Specificaties 5,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S5 Zwart Review

PurpleMadness 19 mei 2014, laatste update op 12 mei 2015, 13.174 views

Samsung Galaxy S5 Zwart

Uitstekende telefoon, maar niet zonder nadelen. Vooral aan de software kant kan er een hoop verbeterd worden.

Pluspunten

• MicroSD/Removable Battery
  • Goed, helder scherm
  • Waterbestendig
  • Goede hardware
  • Geen glad plastic meer
  • Hele goede camera bij daglicht

Minpunten

• Mindere camera bij slecht licht
  • Software is heel zwaar
  • Nadelen van waterbestendigheid
  • Vrij groot
  • Design is niet voor iedereen mooi

1. Voorinformatie
2. Eerste indruk en behuizing
3. Het scherm
4. De software
5. De camera
6. Accuduur
7. De snelheid
8. Conclusie

Klik op de foto's voor de volledige grootte!

Voorinformatie
Ik heb vr de Galaxy S5 een Galaxy S2, Galaxy S3, Galaxy Note 2 en een Nexus 5 gehad. Ik heb veel ervaring met Samsung telefoons en ik zal me daar dan ook op richten. Ik ben zelf programmeur voor onder andere Android applicaties en ik ben stiekem groot Android fanboy dus de vergelijking met niet-Android telefoons hou ik er liever even buiten. Ik heb de Galaxy S5 in combinatie met een Gear 2. Het geteste modelnummer: SM-G900F.

Eerste indruk en behuizing
Voor een eerste indruk vind ik het een mooi toestel. Niet zo onopvallend en ‘sleek’ als bijvoorbeeld de Nexus 5, maar zeker niet lelijk. Echter kan ik prima begrijpen dat mensen hem niet mooi achten, dit kan bijvoorbeeld door het afstekende nep-chromen randje om de voorkant of de plastic behuizing. De achterkant is niet lelijk, ik vind de nep-chromen randjes om de camera en hartslag monitor hier wel mooi staan. De achterkant is gemaakt van een zacht, plastic-achtig materiaal met putjes erin dat goed in de hand voelt. Echter niet beter dan de Nexus 5, waarbij de achterkant gemaakt is van bijna een soort rubber. De achterkant voelt vergelijkbaar met de Nexus 7 (2012). De randen zijn van plastic met een soort geband patroon erin. Dit voelt wel gewoon goed in de handen. Onderop zit een klepje om de Micro-USB 3.0 poort te beschermen. Dit klepje vind ik zeer irritant en ik had dan ook liever een ouderwetse telefoon zonder waterbestendigheid gezien dan n met vervelend klepje, maar ik kan begrijpen dat de meningen hierover verschillen. Een tussenweg zou zijn als het klepje niet zo vervelend te openen was, of dat het helemaal verwijderbaar was als je niets geeft om waterbestendigheid.

Het scherm
Ik heb zelf wel een zwak voor AMOLED schermen, maar ik heb daarentegen weer een afkeer voor Pentile pixel-indelingen. Ik zie heel duidelijk het verschil in scherpte tussen een Nexus 5 en Galaxy S5. De kleuren en het contrast van de S5 maken een erg mooi beeld, het heeft zeker een bepaald wow-factor maar als ik mijn Nexus 5 gebruik dan vind ik het echt een verademing ten opzichte van de S5. Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere 1080p LCD schermen zoals in de Z2 of M8.

De scherminstellingen zijn te veranderen via het menu, waardoor je wat minder verzadigde kleuren kan instellen. Maar persoonlijk ben ik wel een liefhebber van de overdreven verzadigde kleuren op AMOLED schermen, dus deze laat ik gewoon op de standaard stand (Adapt Display). De helderheid van het scherm is wel erg goed! Ik heb niet de apparatuur om dit soort zaken te meten, dus als je meer wilt weten dan verwijs ik je naar de geschreven review van Tweakers zelf: http://tweakers.net/reviews/3446/7/galaxy-s5-samsung-telefoon-volgens-het-boekje-schermkwaliteit-nog-steeds-indrukwekkend.html

Al met al is het een geweldig scherm, maar persoonlijk zie ik liever mijn Nexus 5 of een HTC One, in ieder geval iets met een IPS LCD scherm met 1080p resolutie.

De software
Samsung is wat mij betreft nogal doorgeschoten wat betreft software. Ze maken leuke features, zo heb je bijvoorbeeld Download Booster wat gebruikt maakt van een LTE en Wi-fi verbinding tegelijk om zo bestanden sneller te downloaden. Ik heb zelf een vrij groot abonnement en niet erg snel internet thuis dus voor mij is het wel een uitkomst als ik geen zin heb om te wachten op een download. Maar ik heb in de tijd dat ik de S5 heb deze functie nog maar n keer echt kunnen gebruiken, dus wat mij betreft niet echt een noodzakelijke feature. En zo zijn er heel veel features die wel leuk kunnen zijn, maar niet echt noodzakelijk zijn.

Er zijn ook andere wl leuke features. Bijvoorbeeld Air View, waarbij je je vinger boven het scherm kan houden om zo previews te krijgen van bijvoorbeeld Galerij-albums. Of de fingerprint scanner, die niet helemaal handig is om als lockscreen te gebruiken vanwege de implementatie maar wel bij bepaalde apps die beveiligd kunnen worden met de fingerprint scanner. (Als app ontwikkelaar zeker wel een leuke om een keer iets mee te doen!) De reden dat het niet handig is, is omdat je je vinger er echt recht overheen moet schuiven, en dat gaat niet echt met n hand. Daarom zal je dit echt bij specifieke toepassingen moeten gebruiken, bijvoorbeeld bij de Paypal app of iets dergelijks.

De software maakt het geheel wel een stuk trager. Ik heb zelf ook een Nexus 5 en dat is cht stock Android met vergelijkbare hardware, dus ik kan goed het verschil zien. De Nexus 5 vliegt door alle menu’s en dingetjes heen, waar de S5 nog weleens kan haperen. Soms weleens tot ergeren aan toe. Het multitask menu (wat nu een hardware knop is!) duurt lang om te openen, het lockscreen openen vanaf slaapstand kan even duren, en zo verder. Het lijkt me dus een veel te zware skin waar ze zeker wat aan mogen doen, al moet ik erbij zeggen dat de bloatware (dus apps die voorgeinstalleerd staan) wel een stuk minder is geworden!

De Camera
Ik ben niet echt een groot gebruiker van de camera op mijn mobiele telefoons, maar ik schiet wel af en toe eens een plaatje. De 16-megapixel sensor op de S5 schiet zeker hele mooie foto’s bij daglicht, matig bij slecht licht en hetzelfde geldt voor video. Het echt grote gemis voor mij vergeleken met de Nexus 5 is dat deze camera geen gebruik maakt van Optical Image Stabilisation. Ik heb zelf nogal trillende handen en dat maakt de camera wat lastiger in gebruik dan die van de Nexus 5, maar het is niet onmogelijk. Zeker in slecht licht maakt dit het wel veel moeilijker om mooie foto’s te maken. De front-facing camera is redelijk, niet veel op aan te merken. Beide camera’s hebben een grote hoek waardoor je veel vast kunt leggen.

De camera software heeft ook een hoop functies die de Nexus 5 bijvoorbeeld niet heeft, waaronder het in 4K-filmen of in slow-motion filmen, wat ik beide zeer leuke functies vind. Hieronder vind je wat voorbeeld foto’s genomen met de S5:

Accuduur
De accuduur is gewoon prima te noemen. Merkbaar beter dan die van de Nexus 5, zeker bij bijvoorbeeld hotspots maken of video kijken. Het feit dat deze removable is maakt het geheel ng een stuk beter. Voor de echte tests verwijs ik je naar de Tweakers review: reviews: Galaxy S5: Samsung-telefoon volgens het boekje

Snelheid
Op zich hoef je tegenwoordig bij high-end Android telefoons niet echt meer te letten op welke processor ze hebben en dergelijke. In principe voldoen ze allemaal aan een snelheid om gewoon fijn te werken, en extra snelheid zou je bijna kunnen zien als verspilde moeite. In de S5 zit een Snapdragon 801, welke in theorie iets beter zou zijn dan de Snapdragon 800 in de Nexus 5, maar in de praktijk zijn ze exact hetzelfde. Vanwege de software op de S5 draait het in de praktijk echter net wat minder soepel dan op de Nexus 5.

De Galaxy S5 is een zeer mooi apparaat, en komt zeker mee met de high-end toestellen van vandaag de dag. Een aantal dingen doet hij goed, bijvoorbeeld een hartslag monitor, een fingerprint scanner, helder scherm, MicroSD slot, verwijderbare accu, waterbestendigheid, etcetera. Maar hij laat wel op een aantal puntjes wat steken vallen. De vertragingen die schijnbaar willekeurig tevoorschijn komen, geen OIS in de camera, het klepje voor de USB poort, een USB 2.0 oplader/kabel leveren terwijl er een USB 3.0 poort in zit, etcetera. Dat maakt het voor mij uiteindelijk de upgrade vanaf een Nexus 5 niet waard. Echter heb ik de S5 in combinatie met een Galaxy Gear 2 gebruikt, hier vind je meer over in een aparte review. Die combinatie maakt het dan weer wl de moeite waard.

Bekijk ook mijn Samsung Galaxy Gear 2 review, die ik met de Galaxy S5 gebruikt heb!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 Zwart?

Mooie review!
Waarom koop je geen wireless charging pad voor de S5?
Dan is het probleem met het klepje opgelost.
Duur! Het zou een oplossing zijn ja, maar het is niet echt een handige oplossing omdat het niet meegeleverd is bij de s5. Als ze dit meegeleverd hadden was het zeker een goede oplossing geweest.
Ik ben van plan een S5 te kopen en denk dat de wireless charger een must gaat zijn.. Ik zie er tegen op om elke keer dat ding open te klikken, en waarschijnlijk breekt het na een paar jaar gewoon af.. :D
het grote verschil van de 801 snapdragon t.o.v de 800 is dat de 801 energie zuiniger is.
Hier een tip om je Samsung (vrijwel elke Galaxy) flink te versnellen.

1. Instellingen, Toestel info, tik 5 keer achter elkaar op Buildnummer. Ga terug en als het goed is zie je er nu een pictogram Ontwikkelaars opties bij staan.

2. Ga naar Ontwikkelaars opties en scroll naar onderen naar Tekening. Verander vervolgens Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator van 1X naar 0,5 X (bij alle 3).

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Binnen Nova Launcher kunnen al je app instellingen zoals je die had eenvoudig worden overgenomen vanuit Touchwiz, die optie wordt ook direct aangeboden. Vervolgens kun je zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door Touchwiz. Bij Animatie snelheid stel je bijvoorbeeld in Sneller dan het licht en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als Chrome als standaard browser.

Ik heb het zo gedaan op zowel mijn Galaxy S5 Plus als op de S3 Neo van mijn zoon, beide zijn onherkenbaar veranderd is supersnel reagerende smartphones! Kind kan de was doen…..
Als je niets geeft om de 100 procent waterbestendigheid, trek het klepje er af (desnoods met een tang).
Lijkt me ook geen geweldig idee, wil hem later ook weer verder verkopen :)
Oke, ik zou het ook niet doen bij mijn S5.
Maar iemand die ik ken, heeft het wel gedaan bij zijn Xperia Z.
Mooie review, ik zit te twijfelen tussen Galaxy S5 en de iPhone 5S,
Gebruik nu al 2,5 jaar een iPhone 4 en ben bang dat Android niet gaat bevallen, maar aan de andere kant lijkt me juist die gear fit echt een super leuke combinatie met de telefoon, het lijkt me erg handig in de sportschool, en daar zitten we toch echt wel wat uurtjes per week.
Het zijn allebei hele goede keuzes. Persoonlijk kan ik iOS niet uitstaan maar het hangt echt van persoonlijke voorkeur af :) Aan het toestel zal het niet liggen. Geef het een kans!
Zucht, ik twijfel heel erg tussen de HTC One M8 en deze Galaxy S5... :'(
Dinsdag hak ik de knoop door,
Adios iOS, Welkom Android!
ben alleen erg bang dat het formaat me gaat afschrikken, ik heb hem nog nooit in me handen gehad, alleen in de winkel waar er een enorme knop vast zit aan de achterkant met een alarm die af gaat als je maar iets te wild doet.
ik ben benieuwd hoe die in de hand ligt

[Reactie gewijzigd door Vaniska op 22 juni 2014 23:59]

Succes! Het schermformaat kan op het begin misschien wel even schrikken zijn, maar het went snel en dan wil je niet meer terug :)
Ik twijfel heel sterk tussen de Galaxy s5 en de z2. Ik heb van veel mensen gehoord dat Samsung op de lange termijn sterk in het nadeel is. Iemand advies?
Twee jaar geleden de S2 genomen bij TMoblle na aflopen van mijn contract met een HTC met Windows mobile. Oke, niet perfect maar wel werkbaar.
De S2 met Android 2.8 werkte wel beter. Dus 2 jaar lang best tevreden.
Helaas was mijn abonnement weer afgelopen dus maar weer een nieuw toestel.
Gelokt door 4G gekozen voor de S5.Wat een drama!
Het toestel is prachtig. Schitterende hardware. Mooie foto's
Maar alle CRAP die je met de besturing mee krijgt is om te huilen.
Gelukkig gaat bellen nog redelijk vanzelf maar het instellen van e-mail is al een puzzel. Alles is weer anders. Je zoekt je de krampen om meerdere accounts in te stellen.
Wat ik met mijn telefoon wil is bellen, smsen, e-mailen, internetten en navigatie.
Met de S2 ging dat eigenlijk best wel goed. Maar daarom heb ik ook expres geen updates gedaan! Ervaring met Windows. Niet gelijk updaten.
Maar wat je met dit toestel ongevraagd voorgeschoteld krijgt is hoogst irritant.
Mijn locatie instellen om aan anderen te laten zien? Dat interesseert mij geen fuck. Anderen hoeven niet te zien waar ik ben.
SAMSUNG GO ??? Wat kan mij dat nou schelen!
MY MAGAZINE??? Daar heb ik toch allemaal geen tijd voor. Hoepel op met die ongevraagde zooi!
Al mijn e-mail binnenkomst ongevraagd bij elkaar in n map? Irritant.
Waar is mijn privacy gebleven?
En de telefoon heeft ineens weer een nieuw vak waar je favoriete bellers worden weergeven! Irritant! Weer een vak om telkens te wissen.
En dan ben ik waarschijnlijk nog niet aan het eind van de mogelijke puzzels die ik nog tegenkom.
Ik verwacht nog wel een week bezig te zijn om alles in te stellen zoals ik het wil hebben. Als het al lukt.
Zoals gezegd: je zoekt je de krampen om zelfs maar simpele dingen in te regelen. En daar heb ik geen zin in. Het moet simpel en logisch zijn en bijna vanzelf gaan.
Gelukkig heb ik mijn S2 nog behouden. Met nog steeds android 2.8
Misschien wel weer inzetten voor dagelijks gebruik met een goedkoop sim kaartje. Is nog een beter formaat ook. Net nog een telefoonformaat om in je zak te stoppen.
En dan de S5 als studieobject en tablet.. Want je moet met je tijd meegaan zeggen ze. De computers dienen de mens.
Nou.
Ik weet het niet meer zo zeker.

[Reactie gewijzigd door bokito54 op 7 september 2014 22:28]

Als je er van af wilt hoor ik t graag :)
Het is maar net wat je gewend bent. Vooral ook omdat je de updates hebt laten zitten van je S2 merk je de vooruitgang in android en touchwiz helemaal niet. Ik ben van een HTC one X (android 4.2.2) overgestapt naar de S5 en ik wist alles te vinden. Ik heb ook 2 emailaccounts en dat is standaard in 2 losse mappen, maar je hebt zelf de keuze om het in 1 map te doen. My magazine is uit te schakelen door het linker touchknopje ingedrukt te houden en dan naar Instellingen startscherm te gaan. Net zoals al die apps die je toch niet gebruikt en voorgenstallerd zijn kun je zelf ook nog uitschakelen. Desnoods zoek je op Youtube de beste tips voor de S5 ofzo.