mijn vraag afbakenen tot een steekproefje.

Kan een mp3 bestand (meestal ~3 tot 6MB) zonder haperen worden afgespeeld wanneer het op het SD geheugen is geplaatst? Welke software daarvoor wordt gebruikt is denk ik niet zo van belang, omdat onderhuids toch steeds dezelfde functionaliteit wordt benaderd. Mocht je eenmaal bezig zijn en er lol aan beleven dan mag je de telefoon ook stressen om te kijken of de datastroom te stokken is.

Voor alle duidelijkheid: no hard feelings als je de test niet zou doen, omdat de de functionaliteit standaard zelf niet gebruikt. Daar heb ik begrip voor.
Vraagje, ondervind je geen problemen met het updaten van je Apps? Want ik kan mij nog herinneren dat devices met 512mb hier erg veel moeite mee hadden.
In welke zin? Aangezien ik het toestel pas heb, hebben nog maar weinig app een update gekregen, dus veel ervaring kan ik nu nog niet geven daarover.
Nou vaak qua ruimte, de apps moesten verwijderd worden (of killen). Met 8.1 kan je de Apps kan verplaatsen naar SD en afsluiten van apps gaat ook gemakkelijker, dus 512mb is niet echt iets om je meer tegen te houden. Heb ondertussen zelf even wat onderzoek verricht, bedankt voor de reactie.

[Reactie gewijzigd door JerX op 11 juni 2014 11:49]

Ik zie bij kleine ergernissen :

"Bij diezelfde toggles zit de data toggle (om je mobiel data in of uit te schakelen) niet bij. Hiervoor moet je dus telkens in de instellingen duiken. Vreemd is dan weer dat "Project my screen" (wat je bijna nooit zal doen) er wel bij zit. Hopelijk is het gewoon vergeten en komt het in de toekomst"

Je kunt deze toggles zelf instellen. Bij Instellingen -> meldingen en acties kun je zelf 4 toggles kiezen.
Dat is het juist, bij deze keuze is geen data toggle.
Bij jou wel?
Je hetb gelijk. Ik had verwacht dat het er wel tussen zou staan en dat je die optie nog niet had gevonden.

VInd wel ťťn van "Gedeeld internet", maar inderdaad geen data toggle.
Ik heb ook een Lumia 630. De 512MB RAM is geen enkel probleem voor apps, 99,8% van de apps werkt op een 512MB toestel. Windows Phone is wat dat betreft bijzonder efficient.
Prima review. Erg uitgebreid!
Je geeft als nadeel aan:
Ontbrekend van regio gebonden apps (bv banking)

Welke banking apps mis je dan? Rabobank, ING, ABN, SNS, ASN, RegioBank hebben een app. Ik mis eigenlijk alleen Triodos bank.

Triodos heeft trouwens een behoorlijk verouderd telebankier platform en doet daarnaast over alle transacties net wat te lang, mede daarom zijn we een paar maanden geleden overgestapt naar ING. We hadden Triodos nog wel gevraagd wat de plannen zijn voor Windows en Windows Phone, maar ze gaven aan Windows niet te ondersteunen, terwijl hun concurrent ASN dat wel netjes doet. Wat mij betreft -1 en 1 zakelijke klant minder :-)
In Nederland misschien, in BelgiŽ heeft enkel KBC een app voor Windows phone. Bijna alle Belgische banken hebben al aangegeven nog geen interesse voor Windows phone te hebben.
Het was mij niet direct duidelijk dat dit een Belgische review betrof. De situatie daar is blijkbaar heel anders dan in Nederland. Ik begrijp de traagheid van jullie banken niet. Windows Phone is bijna nummer 2 op de Belgische markt volgens diverse berichten waaronder deze:

Pouliquen zegt aan Le Soir dat BelgiŽ bij de tien beste landen zit voor de verkoop van Windows Phone

'Windows Phone gaat iOS inhalen in Belgie'
Op professioneel niveau is het marktaandeel van iOS nog steeds zeer groot 70% ofzo volgens ons onderzoek (ik werk bij een bedrijf dat banking software maakt). Android gaat met praktisch de volledige rest lopen.
Het aandeel van Windows Phone groeit maar kunnen het op een business case niet verantwoorden om het te ondersteunen.

Ik vind het wel spijtig want ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is en dan lopen we achter de feiten aan, maar ik kan wel begrijpen dat je de prijs voor de ontwikkeling op een bepaald moment moet verantwoorden en keuzes moet maken.
Dat lijkt me nogal onverstandig, het marktaandeel van Windows Phone in Nederland is aanzienlijk lager dan in BelgiŽ, maar hier hebben praktisch alle banken wel de noodzaak gezien voor het ondersteunen van Windows Phone. Wellicht een bias tegen WP bij de persoon die de business case maakt?
In BelgiŽ is het landschap van de banken toch licht anders. Je hebt relatief veel banken (4 grootbanken), vele kleine banken (stuk of 10) en nog een stuk spaarbanken (5+ voornamelijk uit Nederland).

Wat behoorlijk vreemd kan zijn is dat banken (zoals ING, afkomstig van Nederland) zeer vaak aangeven WP niet te willen ondersteunen vanwege het kleine marktaandeel. Enige bank dat dit wel doet is dan KBC/CBC (een Belgische bank). De andere Belgische bank (Belfius) zit op dit moment serieus in te zetten op functionaliteiten in zijn Android en iOS apps (budget beheer, aandelen overzicht, eInvoicing,...). BNPPF is een wat vreemder verhaal. Ze hebben een uitsluitend mobiele bank (Hello bank) maar die apps bieden enkel de basis functie aan.
De bank die volgens mij als volgt WP zou betreden is Belfius gezien ze nu veel belang hechten aan de mobiele apps.