Olympus Body Cap Lens 15mm 1:8.0 Review

sinkup 24 mei 2014, laatste update op 24 mei 2014, 219 views

Olympus Body Cap Lens 15mm 1:8.0

Pluspunten

• klein

Minpunten

• duur
  • zeer matige fotokwaliteit
  • goedkope materialen
  • lastig focussen

Vignettering Score: 1
Chrom. abberratie Score: 2
Scherpte (open) Score: 2
Handling Score: 2
Kort in bezit
Deze lens heb ik kort in mijn bezit gehad. Hij zat bij een tweedehands Olympus E-PM1 body.

Oplossing voor onderweg?
Eerst dacht ik nog dat het een ideale lens zou zijn om onderweg op de body te hebben zitten. Je camera is lekker klein en toch kun je een plaatje schieten mocht dat nodig zijn.
Maar de fotokwaliteit van deze lens is dramatisch en mogelijkheden veel te beperkt. Er zit geen AF in deze lens. Om te focussen moet je een klein knopje heen en weer schuiven van 30cm tot oneindig. De lenscap is erg basic. Zelfs het lensgedeelte is gemaakt van plastic. Het voelt allemaal aan als een stuk speelgoed.

Prijs-kwaliteit
De prijs is niet echt aan de lage kant en de fotokwaliteit van de gemiddelde smartphone is gelijkwaardig, zo niet beter. Voor de snelle kiekjes onderweg kun je dus veel beter je telefoon pakken.

Kies een echte lens
Mijn advies: geef liever wat meer uit voor een échte lens. Neem bijvoorbeeld de Panasonic 14mm pancake. Dat is ook een zeer klein lensje en daar kun je tenminste serieuze foto's mee maken.

• Olympus E-PM1 systeemcamera

Heb jij ook een Olympus Body Cap Lens 15mm 1:8.0?

Misschien een voorbeeld foto? Verder valt dit volgens mij onder de categorie pinhole. De kwaliteit daarvan is sowieso niet echt hoog :)