Samsung Gear 2 Zwart Review

PurpleMadness 19 mei 2014, laatste update op 19 mei 2014, 2.009 views

Samsung Gear 2 Zwart

Pluspunten

• Erg handige notificaties
  • Goede kwaliteit camera voor in een horloge
  • Goede accuduur
  • Mooi scherm

Minpunten

• Duur!
  • Niet voor iedereen geschikt
  • Werkt alleen met Samsung toestellen

Klik op de foto's voor de volledige grootte!

Voorinformatie
De Galaxy Gear 2 is mijn eerste stap in de Wearables wereld. Ik heb dit apparaat de laatste weken uitvoerig in de praktijk getest en zal hier mijn bevindingen plaatsen, samen met wat foto’s. Ik heb de Gear 2 getest in combinatie met de Galaxy S5. Het modelnummer van de Gear 2 is: SM-R380.

Eerste indruk en behuizing
Het is een mooi apparaat. Ik ben zelf al wat grote horloges gewend dus dat was bij de Gear 2 geen probleem. De koppeling met de S5 ging gemakkelijk, en na het installeren van een applicatie op de S5 was het allemaal zo gepiept. De sluiting van het horloge werkt makkelijk met een klik-systeem. Het opladen van de Gear 2 gebeurt via een opzetstuk, wat ook best makkelijk werkt. Ik had verwacht dat het allemaal wat moeizamer zou gaan.

Het scherm
Erg veel valt er niet over het scherm te zeggen, het is een 320x320 AMOLED schermpje dat er gewoon mooi en helder uitziet. Echt heel scherp is het niet, maar het is zeker voldoende en nog meer scherpte zou leiden tot een onnodige drain van de accu. Er is ook een outdoor mode aanwezig, voor als het echt licht is buiten en je toch je horloge wilt gebruiken. Dit werkt wat omslachtig maar werkt verder wl gewoon goed.

De software
De Gear 2 draait op Tizen, een OS gemaakt voor telefoons en dus een speciale versie voor wearables. Als app ontwikkelaar had ik liever een Android based OS gezien, omdat ik daar de nodige ervaring al mee heb, maar Tizen is zeker geen slecht platform. Het aantal applicaties wat beschikbaar is voor de Gear 2 in de Samsung app store is zeer matig, denk aan een stuk of 20-30, waarvan veel betaalde apps. Maar ik schat zo in dat dat in de toekomst zeker goed gaat komen. De apps die standaard op de Gear 2 staan werken goed, hier is verder niets op aan te merken. De hartslag monitor heb ik nog niet kunnen gebruiken, deze werkte eigenlijk bijna nooit. De notificaties die je binnen krijgt op Android laat de Gear 2 heel netjes zien! Het is af en toe frustrerend dat je niet meteen op je horloge terug kunt reageren maar het werkt prima. Ook de functie dat je de Gear in de richting van je hoofd beweegt waarna het scherm aangaat werkt in mijn ervaring heel goed.

De camera
Het blijft een raar idee om een camera in een horloge te vinden, maar het werkt in de praktijk toch aardig boven verwachting. De camera maakt goede foto’s, filmpjes van redelijke kwaliteit en is ook best snel. Echt een ‘spy cam’ is het niet, want de harde geluiden die hij produceert wanneer je een foto maakt zijn niet uit te zetten. Hier zijn een aantal voorbeeld foto's genomen met de Gear 2:

Accuduur
De accuduur is prima! Ik laad hem elke dag op, en aan het eind van de dag hangt hij meestal rond de 70%. En ik kijk heel vaak op mijn horloge, dus daar kan het niet aan liggen. Ik krijg ook constant notificaties van de verschillende Whatsapp gesprekken waar ik in zit, dus daar kan het ook niet aan leggen. Kortom, gewoon prima dus.

De snelheid
De snelheid van het horloge is voldoende. Het hapert heel af en toe nog wel als je de menu’s doorscrollt, maar daar is niks mis mee. Hij start snel op, en er zijn geen grote haperingen.

Ik zie het zeker als een apparaat met potentie. In het dagelijks leven is het voor iedereen een aparte overweging om een smartwatch aan te schaffen, want iedereen gebruikt het ding anders. Voor mij persoonlijk is het zeker een goede aanschaf, omdat ik het vaak gebruik voor notificaties en andere dingen. Het is zeker aan de dure kant, maar persoonlijk vind ik het de hoge prijs wel waard. Het is zeker jammer dat het alleen voor Samsung werkt.

Bekijk ook mijn Galaxy S5 review, waar ik de Gear mee gebruikt heb!

Heb jij ook een Samsung Gear 2 Zwart?

beste PurpleMadness,
Heb je per ongeluk de foto's van de S5 en de gear 2 verwisseld?
ze lijken mij hetzelfde als bij de S5 van je test.
En waarom een foto zo ongelukkig tegen de zon in nemen?
Of was het je bedoeling om de beperkingen van een tegen-licht op name in beeld te brengen?
Mijn S4 maakt in ieder geval betere foto's dan die je bij de test van de S5 laat zien.
Verder is je test beschrijving best wel informatief, waarvoor dank.
met vr.gr.
Wim
Hoi Wim,

Nee, ze zijn niet omgewisseld. De foto's lijken gewoon heel erg op elkaar :) Ik heb inderdaad expres een foto met tegenlicht gemaakt om te kijken of hij het hele beeld zou verlichten, ik heb zelf niet veel verstand van het maken van foto's en dergelijke dus heb ook niet de kennis om goede testen voor te bereiden. Mocht je willen dat ik een foto van een bepaald iets maak met de s5 of Gear 2 dan kan ik dat nog proberen.

De s5 maakt trouwens inderdaad niet bijzonder betere foto's dan de s4, dit merkte ik ook al.
Ik had niet verwacht dat de accu zo goed/lang zou meegaan :)

Ik vind het wel een geinig ding :)
Nee, ik was hier inderdaad ook blij verrast over!
Na aanleiding van deze review gear 2 gekocht, ik moet zeggen dat het een leuk speeltje is!
Mooie review. Ik heb hem na uitproberen in de winkel (hij was verder niet meer voorradig) en het bekijken van reviews besteld. Hopelijk komt hij deze week binnen :)