Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote Review

mezstah 13 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.812 views

Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Configureratie
  • Functionaliteit

Minpunten

• batterijduur, gaat vrij snel met 4AAA batterijen. (1x per 3 maand)

Configuratie Score: 4

Aangezien ik steeds meer apparaten in huis kreeg met een afstandsbediening en er op een gegeven moment vier op de tafel had liggen, ben ik op zoek gegaan naar een multifunctionele afstandsbediening.
Mijn eisen voor de afstandsbediening waren simpel:
Goede bouwkwaliteit/moet tegen een stootje kunnen
Simpele configuratie
Moet eruit zien als een "normale" afstandsbediening aangezien mijn vrouw het ook handig moet vinden.
Prijs niet te duur/budget 60 euro.
Minimaal 6 apparaten bedienbaar(voorbereid op de toekomst)

Aanschaf

Na me in talloze reviews van verschillende afstandsbedieningen te hebben verdiept, kwam uit op 1model.
De Logitech Harmony 555, de 525 had ook gekund maar die schijnt qua bouwkwaliteit minder te zijn.
Ik heb via de pricewatch degene besteld bij de goedkoopste webshop 47,20 exclusief verzenden.
Bij de mediamarkt koste hij 99 euro. Dus een mooie deal mijns inziens.
De levering ging vrij vlot 1 dag na de bestelling had ik hem al binnen. Een eenvoudige doos, met daarin 8 batterijen AAA, drivercd, handleiding, USBkabel en uiteraard de afstandsbediening.

Bouwkwaliteit

Nu maar eens de Hamrony grondig inspecteren. Hij ziet er sober uit glimmend zwart plastic met wat chroom accenten aan de bovenkant. De onderkant is volgens mij magnesium. Hetzelfde materiaal als de Samsung D900 mobiele telefoon. Dit verzorgt de nodige grip, tevens zit er aan de onderkant een sleuf die bedoeld is om je vinger(s) erin te plaatsen. Verder is hij stevig de knopjes zitten goed vast. Ook kraakt of piept hij niet als je hem stevig indrukt. Het LCD schermtje(als hij aanstaat) heeft als kleur oranje. Het scherm is duidelijk en goed te lezen, geen probleem hiermee, gewoon een goed dus.

Ergonomie

De Harmony ligt goed in de hand. Niet breed, hij is wel vrij lang maar dat is niet zo'n probleem. Wat ik wel raar vindt, is dat de balans niet in het midden zit, maar aan de onderkant. Dit heeft te maken met de batterijen maar ook met het feit dat de Harmony van boven heel dun is en van onderen heel dik. Ik had graag gezien dat de Harmony over zijn geheel ongeveer even dik. Nu is dit niet onoverkomelijk maar het viel mij wel op. Verder is het een traditionele afstandsbediening en daar was ik naar op zoek. De inkeping aan de onderkant gebruik ik zelf nooit, ik houd hem vast op die manier dat de harmony op mijn hand ligt.

Functionaliteit

De Harmony heeft voldoende knoppen om al mijn apparaten te gebruiken. Het gaat om de volgende apparaten een Philips 7320 LCD, LG Home Cinema LG LH-RH 760, Samsung setupbox voor digitale TV,
HTPC (Silverstone). Je hebt niet het LCD scherm nodig om knoppen in te stellen, de afstandsbediening heeft er genoeg. Dit werkt erg prettig aangezien je dan alle functies gelijk voorhanden hebt.
De knoppen zijn zo ingedeeld dat alle knoppen die voorhanden zijn op bijv. mijn TV afstandsbediening redelijk overeenkomen. Knopjes met cijfers onderaan menu in het midden, volume links, zenders wisselen rechts. Deze harmony behoeft voor mij dus weinig gewenning. De rest van de afstandsbedieningen gebruik ik minder, maar ook die zijn volkomen logisch te bereiken via de Harmony. Volgens Logitech kun je met deze afstandsbediening maximaal 15 apparaten gebruiken, dit heb ik niet kunnen testen omdat ik er maar 4 heb. Maar mocht ik ooit een electrische biertap met infrarood hebben, zal ik eens kijken of de Harmony deze herkend :) Volgens Logitech worden meer dan 200000 apparaten herkend, ik heb zelf niet al te exotische hardware maar ben wel benieuw wat hij doet met een versterker uit de jaren 80 bijvoorbeeld.

Installatie

Software installeren gaat vrij snel, de groote is niet noemenswaardig 50 MB geloof ik. Daarna kun je de Harmony via de USB kabel aansluiten. En beginnen met configureren, dit werkt vrij simpel je selecteert je apparaat dmv de productcode, daarna kun je knoppen toewijzen. Wanneer je hiermee klaar bent is de Harmony klaar voor gebruik en kun je hem testen. Nu viel het me op dat sommige acties niet gelijk werken,
bijvoorbeeld het wisselen van zenders met mijn DVD brander doet hij niet automatisch, dit kun je achteraf wel aanpassen. Maar het overgrote deel werkt netjes out of the box. Nadien heb ik nog wel wat knoppen aangepast in de configuratie wat ik handig vind. Teletekst ed. Ook heb ik de teksten aangepast van de knoppen in het LCDscherm/ wat eenvoudiger zodat je precies leest wat je zoekt. Zo kun je de Harmony precies instellen voor jouw wensen. Wat ik prettig vind aan de software is: Wanneer je iest niet goed ingesteld hebt kun je zeer eenvoudig knoppen aanpassen. Ook activiteiten toevoegen en verwijderen is duidelijk het menu is helder, ik heb ik ieder geval niet hoeven te zoeken.

Gebruik

Na dit alles is de Harmony in gebruik genomen door mij en mijn vrouw. Hij werkt tadeloos en simpel.
Ook zit er aan de bovenkant een activity knop, die ervoor zorgt dat als je bijvoorbeeld kiest voor DVD kijken
dan zet de Harmony de TV aan, de DVD aan, zet hem op het goede kanaal en werpt de DVD lade uit.
Prima en handig dit. Ik heb alle afstandsbedieningen in de kast opgeborgen en wil niet meer terug.
De Harmony is een prima vervanger voor in mijn geval 4 afstandsbedieningen. Hij heeft ook de knop op de afstandsbediening om bepaalde handelingen te leren, deze heb ik zelf nog niet gebruikt omdat ik via de software alles al ingesteld heb naar mijn wensen.

Support

Wie al eerder een product van Logitech heeft gehad weet dat de ondersteuning bij logitech uitstekend geregeld is. Ik hoopte er geen gebruik van hoeven te maken. Maar helaas dit was toch het geval.
Ik had me via de software aangemeld met gebruikersnaam een wachtwoord en zo kun je via de help contact opnemen met Logitech. Want wat was het geval, het LCD schermpje deed het niet meer.
Dus ik contact opgenomen met Logitech na verschillende oplosingen te hebben geprobeerd, was de conclusie: stuk/kapot/foetsie. Maar door een snelle hulpvaardige medewerker, had ik binnen 5 dagen een nieuwe thuis. Deze werkt tot nu toe prima.

Ik heb er dus 47,20 voor betaald, wat je ervoor terugkrijgt is een prima, solide afstandsbediening die er ook nog eens sober(klassiek) uitziet. Geen cent teveel voor betaald en ben er 100% tevreden mee.
Sterker nog een aantal kameraden en collega's hebben deze nu ook en zijn er net zo tevreden mee.

Om even verder te gaan op wat hierboven staat, wanneer je een degelijke multifunctionele afstandsbediening wilt, die maximaal 15 apparaten kan aansturen en zodoende heel veel afstandsbedieningen overbodig maakt, is de Harmony 555 een prima aankoop. De Harmony is redelijk eenvoudig te configureren en biedt precies wat Logitech aangeeft. Ik heb het niet getest met die 15 apparaten maar ik neem dit maar gemakshalve aan. Waar voor je geld deze Harmony.

Update 13-07-2009

Tot op dag van vandaag gebruik ik de harmony nog steeds naar volle tevredenheid.
Geen slijtage, geen piepjes, geen kraakjes. Enig minpuntje de batterijen gaan redelijk snel leeg.
3 tot 4 maanden. Ik ben niet van plan om te upgraden naar bijvoorbeeld de one. Omdat ik niet de meerwaarde er nog van in zie.

Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote?

Raar trouwens van de batterijen. Ik heb er ook 1 en die heb ik sinds kerst niet vervangen (de batterijen dan), werkt nog prima. Ik zou er eens een vraag bij de helpdesk voor stellen (super service btw!)
Ja goede tip logitech heeft idd een prima service maar misschien zap ik wel teveel :)
Bij mij gaan ze ook wel redelijk snel leeg hoor (Heb dan de 525.. ja die met die slechte bouwkwaliteit.. [hahaha valt ook wel mee hoor])
Anyway.. bij mij ligt de afstandsbediening op de poef (we hebben zo;n bank met zo'n voorzet voetenbank poef geval.. die we als tafel gebruiken)
Maar zodra je de kamer binnenkomt.. springt meteen de afstandbediening aan.. zo van: "hallo.. goedemorgen.. ik ben ook wakker"
Ja dan gaan de batterijen wel snel leeg ja.. ik heb gewoon een setje oplaadbare AAA gekocht.. en evt altijd nog een reserve.. kun je ook gewoon opladen..
Inmiddels een aantal jaren verder (nu: mei 2016.)
Ik heb mijn Harmony eigenlijk pas recent echt goed in gebruik genomen.
De setup gaat echt heel eenvoudig. Het enige probleem was het toevoegen van een Apple TV versie 3.
Met wat Googelen heb ik een instructie gevonden die de Apple TV als Apple computer met de typenaam
'Mac Mini 1.66GHz Intel Core Duo' (zonder quotes) laat invoeren. Daarna werkt alles OK.

Wel bijzonder was dat de rubber coating van de achterzijde van deze Logitech Harmony 555 na een aantal jaren ongebruikt liggen heel vervelend plakkerig was geworden. Alleen met veel kracht, en een doekje met wasbenzine lukte het me om de rubber coating te verwijderen. En het kostte best veel tijd!

Per saldo toch zeer tevreden. Een robuuste AB die logisch valt te programmeren en prettig in het gebruik is.
Ben het met je eens.
Ik vind dit persoonlijk de mooiste afstandbediening uit de reeks.

Maar ik heb wel een probleem dat er beetje vuil in het lcd schermpje zit, krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit :P

Ook vind ik het raar dat je niet de functies die je krijgt na het kiezen van een activiteit kunt veranderen, of in ieder geval voor zover ik weet.
Ik wil namelijk de 4 dingen die ik het meest gebruikt op de 1ste pagina hebben, maar dat is mij nog niet gelukt.
Dat kun je wel wijzigen hoor, snuffel maar eens rond in het menu.

Ik heb zelf de 525, en die werkt ook prima (als je eenmaal een keer een avondje ervoor hebt uitgetrokken om hem in te stellen, en vervolgens bij elke aankoop van een nieuw deel van je systeem bereid bent er nog eens een uurtje of twee in te steken ;)), alleen de bouwkwaliteit is idd wat minder heb ik het idee, kraakt wat als je er wat te veel kracht op uitoefent... Maar ik vond persoonlijk het oranje schermpje van de 555 niet op kunnen tegen het blauwe schermpje van de 525 :)

Bij de MM de 525 toen trouwens voor 45 euro gekocht ofzo, terwijl de 555 toen 50 euro was... Het zijn weliswaar aparte franchises, maar 99 euro vind ik wel wat veel bij jouw MM.
Mediamarkt Hengelo, of ik ben blind maar volgens mij koste hij toen zoveel. :)
Dat blauwe schermpje vond ik zelf ook mooier, maar ja voor de rest ziet de 555 er prima uit.

[Reactie gewijzigd door mezstah op 8 februari 2009 14:24]

Dit kun je achteraf instellen via het menu, via wijzigen apparaten kijk maar eens.
En met dat vuil heb ik niet zo :)

[Reactie gewijzigd door mezstah op 8 februari 2009 14:08]

Prima ding, en heldere review. Ik had er nog mazzel mee, slechts 34,95 betaald wat echt een schijntje is voor een dergelijk apparaat.

Het instellen en configureren ben je best een paar avondjes mee zoet voordat je het hebt zoals je het wilt hebben, maar dan is het ook helemaal naar jouw zin.

Alleen de software besteedt je niet erg veel aandacht aan, ik persoonlijk vind deze niet echt gebruiksvriendelijk.
Ik vind deze juist wel gemakkelijk, maar ik heb dan ook geen vergelijking met andere afstandsbedieningen. Ik zal er nog een stukje aan toevoegen vanavond om het te verduidelijken wat ik van de software vindt. Mooie prisj trouwens, mag je echt de handen mee dichtknijpen.

[Reactie gewijzigd door mezstah op 8 februari 2009 14:23]

Werkt deze remote alleen met IR of kan hij ook andere apparaten aan met Mhz?
Is er een site waar ik vooraf de apparatencheck kan doen. Ik voel niets voor eerst kopen en dan proberen, en mogelijk terug sturen....... Dus wie weet....
Enkel IR. En ik denk niet dat je bang moet zijn dat het niet werkt omdat:
* De database met producten MEGA groot is
* Indien je apparaat er ondanks de grote database toch niet in staat, je zelf de IR signalen kunt doorsturen van je originele remote naar deze remote (aanleren).
Ja moet ik ook halen mijne is btw ook zo vriendelijk