Zotac ZBOX ID18 Review

Knallebal 29 mei 2014, 610 views

Zotac ZBOX ID18

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Presteert fantastisch op Openelec (XBMC)

Minpunten

• geen infrarood oogje

Ik heb deze ID18 aangeschaft als HTPC om XBMC op te draaien.
hiervoor gebruikte ik een Raspbery-pi met XBMX er op (Type-b met 512 mb). Alles draait/speelt er prima op, maar toch hapert hij met films die hoge bitrates hebben (12mbit++) vandaar dat ik iets anders zocht.

Zoals altijd snelle levering, de ene dag besteld de andere dag in huis. bij ontvangst heb ik direct het geheugen er in geklikt, hd er in geplaatst. Bij opstarten hoorde ik 4 beeps en verder geen beeld.
Ik heb ik mijn beleving de memory modules goed geplaatst, toch nog maar een keer los gehaald en terug geplaatst (nog eens extra aangedrukt) nu start hij wel goed op. de installatie van OpenElec (XBMC-distributie) verliep vliegens vlug (10-15sec!)

Openelec draait er echt fantastisch op. er is helemaal niets wat hapert. de menu's verlopen vloeiend, zelfs de wat zwaardere thema's. Er zit welliswaar een fan in maar die is nauwelijks te horen. lekker stil dus. wake on lan werkt perfect, werkt iedere keer. Letterlijk alle media die ik er op af speel verloopt vloeiend zoals het hoort dus ook de MKV's met hogebitrates. een blue-ray iso van Starwars 45GB (streamen via netwerk) geen enkel probleem. De opstarttijd van openelec op deze zotac is met een gewone hd (geen ssd dus) ongeveer 15 sec.

de processor belasting is hooguit 12% op beide cores bij het afspelen van zware bluray-iso's. Ik heb maar 1 klein minpuntje kunnen vinden: er zit helaas geen ingebouwd infrarood oogje in. Anders had ik mijn logitech harmony kunnen gebruiken om hem te bedienen. Nu gebruik ik Yatse op mijn android omhem te bedienen maar dat gaat ook prima.

kortom, ik ben dik tevreden over dit kleine apparaatje. meer dan geschikt als HTPC mediacenter met XBMC er op.

Heb jij ook een Zotac ZBOX ID18?