Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR3600 Review

ThinkPad 20 mei 2014, laatste update op 11 juni 2015, 3.920 views

TP-Link TL-WDR3600

Gekocht als vervanging van een antieke WRT54GL en bevalt prima. Door het 5 Ghz netwerk ben ik weer toekomstbestendig. Op 5 Ghz lekker vlot (15-24MB/s) overpompen naar NAS. WDR3600 is 300Mbps WiFi, voor 450Mbps WiFi moet je de WDR4300 hebben.

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak webinterface
  • Aansluitingen
  • OpenWRT draait er super op, router super stabiel hiermee
  • USB-aansluiting voor evt. USB-stick o.i.d.
  • 2,4 Ghz netwerk is uit te schakelen, 5 Ghz only dus ook mogelijk

Minpunten

• Met default firmware wil router voor elke aanpassing rebooten, begint erg vervelend te worden als je veel aanpassingen moet doen
  • Antennes vrij groot (fysiek nadeel, qua snelheid misschien juist wel gunstig)

Beheerbaarheid Score: 3
Reden van aanschaf
Ik heb deze router gekocht omdat mijn vorige router (Linksys WRT54GL) geen 5Ghz mogelijkheid had. Dit was iets waar ik toch wel behoefte aan had, een 1080p film via 2,4Ghz 54Mbit WiFi overzetten naar de NAS met max. 2,4MB/s duurt laaaaang!

Vergelijking met WDR4300
Vandaar even rondgekeken en gekeken wat de goedkoopste optie was. Als het goedkoop moet kom je al gauw bij TP-Link uit. Ik twijfelde uiteindelijk tussen de WDR4300 en WDR3600. Uiteindelijk bleek dat de 4300 en 3600 bijna identiek aan elkaar zijn (leg de specs van de OpenWRT wiki pagina's maar eens naast elkaar), op één punt na, de 5Ghz WiFi chip. De 4300 ondersteunt 3x3 streams, waarbij de 3600 'maar' 2x2 streams doet. Hierdoor kan de 4300 op 450Mbps werken, en de 3600 op 300Mbps.

Omdat al m’n draadloze apparaten een netwerkkaart hebben die maar 2x2 streams doet heb ik gekozen voor de WDR3600. Als jij apparaten hebt met een netwerkkaart die 3x3 streams ondersteunt (ff uitzoeken) dan heeft het dus wel meerwaarde om de 4300 te kopen.
Via Wehkamp was hij uiteindelijk 44,95 euro incl. verzenden.

Snelheid 5Ghz
Snelheid is prima, via speedtest.net haal ik netjes de 40/4 waarvoor ik betaal bij Ziggo.
Via netwerk iets overzetten naar m'n NAS (die net als deze router aan een Gbit switch in de meterkast hangt) gaat ook lekker vlot. Dit schommelt tussen de 15 ~ 24MB/s. Gemiddeld zit het rond de 20MB/s. Bekabeld kan ik bestanden met zo’n 80MB/s naar de NAS overzetten (Gigabit).

Als ik naar m'n netwerkstatus in OS X ga dan zie ik dat hij met 300Mbps verbonden is met de router. Hij heeft een MCS-index van '15', wat neerkomt op 300Mbps in 2 streams. Dit is op 2 meter afstand.

Custom firmware
Ik heb de router een tijdje gebruikt met de standaard firmware van TP-Link. Dit werkte prima, maar ik mistte toch wat extra tweaking mogelijkheden. Ook begon ik mij er aan te storen dat de router voor bijna ELKE wijziging wil rebooten, erg storend als je een aantal dingen moet wijzigen.
Op zijn voorgang (WRT54GL) had ik DD-WRT en later ‘Tomato’ draaien. Ik heb gekeken wat er voor de WDR3600 mogelijk is qua custom firmware en kwam uit bij OpenWRT. Dit gedownload en erop geflashed (kon gewoon via de webinterface in de standaard TP-Link firmware, handig).

Met OpenWRT is de stabiliteit super. De gemiddelde load volgens OpenWRT is 0.18, dus de router doet het allemaal met gemak. Met downloaden van usenet trek ik de verbinding compleet dicht zonder dat de router begint te haperen o.i.d.

Tevens een groot voordeel van OpenWRT, is dat je het vermogen van de draadloze radio kan verhogen. Dit heb ik voor het 5 Ghz netwerk gedaan (nog wel binnen legale grenzen hoor) en het bereik op m’n laptop (woonkamer, 5 meter verder, 1 muur ertussen) ging ineens met 2 streepjes omhoog! Nogal een verbetering dus!

Een top router, zeker met OpenWRT erop. Installeren, wegzetten en nooit meer naar om hoeven te kijken.

Ik kreeg overigens de vraag van iemand hoe lang de antennes zijn. Losgeschroefd zijn ze 19,5cm lang. Van uiteinde tot aan scharnierende deel zijn ze 17,5cm.

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR3600?

Onder Mac OS X kun je de kopieer snelheid zien door Activity Monitor te openen en onder het tabblad Network te kijken, zie je zelfs veel preciezer wie hoeveel data gebruikt dan onder Windows ;)

[Reactie gewijzigd door thaan op 20 mei 2014 23:46]

Thanks, zal het vanavond even toevoegen aan de review.
Heb het net bekeken, het schommelt tussen de 15 ~ 24MB/s :)
Netjes.
Zelf heb ik overigens zowel de WDR4300 als de WDR3600 staan, ben met beide zeer tevreden. Heb alleen geen testresultaten om te vergelijken helaas.
Ben er ook tevreden mee.
Functioneert beter dan een Sitecom X4 4100, al lijkt de signaalsterkte zwakker, de snelheid is hoger en de verbinding stabieler,

Overigens zijn de externe antenne's naar mijn idee dual band, zoals ook TP-Link zegt.

Meestal wordt gesteld dat ze alleen voor 5Ghz werken, maar als ik ze eraf schroef heeft 2.4 Ghz nauwelijks bereik.

Alleen het verplichte rebooten is vervelend, als je sommige instellingen wijzigt.
Dus als ik het goed begrijp is de nieuwe OpenWRT firmware gewoon via de bestaande webinterface te uploaden? En weet je toevallig ook welke versie? Ik vind de site zo onduidelijk met de versies. Op de OpenWRT site staat dat 14.07 alle versies ondersteund, maar 15.05 is inmiddels ook al uit...

Waarom andere firmware? De 3600 heeft soms last van vastlopers die met een herstart opgelost zijn. Sommige eigenaren plannen met een cronjob een nachtelijke herstart in om dit te voorkomen.

Plus extra vermogen is handig, 5 ghz heeft toch wat minder bereik, maar is hier de enige in de lucht. De 2,4 ghz band is -zelfs in een normaal rijtjeswoning- volledig vervuild. Er is helaas geen doorkomen meer aan.

[Reactie gewijzigd door Motrax op 27 december 2015 12:21]

Ja.

Volgens mij kun je deze pakken: https://downloads.openwrt...0-v1-squashfs-factory.bin (eigen risico).

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 27 december 2015 11:09]

Hartelijk dank! Ik heb de firmware zo bijgewerkt gekregen via de webinterface, fluitje van een cent. OpenWRT werkt tot nu prima. Zo krijgt de 3600 een nieuw en veiliger leven dan de laatste firmware update van TP-link...

Helaas in bridge modus gezet, maar ik heb een Draytek van Vodafone die een stuk nieuwer is + nog een AP die in bridge modus staat. Dus dan handelt de modem/router van Vodafone al het verkeer af, inclusief een bedrade NAS.

offtopic:
P.s. Ik heb even mijn eerste reactie herschreven naar beter Nederlands. Ik zat toen op een tablet en net wakker...