Specificaties GF GTX 560 Ti (950MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N560GTX-Ti Hawk Review

woukabouter 13 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 3.783 views

MSI N560GTX-Ti Hawk

Pluspunten

• Bij normaal gebruik super stil.
  • Prachtige benchmark.

Minpunten

• Bij hoog gebruik gaat hij herrie maken.

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Hallo allemaal! Deze keer schrijf ik de review over mijn videokaart. De MSI N560GTX-Ti Hawk. Een van de populairste kaarten van dit moment kun je wel zeggen.

Reden van kopen.

Ik heb deze videokaart gekocht om een paar redenen.

- Hij heeft een "andere" koeling, die natuurlijk beter hoort en moet zijn.
- Voor een prijs van 225 euro die ik ook voor een videokaart wil uitgeven.

Ik ben niet van plan om deze kaart te modificeren of aan te passen. Hierover zal ik dus ook niets vertellen.
Verder ben ik ook niet van plan om hem te gaan overklokken. De spelletjes die ik er op speel hebben geen extra kracht nodig dus ik die ook de reden hiertoe niet voor.

Opstelling

Alle onderdelen (van belang) heb ik hierboven al voor jullie opgenoemd. Als het niet duidelijk genoeg was; Ik noem ze gewoon nog een keer:

Cooler Master CM 690 II Advanced
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
Cooler Master Silent Pro Gold 700W
Intel Core i5 2500K Boxed
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Asus P8Z68-V PRO
Cooler Master V8

De kaart

Ik had hem bij computerland besteld. Ik moest er maar liefs anderhalve week op wachten omdat hij slecht voorradig was. Toen ik hem kreeg, gewoon netjes in de doos.

Voorkant

Achterkant

Er bleek ook een binnenkant te zijn die je kon openklappen! Toch wel mooi als dat er is ;P

Sorry voor de kwaliteit, het is niet echt mijn sterkste kant, fotograveren.

Andere kant van de binnenkant met een mooi venster met de videokaart er onder.

Maak je de doos open, dan krijg je dit. Veel plastic en schuim! Netjes.

Onder de videokaart vind je dit. Userguide, Quick User's guide, een Mini hdmi - hdmi stukje, een D-sub - DVI stukje, en de drivers CD (Laatste versie van internet downloaden!!!).

Opmerking: Beide Guide's stellen totaal niets voor. De Quick guide staat informatie en plaatjes in waarmee dit de indruk wekt dat deze guide uit 2003 ofzo komt. Het geeft wel wat informatie voor de mensen die niet weten hoe je een videokaart in een PCI slot stopt, verder zul je hem niet nodig hebben.
De Usersguide zelf stelt ook niets voor. Klein beetje informatie over de software. Het lijkt meer een folder dan een guide.

Videokaart zelf

Grote foto.

Hierbij natuurlijk de videokaart zelf. Deze keer een foto van de MSI site. Ik ben uit stomheid gewoon vergeten om de voorkant te fotograferen. 8)7

Hier is de bovenkant te zien (met plastic folie afgedekt). Links boven de aansluitingen voor de SLI-bridge.
Daarnaast een schakelaar voor de fans. Silent, Performance, Normal. Ik heb hem op silent gezet omdat ik al wist dat hij toch wel redelijk kabaal zou kunnen gaan maken.

Verder wat nergens word verteld, maar toch wel belangrijk is. De zwarte balk die je over de rand van de videokaart ziet lopen. Dit is gemaakt voor versteviging van de videokaart! Complimenten voor MSI! De balk gaat vanuit de slots (2 schroeven) door naar bijna de achterkant weer met 1 schroef vast zit. Ik heb het voorzichtig getest, er was geen beweging in de kaart te krijgen.

De lengte (volgens MSI site) is 24,4 centimeter. In mijn CM690II kast heeft dat totaal geen problemen en heb je nog ruimte genoeg. (Zie opstelling bovenaan). Ik denk dat dat voor niemand met een ATX bord een probleem moet zijn. Hij is even lang als het bord zelf. Dusja... (of je hebt een Micro-ATX).

Voeding aansluitingen: 2x 6pin aansluiting. Bij mijn voeding kwam dat mooi uit, ik had een 8 pin, en een 6 pin naast elkaar door gelust. Maar dit zal vast ook niet iedereen hebben.

Hierbij nog een keer mijn excuses voor mijn camera. Dichtbij wil hij nooit scherpstellen (en hij stond al op micro)

Hierbij nog maal de zwarte balk aan de bovenkant.

V-Checkpoint

Zoals op de middelste foto te te zien is (niet bepaald scherp :( ) zitten links voor 3 aansluitingen. + nog eentje (bovenste foto) naast de schakelaar. Deze zijn voor de V-Checkpoint. Wil je de voltages meten, zonder afterburner en andere programma's? Pak je multimeter en meet het zelf met de bij geleverde kabeltjes.

Benchmark

Eerst de GPU-Z maar eens. Gewoon mijn videokaart met alle gegevens.

Hierbij als eerste de benchmark van Cinebench en FurMark.
FurMark heeft mijn videokaart op een temperatuur van maar liefs 72 graden Celsius. Waarbij de fans nog niet eens op 100% draaiden. (Ik dacht dat het rond de 70% was.) Maar ik heb natuurlijk ook de Silent mode van mijn videokaart aangezet dus dat kan daar een reden voor zijn.

De PerformanceTest 7.0 van de wel bekende PassMark site. Ik heb mijn processor of videokaart hier nergens mee horen blazen. Makkie.

3DMark03. Deze heeft hij als een makkie doorstaan. Geen fans die harder gaan lopen of andere gekke dingen. En als opmerking: Moeder natuur was bijzonder mooi!

3DMark06. Ging ook goed. Makkie. Deze keer (hoe ook anders) werd hij al iets warmer en hoorbaarder.

3DMark Vantage. Mooie beelden. Deze keer werd hij wel warm. Ik geloof dat hij over de 55 graden heen ging.

En als laatste: 3DMark 11. Hierbij moest mijn videokaart toch wel op de knieŽn. Hij werd ook super warm (toch wel boven de 70 graden).
Mijn kast temperatuur is gemiddeld altijd 30 graden (kamer temp: 24) wat zeker niet slecht is. Toen ik 3DMark 11 draaide liep dit op tot bijna 50 graden. Ik schrok hier toch wel van. Maarja, 11 is zeker een pittig programma'tje.

Geluid

Zoals ik al eerder heb genoemd maakt de videokaart bij het harder laten draaien echt wel kabaal.
Ik heb mijn afterburner gebruikt om alle fan standen door te nemen.

De fans kunnen niet langzamer als 30% (990 rpm) lopen.
Tussen 30% en 50% (2000 rpm) hoor ik hem niet.
Op Auto loopt hij altijd op 40 procent (1290 rpm) in Idle.
Vanaf 55% (2340 rpm) ga ik hem duidelijk horen boven mijn kast uit.
100% (4400 rpm) is als een opgevoerde stofzuiger een paar kamers verderop! Wel grappig geluid om te horen, een fan die zo hard draait. Maar het blijft wel lawaai als je toch wel naast je kast zit.

Spelletjes

Zoals ik al eerder heb verteld, het is een nieuwe computer, en ik kom van een laptop af, dus ik heb nog niet veel spelletjes.

Het enige wat voor jullie misschien aantrekkelijk is, is Crysis. Niet crysis 2, ik heb deze gedownload, maar dat is compleet mislukt.

Crysis
Over Crysis kan ik duidelijk zijn. In de hoogste standen, het loopt gewoon vloeiend! Ik heb geen idee hoeveel FPS, maar dat zal niet zo veel uitmaken. Hij loopt gewoon goed. Als je door water zwemt gaat hij toch wel harder blazen.

Team Fortness 2
Hoogste standen, niets aan het handje. Toch word hij bij drukke gevechten wat warmer en hoorbaarder.

Prachtige kaart. Zeer aan te bevelen!
Als je er echt goed mee gaat gamen, dan zal hij zeker weten meer herrie gaan maken dan je hele systeem bij mekaar. 100% fanspeed is hetzelfde als een stofzuiger in de kamer naast je.

Bedankt voor het lezen! Vergeet natuurlijk geen goede waardering te geven! ;) Reacties zijn altijd welkom!

Todo list:
Spelletjes downloaden/installeren + fps.

Heb jij ook een MSI N560GTX-Ti Hawk?

Meer advertenties

3 sterren voor warmte en geluid? O_o
Op hoeveel procent moet jij hem zetten voordat hij hoorbaar wordt? Op 50% MAX blijft hij bij mij echt wel onder de 55 load O_o (en dan hoor je hem wel maar echt maar een kleinbeetje).... 55 load is meer dan koel genoeg voor je kaart, en 3dmark pushed je kaart eigenlijk ook nog heel wat verder dan bij games gebeurt. :)

[Reactie gewijzigd door Brodo op 13 juli 2011 22:20]

3 sterren voor warmte en geluid? O_o
Dat kan ik me wel voorstellen hoor, de deze kaart is echt een stuk minder stil als de 6870 Hawk met eenzelfde koeler, en wordt ook wel een paar graden warmer.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het op 3 of 4 sterren zou beoordelen, hangt er een beetje tussenin.
Ja ik had hem gekocht vanwege de koeler. Ik hoopte op een goede en stille. En hij begint nu dus al redelijk snel herrie te maken dus een tegen valler voor mij.
Verder heb ik hem met Crysis (1) niet over de 65% (gok ik) gekregen. Valt weer mee denk ik.

Oke mmm als ik over games denk die ik nu heb gespeeld... Ja oke dan is hij redelijk rustig. He inderdaat. Toch maar 4 sterren doen?

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 13 juli 2011 23:10]

Probeer hem is op 50% max te zetten met msi afterburner, en kijk dan daarin naar de temp?
Als het gewoon onder de 60 graden blijft (zoals je inderdaad zei in je review, die ik ook gelezen had :+ ) is het toch goed genoeg of niet? O_o

[Reactie gewijzigd door Brodo op 14 juli 2011 12:59]

Het is al een tijd geleden, maar ik zou nog reactie geven...

Hij is nu muis stil! Ik heb de grafiek op die 60 % ingesteld.. Werkt goed joh!
Maar wat ik nog veel vreemder vind; Far cry 2 heeft hij totaal geen moeite mee. Speel ik ff een halfuurtje minecraft, ik kijk even in de verte (no fog natuurlijk) en hij gaat meteen lope blazen.

Team fortness 2 alles 'very high' word ie bij zeer drukke gevechten en bewegend water warm
Gr W

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 22 augustus 2011 07:59]

Komt omdat far cry een hardware gebruik limiet heb(waarschijnlijk 60 fps ofzo(60/70% gpu load) terwijl minecraft lekker 100% wil gebruiken ;d
sowieso zal minecraft niet zoveel cpu gebruiken, en far cry een stuk meer/beter verdeeld

Werd ie ook warm bij Heaven Unigine? want daar zal ie wel op 100% load gezeten hebben ;d

[Reactie gewijzigd door Zen!th op 5 oktober 2011 14:42]

Nee. Ik heb hem zeker niet boven de 70% horen komen. Waren maar een paar stukjes bijvoorbeeld dat je het hele landschap ziet enzo. De rest had hij geen moeite mee.
Lees mijn review svp eerst.

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 13 juli 2011 23:08]

Goede, duidelijke review. Is waarschijnlijk mijn volgende kaart, maar wat informatie over het installeren zou welkom zijn, m.b.t. de lengte en breedte bijvoorbeeld, er zit een goede koeler op, maar 70 graden in Furmark is echt warm ik heb een GTS250 met een brakke koeler (1) en die houdt m op 80 graden onder volle belasting (fan 100%, storend, net nieuwe besteld, 2 fans, afwachten dus ). Ook zouden wat spellen welkom zijn, denk aan (als je ze hebt): Battlefield Bad Company 2, Crysis (1, 2 of Warhead), Metro 2033 en misschien om te vergelijken Farcry 2 (optimised for Nvidia) benchmarks zeggen mij namelijk weinig, keiharde fps's die willen we zien :P.

Jammer dat je hem niet gaat overclocken, maar ja ieder zn keus, en met 70 graden zonder overclock is ook niet al te koel, 1 vraag: stabiliseerde hij op deze temp of was de bench toen gewoon afgelopen?

Goede review, voeg er nog wat aan toe en je krijgt misschien wel 4 sterren van me ;)

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 9 juli 2011 23:46]

Het is voor mij ook een nieuwe computer dus spelletjes moet ik nog allemaal downloaden/installeren. Was ook de bedoeling dat die nog zouden komen.

De temperatuur van furmark. Ik heb misschien een reden. Als de videkaart warm word reageert hij daar op om er 5% er bij te doen. En dat dan elke 4 seconde ofzo. Furmark hit hem best wel waardoor de temp snel oploopt. De fan niet. Toen het afgelopen was zette ik hem gauw op 100% en binnen een minuut was hij al weer koel.
Je kan bij options van msi afterburner precies instellen hoe de fans moeten reageren op de temperatuur. Als je niet wilt dat de temperatuur boven de 70 graden C komt, moet je de functie zo aanpassen dat de fans op 100% draait bij 70 graden C.

Ik vind die optie zeer handig, stil als je niks doet, en alleen geluid als je echt iets zwaars doet.
Inderdaad mooie review, maar de plaatjes moet je wel resizen.
Als je de precieze breedte wilt van deze pagina, dat is 576 pixels :) kun je gewoon in paint doen.
****
Oja, dat moest ik inderdaat nog doen. Ik zal er morgen even werk van maken! :)
Ik zou nog even je foto's resizen, nu valt er de hele tijd een stukje weg.

Verder een leuke review, ik heb deze kaart hier nu ook liggen, ik heb hem alleen nog niet aangesloten gehad, omdat ik eerst de 6870 Hawk aan het testen was.

De 70 graden die je warm noemt vind ik zelf nog wel mee vallen, nu heb ik niet getest met furmark, maar met MSI Kombustor (wat in principe hetzelfde doet) en daar zit ik met een Radeon 4870 op 89 graden en met een 6850 op 74 graden. De 6870 Hawk blijft hier 65 graden. Ik was bang dat de 560GTX Ti Hawk daar echt flink boven ging zitten. Er zit dan wel een Twin Frozr III op, maar wel eentje met maar 4 heatpipes, in plaats van de 5 die de Twin Frozr III op de 6870 Hawk heeft.

Ik heb het op dit moment nog niet getest, maar over die temps zou ik me niet zo bang maken, ik had eerlijk verwacht dat die nog een stuk hoger uit zouden vallen eigenlijk.

inmiddels de kaart getest met Kombustor, het ding blijft hier op 69 graden steken. Imho hele nette temperaturen.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 10 juli 2011 13:03]

Ik vind het wel een aardige review, die wel wat duidelijk maakt, maar je geeft eigenlijk vrij weinig info, vooral veel benchmarks en plaatjes.
Als ik hem nu 1 week gebruik heb ik ook nog niet alles kunnen onderzoeken/ondervinden. En dat wat in me is opgekomen heb ik verteld dusja. Wat heb ik gemist volgens jou? Dan vertel ik daar graag over.
Ik had juist verwacht dat er koelere resultaten uit zouden komen. Elke review laat zien dat de GTX560Ti HAWK echt onder de 65C blijft met een goeie airflow. Het zou ook de allerkoelste GTX560Ti moeten zijn als ik me niet vergis. OK, de chips zijn gemaakt om 100C ofzo aan te kunnen, maar met de temperaturen van deze hawk, vraag ik me af of je niet net zo goed een referencemodel kunt aanschaffen. Deze worden volgens vele reviews nog niet eens warmer dan 75C.
Hij zegt dat bij FurMark de temperatuur op de 72C kwam. FurMark doet een constante load van 99% of 100% op de GPU en dan zou ik rond de 70C wel accepteren. Verder zegt hij dat 3dmark11 ook boven de 70C werd, terwijl dit je GPU geloof ik niet 100% belast.
@reviewstarter: kun je eens wat temperaturen laten zien tijdens gamen? Crysis2 vol open ofzo?
De reden dat ik zo doorga over die temps is omdat ik zelf de hawk ook wil kopen vanwege de superieure koeling.
Crysis 2 ben ik vanplan vanmiddag te downloaden. Dus dat komt morgen gok ik!
Dat was ook de reden dat ik hem gekocht heb, 2 minuten crysis2 spelen of msi kombuster er op los laten en de mijne raast naar 89 graden met bijbehorend lawaai.
En mijn kast is echt lekker gekoeld. mb en processor ( zelfde als topic starter) worden niet warmer dan 40 respectievelijk 60 graden, flinke oc.
Ik dacht eerst rma dat ding maar lees de msi forums er maar op na, schijnt helemaal normaal te zijn. Verder goed presterende kaart.

[Reactie gewijzigd door nlx3513 op 11 juli 2011 20:35]

Ik moet jammer genoeg Crysis2 op de lange termijn zetten. Ik was vanplan hem te kopen, dat komt een deze weken. Downloaden is compleet mislukt.
Crysis (1) krijg ik van een vriend; over zo'n 2 dagen. Excuses.

Ik kan alleen vertellen dat Battlefield 2 gewoon zonder enige problemen loopt.
Team Fortness 2, op hoogste standen, je hoort hem warm worden, maar geen verschil in FPS (redelijk hoog dus bij bijde).
Erg bedankt, zit na te denken om deze videokaart te kopen..
Ik denk dat deze het word :)
EDIT: Oops, op de verkeerde review gepost.

[Reactie gewijzigd door Astug19 op 22 augustus 2011 03:33]

Fijn dat je de review over de TwinFrozerr2 van T.Rijkers geweldig vind, wat is er mis met mijne dan?
Beetje gezeik over het geluid vindt ik. Als ik aan het gamen ben zet ik mijn gpu altijd op 100% en dan knal ik mijn geluid zo hard dat ik de gpu fan helemaal niet meer kan horen.
Als op de doos staat dat hij stiller dan normaal is dan verwacht ik eigenlijk wel stilte.. Maar na een paar maanden gamen maakt het me eigenlijk helemaal niets meer uit of hij lawaai of stil is. Want bij photoshoppen is hij stil. En dat is toch wel mooi ;)

Grtz.