Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U100-444EU Zwart Review

Peedy 1 februari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 1.557 views

MSI Wind U100-444EU Zwart

Pluspunten

• Licht
  • Stil
  • Snelheid booten
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Raar systeem switchten BT/Wifi
  • HDD toch iets te luid soms
  • Accuduur
  • Slecht met hoge resoluties op output

Waarom?
Omdat ik veel mijn laptop heen en weer sjouwde tussen kantoor, thuis en de universiteit wou ik graag een lichte laptop hebben. Hoe kleiner een laptop, hoe lichter natuurlijk en met de netbook hype kwam ik daar dan ook snel bij uit. Aangezien ik op kantoor en thuis een 22" en een 24" heb staan met een desktopsetje was dat voor mij geen probleem. Ik gebruik mijn laptop alleen voor mail lezen, webdevelopen en films/series kijken.

Positieve punten
Ik ben erg blij met dit apparaat. Hij doet wat hij zegt wat hij doet, niets meer en niets meer. Natuurlijk had ik met de grote schare netbooks al een goed beeld van wat ze presteerden. Om mee te studeren in de Universiteitsbibliotheek is hij ideaal; hij produceert nauwelijks geluid en hij is klein waardoor hij op het (meestal maar kleine) bureau weinig plek inneemt. De snelheid van de laptop valt me op alle gebieden mee, ik had van de 1,6Ghz niet zoveel performance verwacht. Ook ben ik erg blij met de standby snelheid; in standby gaan duurt ongeveer 3 seconden en hem eruit halen ongeveer 5. Opstarten vanuit uit-stand duurt zo'n 40 seconden. De webcam en mic doen hun werk ook prima!

HDD of SSD?
Een klein nadeel is toch de HDD schijf. Hoewel SSD's niet beter presteren dan een HDD bron in de Wind maken ze wel minder geluid. Of dat de aanschafprijs van een SSD en het weggooien van je garantie waard is, dat denk ik niet. Het is meer dat je een laptop als deze koopt omdat hij erg stil is en dan maakt de HDD nog het meeste geluid van alle onderdelen dus daar ga ik me dan vrij snel aan ergeren. Ik stoor me hier echter alleen aan als ik in de bibliotheek zit waar het echt muisstil is.

Touchpad
Verder is het touchpad standaard iets te licht afgesteld maar op deze Wiki (aanrader!) staat uitgelegd hoe je dat kan aanpassen. Het is ook jammer dat MSI heeft besloten om de Synaptic touchpads (met 2 losse knoppen voor links en rechterklik en een dedicated scrollgedeelte, of corner-scrolling) heeft vervangen met Sentelic touchpad die al deze functies mist. Ook wordt het touchpad nogal snel vies en vettig, zie ook deze foto.

Bluetooth/Wifi switch
Een ander klein puntje is het aan- en uitzetten van Bluetooth en Wifi. Dat doe je dmv de Fn knop icm met F11. Deze knop is echter zowel een schakelaar voor BT als voor Wifi. De volgorde van acties als je de knop indrukt is als volgt:
1x drukken: Wifi aan
2x drukken: Wifi uit, Bluetooth aan
3x drukken: Wifi aan, Bluetooth aan
4x drukken: allebei uit
Als ik dus aan het internetten ben, en ik wil mijn Bluetooth aanzetten, dan gaat éérst de Wifi uit waardoor ik verbinding verlies. Dat is wel een beetje raar, ze hadden beter iets kunnen inbouwen waardoor hij pas na 2 seconden overschakelt naar de gekozen modus ipv direct.

Accuduur
De accuduur was ook niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik dacht dat zo'n kleine laptop met de zuinige Atom cpu wel iets langer kon draaien op een 3-cell dan 100 minuten. Grappig feitje; onder normaal gebruik gaat er per minuut één procent van de accu af; een vrij lineair gebruik dus. Op het moment dat ik dit tik heb ik nog 29% en 29 minuten over op m'n accu. Ik zit er over na te denken om een 9-cell te halen; mensen zeggen dat je hier 8 a 9 uur op kan werken (kost ongeveer ¤40 dacht ik). Nadeel is natuurlijk de grotere batterij die een beetje uitsteekt.

Hoge resoluties
Laatste puntje; als ik de laptop op mijn 24" heb aangesloten en ik draai hem op een hoge resolutie (1900x1200), dan trilt het scherm langs de kanten een klein beetje. Waarschijnlijk omdat de videokaart in de Wind het niet zo makkelijk trekt om zo'n grote resolutie uit te sturen. Bovendien vind ik het raar dat deze netbooks geen HDMI uitgang hebben; niet omdat ze die kwaliteit moeten kunnen uitsturen (kunnen ze niet) maar omdat zo'n aansluiting heel klein is en dus ruimte zal besparen (lijkt me).

Overigens is de benaming 'Laptoptas' voor het meegeleverde (overigens witte) etuitje wel een beetje onterecht.

Al met al; you get what you pay for :) Ik gebruik hem wel als desktop vervanger omdat ik geen veeleisende gebruiker ben en dat dus prima kan doen, maar dat zal lang niet voor iedereen gelden.

Heb jij ook een MSI Wind U100-444EU Zwart?

beknopt maar helder.

wanneer je je echt ergert aan die BT/wireless switch kun je deze altijd nog via apparaatbeheer uitzetten.
Fijn lezende review, ik mis alleen kopjes.
Nog een puntje over grotere batterijen: ze steken niet alleen uit maar zijn ook zwaarder. Houd daar rekening mee ;)
Ik zou het relevant vinden om te lezen welke resolutie je dan op die externe monitoren draait. Het aantal inch zegt niets en het trillen van je beeld geeft inderdaad wel een uiterste grens aan.
En zit er voor de MSI Wind niet nog iets tussen de 3cells en 9cells batterij? Ik ga ws. voor mijn Aspire One een 6cells halen - die steken ook wel wat uit, maar niet zo absurd veel als een 9cells.
Verder zouden ook bij deze review wat foto's en/of screenshots niet misstaan.
Ja er zijn ook 6-cells te krijgen voor de Wind. De resolutie waar ik dan op draai is 1900x1200.

@S1k; daar zat ik ook al over na te denken, maar dan is hij toch alleen maar softwarematig uitgeschakeld? Als in; die modules zullen dan nog steeds stroom trekken toch?

En kopjes toegevoegd..

[Reactie gewijzigd door Peedy op 1 februari 2009 16:17]

Ik heb een U100, wat is dat senelic touchpad voor iets?
Even gecheckt: Ik heb ook een dubbele muisknop (1 geheel) maar de rechterkant van het touchpad werkt prima met scrollen.

[Reactie gewijzigd door Zanthr op 1 februari 2009 19:34]

Oh ok dan zijn die knoppen dus niet het verschil. Maar inderdaad, die scrollpad. Sommige Synaptics hebben ook scrollen door in de rechterbovenhoek of rechteronderhoek te drukken om zo resp. omhoog en naar beneden te scrollen. Mijn Wind heeft dit niet, hoewel oudere modellen het soms wel hebben.
Heb net bij de betrouwbaarheidsenquete ingevuld dat ik een nieuwe heb. Kon er echter de reden niet bij vermelden; hij was gestolen.

Hij is dus niet minder betrouwbaar, gewoon erg in trek ;)