Toshiba Satellite C50D-A-133 Review

Mizgala28 24 mei 2014, laatste update op 16 januari 2015, 2.404 views

Toshiba Satellite C50D-A-133

Het is zover we hebben een nieuwe laptop gehaald voor mijn 13 jarige zusje, haar PC is aan vervanging toe, dus omdat ik dat ding klaar moest maken toch een kleine review over hoe de 3 dagen met de Toshiba C50D A133 zijn voorbij gegaan.

Pluspunten

• Goedkoop
  • USB 3.0
  • Bluetooth
  • Leuke videokaart
  • Zeer nette accuduur
  • Fijne Touchpad....

Minpunten

• ...die niet accuraat genoeg is.
  • Trage processor
  • Bouwkwaliteit is voldoende, meer niet
  • DVD speler is fragiel
  • Toetsenbord tikt niet fijn.

Het is al paar jaar terug dat ik een review schreef, maar het is zover we hebben een nieuwe laptop gehaald voor mijn 13 jarige zusje, haar PC is aan vervanging toe, dus omdat ik dat ding klaar moest maken toch een kleine review over hoe de 3 dagen met de Toshiba C50D A133 zijn voorbij gegaan.

Ik zal hierbij ook vergelijking maken met mijn bijna 4 jaar oude Toshiba L500 1ZP, hierbij hou ik geen rekening met de ssd die ik recent in heb gebouwd maar puur op hardware, prijs en algemene indruk.

Voor de review van Toshiba L500 1ZP verwijs ik hiernaar.

De Toshiba C50D A133

De laptop is een echte budget bak, je krijgt niks erbij gewoon lader, paar boekjes en de laptop, bij mijn eigen Toshiba was het niet anders.

Verder is de doos een stuk kleiner, en de prijs van 331 euro is ook lekker laag, verwacht geen wonderen van deze laptop maar je kan zeker zeggen dat voor internet, muziek, schoolwerk en hele simpele games het wel voldoende is.

Specificaties

- AMD e2100 1Ghz dual-core
- AMD HD8210 shared videokaart 512mb
- 4GB DDR3 1333Mhz RAM (1 module, plaats voor 2)
- 500GB Toshiba 5400rpm schijf
- DVD speler/brander
- 1x Headphone out
- 1x Microphone in
- 0.3mpx camera

De specs zijn dus op vrij veel punten nog steeds een stuk lager dan bij mijn eigen Toshiba.

Scherm

De Toshiba heeft een 15.6" scherm met een 1366x768 resolutie, ik merk dat beide schermen even goed zijn, de beeld is prima, de zwartwaardes zijn slecht en de kijkhoeken laag.

De kleuren zien er netjes uit en beide hebben in mijn ogen even felle verlichting, wel is het zo dat bij de A133 de scherm zelf steviger in de behuizing vastzit dan bij de 1ZP.

Voor de rest niks speciaals, voor normale gebruiker is zo'n scherm ruim voldoende.

Bouwkwaliteit, toetsenbord en touchpad

Hier begint het, waar de 1ZP 4 jaar terug 600 euro heeft gekost, is deze A133 nu maar 331 euro, bijna de helft goedkoper, wel is het zo dat de bouwkwaliteit van de Satellite modellen van 4 jaar terug mij meer beviel, de boel was lomper dan nu maar wel een stuk steviger.

Conclusie is dat zelfs een Toshiba die nu 600 euro kost dus slechter gebouwd is dan mijn 4 jaar oude 1ZP.

Dus dan beginnen wij, rondom de scherm van de A133 merk je duidelijk scherpe randen, ik kreeg het voor elkaar om mezelf bijna te snijden eraan, het is niet fijn scherp, de plastic voel fijn aan en er zullen niet zo snel krassen of vingerafdrukken opvallen erop, zeker omdat het matte behuizing is, de 1ZP is juist glossy en dan vallen de vingerafdrukken nog redelijk mee, krassen zijn meteen zichtbaar.

Maar ook hier merk je dat de plastic echt goedkoop is, ook voelt het niet stevig, waar ik mijn 1ZP vaak met 1 hand vasthoud zou ik dat met de A133 niet durven, je hebt echt het gevoel dat het goedkoop is, het zit wel goed in elkaar maar stevig zou ik het niet noemen.

Daar is de 1ZP beter in, de scherm is even stevig van beide, maar de onderste deel met alle hardware is een stuk steviger, voelt beter aan en minder goedkoop.

De toetsenbord van de A133 is ook een kritiekpunt, waar mijn 1ZP nog een normale typische uit die tijd laptop toetsenbord heeft, heeft de A133 van die platte toetsen, je hoort ze wel tikken maar de feedback is gewoon slecht, in het donker merk ik vaak dat ik gewoon heel slecht voel of ik de toets wel degelijk heb ingetoetst, dat is bij de 1ZP beter, je voelt echt als je typt.

Verder heeft de A133 media knoppen die in combinatie met FN knop werken, de 1ZP heeft eigen aparte media knoppen, beide doen hun werk prima.

De touchpad van de 1ZP is iets meer accuraat dan van de A133, en dat is het ik vind de touchpad van de A133 fijner alleen werkt hij slechter helaas, zo heb je geen scrollen met 1 vinger al zal het aan de fabrikant liggen, de knoppen voelen goed aan en de klik is duidelijk maar niet belachelijk hard zoals bij mijn 1ZP, verder is de touchpad bij de A133 in de behuizing, je voelt meteen als je buiten de touchpad komt, bij de 1ZP heb je een filter dun laagje die je maar zal moeten voelen, was voor mij enorm wennen.

Ook denk ik dat na paar jaar gebruik de touchpad van de A133 beter zal uitzien, die bij de 1ZP heeft duidelijke verkleuring na 4 jaar gebruik.

Prestaties

En nu komt het moment, de prestaties en daar komt het addertje onder het gras vandaan, de AMD e2100 is een dual-core die echt heel zuinig is, maar de snelheid van 1Ghz is een gigantische beperking.

Dus hoe erg? Ik zal het zo zeggen, firefox start na 8 seconden op, waar die op mijn 1ZP met een harde schijf dat binnen 4 seconden doet en met de SSD per direct.

Maar dat valt mee, eenmaal opgestart is het prima, je moet iets langer wachten voor dingen maar dat is de probleem niet, de CPU is altijd bezig ook door de snelheid, waar mijn 1ZP bij niks doen 0% tot 2% CPU verbruik heeft praten we bij de A133 over 12% tot 23% en dat bij niks doen.

Meerdere dingen tegelijk doen is ook niet een pretje, het is een dual-core maar die snelheid is en blijft DE beperking, verder lagt Windows 8.1 weleens, en YouTube op 720p kan wel, als er niet te veel en liefst niks verder op de achtergrond draait anders krijg je weer lag.

Bij algemeen gebruik dus Skype, Windows Media Player of gewoon internetten of Office heb je geen problemen, maar zelfs een YouTube video kan de boel verpesten, mitst in 720p.

Grafisch zou je theoretisch een spelletje kunnen spelen op de A133, de shared video kaart is een AMD HD8210 en dat is een nette kaartje, GTA San Andreas of Minecraft kan hij met gemak aan, de videokaart natuurlijk, de CPU niet en dus moeten beide spellen op low en GTA:SA zelfs ook nog eens op 800x600 resolutie om die 30fps te kunnen halen.

Andere games durf ik niet te proberen, ik heb nog SIms 2 en Age of Empries 2 geprobeerd, die eerste lagt als de pest tenzij op absolute minimum, die laatste vloeiend maar dat is weer een erg licht spel.

Dus hoe zit het met de rest? De RAM geheugen is 1 bankje met 4GB erin met een snelheid van 1333mhz, er kan maximaal 8GB erin in vorm van 2 RAM reepjes.

De harde schijf is eentje van Toshiba zelf 500GB 5400rpm.

Dus nette hardware waar je heel weinig aan hebt, de trage CPU verpest alles, ik heb een i3 330m met een snelheid van 2.13Ghz, 4GB DDR3 RAM 1066mhz en een 500GB harde schijf van 5400rpm en dat voelde veel sneller, omdat die CPU de boel niet belemmert.

De games overleef je wel, de laptop is maar 331 euro, ik verwacht geen wonderen maar YouTube op 720p die gaat laggen is not done.

Warmte

Daar kan ik heel simpel over zijn, super stil, en super koel als je de boel echt laat stressen worden beide CPU en GPU amper 48 graden, mijn 1ZP zit bij normaal gebruik op die grens maar bij zwaar gebruik ver bovenop.

Erg tevreden met de warmte afvoer en koeling dus.

Accuduur

Dat is een onderdeel waar mijn 1ZP nooit goed in is geweest, bij aankoop kwam ik met een wonder bij 3 uur en bij gamen was 1 uur of 1,5 heel normaal, bij de A133 kwam ik uit op 4 uur en 58 minuten bij normaal gebruik en 2 uur en 43 minuten bij gamen, erg netjes dus.

Beide tijden zijn getest op maximale helderheid.

Software

Simpel, veel bloatware dus meteen net als bij mijn 1ZP een herinstallatie met een schone Windows 8.1 in dit geval.

Met alle troep erbij is de A133 enorm traag, voordat je naar Google kunt surfen ben je ook al minimaal 8 minuten kwijt, nu is dat 1,5 minuut.

Overige

Dus kleine dingetjes die mij wel of niet bevallen maar die nergens tussen passen.

Ik vind bluetooth en 1x USB 3.0 echt super, mijn 1ZP had dat niet ook al was hij bijna 2x zo duur, de RAM is een ander verhaal 1333mhz is nu het minimum.

Wat mij niet bevalt is de manier van openen, je kan moeilijk de laptop snel openen, het sluit te veel op elkaar aan.

En dan de DVD speler, daar is flink op bespaart, waar bij mij de omhulsel van plastic is en de laser en dergelijk in een metalen behuizing zitten is dat bij de A133 goedkoop plastic dat heel fragiel aanvoelt.

Ook de knopje om DVD lade te openen is slecht bereikbaar en een nagel komt wel van pas bij openen als je dikke vingers hebt, anders moet je de laptop echt optillen.

Dan de lader, die is heel klein en dat is toch wel fijn om mee te nemen, het nadeel is dan wel dat de stroomkabel heel erg kort is.

En de speakers zijn een ramp, zet de volume niet al te hoog, soms kunnen ze echt piepen, via koptelefoon is de geluid netjes alleen ook hier een vage fabrikant, heb meer voorkeur voor Realtek dan, klinkt wel beter.

De Toshiba C50D A133 is een goedkope laptop van slechts 331 euro, waar mijn Toshiba L500 1ZP 599 euro heeft gekost 4 jaar terug is deze A133 pakweg bijna de helft goedkoper.

USB 3.0 en bluetooth zijn mooi meegenomen voor die prijs, verder een leuke grafische kaart, genoeg RAM, en genoeg schijf ruimte.

Maar dan heb je een retetrage CPU, goedkope bouwkwaliteit en een fragiele DVD speler.

Zou ik de Toshiba aanraden? Ja en Nee, tot 400 euro is het een nette laptop maar als je meer power wilt en de rest maakt niet zo veel uit is een Acer wel slimmer, wil je geen Acer dan is deze Toshiba een goede keus als je niet teveel eisen hebt, maar wel geduldig bent.

Update:

Niks veranderd maar ik moet wel toegeven, de traagheid van de processor kan soms echt zwaar irritant zijn (3 uur bezig met 12 updates terwijl mijn 4 jaar oude Toshiba dat in 10 minuten afhandelt) maar er is ook een zeer goede pluspunt, de accuduur is zo goed dat mijn zusje gewoon de hele dag op school kan met deze Toshiba zonder lader.

Zelf heb ik het mogen testen en omdat de cpu zo zwak is, draait hij vaak op volle toeren en zelfs dan is 5 tot 6 uur accu duur vrij normaal, met alleen video's kijken (in HD) kon ik zelfs 3 volle Harry Potter films kijken en ik had nog 28% over (wat goed is voor 1 tot 1,5 uur gebruik op accu).

Dus het is een zwakke laptop maar de accu is top.

P.S. in de review staan andere tijden voor accu duur, maar dat werd getest op hoogste helderheid deze is op accu bijgesteld naar 40%.

Heb jij ook een Toshiba Satellite C50D-A-133?

Aardig idee om die laptop met je oude exemplaar te vergelijken. Behoorlijke recensie ook, maar wat jammer dat je het lidwoord 'het' afgeschaft hebt. Dat zorgt voor onnodige irritatie tijdens het lezen.
Flaubert

Flaubert
Als je nou eens dat ram geheugen vervangt voor 1 of 2 bankjes van 4Gb 1600Mhz dat geeft je videokaart ook een boost omdat hij het zelfde ram geheugen gebruikt ;)
De laptop ondersteund alleen 1333mhz, verder is 4gb genoeg voor chat en schoolwerk van een 13 jarige.

Ook is een boost voor de videokaart nutteloos, de trage processor belemmert de boel, de kaart kan meer aan dan de CPU maar kan z'n ware niet tonen omdat de CPU maar 1Ghz is.

Wel bedankt voor de tip ;)
beetje jammer dat hij alleen 1333mhz ondersteund maar idd 4Gb is genoeg.