Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

MSI A88XM Gaming Review

TERW_DAN 1 juni 2014, 818 views

MSI A88XM Gaming

Pluspunten

• Prestaties
  • Features

Minpunten

• OCgenie

Layout Score: 5

Specificaties
OCGenie
Benchmarks
Tot slot

De MSI A88XM Gaming is zoals de naam al doet vermoeden een AMD FM2+ bord met A88X chipset uit de GAMINGserie van MSI. Dit microATXbord is net als de andere GAMINGborden voorzien van een zwart PCB, met zwarte connectoren en zwart/rode heatsinks, met op de chipsetheatsink de inmiddels bekende MSI draak. Ik heb dit bordje vergeleken met de Gigabyte G1 Sniper A88X die ik eerder gereviewd heb.

klikbaar

PCIe x81x
PCIe x12x
Geheugen4x DDR3
SATA8x 6Gbps
USB2x USB3.0 (AMD Bolton)
2x USB3.0 (VIA VL806)
DVI-D
DSUB
Displayport
Netwerk1x 1Gbps RJ45 KillerNIC E2200

Hoewel het een compact bordje is zitten eigenlijk alle features die je op een gameboard wil hebben erop. Het bord is voorzien van een PCIe x16 en PCIe x8 slot dat gebruikt kan worden voor een crossfire setup, met daartussen nog 2 PCIe x1 sloten. Er zijn 4 DDR3sloten beschikbaar en 8 SATA 6Gbpspoorten. De poorten zijn allemaal gekanteld, zodat je zelfs op een compact µATXbordje de kabels niet in de weg hebt zitten van je videokaart. Zoals tegenwoordig bijna alle MSIborden is ook dit bord voorzien van Military Class componenten, een verzamelnaam voor hoge kwaliteit onderdelen zoals solidcaps, Hi-Ccaps voor de VRMs en betere chokes. Vrijwel iedere fabrikant levert tegenwoordig wel hoogwaardige onderdelen op hun borden, maar het is prettig dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om klappende elco's en dergelijke.

Achterop het bord vinden we 4 USB3.0 poorten en 2 USB2.0 poorten. Verder zit er nog een PS/2poort en een RJ45connector voor de KillerNIC. Monitoren kunnen aangesloten worden op een duallink DVI, een DSUB, HDMI of displayport-connector. Voor het geluid zit er naast 6 3.5mm jacks ook nog een optische S/PDIFpoort op het bord.

MSI heeft het bord ook voorzien van AudioBoost. Een verzamelnaam voor wat opties om de analoge audiooutput te verbeteren. Zo zit er een versterker op voor koptelefoons, Hippon Chemi-con filtercondensatoren en goldplated connectoren. Daarnaast is het audiogedeelte op een apart stuk PCB geplaatst, zodat het niet gestoord wordt door andere signalen van het moederbord. Of dit nu echt een verschil maakt vind ik moeilijk te zeggen. Ik hoor zelf niet echt duidelijk verschil, maar dan moet ik eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik sowieso niet een al te best gehoor heb als het op dit soort dingen aankomt.

OCgenie
Om te overclocken biedt het bord ook een OCgenieknop. Hiermee kan door een druk op de knop automatisch het systeem overclocked worden. Ik heb deze functie al wat vaker getest op Intelsystemen, en daar werkt het heel aardig. Op dit bord valt het echter flink tegen. Hoewel de OCfunctie op zich werkt, de APU klokt een stuk hoger naar 4GHz, lijken de prestaties niet heel veel beter te worden. Mogelijk omdat de geheugensnelheid beperkt is tot DDR3-2133 ipv DDR3-2400, of dat er wat anders aan de hand is, maar echt een goede toevoeging is het niet op dit systeem. Nu denk ik zelf niet zozeer dat het aan het bordje ligt, maar misschien wat eerder aan het platform zelf, maar onder de streep blijft de OCgenie op dit bord niet zo heel interessant vind ik zelf.

Benchmarks
Om het systeem eens goed aan de tand te voelen heb ik een aantal verschillende benchmarks gedraaid. Dit keer zonder een dedicated videokaart. Ten eerste omdat ik wilde kijken hoe zinnig een APU als gamesysteem bruikbaar is, ten tweede omdat ik op dit moment geen noemenswaardige GPU heb liggen.

Ik heb het bord getest met een setje R9 Radeon DDR3-2400 16GB getest, met een AMD 7700K APU en een Plextor 128GB SSD, dit alles gevoedt door een ADATA 1200W voeding Naast dit bord heb ik ook de G1.Sniper A88X getest, die ik eerder heb gereviewd.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn

• SuperPi

MSI A88XM 53.29 fps
MSI A88XM OC 53.44 fps
GBT G1. Sniper 54.32 fps
Hoger is beter

Bij wPrime en SuperPi zijn er nog wel een paar verschilletjes te zien. Maar verder liggen de lijntjes eigenlijk heel dicht op elkaar. Echte verschillen in prestaties zijn er dan ook niet echt te ontdekken tussen deze 2 borden. Op zicht verbaast me dit weinig, zowel MSI als Gigabyte maken prima borden. Welke van die 2 je koopt maakt voor de prestaties dus weinig uit, zoals in bovenstaande grafieken te zien is.
Het overclocken geeft in lang niet alle benchmarks een echt verschil. En niet in alle gevallen heeft de overclock ook een positief effect.

Stroomverbruik
Naast de benchmarks heb ik ook gekeken naar het stroomverbruik van het systeem. Dit heb ik gemeten in 3 verschillende situaties. Gedurende het idlen op de desktop, tijdens het draaien van de Blenderbenchmark, en tijdens het draaien van de Tomb Raiderbenchmark.
Ook hier heb ik de MSI A88XM tegen de G1.Sniper gezet in de vergelijking, en ook de resultaten van de OC meegenomen.

Stroomverbruik – idle

MSI A88XM 96 W
MSI A88XM OC 133 W
GBT G1. Sniper 92 W
Lager is beter

Ook hier zijn de verschillen vrij klein. Het absolute verschil is maar een paar W in iedere test. Wat dat betreft maakt het dus niet bijzonder veel verschil welk bordje dat je kiest.

Voor dit moederbord ben je bij de goedkoopste winkel nu zo'n 100 euro kwijt. Daarmee is het gelijk een van de duurste A88Xborden samen met de andere GAMINGborden in de pricewatch. Vergeleken met andere borden heeft dit bord wel wat meer features die zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben, maar als je niet specifiek een gameboard nodig hebt, dan kun je al borden voor ongeveer de helft van de prijs, wat het verschil toch best groot maakt.

Tot slot
Het is mooi dat MSI z'n GAMINGserie heeft uitgebreid naar het AMDplatform, omdat zeker met een leuke APU het een best interessant midrange-gamesysteem kan zijn. Het bord vind ik zelf wel wat aan de dure kant, en de Ocgeniefunctie ervan valt me wat tegen, maar daarmee zijn eigenlijk de nadelen van het bord wel benoemd. De prestaties zijn prima in vergelijking met de Gigabyte G1. Sniper, die vrijwel dezelfde scores neerzet in de benchmarks.
Al met al een erg leuk bord, dat zeker de moeite waard is om te overwegen als je een A88Xbord zoekt.

Heb jij ook een MSI A88XM Gaming?

mooie review, ik ben het met je eens dat hij '''duur'' is en dat OC genie slecht werkt.
ik heb dit mobo niet zelf in bezit maar ik snap je punt; intel doet het gewoon beter met OC genie.
ik heb het zelf nog nooit gebruikt maar het is wel waar. :)
Kon je eigenlijk bij dit moederbord wel de cpu voltage omhoog zetten?