Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

Louise525 12 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 359 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• goed formaat voor de kleinere hand
  • anatomisch gevormd en daardoor goed met de hele hand vast te houden
  • ergonomische verbeteringen ten opzichte van de VX Revolution: stroeve zijkanten voelen prettig aan en geven goede grip, verbreding aan de pinkzijde verbetert handpositie en aan-uit knop superfast scrollen onder scrollwiel ipv op onderkant muis
  • linker en rechter muisknop klikken lekker licht
  • werkt met de (kleine) Unifying reciever, dus meerdere apparaten kunnen aan dezelfde reciever worden gekoppeld
  • werkt in Ubuntu (maar dan zonder Logitech software)
  • als het goed is zeer lange gebruiksduur (maar dit moet bij mij nog blijken) van de batterijen mede doordat er 2 AA-battterijen in kunnen
  • ziet er mooi uit

Minpunten

• ontbreken van een zoom-knop
  • Unifying reciever moet worden opgeborgen achter grote achterklep in plaats van rechtstreeks vanaf de zijkant van de muis
  • Logitech software alleeen beschikbaar voor Windows en Mac en niet voor Linux
  • met 2 batterijen wel iets zwaarder geworden

Ik heb deze Marathon Mouse M705 gekocht als opvolger van mijn overleden VX Revolution en heb tegelijkertijd de MX Anywhere gekocht. In deze review vergelijk ik deze muis vooral met de VX Revolution en deels ook met de MX Anywhere.

De muis werd geleverd in een blisterverpakking (foto 1). Deze was gemakkelijk te openen omdat Logitech aan de achterkant van de verpakking linksboven een hoekje (halve maan-vormig) in het plastic open heeft gelaten (foto 2). Van daaruit kun je via voorgeperforeerde lijnen de hele achterkant makkelijk lostrekken.

In de verpakking zitten naast de muis zelf de Unifying reciever, 2 AA Duracell batterijen en documentatie (foto 3). Logitech levert geen cd met software meer mee, maar dat vind ik geen gemis.

De 2 batterijen moeten worden geplaatst in het batterijvak achter de grote achterklep. Deze achterklep, die ruim de heft van de onderkant in beslag neemt, is makkelijk los te schuiven en weer vast te klikken (iheel wat makkelijker dan de klep van de MX Anywhere). Achter deze klep kan ook reciever worden opgeborgen. Bij de VX was hiervoor een uitsparing in de zijkant gemaakt. Hoewel ik dit een verslechtering vind, lijkt het mij geen groot probleem. Na het plaatsen van de Unifying reciever kon de muis in gebruik worden genomen.

De M705 heeft bijna precies dezelfde vorm en afmetingen als de VX Revolution, maar er zijn 2 verschillen. De M705 heeft een ronding (uitstulping) aan de pink-zijde die de VX niet heeft. Vanaf de onderkant bekeken is dat verschil duidelijk te zien. Doordat de M705 daardoor aan de rechterkant net iets breder is dan de VX, is hij makkelijker vast te houden dan de VX en kun je je hand in een natuurlijker positie houden. Ook zijn de zijkanten stroever dan bij de VX, wat de grip vergemakkelijkt.

Op de onderkant van de muis zit een aan-uit knop. Als de muis aan is, brandt er korte tijd een groen lampje bovenop de muis,

De muis voelde in gebruik in eerste instantie iets groter aan dan de VX, maar het gaat dus om een verbreding van de muis die prettiger voelt dan de VX. Het klikken met de linker en rechter muisknop gaat zeer licht, precies zoals ik gewend was bij de VX (en in tegenstelling tot de MX Anywhere die zwaar klikt).

Zoals in eerdere reviews al opgemerkt zit het laseroog helemaal aan de zijkant van de muis en boven de batterijklep, dus nogal hoog. Bij de VX zat het laseroog ook excentrisch, maar minder ver van de rand en wel op de middellijn van de muis. Ik heb nog geen idee of ik hier iets van zal merken.

De muis heeft een scrollwiel waarmee je superfast kunt scrollen. Dit kun je aan-uit zetten met het knopje onder het scrollwiel. Bij de VX Revolution was daarvoor een schuifje op de onderkant van de muis; dat zal de reden zijn geweest dat ik daar bij de VX weinig tot niets mee heb gedaan.

De M705 ziet er m.i. mooi uit met een mat donkergrijze bovenkant, mooier dan de VX die een zilvergrijze bovenkant had. Op foto 4 zie je van links naar rechts de MX Anywhere, de M705 en de VX Revolution.

Op de verdwenen zoomknop na is de M705 dus al met al als een verbeterde versie van de VX Revolution te beschouwen. :*) :*)

Foto's ter verduidelijking volgen nog.

Je kunt helaas maar 4 foto's uploaden, dus de foto van de onderkant van MX en VX kan ik niet plaatsen.

• Dell XPS 15 L502

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?

Een paar jaar na dato, maar ik kwam je review net tegen tijdens het uitzoeken van een muis voor m'n vader.

M.b.t. je (valide) opmerking over Linuxondersteuning: hoewel er geen officiŽle software is voor Linux, heeft iemand (een zekere Daniel Pavel) zelf een alternatief voor Logitechs Unifying Software geschreven voor Linux: Solaar.