TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit Review

Giga_ 28 mei 2014, 1.241 views

TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Betrouwbaar
  • Stil

Minpunten

• Enorm felle ledjes
  • Werkt zeer slecht (instabliel) in stekkerdoos vergeleken met andere powerlines

Beheerbaarheid Score: 5
Ik gebruik in huis alleen deze set op mijn eigen PC te voorzien van 'bekabeld' internet voor de betrouwbaarheid en de snelheid.

Algemene beoordeling
Degelijk, snel en betrouwbaar product. Een genot voor de ICT'er die geen kabels wil trekken en wel van de onbetrouwbaarheid van WiFi af wil zijn.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Zoals ik misschien al een beetje liet doorschemenren in de algeme beoordeling zit het wel goed met de betrouwbaarheid en de stabiliteit. Ik heb ze ongeveer nu twee jaar hangen en heb voor een 'Gigabit' setje gekocht omdat ik het Alles-in-een-extra abbo heb van Ziggo. Aangezien ze nog wel eens de snelheden omhoog gooien wou ik daar klaar voor zijn en ben dus niet voor de 200mpbs versie gegaan. Achteraf bleek dat niet zo nodig. In deze twee jaar heb ik één keer een probleem gehad dat ze niet 'pairde'. Nadat ik de adapter bij de router uit de muur had gehaald om een kabel om te leggen en hem er daarna induwde vonden ze elkaar niet meteen. Dat zou wel moeten. Ik moest ze opnieuw pairen. Kan gebeuren dacht ik zo. Verder nog totaal geen problemen mee gehad.

Prestaties
Over de prestaties ben ik zeer te spreken. Uiteraard ligt dat ook aan je abonnement van je internet, je router en je kabels die alles verbinden. Maar ik haal met gemak de max van mijn internetabbo. Ik haal over deze powerlines met gemak de 19mb download (150mpbs abbo + iets meer dus). Heerlijk gevoel. Dan moet ik wel toegeven dat ze in een stekkerdoos echt beduidend slechter werken, instabiel en traag. Het wordt niet aangeraden om ze zo aan te sluiten maar bij sommige andere sets (netgear en een sitecom set) had ik daar een betere ervaring bij. De TP-Links hebben 3 'verbindingstypes'. Rood oranje en groen. Rood is de slechtste verbinding, oranje is de middelmatige verbinding en bij groen is de pairing helemaal goed. Groen kan je alleen krijgen als je ze in de muur stopt.

Featureset
Het is een heel basaal ding, een featureset is ook niet echt aanwezig. Wel zitten er UTP kabeltjes bij. Voor mij waren ze beide te kort. Op het aparaat zitten led indicatoren om je van de laatste status te voorzien. Werkt voor mij ook niet zo geweldig aangezien ze enorm veel licht geven en het ding op mijn slaapkamer hangt. Er is ook geen optie om ze te dimmen, ik heb ze dus maar afgeplakt.

De 45 euro die ik heb betaald was voor mij een meer dan perfecte prijs. Ik had er zelfs 90 voor neergeled, gewoon om geen kabels te hoeven trekken en wel die kwaliteit te hebben. Daarnaast werken ze super. Een uitstekende prijs.

Ondersteuning
Er is op internet enorm veel te vinden over producten van TP-Link. Maar wat mij toch altijd heel erg helpt is dat je hun technische afdeling kan mailen en waar je dan (tot nu toe) altijd binnen 1 dag een antwoord krijgt. Geweldig!

Beheerbaarheid
Er is niks te beheren en ik zou niet weten wat ik zou willen beheren. Ja, de ledjes misschien, maar dat heb ik al verwerkt in featureset.

Een perfect stabiele set voor de snellere internetverbindingen. Werkt perfect als hij in de muur zit, dat moet je wel willen. En anders koop je een verlengsnoer en leg je hem in een kast. Dan heb je dat grote kastje niet in je stopcontact zitten.

Heb jij ook een TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit?

Voor wie de bovengenoemde nadelen niet wil is de TP-Link TL-PA4010 een goed alternatief.
- kleine kastjes
- pass-through