Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

Asus AM1M-A Review

Beesje 12 mei 2014, laatste update op 25 maart 2015, 550 views

Asus AM1M-A

Draait als thuisservertje/mediaspeler. Voldoet op alle punten aan de eisen voor een zuinig servertje BEHALVE de 2 aanwezige sata-poorten. Verder zijn de LPT en Serile poorten handig voor het bedrijfsleven! Wel voorzichtig zijn met inptikken van kaartjes!

Pluspunten

• Goedkoop
  • Functioneel

Minpunten

• Connector CPU-koeler gewijzigd t.o.v. oudere AMD platforms
  • Net-niet-ATK
  • Slechts 2 SATA connectoren

Layout Score: 4
Omdat dit moederboard redelijk nieuw is, en er nog geen review van is geschreven op Tweakers.net, heb ik besloten deze hier neer te zetten. Het wordt gn zeer uitgebreide review, maar de basiselementen wil ik hier toelichten. Omdat ik een 24GB SSD gebruik voor het OS (Win7pro) zal ik gn benchmark software intalleren.

Inhoud:
1. Reden van aanschaf
2. Unboxing
3: Features & layout
4. Installatie in het systeem
5: Stabiliteit
6: Compatibiliteit

1. Reden van aanschaf
Voor mijn data-opslag heb ik een servertje staan, maar onlangs is mijn vorige moederboard (Asus E45M1-M) kuren gaan vertonen. Een vervanger moet de volgende ondersteuning bieden:
- SATA-600 ondersteuning
- USB3 ondersteuning
- Laag stroomverbruik (snelheid van ondergeschikt belang)
- Gb LAN
Dit moederboard vormt samen met een AM1- sempron 2650 een mooie vervanger.

2: Unboxing:
De doos is gewoon wat je mag verwachten: stevig, maar niks te uitgebreid. Uiteraard met een aantal fancy verwijzingen naar wat het bordje allemaal wel niet aan features heeft.

Na het opendoen van de doos, kom ik de gebruikelijke dingetjes tegen:
- Het moederboard zelf, in een antistatische zak;
- Een backpanel (met enkel de nodige openingen voor het board, geen overbodige niet-ingevulde);
- Papieren quickstart-guide (wel op zr goedkoop papier gedrukt);
- Safety-information (zelfde goedkope papier);
- Uitgebreide user-guide, om de tijd te doden bij het installeren van het OS;
- Installatie DVD met drivers en door Asus geselecteerde programma's;
- SATA3 kabeltje

Opmerkelijk vind ik het afwezig zijn van een stukje schuim dat ik meestal onder een boardje vind, en in plaats daarvan een extra kartonnen laag waaronder de boekjes, kabel en frontje zich bevinden.

3. Features en layout
Het board heeft een logische indeling qua connectors: processor netjes in het midden conform het ATX-principe.
Interne connectors:
1 PCIe x16
1 PCIe x1
2 DDR2
2 USB2
1 USB3 (op een minder logische plaats op het board: boven de PCIe x16. Zal met een kaart geen probleem geven.)
1 Seriele poort
1 LPT poort
2 SATA (naar mijn mening erg weinig)
1 HD-audio voor frontpanel
1 power connector, 24pin
1 TPM connector (deze meost ik zelf ook even googelen)
1 processor socket AM1
Een PCI-slot ontbreekt, wat opmerkelijk is gezien wl de veel oudere LPT en serile poort aangesloten kunnen worden.

Extern zijn aanwezig:
1 LAN
1 VGA
1 DVI-D
1 HDMI
Firewire en eSATA zijn afwezig.

Opvallend is de connectie-mogelijkheid voor de koeler: met 2 pushpins on het moederboard znder een plastic of metalen subframe. Hierdoor kan een koeler die ik kocht op mijn S939 mobo (en op AM3 nog steeds past) niet meer meeverhuizen. Een stock-koeler zal voor mij dus soelaas moeten bieden.
update mrt-2015: ik verbaas me hoe stil de stock koeler nog steeds is! Zelfs bij het filmkijken geen last tijdens de stille periodes.

4. Installatie in het systeem
Dit gaat uiteraard zoals verwacht: kast netjes vrij maken van het oude moederboard, kabeltjes er uit en oud backpanel loshalen.
Vervolgens het nieuwe backpanel er in, moederboard er in en vastschroeven maar!

Hier valt mij pas op, dat het board korter is dan ik van een ATX bengewend: het schroefje bij de frontpanel-switches kan ik niet vastdraaien, en zit een schroefgaatje naast (!) mijn moederboard. Even tellen, leert dat hier de 3 uitbreidingsslots qua formaat net overeenkomt met de meer gebruikelijke 4-slots afmetingen. Verwarrend, onhandig, en vergt voorzichtigheid met het bevestigen van de frontpanel-connector, maar de overige 5 schroeven zitten gewoon vast. Ik vind dit geen probleem verder. Verder kunnen alle connectoren worden vastgezet zoals ik ben gewend.

5. Stabiliteit:
De stabiliteit kan ik nog niet veel over zeggen is dik in orde. Het systeem draait op Windows 7 pro nu 3 dagen 10 maanden nonstop, en heeft nog geen fouten laten zien. Verder kan ik niet heel veel hierover melden. Buiten de reguliere herstart met Windows updates en een virusscanner die gaat mauwen geen herstart nodig gehad. (update mrt-2015)

6. Compatibiliteit
Deze krijgt van mij 3 sterren, omdat er diverse elementen niet leveren wat ik had gehoopt:
- processorkoeler heeft een nieuwe bevestigingsmethode op het moederboard zoals in hoofdstuk 3 is besproken: waarom?
- Moederboard is net volledig ATX, maar ietsjes korter Daardoor kon een schroefje niet vast. Dus voorzichtig zijn met eventuele insteekkaarten en connectors.
- Er zijn slechts 2 SATA connectoren. Een systeem met meer drives zal dus kunst-en-vliegwerk behoeven (expansiekaart, USB3, etc).

7. Overall conclusie:
Een goedkoop board met voldoende functionaliteit om als servertje te dienen met n OS-disk en n bulk-opslag. Meerdere schijven toevoegen zou een mooie toevoeging zijn, maar is niet mogelijk.
De stock koeler van AMD kan niet worden vervangen door een koeler voor ander socket, dus dus blijf ik gebonden aan de stock-koeling (wel vrij stil gelukkig).
Het biedt dus de basisfuncties die een goedkope PC nodig heeft, maar niet veel meer.

edit mrt-2015: SAS-kaart en SATA kaart toegevoegd om extra schijven op een minder houtje-touwtje-manier er in te zetten. Een PCIex8 5-poorts SAS kaart (pakt vrolijk mijn SATA HDD's op) en een losse SATA 2-poorts controler (pakt een HDD en vintage LS120-drive op) en dit werkt ook prima voor de server.

Heb jij ook een Asus AM1M-A?

Als de 2 Sata poorten een probleem vormen voor jouw, waarom heb je dan niet gekozen voor ASRock AM1H-ITX of ASRock AM1B-ITX? Deze beschikken beide over 4 sata aansluitingen.

Kan je even toelichten wat je bedoelt met de connector van de CPU koeler die verschillend is? is dit dan geen 4 pins fan aansluiting?

[Reactie gewijzigd door Dest_ op 13 mei 2014 09:23]

De 2 sata poorten was voor mij een moment van onoplettendheid... omdat er maar weinig bordjes met minder dan 4 poorten geleverd worden, heb ik hier niet goed naar gekeken (Oh, stupidity...). Dus zal ik de tweede schijf op een andere manier aankoppelen.

De CPU-koeler kan wl gewoon met de 3- of 4-polige stekker worden aangesloten. Waar ik meer op doel is de connectie van het blok op het moederbord. Zal dit even aanpassen in de review!
nette review, ik heb momenteel een servertje met een atom 330 (intel 945 boardje) waar ik Opensolaris op draai. De voeding is kapot gegaan en als ik dan toch bezig ben met een nieuwe kast/voeding kan ik net zo goed de rest upgraden.

Ik heb dit boardje ook op het ook voor denk ik de 5150.
Ik ben er net achter dat mijn Intel Atom 330 definitief is overleden, dus ik heb dit boardje ook op het oog.

Dat er maar 2 Sata aansluitingen op zitten komt omdat de processor maar 2 sata aansluitingen ondersteund. Als er meer op zitten zit er ook een extra (hardware) controller op het board voor de extra Sata aanlsuitingen. In de meeste gevallen zal 2xSata wel voldoende zijn, maar inderdaad goed om op te letten, vermits je van plan bent veel disken te plaatsen.
Als je genoeg hebt aan 2 sata poortjes: zeker doen!
De spulletjes zijn vlot genoeg voor de basistaken als mail/internet, home-cinema en als thuisservertje.

Inmiddels heb ik trouwens een kaartje met 2 sata poortjes bijgekocht en geplaatst. Nu heb ik 3 harddisks en een DVD station er aan hangen, plus een back-up schijf op USB3. Werkt prima zo!