Specificaties 7.2-kanaals met 165W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sony STR-DN1040 Review

Fireshade 22 mei 2014, laatste update op 3 september 2014, 2.812 views

Sony STR-DN1040

Deze 7.2 receiver is een werkelijk uitstekende netwerk AV-receiver voorzien van heel veel aansluitmogelijkheden, Wi-Fi, uitgebreide netwerkmogelijkheden en een mooi en gebruiksvriendelijke bedieningsinterface. Met gemak de beste keus in zijn prijsklasse.

Pluspunten

• Mooi, subtiel en strak ontwerp.
  • Redelijk compact voor zijn klasse en vermogen.
  • Mooi vormgegeven en duidelijke grafische interface - daardoor ook zeer geschikt voor "minder technische mensen".
  • Uiterst rappe respons van het interface.
  • Geïntegreerde WLAN.
  • Gemakkelijke automatische calibratie.
  • Gemakkelijke bediening (ondanks complex uitziende afstandsbediening).

Minpunten

• Hoog stand-by verbruik bij HDMI-passthrough en CEC.
  • Ingewikkelde en cryptische afstandsbediening met veel kleine knopjes schrikt af.
  • Erg summiere feedback (voor ons, Tweakers), dus geen codec en bitrate info, e.d.
  • Beetje veel speling in de passing van de HDMI-ingangen.
  • Geen Nederlandse interfacetaal.
  • Twee losse apps voor volledige bediening.

Geluidskwaliteit Score: 5

1. INLEIDING

In mijn recensie van de STR-DN1040 AV-receiver zullen de meer praktische aspecten aan bod komen: hoe het gebruik is, waar je tegen aan loopt. Dus vooral hoe het apparaat zich laat bedienen – iets wat ik vaak mis bij receiver-recensies – en voor mij en vast voor veel anderen een belangrijk punt voordat je zo'n ding koopt. Je wilt tenslotte geen vele honderden euro's gaan uitgeven aan een ding dat je met continue frustratie gebruikt.

Beoordeling van de geluidskwaliteit laat ik achterwege, omdat dat van teveel randfactoren afhangt, zoals de gebruikte luidsprekers (modellen, opstelling), de luisterruimte (vorm, volume) en toegepaste materialen in die ruimte (laminaat, tapijt, eierdozen, e.d.). Om nog maar niet te spreken over de subjectiviteit van de luisteraar. Voor een geluidsindruk verwijs ik daarom naar de vele AV-reviews op internet –die zijn er erg lovend over– en bovenal naar de luisterruimte in de winkel.

Al met al hoop ik dat deze recensie je kan helpen informeren bij je keuze van een AV-receiver.

2. UITPAKKEN

De doos is goed ruim bemeten met de nodige centimeters aan piepschuim.
In de doos vind je:
  • de STR-DN1040 receiver
  • een afstandsbediening met apart twee AA penlites
  • een calibratiemicrofoon
  • een FM-antennedraad
  • een AM-antenne
  • een beknopte installatiegids
Je krijgt dus geen uitgebreide handleiding. Daarvoor wordt verwezen naar de Sony support website voor een PDF. Sony geeft aan dat ze zo het milieu sparen. Meerdere fabrikanten doen het tegenwoordig zo, maar ik vind het toch een beetje klantonvriendelijk - zeker bij duurdere apparatuur. Je computer, smartphone of tablet raadplegen vind ik namelijk niets vergeleken bij een boekje erbij houden.

3. SPECIFICATIES

De voorkant (klik hier voor een groter plaatje):
De achterkant (klik hier voor een groter plaatje):

Technische specificaties
Algemeen
  • Afmetingen (bxhxd in mm): 430 x 172 x 329,4 (inclusief alle uitstekende delen, Wi-Fi antenne ingeklapt)
  • Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, THD 1%, 1-kanaals): 165 W
  • Aantal versterkingskanalen: 7
  • Bi-AMP: JA
  • Automatische Standby: JA
Ingangen/uitgangen
  • Hoofdtelefoon-aansluiting: JA
  • Analoge audio-ingang (incl. tv-CEC)/uitgang (excl. tuner): 2 / 0
  • A/V in/uit: Inclusief AV-aansluiting voorzijde: 2 / 0
  • Monitor Out (S-Video Out): 1 (0)
  • Component Video In/Out (doorvoer): 2 / 1
  • 4K-uitgang: JA
  • 1080p/24p-uitgang: JA
  • Deep Color: JA
  • x.v.Color (xvYCC): JA
  • Video-upscaler & converter (analoog naar Component/HDMI): NEE / JA (4K)
  • BRAVIA SYNC (CEC Control): JA
  • HDMI-passthrough: JA
  • 3D via HDMI: JA
  • Audio Return Channel: JA
  • A/V-SYNCHRONISATIE: JA (variabel)
  • Instelbare componentvideo IN: JA
Automatische luidsprekercalibratie
  • DCAC (Digital Cinema Auto Calibration): JA
  • Automatische fasesynchronisatie: JA
Netwerkfuncties
  • Netwerkclient: Ja (Muziek)
  • Party Streaming: JA
  • AirPlay: JA
  • IR-repeat (In/Out): JA (1/1)
Muziekdecodering voor netwerkclient
  • FLAC
Tuner
  • RDS: JA
  • Aantal voorkeuzezenders (FM/AM): 30/30
Let op als je Amerikaanse reviews leest: de Europese versie(s) van de STR-DN1040 biedt helaas geen Bluetooth ondersteuning, de Amerikaanse wel (Sony, waarom toch?).

4. EERSTE INDRUKKEN VAN DE BOUWKWALITEIT

De bouwkwaliteit is in het algemeen prima, met een ontwerp dat me zeer aanspreekt - subtiel en strak. Een beetje jammer dat het alleen in zwart uitgevoerd is - tegenwoordig de trend in AV-receiverland.
Het apparaat heeft zoals gezegd rechte hoeken. In die hoeken waar delen ophouden is het echter wel een beetje scherp. Minimale afrondingen daar zouden wat huidvriendelijker zijn - je kan je er best makkelijk aan openhalen. Maar als het goed is, 'handle' je de receiver maar één keer.

De draaiknoppen zien er fantastisch uit en draaien prima geheel spelingvrij. Alleen zijn ze voelbaar gewoon van licht plastic gemaakt. Dat was toch een beetje teleurstellend. Je gebruikt die dingen zelden in de praktijk –alles gaat via de afstandsbediening of een app tegenwoordig–, dus je hebt er weinig fysiek mee te maken, maar ik had toch gewoon metalen draaiknoppen verwacht (zoals vroeger).

Tenslotte valt me op dat de HDMI-ingangen wat speling hebben. M.a.w. een ingestoken HDMI-stekker kan wat wiebelen, meer dan wat ik gewend ben bij mijn andere HDMI-apparatuur. Dit is althans bij mijn exemplaar, maar op internetfora zie je deze melding ook langskomen. Ik heb er geen last van, want de HDMI-kabels komen niet echt los. Maar elke keer als je de receiver verschuift, wil je stiekem toch checken.

5. IN GEBRUIK NEMEN

De STR-DN1040 biedt heel veel aansluitingen zoals de specs hierboven aangeven, dus je kunt nog wel even vooruit. Dit is een van de weinige moderne receivers die tegenwoordig nog component video ondersteunt. S-video input is hier echter al wel verbannen, evenals Phono voor de grammofoonplaatspeler. Wellicht een punt van aandacht, als je dat soort apparatuur nog gebruikt.

Het aansluiten zelf is erg gemakkelijk. Alle aansluitingen zijn duidelijk gemarkeerd. Ik vind het insteken van de speakerkabels in de connectoren wel een enorm gepriegel, omdat die zo dichtbij elkaar staan. Maar meer tussenruimte zou de kast weer groter maken.

Bij de eerste keer dat je de receiver aanzet met je TV aan, krijg je een Easy Setup aangeboden (die je kunt overslaan). Als de TV uit staat zie je hier dus niets van, ook niet op de display.
In deze Easy Setup wordt je door de instellingen geleid voor de taal, speakers en je netwerkverbinding. Er zit helaas geen Nederlands bij de taalopties - misschien belangrijk voor je medegebruikers thuis.
Voor de speakercalibratie moet je dan het meegeleverde calibratiemicrofoon aansluiten en vervolgens met de aanwijzigen op je TV de autocalibratie starten. Binnen een halve minuut is alles ingeregeld.
Bij mij gaf de receiver ten onrechte aan dat ik grote luidsprekers had, iets wat je vaker op fora voorbij ziet komen. Dit is later in het menu te veranderen. Het kan zijn dat de receiver door bepaalde speakers op het verkeerde been gezet wordt, in mijn geval is dat een KEF E305 set. Bij gebruik van subwoofers schijnt deze receiver de crossover-frequentie altijd op 120 Hz te zetten. Maar ook dit is makkelijk via het menu aan te passen.
De afstanden van luidspreker tot calibratiemicrofoon waren in ieder geval wel correct gemeten.
Instellen van het netwerk spreekt heel erg voor zich. Bij WiFi na het scannen van aanwezige netwerken het juiste netwerk aanklikken en je wachtwoord (eenmalig) invoeren met de afstandsbediening.

(W)LAN en internet
Een groot selling point voor deze receiver in deze prijsklasse is de geïntegreerde WLAN verbinding. De STR-DN1040 heeft daarvoor een kleine draaibare (wegklapbare) antenne aan de acherzijde. Geintegreerde WLAN zie je pas bij duurdere modellen, maar daar komt nu misschien verandering in ("als het eerste schaap over de sloot is..."). Uiteraard heeft de STR-DN1040 net als de meeste moderne receivers tegenwoordig een Ethernet-aansluiting (100mbps).

Instellen van het netwerk wordt aangeboden bij het opstarten via de Easy Setup, maar je kan het altijd later via het menu doen/aanpassen. Het instellen gaat erg simpel en recht-toe-rechtaan.
De WLAN verbinding gebruikt alleen de 802.11b/g standaarden, dus geen 802.11n. Let dus op dat je modem/router ook op b/g ingesteld staat, anders mislukt de netwerkverbinding met de receiver.
De receiver kan alleen muziek streamen, dus in feite heb je genoeg aan 802.11b/g.

Firmware
Heeft de receiver toegang tot het internet, dan zal hij regelmatig checken of er firmware updates zijn. Indien er een bestaat, krijg je iedere keer dat je de receiver opstart een melding om naar je Instellingen te gaan voor een update (irritant als je express niet zou willen updaten).
Je kan bij de instellingenmenu ook direct laten checken of er een nieuwe firmware beschikbaar is.
Ik heb inmiddels een firmware update mogen uitvoeren. Dat gaat vrij simpel en de update was in ongeveer 6 minuten gedaan.

6. BEDIENING

GUI
Met een druk op de Home knop op de afstandbediening start het menu op met een fraai startscherm met 4 hoofdactiviteiten (Watch, Listen, Sound Effects, Settings).

Home scherm van het menu

De onderliggende menu's zijn verder zwart met kleurige en duidelijke iconen met tekst. Sommige onderliggende menu's en interfaces zijn zeer simpel uitgevoerd (witte tekst op een zwarte achtergrond en de cursor is een simpel wit kader), terwijl andere interfaces er best gelikt uitzien. Alles bij elkaar mooi, maar nogal een mengelmoesje. Teksten en iconen zijn mooi scherp op native 1080p, dus geen blokkige pixels.

Selecteren van de beeldbron

Een van de geluidseffecten waaruit je kunt kiezen: ons eigen Concertgebouw

Instellingenmenu voor HDMI, waaronder ondersteuning voor 4K

Sfeervolle achtergrond bij het afspelen van netwerk audio

Spartaanse uitwerking van de FM/AM radio-interface

Wat meteen opvalt in de bediening met de afstandsbediening is de uiterst snelle respons. Er lijkt helemaal geen lag te zijn.
De menu's zijn vrij logisch en overzichtelijk ingedeeld, en erdoorheen navigeren en instellingen doen is mede door de rappe respons absoluut goed te doen.

Gebruik je een NAS, pc of server, dan kan je via Home Network je muziekbestanden opzoeken en afspelen. Je kan kiezen om te bladeren via mappen, albums, nummers of artiesten.
Heb je veel bestanden, dan is het een moeizame klus de map/bestand/album/artiest te vinden die je wilt. Je zal met de cursorknoppen moeten scrollen, wat met ongeveer een snelheid van 3 regels per seconde gaat. Je kan helaas niet per 'pagina' bladeren, wat al best zou helpen. Sony verwijst voor een fijnere navigatie-interactie naar hun apps (zie verder).

Afstandsbediening
De afstandsbediening is erg groot en ziet er ingewikkeld uit. Er zitten een heleboel knoppen op, grote voor de meest gebruikte, en heel erg veel kleine knoppen, waarbij een aantal een dubbele functie heeft afhankelijk van de context.
Dit komt ingewikkeld over, maar je wordt erdoor op het verkeerde been gezet: in principe kan namelijk alles gedaan worden met de cursorknoppen en wat andere toetsen zoals Home en Return. Met de snelle respons is dat heel goed te doen. Al die extra knopjes moet je zien als sneltoetsen, als je geen zin hebt om met de cursor rond te navigeren door menu's.
De knoppen zelf zijn van rubber en geven een goede feedback. Gelijk aan alle redelijk recente AV afstandsbedieningen van Sony.

Je kan hem ook gebruiken met een Sony Bravia TV, want die pakt hij automatisch erbij. Om die specifiek te bedienen kun je op de TV-toets drukken die dan ongeveer een minuut actief blijft - aangeduid met een lampje.

Daarnaast kun je hem programmeren tot 9 andere apparaten, bijv. je BD-speler, satelliet-decoder, etc. Dit hoeft geen Sony-apparatuur te zijn. Voor het programmeren van de extra apparaten zoek je in de handleiding de bijbehorende code op en voer je die in in de afstandsbediening. Er worden echter lang niet zo veel apparaten ondersteund als een Logitech Harmony, en de lijst wordt ook niet geupdate.

Voor de diverse inputs kun je op de afstandsbediening direct op de desbetreffende knop drukken, zonder eerst de receiver aan te zetten. Bijv. om radio te luisteren druk je op de knop "FM" op de afstandsbediening. De receiver schakelt daar dan meteen in, ook als hij uitstaat.
Dit 'blind inschakelen' kan in principe ook bij internet radio via SEN (Sony Entertainment Network), maar eigenlijk ondoenlijk, want je hebt je TV als navigatiedisplay nodig vanwege de vele instelmogelijkheden - iets wat ook gebruikelijk is bij receivers van andere merken.
Is Control for HDMI ingeschakeld, dan gaat wel je TV automatisch aan en dan hoef je niets blind te doen. Doe je je TV uit, dan gaat de receiver ook uit. Het is maar wat je handig vindt.

Externe bediening
Via DLNA kun je muziek vanuit andere DLNA-ondersteunende apparaten (waaronder ook bepaalde software op PC's) via het netwerk direct laten afspelen op de receiver. Stuur je een film via DLNA naar de receiver, dan zal deze alleen het geluid doorgeven. Als je de instelling Network Standby aan hebt staan, dan speelt de receiver het bestand af, ongeacht of hij aan of uit staat (zie ook hieronder: Energieverbruik).
Verder werken HDMI Pass-through en Control for HDMI (oftewel CEC) vlekkeloos, geen rare dingen tegengekomen (met de gebruikte apparatuur).

Apps
Sony heeft twee apps uitgegeven die deze receiver kunnen bedienen: Network Audio Remote en TV SideView, beschikbaar voor iOS en Android. WP-gebruikers vallen dus buiten de boot. Bij navraag zegt de helpdesk van Sony Nederland dat ze niet weten of dat er komt.
Network Audio Remote is voor het afspelen van muziek van bronnen over het netwerk of ander aangesloten opslag/afspeelapparatuur m.b.v. DLNA. TV SideView ongeveer voor de rest, en is ook een soort uitgebreide tv-gids. Het irritante hierbij is dus dat je beide apps nodig hebt om alle features van de receiver te kunnen bedienen. Afhankelijk van wat je wil doen moet je van app switchen. Dan hebben o.a. Yamaha en Denon dat toch beter geregeld.
Je kan het apparaat waar de app op draait registreren op de receiver. Dit wordt heel algemeen vermeld in de app. Op de receiver was het wel zoeken. Het was mij te diep verborgen, dus uiteindelijk moest de PDF-handleiding uitkomst bieden.
Over de apps zelf: daar wil ik kort over zijn. Die zijn voor mij niet gebruiksvriendelijk. Misschien ligt het aan mij, maar de apps brachten mij absoluut geen makkelijkere navigatie.

7. ENERGIEVERBRUIK EN WARMTE

In deze tijden van zuinig met energie omgaan, wordt energieverbruik steeds vaker een belangrijk beoordelingscriterium voor veel consumenten bij aanschaf van producten. Daarom wat extra aandacht hiervoor in deze review.

Allereerst heeft de receiver een optie voor automatisch stand-by. Dat betekent dat hij in stand-by gaat als hij een bepaalde tijd lang geen signalen verwerkt. Automatisch stand-by blijkt zeer zeker handig in de praktijk. Dit werkt natuurlijk niet tijdens muziek streaming (gelukkig), dan blijft de receiver wel aan. Als je de receiver expres na een tijd automatisch in stand-by wil laten gaan, terwijl je muziek streamt, kun je de Sleep Timer gebruiken.

Standby
Stand-by-verbruik wordt beinvloed door een aantal instellingen op de receiver. Als Control for HDMI, Pass-through en Network Standby zijn uitgeschakeld, krijg ik een onmeetbaar verbruik. Sony noemt 0,3 W, wat ik best wil geloven.
Als al deze instellingen wel zijn ingeschakeld, levert dat een standby-verbruik op van circa 34,7 W(!). Met Pass-through = ON, Network Standby = OFF en Control for HDMI = OFF is het standby-verbruik 23 W.
Deze instellingen geven de gebruiker meer gemak, waarbij gekoppelde HDMI-apparatuur automatisch aan- en uitgaat, maar dit sluipverbruik is voor mij persoonlijk wel wat te gortig.
Het is jammer dat dit niet in de handleidingen vermeld wordt, want je komt er pas thuis achter met eigen metingen. Misschien ook wel begrijpelijk, want dergelijke stand-by verbruiken schrikken nogal af - het apparaat staat dan zogenaamd "uit".
Ik vraag me af wat andere merken zoals Yamaha en Denon verbruiken in standby met pass-through en CEC aan.

Idle
De situatie waarin de receiver aanstaat, maar geen signaal doorgeeft aan de luidsprekers: dit idle-verbruik is ongeveer 43W.

Radio en muziek streamen van netwerk
Met het geluid op een 'achtergrond'-stand waarbij je met normaal stemvolume met een iemand kunt praten krijg je hetzelfde verbruik als die van idle: circa 43W.

Film
Hierbij kijk ik naar het verbruik bij doorgifte van een HDMI-signaal via de receiver. Bij een (voor mij) redelijk normaal luistervolume verbruikt hij ongeveer 50-60W. Veel harder heb ik niet getest, want dat leek me geen reële praktijksituatie voor mij.

Warmte
Ik heb de temperatuur gemeten van de receiver geplaatst in een houten kast met 2 cm ruimte rondom de receiver en waarbij de voor- en achterzijde van de kast open is. De achterzijde van de kast staat 5 cm van de muur.
De STR-DN1040 heeft geen inwendige ventilatoren om oververhitting te voorkomen. Een gewone thermometer direct liggend midden op de receiver meet bij 21°C omgevingstemperatuur ongeveer 38-40°C na een dik uur film spelen bij een opgenomen vermogen van ongeveer 50W. Bij 24°C omgevingstemperatuur werd het 48°C na dik 3 uur spelen. Een dergelijk nauwe omkasting lijkt me in het algemeen dus alleen geschikt bij "licht gebruik".

8. CONCLUSIE

Ik heb in deze review vooral nadruk op de gebruikspraktijk gelegd, en er staan wat kritische punten hierover. Het is tenslotte een apparaat dat het hart vormt voor de AV-activiteiten van jezelf maar ook van anderen binnen het gezin.
De STR-DN1040 valt op met zijn gebruikersvriendelijke en mooie GUI. Sony zou –in het algemeen voor al hun AV-apparatuur– er goed aan doen meer ontwikkeling te steken in afstandsbedieningen zoals LG, die behoorlijk innovatief is op dat gebied. Ook dat je twee losse apps nodig hebt voor volledige bediening van de receiver is een vreemde en onhandige beslissing van Sony.
De gebruikservaring met de STR-DN1040 is echter overwegend erg prettig en het apparaat reageert vooral rap, en daar scoort deze receiver goed mee.
Het hoge standby-verbruik bij pass-through en CEC vind ik wel een minpunt, maar misschien is dit bij de concurrentie ook zo, wat mij helaas onbekend is.
Het geluid heb ik hier verder niet beschreven, maar ik vind het zelf erg goed bij mij thuis. Dit moet je uiteraard binnen de prijsrange en concurrentie zien. In mijn persoonlijke situatie vind ik hem goed ruimtelijk en gedetailleerd klinken, maar de gebruikte KEF 305 luidsprekers dragen daar zeker ook aan bij (die staan ook bekend om een ruimtelijk en gedetailleerd geluidsbeeld).

De prijs/prestatie verhouding van deze receiver is zeer goed in zijn klasse. Hij bevat een uiterst ruime sortering aan verbindingen en vooral veel HDMI-connecties. Je bent ervan verzekerd dat je voorlopig genoeg hebt. DLNA, MHL, de 4K-ondersteuning en -upscalingsmogelijkheid maken het apparaat wat toekomstbestendiger. Ook ondersteunt hij in aantal gevallen meer audio-decoderingsformaten dan de concurrentie. En tenslotte is de geintegreerde Wi-Fi een kopzorg (en een UTP-kabel) minder.

Ik heb deze receiver gekocht voor een prijs van 575 euro en Sony biedt anno begin 2014 met de STR-DN1040 voor die prijs een onverslagen en zeer aantrekkelijk voorstel. Concluderend ben ik in het algemeen zeer tevreden over deze receiver en kan ik hem zeker aanbevelen.

Meer leesvoer:

Product of the Year, Awards 2013. Depth of detail, exciting and ample connectivity – this is a superstar in the making.
Whathifi.com

The Sony STR-DN1040 is a truly first-class AV receiver, boasting tons of wireless technology and a pretty user interface, at a premium price.
Cnet.com

All in all, the STR-DN1040 is a great receiver for single room installations and comes highly recommended from me. This is by far the best Sony receiver I have used in years.
Audioholics.com

+++

Update: extra warmtemeting toegevoegd.

: :

Heb jij ook een Sony STR-DN1040?

Mooie review, maar wat ik mij afvraag: klinkt die nog een beetje? Versterker ziet er in ieder geval erg compleet uit :-)
Bedankt. De receiver klinkt zeker wel een beetje :)
Zoals ik aangaf, hangt het geluid ook van andere factoren af en vooral van de gebruikte luidsprekers. Als je el cheapo luidsprekertjes gebruikt, zal geen enkele versterker goed klinken.
Maar onderaan de conclusie staan wat externe reviews met luistertests :)
Goede review! Echter lees online een continue terugkerend issue m.b.t. hdmi passthrough welke niet functioneerd op de DN1040. Blijkbaar erkend Sony dit niet en blijft een mogelijke oplossing uit, middels een firmware update. Heb jij hier überhaupt last van? Google maar eens dan zie je hoe groot dit issue blijkt te zijn onder de gebruikers van deze receiver.

Alvast dank voor je reactie!
Ik heb op Google gezocht naar dat HDMI passthrough probleem en gekeken naar de datums van die meldingen. Die zijn voornamelijk van 2013.
Ik heb deze receiver in maart 2014 gekocht, en binnen een paar dagen heb ik een firmware update geinstalleerd. Ik had in ieder geval geen problemen voor of na de update.
Het kan zijn dat de recente firmware van 2014 het verholpen zou hebben, maar zeker weet ik dat niet.