Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2209WA Zwart Review

REDSD 1 februari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 7.124 views

Dell Ultrasharp 2209WA Zwart

Pluspunten

• IPS paneel
  • Geen backlight bleeding
  • Geen zichtbare ghosting
  • Kleuren worden goed getoond, de monitor heeft geen moeite met bepaalde kleuren
  • Contrast verhouding erg goed, contrast en brightness staan standaard op 75 en dat is al meer dan genoeg
  • De kijkhoek is echt 178 graden, kleuren veranderen bijna niet als je in een hoek kijkt
  • De kleuren staan standaard goed ingesteld, je hoeft hem zelf niet af te stellen.
  • strak en stevig monitor

Minpunten

• Er is soms wat licht reflectie te zien bij lamp verlichting, wanneer het beeld zwart is.

Ik gebruik mijn monitor voor gamen, series, films en grafisch werk voor het web.
Ik heb in het verleden 3 Samsung(t710, 930bf, 931c) en 1 Dell(1908fp) monitor gehad. Met de laatste Samsung heb ik wat kleur problemen gehad(oranje kon hij niet goed weergeven), dus besloot ik toen voor een Dell te gaan.

Sinds ik wat meer ruimte kon creren was er plaats voor een 22 inch monitor.
Mijn oog viel meteen op de T220 van samsung, na wat reviews gelezen te hebben besloot ik hem te kopen, eenmaal binnen viel hij zwaar tegen. Veel backlight bleeding(10% van het scherm minimaal) en weer kleur problemen, dit keer met huidskleuren.

Ik ben toen gaan zoeken naar een monitor die mij de garantie kon gegeven dat de kleuren goed waren, maar de response tijd moest ook nog goed zijn.
Ik kwam uiteindelijk weer bij Dell terecht en vond de 2209WA(deze was net uitgekomen), eenmaal binnen was het liefde op het eerste gezicht.

De verpakking

De verpakking van de Dell monitor zit in een vrij standaard doos van Dell.
Alles wat je nodig hebt zit in de doos:
-22 inch TFT scherm
-Pivot standaard
-DVI kabel
-D-SUB kabel
-Handleiding
-korte handleiding
-CD met kleur profiel en handleiding

Eerste indruk

Zoals ik in de inleiding al vertelde was het liefde op het eerste gezicht.
Ik zette de monitor op zijn plaats en ik keek eerst naar dode pixels, ik zag toen meteen hoe goed de kleuren werden weergegeven.
Wit is erg wit.
Zwart is echt zwart.
Geen backlight bleeding tot mijn vreugd.

Na de pixel check, ging ik het menu van de monitor in om te kijken naar de instelling.
Contrast en brightness staan standaard op 75, en dit is ook wel ideaal, wanneer hij hoger wordt gezet verdwijnen er toch wat kleuren.
Het scherm is helder genoeg met deze instelling en het is zonde hem nog hoger te zetten.
De RGB kleuren kunnen omgezet worden naar YPbPr mocht je daar baat bij hebben.
De RGB instelling staan standaard allemaal op 100, ik heb deze niet hoeven aanpassen.

Tijdens gebruik

Zoals ik al zei gebruik ik de monitor vrij gevarieerd.
Gamen doe ik het meest en daar was ik nog wel even bang voor met deze monitor, input lag en response time konden deze monitor nog wel naar beneden halen.
Ik startte COD4 op om de monitor even te laten zweten.
Tot mijn opluchting was er geen ghosting waarneembaar en de donkere en lichtere stukken zagen er erg goed uit. De verhouden tussen wit en zwart is erg goed.
Kleuren worden niet flets bij grote verschillen in licht en donker.

Voor media geld het zelfde als bij gamen, de kleuren springen eruit en het is een waar genot naar media te kijken.

Ik heb met photoshop even gekeken naar kleurverloop deze is nauwelijks zichtbaar, als je oranje pakt zie je het een beetje, bij andere kleuren (bijna) niet.

Het scherm is geweldig om mee te werken en is waarschijnlijk het best te vergelijken met een LCD TV.
Het paneel wat gebruikt wordt is ook bijna hetzelfde. Het grootste nadeel van deze monitor is de prijs.
In america en autstralie is deze monitor bij 50% goedkoper...
Maar dat neemt niet weg dat die nog steeds n van de beste monitors is die voor dit geld kan krijgen.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2209WA Zwart?

Duidelijke review, super!

Zelf zit er over te denken om deze monitor ook aan te schaffen.
Nu heb ik een Samsung 203B. En van de vervelende dingen van deze Samsung monitor is dat hij gaat "zoemen" (zacht, maar wel hoofdpijn-irritant) als de de helderheid tussen de (ongeveer) 20% en de 80% zit.
Heeft deze Dell monitor vervelende geluidjes?
Ik heb zelf nooit een zoom gehoord, maar mijn pc staat naast mijn monitor, dus ik durf niet te zeggen of er ook daadwerkelijk geen zoom is.
Leuke review, bedankt.

Welke monitor heb je er nu naast staan. Het kan niet je 1908WFP zijn, want ik zie een 3:4 verhouding....(of is het de 1908FP?).

Ik mis nog wat specificaties bij je review. Zo kan ik nergens (althans op het eerste gezicht) vinden wat de prijs van deze monitor is. In prijswatch komt hij nog niet voor......
De hoogte is bij de specs 0 mm.....

Hoe weet je dat het een IPS scherm is? Mijn 2007FP werd toentertijd zowel als IPS als PVA scherm geleverd. Het was een complete tombola en je wist niet van tevoren wat je zou krijgen. Via de code in de fabrieksinstellingen heb ik uiteindelijk kunnen achterhalen welk type ik had: Yiepie de hoofdprijs IPS!

Als je het andere scherm al had, kan ik je keuze wel voorstellen (maten kloppen vrijwel precies). Je resolutie is gelijk aan een 20" WFP, en dat vind ik altijd zo zonde, een groter scherm maar geen hogere resolutie....

Ik zie ook een behoorlijk verschil tussen de kleuren en kleurvervaging bij de schermen. Heeft dit te maken met de hoek waaronder je de foto's hebt genomen, of is het andere scherm van beduidend mindere kwaliteit. De helderheid van je nieuwe scherm valt in ieder geval erg positief op.

Je zegt in je verhaal niets over kantelen, ik neem aan, gezien de andere features dat het scherm ook kan kantelen.

Het andere onderdeel dat ik mis is de driver. Op dat punt wordt er zeer merkwaardig gehandeld door Dell. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een driver in Nederland niet aanwezig was, maar op de com-site van Dell wel. Op de com-site vind ik ook standaard andere (lees nieuwere) drivers dan op de nl-site. Hoe zijn jouw ervaringen op dit punt?

Om de kleuren te controleren zijn er programmaatjes in omloop. Als je interesse hebt, wil ik daar wel even naar zoeken, want ik heb ze nu even niet paraat.

De contrast-ratio (statisch) is wel sterk verbeterd (even opgezocht, miste ik in je rview :P ). Op dat punt is Dell wel sterk vooruitgegaan, hoewel ik over mijn veel lagere contrastratio (1:800 vs 1:3000 bij jou) ik geen enkel klagen hebt (vooral als je het vergelijkt met mijn 1707FP).

Nogmaals bedankt voor je review. Het lijkt mij een geweldige sensatie om van een Samsung naar dit scherm te migreren. Nadat ik aanvankelijk zeer ontevreden was over de klantenservice van Dell, moet ik zeggen dat ik mijn monitor na ruim een jaar gebruikt te hebben momenteel voor geen goud zou willen missen. Een pracht scherm en de jouwe ziet er zelfs qua specs nog beter uit........
Ik had een typo gemaakt het scherm ernaast is een ultrasharp 1908FP met TN paneel.

Het scherm kost 417 euro.
Ik heb niet veel verteld over de specificaties omdat deze op tweakers te vinden zijn en de Dell site.

Dit scherm wordt alleen met IPS paneel geleverd, daarom weet ik dat.
De vergelijking in de foto komt niet door de hoek waar die gemaakt is, de 2209WA is veel helderde.

Plus ik ben tevreden met de kleuren en heb zelf nog wat tooltjes gebruikt om het te controleren.
Bedankt voor je review. Ook ik ben onlangs [4 dagen geleden] overgestapt van een 'TN' panel van Acer naar deze monitor. Ik heb lang getwijfeld tussen de 24" HP 2475LP en de 22" 2209WA monitor van Dell. Na het nodige speur- en leeswerk in het GoT topic en in het 2209WA topic op Hardforum ben ik als een blok gevallen voor de Dell monitor.

Ondanks de wat mindere specs [o.a. geen hdmi/display port] ten opzichte van de HP heb ik uiteindelijk gekozen voor de Dell vanwege de aantrekkelijke [euro 299] prijs en de goede ondersteuning van Qsix.
Bovendien zou de impact op de perfomance bij games naar mijn mening te groot zijn bij de overstap naar een 24" monitor met een resolutie van 1920 * 1200.

Met een resolutie van 1680 * 1050 hoef ik toch net iets minder frames per seconde op te offeren. Mijn huidige grafische kaart [4870 1GB] speelt de huidige games zonder moeite.

Mijn eerste indruk van de monitor is in ieder geval zeer goed. Robuust goed instelbaar, prima kijkhoek en schitterende kleuren [t.o.v. TN]. De aansluitmogelijkheden [D-sub en DVI, USB] zijn beperkt, maar meer dan een DVI aansluiting gebruik ik niet.

Ik las in je review dat jij de brightness hebt laten staan op de fabriekswaarde 75. Doet dat geen pijn aan je ogen? Zelf heb ik namelijk de brightness op waarde 17 ingesteld. De standaard settings van de monitor waren voor mij iets teveel van het goede.

Zodra ik het scherm iets langer in mijn bezit heb zal ik mijn ervaringen ook in een product review delen.

[Reactie gewijzigd door De_baron op 16 maart 2009 16:13]

Qsix - goede ondersteuning?!?!?!
Lees dit eens: Qsix reageert niet en negeert mails/Dell monitor stuk
Eigen ervaring: Maandag Dell 2009WA besteld, per iDeal betaald.
Enige reactie was maandag een e-mail (na mijn aandringen) dat volgende dag het opgestuurd zou worden.
Vandaag is het al donderdag, kan Qsix niet bereiken. Niets ontvangen, natuurlijk.
Geen factuur gekregen, beantwoord geen e-mails, telefonisch onbereikbaar.
Bah
Nee, het scherm is qua helderheid hier juist redelijk normaal.
hij is iets minder helder dan mijn TN-paneel monitor.

Waarschijnlijk is hij anders afgesteld in de fabriek denk ik. als ik ehm op 17 zou zetten dan is alles veelste donker om te gebruiken.
Ik heb hier zelf ook 2 Dell schermen staan, maar dan met S-PVA panelen. Ook ik ben erg tevreden over mijn schermen (we gebruiken ze redelijk voor hetzelfde volgens mij).

Nette review op zich ook wel, alleen jammer dat je bij monitoren niet een handige vrij verkrijgbare tool hebt om objectieve data te genereren (zoals 3DMark bij grafische kaarten bijvoorbeeld). :)
Ondertussen heb ik zelf nu ook deze 2209WA. En ook dit scherm maakt ook een zacht zoem geluid als je de helderheid lager dan 90% zet (waarschijnlijk is er tussen 90% en 100% ook nog een zoem geluid, maar mijn oren zijn te "oud" om dat nog te kunnen horen).
Ik heb nu de helderheid op 90% staan en het contrast op 22%. Dit is niet vermoeiend voor je ogen in een kamer die wordt verlicht met kunstlicht. Ik hoor nu niets (mijn pc is erg stil; alleen de HD hoor je een ietsie-pietsie-beetje), maar het wit is nu wel een beetje grijs.
Het is wel zo dat het zoem geluid, als ik hem onder de 90% zet, veeeeeel zachter is dan bij mijn oude Samsung 203B. En als je een muziekje op hebt staan, hoor je het waarschijnlijk niet. Maar ja, dat heb ik meestal niet.
Bij mij staat het scherm bijna altijd 90 graden gedraaid en de kijkhoek is gewoon super.
Als je je scherm graag op z'n kant gebruikt is dit scherm een aanrader.