Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite L500-1ZP Review

Mizgala28 1 september 2011, laatste update op 24 mei 2014, 1.431 views

Toshiba Satellite L500-1ZP

Pluspunten

• Goede grafische kaart voor zijn prijs
  • Goede kwaliteit
  • Weinig irritante rotzooi software
  • Koel
  • Je kan erop gamen(best goed)
  • Snelheid
  • Uiterlijk

Minpunten

• Geruis van de Harde Schijf
  • TouchPad
  • Speakers
  • Update: de harde schijf begint te sterven na 1 jaar gebruik

Om te beginnen is dit mijn eerste review dus ik hoop dat ik het wel netjes hou :P

Deze review is ook te zien op Youtube

De reden dat ik deze laptop kocht was de "Bang for Bucks" voor mijn 600 euro kon ik het niet beter treffen, een laptop met mid-range Ati kaart die spellen zoals Burnout Paradise of Sims3 op max aankan is zeker niet slecht voor deze prijs.

Ook de kwaliteit van Toshiba ken ik erg goed, het zijn laptops van goede kwaliteit die jaren meegaan en dat was nou mijn bedoeling.

Waarom Toshiba L500-1ZP??

Dus uiteindelijk komen we erop neer waarom heb ik de Toshiba L500-1ZP nou gekocht??

Dus de eerste keuze voor deze Toshiba was een andere Toshiba maar dan met HD5145, later was deze weg en wou ik voor Asus gaan maar door de Intel HD grapics was ik al snel klaar.

Uieindelijk wou ik zelfs een gebruikte Macbook kopen, toch kwam ik op de site van BCC deze Toshiba tegen en het klonk wel erg bekend "L500-1ZP, heb ik dit niet eerder al gezien??"

En ja dat was ook zo ik zag hem bij Mycom maar later was hij weg, toen zonder over na te denken ging ik naar BCC, helaas waren ze uitverkocht maar er kon nog 1 stuk worden besteld dus dat heb ik laten doen.

De grootste reden dat ik deze laptop nam was door de grafische kaart namelijk de ATI HD5165, meer hierover verder in review wel was deze kaart tot 750 euro (toen) de beste van allemaal.

Featureset

Klaar met dat gebabbel nu de begint de review.

Dus laat ik maar beginnen met de inhoud van de doos, die is simpel maar alles zit erbij.

De inhoud van de doos:

De doos :P
De laptop
Lader met netsnoer
Boekjes en de handleiding

De inhoud is simpel maar wel compleet.

Input

320GB 5400 rpm Toshiba harde schijf
15.6" HD 1366x768 glossy scherm
DDR3 4 GB 1066mhz RAM

Prestaties

Nou een "game" laptop mag het niet wezen maar een spelletje kan hij zeker aan, de i3 is niet de snelste en mist de Turbo functie maar de HD5165 maakt de rest helemaal goed.

Ik heb 3 spelletjes getest op deze laptop, ik heb er meer maar dat zijn echt oude games die niet echt de power van deze laptop laten zien, de tests zijn erg simpel.

Ik heb hiervoor Fraps gebruikt.

Burnout Paradise Ultimate Box

Opzich is het een redelijk zwaar spel, qua grapics is hij zeker mooi te noemen zelf is het spel uit 2009.

Dus als ik de instellingen zet op 1366x768 met alles op High en 8x AA krijg ik met gemak 58 tot 61 frames.

Als ik de SSAO technologie aanzet (die de schaduwen mooier maakt op sommige grafische kaarten) is het meteen 26 tot 29 frames, opzich is SSAO erg zwaar en ik zelf zie het verschil niet.

Need For Speed Most Wanted

Deze spel is niet zwaar, tenzij je alles op max zet dan vergt het meer rekenkracht.

Ik vind het erg dat het spel niet hoger kan dan 1024x768, op een 1366x768 scherm is het niet erg maar op Full HD is het erg lelijk.

Op 1024x768 met alles op high en AA op max krijg ik 59 tot 62 frames, je zou zeggen dat het niet klopt maar dat is wel zo, namelijk burnout paradise heeft minimaal 128mb graka nodig terwijl NFS MW het met 32mb doet vereist burnout voor het spelen op maximale instellingen 256mb vram, terwijl NFS MW ook op max ook 256mb vram vereist.

Demigod

Nu een klasse apart, het spel Demigod, als ik alles op max zet krijg ik 26 tot 28 frames, dit vind ik te weinig dus als ik alleen de Fidelity op medium zet heb ik meteen 38 tot 41 frames.

...en verder prestaties

Hier zal ik het kort houden, internetten gaat snel programma's gaan snel en zonder vertraging open en de computer reageert snel op alles, veel beter dan mijn ex laptop eMachines E525

Warmte en geluids productie

Hier ben ik best blij mee, de laptop wordt niet overdreven warm de temps hieronder zijn met en zonder mijn Cooler Master Notepal X1 notebook cooling pad, de temps zijn gemeten met everest en HWmonitor.

Idle(zonder pad):

Stressed(met pad):

Processor: 47 tot 49 graden
Grafische kaart: 56 tot 65 graden
Harde schijf: 30 tot 32 graden

Zonder pad hoor je de koeling niet, alleen tijdens zwaardere games kun je hem horen, wel dacht ik eerst dat de koeling steeds draait omdat ik gebruis hoorde, uiteindelijk bleek het de harde schijf te zijn die zo veel lawaai maakt het is niet veel maar je hoort het wel.

De laptop zelf wordt ver niet erg warm aan de buitenkant, aan de onderkant kun je wel wat warmte voelen maar dat is minimaal.

Mobiliteit en accuduur

De mobiliteit van de laptop is "normaal" te noemen, hij is niet erg zwaar (2.8kg) en ook niet groot (15.6") dus hij is wel draagbaar.

De laptop is erg stevig dus meenemen is geen probleem.

De accu zelf is normaal, tijdens zwaar gebruik is hij na 1,5 uur leeg, tijden internetten via wi-fi met wmp 12 is de batterij na 2,5 tot 3 uur leeg.(op 40% verlichting)

Beeldkwaliteit

Die erg goed, de kleuren worden goed weergegeven en de zicht is goed, helaas omdat het een glossy scherm is, kun je hem moeilijk in de zon gebruiken tenzij je de verlichting op max zet, over verlichting gesproken de scherm is verlicht door LED technologie, je kan de helderheid op maximaal 70% zetten zelfs vind ik dat veel te veel en 40% is genoeg in de avond is 10% genoeg want bij 40% raken je ogen erg snel vermoeid.

Software

Ik zal het hier niet over de windows houden maar over de rotzooi die je erbij krijgt, het is niet erg veel je krijg een paar programma's van Toshiba zelf (die uit staan maar toch zijn ze niet erg zwaar en vertragen ze de systeem niet).

Wat wel irritant is de ebay gadet (meteen verwijdert zonder problemen), de McAfee antiwirus (ook weg en zonder problemen), de Office van microsoft (ook weg zonder problemen) en skype maar die heb ik verwijdert omdat die fout werkte en weer erop gezet.

Van handige software die je erbij krijg is Works het geval, wat wel raar is dat ik IE8 erbij kreeg en Live Essentials en dat terwijl die normaal niet bij Windows 7 bij zitten.

overige

En nu even over overige hardware, boven de toetsenbord heb je een handige knoppen voor het besturen van WMP 12, je heb de afspeel/pauze knop, de terugspoel en vooruitspoel knop, de aan uit knop (voor de laptop) en de geluid uit en aan knop.

Verder aan de voorkant heb je de volume knop en cardreader, aan de linker zijde heb je de warme lucht uitgang van de laptop, aan de rechter de DVD speler en aan de achterzijde heb je niks.

Verder als je Num pad of Caps lock aan zet gaat er een groene lampje aan boven de knop, ook vind ik het handig dat als de webcam aangaat de blauwe led ernaast aangaat, die is best fel dus je kan hem niet missen als iemand stiekem je webcam aanzet.

Alles is mooi en aardig maar de laptop heeft ook nadelen.

Speakers die zijn dramatisch, erg slecht en ze mogen weg van mij, de geluid uit de hoofdtelefoon ingang is erg goed (behalve ls je goedkope Action hoofdtelefoon aansluit)

Verder is het geruis van de Harde Schijf erg irritant, het is zo hard dat je echt in het begin denkt dat het de koeler is, later raak je wel gewend aan en merk je het niet.

En dan de aller aller grootste nadel van de laptop, de touchpad die is zo onprecies dat het gewoon te slecht voor woorden is, Toshiba heeft een soort van sticker erop geplakt zodat je "voelt" waar de touchpad is en dit werkt voor geen bal, je komt steeds buiten de touchpad.

De 2 knopjes van de touchpad werken goed maar maken nogal lawaai dus stil op school of inde bibliotheek internetten met gebruik van de touchpad is niet mogelijk.

Dus de verdict zoals ik het zal noemen, de 599 euro die hij heeft gekost (in aanbieding normale prijs was 799 euro)waren het echt waard, een echte Bang for Bucks, zoals elke laptop heeft de Toshiba L500-1Zp nadelen maar toch wegen ze niet tegenover de voordelen, de laptop is helaas niet meer te koop maar voor diegenen die de kans krijgen om hem te kopen met een klein budget zeg ik DOEN omdat het echt waar is.

P.S> de foto's komen later wel nu moet im ze eerst opzoeken want ik heb ze wel.

Update 1-9-2011:

Ik heb deze laptop nu 1 jaar en 5 dagen, omdat ik enorm zuinig ben met mijn spullen ziet hij er nog steeds zo goed als nieuw uit, nog steeds werkt hij perfect, geen problemen mee op 1 probleem na de harde schijf.

Die begint te sterven, en de geruis is harder en harder, heel vaak stottert de hele systeem, film, game of zelfs stottert hij bij het afspelen van een mp3 en dat allemaal is de schuld van de harde schijf.

Echter laat ik me niet wegslaan hierdoor, ik koop een nieuwe en meteen grotere (500gb) harde schijf, dan is dat probleem verholpen en zal ik weer in volle glorie genieten van deze notebook.

Dus m.u.v de harde schijf, de laptop werkt nog steeds perfect en ik ben heel erg blij mee, de laptop heeft nu zo'n 1500 werk uren achter de rug en 714 inschakelingen en hij werkt nog steeds probleemloos.

• Microsoft Wireless Notebook Mouse 3000
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Toshiba Satellite L500-1ZP?

is er al iemand die dit ding een upgrade heeft gegeven?
een i5 of i7 blaast nogal wat nieuw leven in dit ding verder zit ik er ook aan te denken om het geheugen uit te breiden naar 8GB totaal en een SSD erin te stoppen
Ik heb de laptop wel, nog steeds na zoveel jaar en gebruik hem dagelijks.

i7 raad ik af, de koeling trekt dat niet, i5 kan wel wat toevoegen maar je zal meer hebben aan meer RAM en een SSD, ik heb zelf alleen voor die laatste gekozen 2 jaar terug (256gb) en dat gaf een flinke boost.
Hallo ik heb zojuist een i5 580M aangeschaft deze krijg ik waarschijnlijk morgen binnen.
de i5 580m is ongeveer 50% krachtiger (heeft een turbo naar 3.3Ghz) dan de mee geleverde i3 330m dus er zit zeer zeker prestatie winst in als het werkt
verder is de tdp het zelfde dus er zal niet heel veel meer hitte zijn.

verder ga ik ook naar 8GB werkgeheugen en een 500GB SSD toe.
Ik heb dit nodig ivm school en virtualisatie mogelijkheden.

ik zal laten weten of het is gelukt!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 februari 2016 15:23]

Kleine update de i5 580m werkt niet op het moederbord van dit systeem.
Het moederbord ondersteund alleen de C2 stepping en niet de K0 stepping.

Dit betekent dat de i7 620m SLBPD (NIET DE SLBTQ VARIANT) de enige echte upgrade is die het nog waard is deze dagen.

De i7 620m SLBPD (C2 stepping) zit op het niveau van een ivybridge i3 m processor.
Deze zit nu ook in mijn L500-1ZP het draait als een zonnetje en de laptop word niet te heet.
Natuurlijk wel alles schoon gemaakt en opnieuw koelpasta geplaatst

verder heb ik een geheugen uitbreiding gedaan van 4GB naar 8GB.
Ik zal in de toekomst ook nog een SSD plaatsen via een drive caddy.
De DVD speler gaat er dan uit.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 2 maart 2016 23:36]

Nuttige review! Vooral ook interessant om de temperaturen van de laptop te vermelden met cooling pad en zonder cooling pad. Zo is het meteen ook een mini-review van de coolermaster notepal x1. Toch wat minder om te horen dat de touchpads van Toshiba laptops nog steeds niet verbeterd zijn. Mijn Toshiba van drie jaar oud heeft ook zo'n verschrikkelijk touchpad waarbij de knoppen gigantisch kraken bij gebruik. Voor de rest zijn het gewoon degelijke laptops inderdaad.
Goede, informatieve review!
Ik heb deze laptop ook. En ik kan zeggen dat ik de hele review kan beamen. Niet een ding ervaar ik anders.

Nog een ander pluspuntje wat er niet in staat is de goede draadloze netwerkontvanger. Ik ben al heel wat situaties tegengekomen waarin ik met mijn laptop wel een netwerk kon ontvangen op grote afstand en een ander met een (soms nieuwere) laptop niet.

Puntje van kritiek. Mijn geluidsregelaar is beetje kapot. Hij reageert nog wel maar niet nauwkeurig meer. Feitelijk onbruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Baudu op 23 april 2011 22:29]