MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming Review

woukabouter 29 mei 2014, laatste update op 1 juni 2014, 1.494 views

MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming

Pluspunten

• Stil
  • Prestaties

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden.

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Reden van kopen
Na in 2011 mijn game pc te hebben gebouwd vond ik het tijd worden om eens een flinke upgrade uit te voeren. Mijn oog was al vrij snel gevallen op een nieuwe videokaart en de keuze was dan ook tussen de 760 en de 770 van 220 euro en 280 euro. Ik ben, zoals jullie zien, op deze uit gekomen omdat ik dan weer voor de komende jaren een prachtige kaart in huis heb.

Opstelling
De meeste onderdelen zijn ook onderaan te vinden, maar ook hier:

Cooler Master CM 690 II Advanced
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
Cooler Master Silent Pro Gold 700W
Intel Core i5 2500K Boxed
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Samsung 830 SSD 256GB
Asus P8Z68-V PRO
Cooler Master V8 cooler (achteraf overpowerd voor een i5..)

Vorige kaart
Er moest natuurlijk wel een kaart zijn om te vervangen. Dit gaat dus om de MSI N560GTX-TI Hawk. Zie ook mijn oude review. Ik heb er erg veel plezier mee mogen beleven!
Offtopic: Nooit geweten dat er zo veel stof zich kan verbergen in zo'n kaart. Toch af en toe een hoekje vergeten met de stofzuiger.

Aankomst
Kaart werd netjes op zaterdag middag (binnen 24 uur) afgeleverd door PostNL en van Paradigit. Ik wou de kaart eerst in de winkel ophalen maar om een vreemde rede zou hij pas over 1 week daar op te halen zijn terwijl ik hem ook de volgende dag in huis zou kunnen hebben gehad. En zie daar.
Offtopic: Watch_Dogs zou mee geleverd zijn bij elke Nvidia kaart. Niet bij de mijne. Na een chat met Paradigit zou het later nog opgestuurd worden.

Unboxing
Als je de doos open maakt ligt bovenop de (binnen) doos een mapje met de overbodige extra's. Een driver cd die je van intenet download (of niet, had al aanwezige en nieuwere dan van de MSI site te downloaden waren). Het quick boekje dat mij nogsteeds geen extra informatie gaf na het vorige boekje, de DVI-VGA converter, nog niet genoeg van liggen. En als laatste de misschien wel handige 8 naar 6 pin connectors.

Onder de doos vind je de kaart. Het viel me deze keer op dat de verpakking gewoon een standaard schuim is, en aan de rechterkant stoppen ze gewoon wat meer of minder schuim naar de lengte. Wat mij meteen dus ook opviel was dat hij langer is! Voor mij geen probleem, maar pas op voor de afmeting. Hij steek nu precies tot mijn ATX bord maar dat is geen probleem. De gegeven afmetingen zijn volgens MSI 260x126x38 mm waarvan dan de 260 de lengte is. Volgens wikipedia is "Een ATX-moederbord is 305mm lang en 244mm breed" Wat dus betekend dat de kaart breder is dan een standaard ATX bord.

De bovenkant heeft nog een kleine bijschrift nodig. Zoals jullie waarschijnlijk allemaal wel gelezen hebben in de prachtige review van TERW_DAN gaf hij aan dat de 8-pins aansluitingen ongelukkig zaten. Ja, mwha, wat moet ik zeggen. Ik had her persoonlijk geen last van. Ik vind wel dat je hard moest duwen op deze 280 euro dure kaart wat ik dan weer niet zo prettig vind, maar goed. Ja hij zit achter de heatpipe maar ik vond het niet irritant/vervelend.
Er zijn twee SLI aansluitingen te vinden. Netjes, maar voor mij overbodig... Zo rijk ben ik ook weer niet.

Inbouwen
Zoals hier voor genoemd over de connectors geld natuurlijk ook voor het inbouwen. Mijn CM 700 komt standaard met een (niet removable) 8+6 pin. Deze videokaart heeft 2x 8pin. En nu? Ik kreeg natuurlijk de 8-6pin converter mee geleverd maar beetje vreemd dat je (benodigde) stroom gewoon kan weglaten.. Ik heb wel ergens gelezen dat de andere 2 pins alleen maar ground is... In iedergeval heb ik een nieuw 8+6pin PCI kabeltje gepakt, in de voeding gedaan, en daar alleen de 8pin van gebruikt en aangesloten. Ik verwacht niet dat dat een probleem is om op 1 kaart aan te sluiten? Als iemand daar wat van weet hoor ik dat graag.

Vergelijking + paar testjes
Ik heb mijn oude revieuw screenshots er bij gepakt om deze te kunnen vergelijken met wat ik nu gekocht heb.

Eerst de GPU-Z. Samen op de screenshot met de oude.

Unigine Vally Benchmark 1.0
Settings:
Direct3D11
1920x1080 fullscreen
Ultra

FPS: 73.9
Min FPS: 20.6
Max FPS: 126.9

Ik ben jammer genoeg vergeten om van de oude kaart ook deze (nieuwere) test te draaien.
Opmerking: De temperatuur steeg in een vrij korte tijd al gauw naar 60 graden, en daar bleef hij de hele test op. paar procentjes fan speed er bij en klaar... Heb ik wel de goede settings met ultra en 1920x1080??

Furmark v1.12.0.0
Score 770: 3108 punten.
Score 560TI: 1880 punten.

Opmerking: Ook hier voor geld, hij bleef bij mij netjes warm. Kast temperatuur steeg in die tijd een schokbarende 4 graden.

Videocardbenchmark
Ook ik heb deze (wel bekende) Videocard Benchmark lijst doorgespit, vergeleken en bekeken. Op het moment van schrijven staat de 770 op plek 9 en zelfs op de 2e van de top 10 common videocards. Met zijn 6.208 punten heeft hij net de 680 verslagenen laat de 760 met 5006 punten ver achter zich.
Uitgaande van mijn vorige kaart, de 560TI (3544 punten) heb ik dus met 75% op vooruit gegaan. Ik was eerst uit gegaan van een verdubbeling maar qwa videokaarten die er nu zijn is het toch al stukken beter. Alleen de 780 (die relatief onbetaalbaar is) zou die wens kunnen halen.
Value for money
In dat lijstje word het aantal punten door het bij hun bekende bedrag gedeeld wat op neer komt dat de 760 de beste heeft en de 770 op de 3e plaats. Over dit lijstje heb ik lang getwijfeld. In de tijd van mijn 560 ben ik ook voor de best value gegaan van dat moment terwijl de 570 daar in veel lager stond.
Hierbij moet ik wel zeggen dat je deze site naar eigen inzicht moet beoordelen, het blijven getallen waar wel een prijskaartje aan hangt.

Voor overige tests verwijs ik jullie graag door naar de review van TERW_DAN.

Overclocken
Was ik niet van plan. Vreemd genoeg heb ik wel een OC versie gekregen/gekocht maar het zal niet verder blijven dan de standaard die voor mijn games al bijna overpowerd is.

Geluid
Geluid is voor mij een erg belangrijke factor. Ik heb de 560TI toen der tijd gekocht vanwege het 'HAWK/Twinfrozr" systeem dat weet ik veel hoeveel procent stiller moest zijn. Dat heb ik gemerkt. In de zware games was het net een stofzuiger.
De 2 ventilators van deze TwinFrozr draaien max 2820 RPM (volgens afterburner). Wat hoor je dan? Een ventilator die hard draait. Wat hoor je niet? De stofzuiger. Ja hij maakt lawaai, maar samen met een extra fan die ik er in gebouwd heb (en controleer met fancontroler) maakt hij niet een overweldigend geluid. Als ik hem via de Afterburner op 100% zet vliegt hij ook niet meteen op max, hij klimt daar langzaam naar toe. Waar dat goed voor is? Geen idee, maar het klinkt toch al wel beter dan meteen plankgas zoals de 560.
Daarbij komt ook nog dat je deze videokaart niet zo snel op 100% krijgt. Misschien als je hem stevig overclockt en 100% load, maar een ding is zeker, hij is voorzien van een pracht koeler!

De meeste mensen (waaronder ik zelf) lezen reviews om er achter te komen of dit hún kaart gaat worden. Ik kan jullie natuurlijk wel vertellen dat hij prachtig is maar er hangt ook een prijskaartje aan. Voor 280 koop je een kaart waarmee je waarschijnlijk de komende 2/3 jaar geen upgrades meer hoeft te kopen om bij de huidige games te blijven.
De keuze tussen de 760 en de 770 vond ik zelf erg lastig. Ga je voor de best value of voor de beste (betaalbare) prestaties van dit moment? Ik heb voor het laatste gekozen, maar de keuze is aan je zelf.

Tips en typo's etc zijn altijd welkom!

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming?

Reviews door de redactie

goede review man.

Ben zelf nog in dubio over de 760 of 770 :-)
Maar de keus is nu wel makkelijker door jouw review:)