Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

NoSQL 18 mei 2014, laatste update op 18 mei 2014, 484 views

Asus N550JV-CN270H

Pluspunten

• multitouch
  • HD scherm
  • design
  • robustheid
  • hardware

Minpunten

• zwaar
  • lompe power supply cable
  • geen ssd

Ik ben niet een typische multi-media gebruiker, maar een MSc student Intelligent systems; daarom vond ik het lastig om een laptop te vinden die snel kon rekenen en niet te duur was. Dagelijks gebruik ik mijn machine vooral met Matlab; soms met grote datasets. De 4 cores en 8 threads spraken me al snel aan; want veel van mijn werk leent zich voor parallellisatie.

Ik heb er meteen een SSD in gezet met een Mint linux 16 installatie, die start in 12 seconde op; inclusief alles. De SSD is een 120 ADATA met ~500-550 MBps lees-en-schrijf snelheid. Fabrikanten maken helaas weinig laptops die snel zijn en een ssd hebben; naar wat ik begrijp is dat omdat de gemiddelde gebruiker gewoon veel opslag wil en daar niet veel voor wil betalen. De andere optie die ik had was het kopen van een Ultrabook, die hebben vaak wel een SSD. Tevens had ik dan een lichte en draagbaardere laptop gehad; hetgeen mij sexy leek. Helaas zijn er (bijna) geen (betaalbare) ultrabooks met 4-core i7 en >=8G RAM; uiteindelijk zou een 2-core cpu voor mij vaak 2x langer wachten op simulaties of tests betekenen. Daarom koos ik deze snelle niet-ultrabook.

Ik heb ook overwogen om een macbook pro te kopen; maar die zijn ongeveer 1k EUR duurder. Daarvoor krijg je wel meer accu, meer mooi, osx, meer resolutie en minder gewicht. Ik vond dat het geld niet waard, ik wil namelijk hoe dan ook linux; en 1920x1024 lijkt me prima op een 15" scherm. Wel had ik een lichter model en meer accu op prijs gesteld, maar dat was mij niet 1k EUR waard.

Ik ga geen benchmarks geven, maar ook op 1 thread draait mijn code al zo'n 5x sneller dan op mijn vorige laptop (i5, 2 cores 4 threads, 8GB RAM, geen SSD); ik werk dan vooral met C++ en mex. Verder zitten er twee grafische kaarten in, een intel en een nvidia. De nvidiakaart werkt niet out-of-the-box als videokaart, omdat er ook een intel kaart in zit; dat heet optimus. Onder linux is er zoiets als bumblebee, maar mogelijk is dat niet ideaal. Toen ik het installeerde viel mijn scherm terug naar 640x800. I couldn't be bothered, sinds ik nooit iets grafisch doe, en dus heb ik gewoon mijn settings gereset en gebruik ik nu de intel kaart.

Volgens mij kun je CUDA wel gebruiken, zonder veel moeite; d.w.z. daar heb je geen bumblebee voor nodig. Misschien doe ik dat ooit nog eens, nu heb ik het nog niet getest.

De touchpad is erg fijn, multitouch werkt redelijk onder linux, maar niet out-of-the-box. Tenminste, onder cinnamon, misschien wel op Unity. Ik ontwijk Unity, dus verwacht geen input daarover van mij. Ik gebruik de instellingen van cinnamon in gnome-control-center om two finger scrolling te gebruiken, verder heb ik nog een aantal 3 en 4 finger gestures geconfigureerd met touchegg. Touchegg kan alleen simpele pre-defined gestures aan, maar er zijn andere opties; zoals easystroke, ginn en xorg. Ik vond touchegg echter het makkelijkst werken. Het touchpad is trouwens een clickpad, waardoor je iedere regio erop kan configureren als een andere muisknop; vergelijkbaar met de trackpad van apple.

De laptop is mooi afgewerkt en voelt stevig aan; enkel als je de laptop bij de dvd-drive vastpakt zou je kunnen zeggen dat de lade iets beweegt. De verlichting is mooi, het geluid luid, maar imho niet bijzonder; ik ben ook geen audiofiel. De accu gaat ongeveer 3 uur mee en het apparaat maakt niet vele lawaai.

Nogmaals; ik gebruik mijn laptop alleen voor machine learning algoritmen. I can't be bothered with housewives who want to play Diablo of Crisis, I just can't :P

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?