Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 95 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech G51 Review

allegames 9 februari 2009, laatste update op 9 februari 2009, 5.899 views

Logitech G51

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • bediening d.m.v. control unit
  • gadget gehalte
  • weergave (stereo beeld, midden/hoog)
  • duidelijk en zeer geslaagd afgestemd voor games
  • 'pimpbaar' dmv uitprintbare speakerversiering

Minpunten

• subwoofer af en toe wat minder strak qua geluid, met name voor muziek
  • standaard te korte kabels, niet afkoppelbaar van de speakers.
  • m'n buren

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
In de hierop volgende review zal ik zo duidelijk mogelijk mijn ervaringen met deze set beschrijven, voornamelijk afgaand op oor en oog.

Voor de mensen die de cijfertjes er ook bij willen, klik -HIER- voor de Logitech site.
Gezien ik uit het soort hout gesneden ben van 'zien is geloven' zeggen benchmarks, RMS vermogen e.d. mij niet zo veel; mij gaat het om het resultaat en dat is precies het doel van mijn review.

De set is gebruikt met de hierboven genoemde hardware. De L/R speakers staan 60cm uit elkaar op m'n bureau, de middenspeaker staat op m'n monitor, de achterspeakers hangen aan de muur, 4m achter me en op 1.75m hoogte. De afmetingen van de ruimte meten grofweg 8m lang, 5m breed en 3.60m hoog (lang leve de jaren 40/50 bouw).
De vloer is van beton bedekt met tapijt, de muren zijn van steen (wederom lang leve de jaren 40/50 bouw)

Opbouwende kritiek is uiteraard welkom; zo kunnen we er samen wat moois van maken ;)

-AANSCHAF:

Een maand geleden heb ik deze surround speakerset aangeschaft ter vervanging van een Logitech Z-640 set (eveneens surround). Niet dat de 640 slecht was, maar ik wilde toch net even een stapje beter en ik moet eerlijk zijn: ook voor het compleet maken van mijn Logitech G set/gadgets (G5 v1muis, G15 v1 tobo, Belkin N52Ti Speedpad) Ook wilde ik het volume makkelijker kunnen regelen. De Z-640 heeft nl de volumeregelaar voor de sub op de achterkant van de sub zelf geplaatst: hoogst onhandig indien je wilt verstellen. En dat wil ik...
Vanwege mijn ongeduld en 'zien is geloven' ben ik de set zelf gaan halen bij -jawel- Computerland (Den Haag) vanwege het gunstige prijskaartje van 99,95.
CONCLUSIE: Nette prijs.

-VERPAKKING:

Thuis aangekomen heb ik eerst mijn handen even bij laten komen want de doos is groot en redelijk zwaar. Eenmaal open gemaakt viel het mij op dat alles zeer netjes ingepakt is; aparte doosjes in de grote doos, beschermfolie en zakjes om bijna alles heen; dit is zoals ik het gewend ben van Logitech.
CONCLUSIE: Zeer netjes; goed gedaan.

-INHOUD:

Zoals duidelijk bestaat de set uit 5 satellieten, 1 subwoofer, een control unit, een mal om het uiterlijk van de satellieten te pimpen en diverse kabels.
CONCLUSIE: Alles wat je nodig hebt zit erbij.

-AANSLUITEN:

De satellieten worden aangesloten middels tulpkabels die vastzitten aan de speakers (helaas): aangezien alles weggewerkt is kan ik zo 1-2-3 even niet de lengten nameten, maar grofweg:
Links, rechts en midden: ongeveer 2 meter
Surround: ongeveer 4 meter
Control unit: ongeveer anderhalve meter
Wel zijn alle kabeltjes netjes voorzien van een stukje klitteband voor het bij elkaar binden van overbodige stukken, maar die had ik helaas niet nodig ;)

Dmv kleurcodes op alle kabels die overeen komen met de aansluitpunten is aansluiten een eitje.
Alle satellieten worden op de subwoofer aangesloten (tulp); er is een aparte kabelset (3.5mm jacks) die je op je geluidkaart aansluit. De control unit wordt middels een apart soort aansluiting aan de subwoofer vastgeschroeft. De sub heeft een spanningskabel die er af kan; goed zo :)
CONCLUSIE: Makkelijk, alleen hadden de kabels wat langer mogen zijn en afkoppelbaar van de speakers.

-WERKING (satellieten)

In principe zijn ze alle 5 gelijk (hoewel er geloof ik een halve of hele Watt verschil in RMS vermogen is vergeleken met de middenspeaker) alleen is de middenspeaker 'horizontaal' georenteerd.

Omdat de surrounds aan de muur achter me hangen (op 4m afstand, ongeveer 1.75 hoog) waren de kabels veels te kort. Ik heb verlengkabels gebruikt, maar liever had ik gezien dat de kabels afkoppelbaar waren; dat scheelt weer een extra 'schakel', hoewel dat verschil bij dit soort plastic luidsprekertjes niet veel uit zou maken, maar omdat alle kabels netjes in kabelgoten zitten is zo'n extra koppeling in de kabel niet handig.

De satellieten zijn van plastic, maar wat wil je voor dit geld. Ze staan op schattige voetjes die 180 graden draaibaar zijn wat handig is om ze op te hangen. Dat draai aspect is trouwens 'digitaal': er is geen tussenweg, dus f naar voren f 180 naar achteren. Liever had ik de voetjes draaibaar gezien zodat de surroundspeakers enigzins naar binnen zou kunnen draaien. Ik erger mij hier enigzins aan en mezelf kennende weet ik dat ik binnenkort op subtiele wijze wat stukjes plastic af ga hakken zodat ze wel draaibaar zijn. Het ophangen gebeurt middels een schroef in de muur (niet meegeleverd) waar het gleufje in de voet aan opgehangen wordt. Werkt goed, komt alleen enigzins fragiel over, maar gelukkig wegen de speakertjes vrij weinig.

De zijkanten van de speakertjes zijn bedekt met een stuk doorzichtig, verwijderbaar plastic zodat je leuke plaatjes uit kunt printen en eronder doen om zo het uiterlijk naar eigen smaak aan te passen. Geinig alleen gebruik ik het zelf niet, maar wel leuk dat het kan.

De frontjes van de speakers zijn verwijderbaar wat de geluidskwaliteit -met name in het hoog- verbetert.
De frontjes zitten met rubber klemmetjes (pin vorm) bevestigd, dit tegen resonantie.
Ik gebruik ze dus zonder frontjes.
CONCLUSIE: Afwerking is zeer netjes, alleen voelen de satellieten enigzins plastic aan en hadden de voetjes beter draaibaar kunnen zijn.

-WERKING (subwoofer):

De sub is niet zo heel groot, maar wel van hout, althans: gelamineerd spaanplaat o.i.d. Prima afgewerkt: mooie glanzende pootjes, baspoort, afgeronde hoekjes enzovoorts. Niks mis mee.

Al mijn vloerstaande speakers staan bij mij thuis op picks om ze zoveel als mogelijk te ontkoppelen van de ondergrond. Bij de subwoofer is dat niet nodig: hij is nl. van het 'downfiring' soort. De woofer zelf zit dus aan de onderkant en door de uitslag is er ruimte aan de onderkant nodig. Vandaar dat Logitech gentegreerde pootjes gefabriceerd heeft op de sub. Omdat de woofer niet al te groot is is de uitslag behoorlijk om zo toch nog wat lucht te verplaatsen. Verder zit er een baspoort aan de voorkant die middels een speciaal kanaal direct aangesloten zit op de achterkant van de woofer.
CONCLUSIE: Afwerking wederom zeer netjes.

-WERKING (control unit):

En dat is eerlijkgezegd n der redenen van aanschaf. Bij mijn vorige set zaten de volumeregelaars op de middenspeaker/subwoofer en aangezien je mij niet achter m'n 21" CRT IBM weg kunt slaan (die discussie gaan we hier niet aan hoor :) ) staat de center dus op m'n monitor. Ik ben zelf geen fan van de volumeregelaar op mijn G15 toetsenbord: er zit mij net iets teveel vertraging in en ik regel het volume liever via hardware ipv software: werkt altijd en na opstarten van m'n pc kan ik gelijk zien hoe hard de set staat voordat ik een spel of muziek start.

De unit ziet er gelikt uit en heeft een hoog gadget gehalte. Alle knopjes hebben mooie oranje lampjes om hun status te veraden. De knopjes:
-een grote, centrale multi functionele draaiknop. (hieronder meer)
-een 'level' knop (hieronder meer)
-2x mute: hoofdtelefoon/speakers, echte drukkers met een relais zo te voelen/horen (spreekt voor zich)
-power schakelaar (spreekt voor zich)
-modus knop (hieronder meer)

Ook zitten er nog 2 aansluitingen op:
-microfoon (niet gebruikt)
-hoofdtelefoon (handig; is nl. lekker dichtbij, met auto mute voor de speakers na inpluggen)

De centrale knop regelt het volume en na het indrukken van het 'level' knopje kun je er de afzonderlijke volumes van sub, surround en center mee regelen.
Alle stapjes die je daarin kunt maken zijn naar mijn smaak fijn genoeg.

De modus schakelaar is voor de 3 modi die de set beschikbaar heeft, te weten:
1) standaard 'recht voor de raap' 5.1
2) Matrix Gaming
3) Matrix Music

Qua geluidsweergave m.b.t. 2 en 3 later meer. De matrix standen zorgen voor een soort virtueel surround geluid voor niet-5.1 weergave. Logitech zegt dat je op deze manier alsnog van 5.1 geluid kunt genieten, maar wij weten natuurlijk wel beter: de G51 maakt van een gewoon stereo (2.0) signaal een soort nep-5.1 geluidsweergave, waarin uit het stereo signaal wat geluidjes gejat worden om als surround te dienen en dat met het middensignaal ook doet. Dus qua resultaat van dit foefje later meer.

De configuratie per stand (straight 5.1 en music/gaming) wordt apart onthouden alleen is het zo dat je per 'gaming' en 'music' stand geen aparte volume instelling kunt opslaan. Ter verduidelijking: als je bijvoorbeeld het subwoofer volume verhoogt in de stand Gaming, dan verandert de subwoofer stand in 'Music' ook gelijk mee, maar die van de '5.1' stand niet. Klein missertje naar mijn smaak omdat je anders echt 3 aparte configuraties zou hebben.
Ik gebruik de 5.1 stand alleen voor echte 5.1 bronnen, de gaming stand eigenlijk niet en de music stand gebruik ik voor muziekweergave en niet 5.1 ondersteunende games.

De control unit heeft goede anti-slip voetjes alleen had 'ie van mij iets meer 'tilted' mogen zijn. De control unit staat (ligt?) nl. op mijn bureau en door de grote centrale knop heb ik niet altijd even goed zicht op de lampjes die het volume weergeven. Dit had dus ondervangen kunnen worden, maar een beetje Tweaker plakt natuurlijk gewoon een klein verhoginkje aan de onder/achterkant indien gewenst.

Ook vind ik de kabel te kort; de sub staat rechts naast m'n bureau om overbodige weerkaatsingen tegen de onderkant van m'n bureaublad te voorkomen, de control unit aan de voet van mijn monitor en de kabel haalt het maar net. Dit geldt trouwens ook voor de 3.5mm jacks kabelset tussen sub en geluidskaart: m'n Lian Li heeft wielen (rollin' baby ;) ) dus voor mij zou iets meer lengte gewenst zijn, maar het is ook weer niet een dealbraker.
CONCLUSIE: Hoog gadget gehalte, prima, intuitieve werking, kabel had alleen iets langer gemogen.

-GELUID:

Even tussendoor: zoals bij alle speakers, hoofdtelefoons e.d. is het raadzaam om ze in te laten draaien, met andere woorden: ze klinken pas echt zoals het hoort na een aantal uren geluid weergegeven te hebben. Het aantal uur verschilt erg per speaker: de B&W's in m'n woonkamer hebben daar zeker 100 uur voor nodig gehad, maar meestal volstaat een uurtje of 50. Dit kun je op de natuurlijke manier doen, oftewel: gewoon gebruiken f je gebruikt daar speciale (Googlebare) geluidjes voor (pink noise en sweeps enzo). Zelf heb ik ze gewoon op een 'gezond' volume aangezet en Winamp z'n best laten doen terwijl ik naar m'n werk was. Na een week klonken ze duidelijk beter dan direkt na aanschaf. Na die periode geen verbetering opgemerkt. Het verschil was merkbaar in midden (werd 'sprekender'), maar vooral het hoog. Dat werd nl. een heel stuk minder schel. In de bas heb ik weinig verschil gemerkt, maar daar is de sub debet aan; daarover later meer.

Ik gebruik de set dus i.c.m. een Creative X-Fi music pci kaart met onboard 5.1 decodering e.d. De set blinkt uit in geluidsweergave voor games (zoals de naam ook doet vernoemen) en de rest gaat 'm ook best wel goed af. Dus, per categorie:

-GELUID games 5.1:

(o.a. COD4, Grid, Farcry2, Crysis Warhead, verschillende Rainbow Six varianten, enz)
Ronduit fantastisch! Voor mij vereisen spellen met name een harde, gecontroleerde bas op een sportief volume en dat doet 'ie en goed ook. Nu ben ik niet van het type 'Honda Civic 1.4 met minimaal 3000W vermogen aan boomboxen' maar voor het geluid bij spellen vind ik nuance wat minder vereist dan voor muziek. Dat de sub af en toe wat moeite heeft om de absurde luchtverplaatsingen die de relatief kleine behuizing teweeg weet te brengen in toom te houden drukt dat de pret niet..... in spellen dan.

De kanalen hebben een goede scheiding, vertonen vrijwel geen ruis, ook niet op de hogere volumes, met wat toe-in (naar binnen draaien) van de L/R speakers geeft de set een prima stereobeeld. Stemmen, vanachter besluipende vijanden en ronkende V8 motoren worden goed weergegeven, enigzins tegen het lompe aanleunend, maar dat vind ik in dit geval juist fijn.

Weinig vervorming, ook op hoog volume. De hoge tonen kunnen wel iets 'scherp' worden vanaf zo -gok ik- rond 70% van het vermogen. De combo van B&W/Denon in m'n woonkamer maakt gehakt van deze set, vanzelfsprekend, maar de G51 kost dan ook maar een fractie en presteert voor spellen zeer goed in dat opzicht. I.i.g. een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.
CONCLUSIE: Goed gedaan Logitech.

-GELUID films 5.1:

(I.c.m. Cyberlink PowerDVD v8 en Intervideo WinDVD 7; films van diverse pluimage)
Best wel goed eigenlijk: wederom een goede 'wrap-around' weergave, goede hoogweergave, duidelijk stereobeeld (ook van de surrounds) alleen merk je nu wel dat de subwoofer geen high-end bak is: hoewel ik ook niet altijd even te spreken ben over bepaalde geluidssporen van een aantal films heeft de subwoofer af en toe moeite om de lage tonen strak te houden; explosies e.d. gaat prima, maar de meer gecontroleerde bassen die nodig zijn om bijv een schot van een Barrett M82 (film: Shooter, Dolby Digital 5.1) weer te geven zijn wat lastiger. Niet zo natuurgetrouw gezien ik zo'n apparaat wel vaker in het echt bediend heb.
Ook is het zo dat de sub nog wel eens ongewenst meedoet met (lage) stemmen uit de middenspeaker. Bezitters van alles-in-n cinema setjes/Bose sets zullen dit waarschijnlijk herkennen: het scheidingsfilter/crossover c.q. aansluiting tussen de sub en satellieten is niet perfect. Dit komt o.a. doordat de speakertjes van zichzelf onvoldoende laag weer kunnen geven en de sub dan bij moet springen.

Vanzelfsprekend heb ik me een ongeluk geklooid met volume instellingen van de set zelf, geluidskaart en andere software evenals spelen met equalizer, maar de subwoofer kn met groot gemak over de satellieten heendenderen. Ik zie dit uiteraard wel in perspectief: gezien de prijs verwacht ik ook geen hifi kwaliteiten. De basspoort dichtmaken met bijv een sok helpt een beetje voor de 'strakheid' van de bas, maar gaat tegelijk duidelijk ten koste van de laagweergave. Zoals eerder vermeld is de woofer zelf klein en heeft 'ie de basspoort echt nodig om te kunnen presteren.

Niet om de betweter uit te hangen, maar ik heb aardig wat ervaring met het afregelen en plaatsen van speakers/subwoofers en heb van alles geprobeerd dit aspect te verbeteren. Begrijp me niet verkeerd; het is een erg goede set, maar als ik een wat zwakker puntje aan moet geven is dat zeker de subwoofer.
Een goede subwoofer IS ook een kunst om te bouwen en slaagt naar mijn smaak zelden in vergelijking met andere, gewone speakers.
CONCLUSIE: Overtuigend alleen de sub is niet helemaal 'up to par' met de rest.

-GELUID muziek 2.0:

(muziek: van alles, w.o. jazz, ambient, drum 'n bass, rock, etc, afgespeeld door WinAmp, meestal mp3, maar ook flac/ape/wav/etc)
Dat had ik niet verwacht, maar als ik de linker en rechter luidspreker het merendeel van het werk laat doen klinkt het zelfs nog fatsoenlijk. De Matrix Music stand klinkt best fatsoenlijk in de hoedanigheid om bijv mp3's met een verdacht lage bitrate nog enigzins fatsoenlijk te laten klinken. Mijn voorkeur gaat er echter naar uit dat de midden- en surroundspeakers gewoon helemaal niks van zich laten horen.
De weergave is wederom goed: prima stereobeeld, goede transparantie en weergeave van bijv. vocalen. Verwacht wederom geen high-end, maar om wat mp3's mee te laten riedelen op de achtergrond tijdens het surfen maakt de G51 me blij. Ik heb de sub op een redelijk laag volume staan en dat helpt.
CONCLUSIE: Beter dan verwacht.

ALGEMEEN GELUIDSTECHNISCH CONCLUDEREND:

Goede weergave in de hierboven genoemde aspecten alleen de sub is nt even iets minder goed dan de rest van de set, maar de hoofdmoot voor gebruik is bij mij gaming dus dat mag de pret niet drukken.

-BOUWKWALITEIT:

Hoewel ik dit onderwerp al tussen neus en lippen de revue heb laten passeren toch nog even opsommend onder een eigen kopje:
Goed, netjes afgewerkt met oog voor design. De satellieten voelen een beetje plastic aan dus, maar ze zijn ook van dat materiaal gemaakt dus wat verwacht je (/ik). Schakelaars, volume knop en subaansluitingen zijn prima uitgevoerd en set heeft een enigzins 'luxe' uitstraling ondanks het gebruik van goedkope materialen. De marketing afdeling van Logitech levert prima werk af.

-ALGEHELE CONCLUSIE:

Wat mij betreft een aanrader. Houd je van speeltjes, 'vet' geluid voor spellen en wil je daarvoor de bank niet breken? Dan ben je bij de G51 aan het goede adres en betwijfel ik of er voor dat geld een betere set is. Ligt de nadruk voor je op muziek? Dan zou ik zelf voor bijv. een Logitech Z-2300 (2.1) gaan.

Redelijk knap dat Logitech een set als deze voor een redelijke prijs weet aan te bieden. Ze hebben slim ingespeeld op de G-serie (hebben, hebben zeg maar) en weten extra klanten aan te trekken die de Z-5600 enzo te duur vinden (ik had ook de daarbij meegeleverde surround processor niet nodig, dus niet al het geld is naar de speakers gegaan voor de Z-set; m'n geluidskaart regelt dat al en een ir-afstandsbediening vind ik voor mijn gebruik onzin, een rf-ab was cooler geweest).

Al met al -doel gebruik in ogenschouw genomen- een zeer goede set voor de fanatieke gamer die geluidskwaliteit op waarde in weet te schatten, maar ook nog economisch gezien tactisch bezig wil zijn.

De prijs van 100 vind ik zr netjes, echter Media Markt e.d. bieden 'm ook aan voor rond de 170 180: nog steeds het geld waard naar mijn mening, maar besteel je eigen beurs niet.

Uit ervaring weet ik dat Logitech een zeer goede service biedt in geval van defecten e.d.
Mijn vergelijkingen gaan meestal op met andere producten van die producent gezien ik daar ook ervaring mee heb via vrienden, ik bezit echter geen aandelen in het bedrijf. ;)

Voor -mogelijk- verdere opmerkingen, verzoeken voor meer foto's, cadeaux en donaties e.d., mail naar:
tweakersvraagenaanbod ~[a] gmail [.] com

EDIT: (09-02-2009, 0035uur)
Wat typo's verwijderd, paar kleine toevoegingen, incosistenties in lay-out aangepast.

Morgen ga ik ook geluidsdempend foam halen om de onderkant van mijn stalen bureau mee te beplakken; resultaten hiervan i.c.m. de sub zal ik later -na voldoende luistertijd- toevoegen.

• Asus P5KC/ C2D E4500 @2.8/ Corsair 2x2GB PC-6400/ Sapphire ATI4870 512MB/ IBM P260 21"
  • Lian Li V1000/ G15 v1 tobo/ G5 v1/ Belkin N52Te Speedpad
  • Geluidskaart: Creative X-Fi Music pci, laatse drivers
  • OS: Vista Ultimate 32bit

Heb jij ook een Logitech G51?

Inderdaad, nette review! Ook zeer fijn dat je de ruimte beschrijft, en de opstelling van de speakers :)
de X-540 is een echt budgetproduct en dat is dus appels met peren vergelijken.
ik heb hem zelf nu al een jaar of 2 maar als ik in game of muziek stand geluid afspeel, dan is het net of alle stemmen "gemute" zijn, of in ieder geval heel erg dof...

ik heb al een andere geluidskaart geprobeert (creative weet ik veel, maar zou goed genoeg moeten zijn) maar dit was niet de oplossing...

mijn vraag dus, heb iemand dit probleem ook gehad? en zoja, wat heb je er aan gedaan?

ik wil natuurlijk wel gebruik maken van mijn surround...

ik hoop dat iemand iets weet wat kan helpen
ik denk dat je soundcard niet genoeg vermogen kan leveren.
doublepost zie hieronder

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 3 juni 2012 16:28]

Dank en graag gedaan; het schrijven heeft wat tijd gekost, maar een ervaring als deze deel ik graag met andere Tweakers.
Nice review! Trouwens diehard oude IBM crt :)
Dank. De monitor heb ik vorig jaar gekocht (2ehands): had slechts 100 draaiuren; echt perfecte gamebak; ideaal!
Monitor had ik ook, mooie review
Ik vraag me eigenlijk af of de 5.1 werking van het setje wel 100% is. Mijn eigen X-540 kan dit niet fatsoenlijk produceren, zelfs als ik de matrix knop aanzet bij stereo geluiden. De rears zijn een stuk minder luid dan de fronts en het meeste geluid komt uit de middenspeaker, terwijl ik het liefst heb dat ze allemaal ongeveer evenveel geluid produceren (midden mag wel wat meer, maakt niet zo veel uit). Ik heb mijn setje nu dus allemaal net naast de monitor gezet ipv als een echte 5.1 opstelling omdat het toch niet veel uitmaakt. Kan ik bij de G51 echt op surround sound vertrouwen? En weet je misschien hoe hard hij gaat vergeleken met een setje als de X-540?
Volgens mij is het gewoon 5.1 en niet nep 5.1. De matrix knop vervormd het geluid een beetje, dus die laat ik liever zitten. Je kan met de control panel wel het volume van Center, en de achterste 2 apart regelen. Dus dat is gewoon variabel.

Verder ken ik de X-540 niet, maar die ziet er ook goed uit.
@ dijnsK Het komt omdat de gaming mode/music mode stereo opschaalt naar 5.1. Als je PC zelf al gewoon 5.1 uitvoert dan klinkt het idd zoals je beschrijft. Blijf er alsjeblieft vanaf dus als je pc zelf gewoon 5.1 uitvoer heeft.
---------

De productinformatielink in de review bestaat overigens niet meer. Hier is een backup

-----------------------
Voor mensen die de bas te sterk vinden. Als je een creative kaart hebt kun je bij de subwooferinstellingen de crossover frequentie instellen. Deze zou 150hz moeten zijn. Je geluidskaart die regelt vanaf dan de filtering van de hoge en de lage tonen en doet dat imho stukken beter dan de hardware van de G51.