Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit Review

robertwebbe 19 mei 2014, laatste update op 19 juli 2015, 7.386 views

Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit

Bevalt prima bij mij. De installatie was eenvoudig en de verbinding is betrouwbaar en snel.

Pluspunten

• Snelheid
  • Eenvoud van aansluiten en configureren
  • Stabiele verbinding
  • Groot Wi-Fi bereik
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Mac filter kent alleen een white list, geen black list

Beheerbaarheid Score: 5
Ik zit zomers graag achterin de tuin te werken maar de Wi-Fi was daar zo slecht dat het niet echt opschoot. Al een tijd was ik op zoek naar mogelijkheden voor snel internet, de beperking was dat er geen CAT5 internetkabel ligt, alleen stroom. En een kabel ingraven was ook niet echt een mogelijkheid, er liggen te veel obstakels.

Toen ik deze Devolo set zag kreeg ik hoop. De stroomkabel in de tuin is een 2,5mm2 YMvK-as grondkabel, rechtstreeks van de meterkast naar het stopcontact in de tuin. Deze zit op een aparte groep in de meterkast. Het stopcontact in de meterkast heb ik op dezelfde groep gezet en zodoende heb ik zo min mogelijk verstoringen in het traject.

Aansluiten was een fluitje van een cent. Even de laatste software update ge´nstalleerd, een PowerLAN wachtwoord ingesteld, de WiFi instellingen gewijzigd naar de 5 GHz band met 40 MHz kanaalbreedte en klaar. Direct een speedtest gedaan en ik haal met gemak de 100 Mbps download, 10 Mbps upload met dezelfde ping tijd als dat ik binnen haal via WiFi (10ms). Nu heb ik dus ook achterin de tuin de maximale internetsnelheid :)

In de Devolo Cockpit app zie ik dat de verbindingssnelheid tussen de kastjes 490 Mbps is, bijna het maximum dus. Op zich niet vreemd gezien het over een relatief nieuwe kabel gaat van een meter of 20 en er zit verder niets verstoords op de groep.

De verbinding blijft stabiel bestaan en het bereik van de Wi-Fi is ook goed, de gehele tuin is goed gedekt nu.

Heb jij ook een Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit?

edit: Excuus ik ben in de war met mijn set van TP-link

[Reactie gewijzigd door nexhil op 19 mei 2014 14:56]

Kan je dan problemen krijgen als je niet op dezelfde groep zit?
Iedere groepwisseling kan zorgen voor demping van het signaal en dus resulteren in een lagere snelheid.
Werkt dit een beetje op dezelfde manier als een repeater? met andere woorden: wordt er een tweede WiFi netwerk opgezet hiervoor? Of (hetgeen ik zou prefereren): wordt het bestaande WiFi netwerk uitgebreid en kan er 'geroamed' worden tussen twee access punten?
Ja, er zit een accesspoint in waardoor er een 2e WiFi zender komt. En nee, het is geen repeater. Roamen is mogelijk als je ze beide dezelfde naam geeft. Handover is niet mogelijk, bij het wisselen van WiFi accesspoint logt die uit op de ene en in op de andere.
Mijn Devolo werkt uitstekend, totdat ik in mijn thuiskantoor de verlichting aanzet. Hij maakt dan geen verbinding meer met het internet. Als ik de verlichting weer uitschakel, komt de verbinding weer tot stand. Ik kan de verlichting regelen op twee plekken: in dezelfde wandcontactdoos als waar de Devolo ingeplugd is, en op een ander wandcontactdoos. Beide schakelaars geven hetzelfde resultaat. Heb jij dit toevallig ook met jouw set?
Bij mij werkt het prima. Maar ik vermoed dat je halogeen verlichting gebruikt. Als dat het geval is dat dan zal de transformator waarschijnlijk de "boosdoener" zijn, deze zal dan slecht ontstoort zijn. Als je deze vervangt voor een betere kwaliteit dan zal het waarschijnlijk weer prima werken. Misschien zijn er ook wel net filters te krijgen die de verstoring wegfiltert als een soort van firewall.
Ik maak inderdaad gebruik van halogeenspotjes! Had hier ook nooit aan gedacht. Had ze inmiddels al half vervangen door LED-spotjes, en met de storingsgevoeligheid in het achterhoofd wordt het tijd dat ik volledig op LED overga :) Thanks!
Kan je het zo instellen dat je wifinetwerk gewoon uitgebtreid wordt en niet dat er een tweede bij komt? Dat je dus je printer, nas, andere toestellen altijd op je netwerk vindt, of je nu op de 'originele' wifizender bent ingelogd of op de devolo?
Nee, hij maakt gewoon weer een nieuw netwerk aan. Je kunt deze natuurlijk deze naam en hetzelfde wachtwoord geven en op dezelfde kanalen zetten, dat is wat Apple ook doet met hun AirPorts.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 15 februari 2016 17:11]