Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte G1.Sniper A88X Review

TERW_DAN 21 mei 2014, laatste update op 22 mei 2014, 1.244 views

Gigabyte G1.Sniper A88X

Pluspunten

• Prestaties
  • uitgebreide audiofeatures

Minpunten

• Matige LAN
  • Ietwat hoog in de prijs

Layout Score: 4

Specificaties
Aansluitingen
Benchmarks
Stroomverbruik
Tot slot

Uit de G1 Sniper serie van Gigabyte heb ik eerder al een Sniper M5 en de Sniper B5 getest, beide borden voor Intel Haswell CPU's. Maar ook het andere kamp is vertegenwoordigd. De Sniper A88X is een FM2+ bord voor AMDcpu's met A88Xchipset. Nu ik een A10-7700K heb leek me dit een leuk bordje om ook een keertje te testen, en gelijk naast een aantal andere borden te leggen.

Specificaties
DL DVI
DSUB
Netwerk1x 1Gbps RJ45 Realtek

klikbaar

De Sniper A88X is een bord dat net als z'n andere Sniperbroertjes uitgevoerd is met zwarte en groene onderdelen, waardoor hij wel opvalt tussen borden van andere merken die allemaal zwart en rood gebruiken voor de gameborden.
Ten opzichte van de Sniperborden op het Intelplatform heeft dit bord een eenvoudigere netwerkchip, een Realtek 1Gbps ipv een Intel of een KillerNIC. Dat vind ik zelf wat jammer, gezien de B5 Sniper een stuk goedkoper is, maar wel beschikt over een Intelnetwerkchip. Of die zo eenvoudig op een AMDbord te zetten is als op een Intelbord weet ik niet, maar ik had er graag iets beters op gezien dan een Realtek.

klikbaar

Aansluitingen

Afgezien daarvan is het een erg leuk bord met een behoorlijke bult features. Het bord heeft 3 PCIe x1-sloten, een x16-slot en een x4-slot. Daaronder zitten nog 2 PCIsloten. Voor het aansluiten van HDDs zijn er 8 SATApoorten aanwezig, allemaal 6Gb/s poorten van de chipset, dus er wordt geen losse chip gebruikt voor extra poorten. Geheugen kan geplaatst worden in 4 DDR3-sloten, wat eigenlijk vrij standaard is voor ATXgameborden. Onderaan de PCIsloten zitten headers voor Auydio, SPDIF, TPM, RS232 en 2x USB 2.0. Een USB3.0header is geplaatst naast de ATXconnector.

Achterop het bord vinden we 2 PS/2 poorten, 4 USB2.0poorten, 2 USB3.0poorten en nog een extra USB2.0poort, de USB DAC UPpoort (daarover later meer). Video kan aangesloten worden via DSUB, Duallink DVI of HDMI. Voor geluid zijn 5 3.5mm jacks en een optische S/PDIF aanwezig en tot slot zit er nog een RJ45 connector voor het netwerk op.

Het bord is niet zo scheef als het hier lijkt overigens, dat is met name de vervorming van de lens.

Als audiochip zit er een Realtek ALC898 chip op en is er een verwisselbare OP-AMP geplaatst. Deze was ook al te vinden op de Intel Snipers die ik eerder heb gereviewd, extra chips worden bij deze niet meegeleverd, maar je kunt ze wel vervangen.
Daarnaast zitten er voor de audio 2 switches op het bord. Hiermee kun je kiezen om het signaal 2.5x of 6x te versterken, voor koptelefoons of speakers. Hoewel ik niet gedacht had dat het echt verschil ging maken kan het bij een koptelefoon wel een voordeel zijn. Het geluid klinkt een stuk harder, wat bij sommige koptelefoons wel wenselijk is. Het nadeel is wel dat als je te ver boost, het geluid vervormt en muziek met bas erin helemaal niet meer om aan te horen is. Maar dat risico loop je natuurlijk altijd, ongeacht hoe je het gaat versterken.

Aan de achterkant vinden we nog een aparte USBpoort, de zogenaamde USB DAC-UP. Deze USBpoort. Deze poort zou een stabielere stroomtoevoer moeten leveren voor DACs, waardoor je een zuiverder geluid zou moeten krijgen. Helaas heb ik hier geen USB DAC, dus ik kan het niet echt testen, maar het is wel een feature die ik nog niet vaker heb gezien, en het laat wel zien dat Gigabyte met dit bord toch wel de nadruk op de audio gelegd heeft.

Daarnaast biedt het bord nog tal van features zoals Ultra Durable 4, On/Off Charge, Powersurge protection, humidity protection en nog veel meer van dat soort dingen. Die vind ik voor deze review niet zo heel erg spannend, in 't kort kun je stellen dat het bord voorzien is van hoogwaardige onderdelen, zoals de meeste fabrikanten tegenwoordig doen, dus in dat opzicht koop je een prima bord.

Benchmarks
Om het systeem eens goed aan de tand te voelen heb ik een aantal verschillende benchmarks gedraaid. Dit keer zonder een dedicated videokaart. Ten eerste omdat ik wilde kijken hoe zinnig een APU als gamesysteem bruikbaar is, ten tweede omdat ik op dit moment geen noemenswaardige GPU heb liggen.

Ik heb het bord getest met een setje R9 Radeon DDR3-2400 16GB getest, met een AMD 7700K APU en een Plextor 128GB SSD, dit alles gevoedt door een ADATA 1200W voeding Naast dit bord heb ik ook de MSI A88XM-Gaming getest, waarvan ik later nog een reviewtje zal maken.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn

• SuperPi

Dirt Showdown - Medium - 1680x1050
Gigabyte G1.Sniper 54.32 fps
MSI GAMING 53.29 fps
Hoger is beter

Bij wPrime en SuperPi zijn er nog wel een paar verschilletjes te zien. Maar verder liggen de lijntjes eigenlijk heel dicht op elkaar. Echte verschillen in prestaties zijn er dan ook niet echt te ontdekken tussen deze 2 borden. Op zicht verbaast me dit weinig, zowel Gigabyte als MSI maken prima borden. Welke van die 2 je koopt maakt voor de prestaties dus weinig uit, zoals in bovenstaande grafieken te zien is.

Stroomverbruik
Naast de benchmarks heb ik ook gekeken naar het stroomverbruik van het systeem. Dit heb ik gemeten in 3 verschillende situaties. Gedurende het idlen op de desktop, tijdens het draaien van de Blenderbenchmark, en tijdens het draaien van de Tomb Raiderbenchmark.
Ook hier heb ik de G1.Sniper tegen zijn µATX MSItegenhanger gezet in de vergelijking.

Verbruik in W - idle

Verbruik in W - Tomb Raider
Gigabyte G1.Sniper 92 W
MSI GAMING 96 W
Hoger is beter

En ook hier zijn weinig spannende verschillen te zien. Het Gigabytebordje doet het procentueel gezien zo'n 10% beter dan de MSI, maar het absolute verschil is slechts 4W. Eenzelfde verschil zien we tijdens de benchmarks, maar de ene keer is de MSI zuiniger, de andere keer de Gigabyte.

Deze Sniper kost op het moment net iets onder de 90 euro. Daarmee is het bord een stukje duurder dan de Sniper B5, dat denk ik de meest geduchte Intelconcurrent is, kijkend naar prijs en specs. Het bordje is daarmee ook de duurste Gigabyte A88X in de pricewatch, maar is nog steeds wat goedkoper dan de MSI Gamingborden in de pricewatch, maar wel weer een stuk duurder dan de doorsnee A88X-plank.

Of het bord daarmee te duur is, ik denk het niet direct, omdat er behoorlijk wat features op dit bord zitten, die je op de bordjes van een paar tientjes niet zult vinden.

De Sniper A88X is een leuke toevoeging aan de Sniperlineup van Gigabyte. Jammer dat er geen µATXvariant of zelfs mITXvariant is in deze Sniperserie van deze borden. De AMD APU leent zich prima voor een casualgamesysteem waar geen dedicated videokaart voor nodig is. Ook met een dedicated kaart werkt dit bord natuurlijk prima, alleen is het idee van een krachtige APU dan wat minder interessant.

Wat prijs betreft is het bordje misschien wat aan de prijzige kant, als je geen gebruik gaat maken van de features die dit bordje biedt, in dat geval kan het zinnig zijn te kijken naar een niet-gameboard. Maar wil je een gameboard hebben, dan is dit wel de voordeligste oplossing voor de FM2-socket.

Al met al heb ik weinig kunnen vinden aan het bord dat me niet beviel, en daarmee is het denk ik een van de leukere borden voor dit platform.

Heb jij ook een Gigabyte G1.Sniper A88X?

Je zegt te balen van de Realtek netwerk chip en laat het bij de minpunten terug komen. Waar merk je dan aan dat het een Realtek chip is in tegenstelling tot een Intel/Killer netwerk chip? Ik zie het in je benchmarks ook nergens terug.
Een Realtekje is in mijn ervaring lang niet zo stabiel als een IntelNIC, ik merk wel dat ze soms wat langzamer zijn, of een minder goede verbinding opzetten dan een Intelchip.
Zeker op een gameboard wil je iets dat goed werkt. Voor 90% van de mensen gaat het waarschijnlijk geen merkbaar verschil maken, maar voor een bordje van 90 euro kan er best een goede netwerkchip op gezet worden.

In benchmarks ga je dit ook echt niet zien, omdat netwerken verdomd lastig te benchmarken zijn, ik heb het ooit geprobeerd met de KillerNIC, maar er is bijna niets zinnigs over te zeggen.
Hoe presteert dit bordje met overclocken? Blijven de VRM's een beetje koel? Heb namelijk het gevoel dat dit een pijnpunt is van het FM2(+) platform. Verder een leuke review!
Dat heb ik nog niet echt getest. De VRMs lijken niet echt heet te worden voor zover ik dat heb gecheckt. Maar ik wil het sowieso nog testen op dit bordje, en de MSI A88XM
Ok bedankt. Ik kijk er naar uit!
Hieronder enkele quotes van Anandtech reviews waarom ik hierover bezorgt ben ;)
The main issue with Kaveri from our motherboard reviews so far is the inability for a system to remain stable at stock frequencies while under certain prosumer workloads (video editing, 3D mapping). The A88X-Pro has some extra money spent on the power delivery and heatsink orientation, using R68 chokes and connecting the CPU area with the chipset for extra temperature dissipation.

Unfortunately the forced reboot issue we have seen on other A88X motherboards appeared on the A88X-Pro during our Photoscan benchmark, solved only by an extra fan being placed over the power delivery. I relayed this information back to ASUS, with the benchmark itself, and they have been unable to perform this error that I can consistently show.
In our recent FM2+ motherboard reviews [1,2], one of the common themes has been the ability of the motherboard power delivery to cope with temperature. When the power delivery is too hot, the system may cease to function or various benchmarks fail. Over-engineering the power delivery to be efficient has benefits, but increases the cost of the product. When I pulled the A88XM-E35 out of the box and saw no heatsink present, I was worried that the same issue would rear its head, and it did. Without additional VRM cooling, the A88XM-E35 caused an instant reboot on some of our more strenuous benchmarks (Agisoft, Handbrake). Therefore it should be noted that the results of this review were taken with an additional fan on the VRM cooling, and users of the A88XM-E35 should bare this in mind.
At the time I used the FM2A88X Extreme6+ motherboard, and in order to avoid complications I put on some rock solid air cooling and it sailed through the process. When I removed the extra cooling, a heat-related issue started to occur. I noticed the VRM heatsink getting hot, and as a result the system was reducing frequencies after extended workloads. After checking everything in the software side was OK, I got an infrared thermometer to probe some of the components. When the VRM heatsink showed 88C after 5 minutes of encoding work, and 97C after an hour, I had found the culprit of the issue. 88C is a rather high temperature, despite these components are usually rated to 105C. Since I finished testing the motherboard, ASRock has launched several new BIOSes, which I tested after consulting ASRock. The final result was that the system till reached 80C after 10-15 minutes of hard CPU work (normal work rather than a power virus) and 92C after 25+ minutes.
Ok bedankt. Ik kijk er naar uit!
Hieronder enkele quotes van Anandtech reviews waarom ik hierover bezorgt ben ;)
Interessant, ik zal eens kijken of ik de VRM flink op hun flikker kan geven, kijken wat 't ding doet.
Netjes :D Komt niet als een verbazing dat de prestaties dicht op elkaar zitten bij al deze dingen, al zitten er af en toe wel uitschieters tussen. Ligt dat dan echt aan het moederbord, of speelt er een andere variabele een rol op dat moment? ~10% in 1 bench, en praktisch geen verschil in de andere maakt mij nieuwsgierig :D

De verbruiksmetingen hebben echter allemaal dezelfde titel "Verbruik in W - idle" , al is het wel duidelijk wat ze doen.

Maar zoals altijd, dank voor het lekkere leesvoer op deze ochtend :D
ben het met je eens
en dan bij idle verbruik hoger is beter? 0.o
voor de rest leuke review voor op de fiets te lezen :p
De verschillen zie je met name in SuperPi, ik weet niet wat het is met die benchmark, maar die geeft bij mij vaker hele vage uitschieters. Ik ga uit van een gemiddelde van meerdere runs, om echt rare scores tegen te gaan natuurlijk, maar SuperPi lijkt soms op een bord heel veel sneller te werken. Iets dat in geen enkele benchmark zo is eigenlijk.
Die heb ik aangepast, was vergeten de titeltjes te veranderen. Nu kloppen ze in elk geval wel.