Bosch KGE49AI40 Review

Helox-in-a-box 11 mei 2014, laatste update op 13 mei 2014, 2.184 views

Bosch KGE49AI40

Pluspunten

• Ruimte, doordat deze koelkast 70 cm breed en 65 cm diep is ipv de standaard 60 cm breed 60 diep.
  • Energiezuinig, de koelkast is eind maart gekomen dus heb ik even gewacht met het stroomoverzicht begin mei, in april is de stroomrekening 30% lager uitgevallen.
  • Anti-fingerprint coating (alleen op de deuren), de kids zitten overal aan, het liefst als de handjes een beetje vies zijn natuurlijk maar dat gaat er zo af met een vochtige doek

Minpunten

• Geluidsproductie. Overdag valt het niet zo veel op maar als het 's avonds is en het hele huis slaapt dan hoor je de koelkast duidelijk: het lijkt een beetje op krakend sneeuw als je met je schoenen op vers sneeuw loopt.

Energieverbruik Score: 5
Op zoek naar een nieuwe koelkast?
We waren op zoek naar een nieuwe koelkast aangezien de oude Ikea van 10 jaar oud rare geluiden begon te maken en ik het ook zat was om het ijs uit het vriesvak te steken.

Eisen
We zijn een gezin met 2 kleine kinderen en dus hadden we redelijk wat ruimte nodig aangezien m'n vrouw alles vers bereid voor de kinderen. Een andere eis is dat de nieuwe koelkast energiezuinig is, liefst A+ of beter; vriesruimte natuurlijk en een budget van 1000 euro. Amerikaans model viel af omdat je die altijd zelf naar boven moet zien te krijgen (1e verdieping, geen lift). Verder hadden we geen eisen kwa breedte en diepte omdat we de keuken gingen verbouwen (de oude was een inbouw model). Aangezien Tweakers mooie filter mogelijkheden bood was de keuze redelijk snel gemaakt. Opties A+++, prijs 1000 euro, Vriezer boven/onder en de slider koelruimte terugzetten tot er genoeg keuzes tevoorschijn kwamen:

Keuzes
Na het lezen van wat reviews her en der zijn de Bosch en Siemens KGE49AI40 overgebleven, ze waren precies hetzelfde... specs, afmeting, kleur. Uiteindelijk voor de Bosch gegaan want die was toen 100 euro goedkoper dan de Siemens (725 euro + 45 euro bezorging) en Bosch had een 100 euro cashback actie voor bepaalde A+++ modellen. Uiteindelijk heeft de koelkast ons dus 670 euro gekost.

Energiezuinig
Helaas heb ik geen energiemeter op de oude kunnen aansluiten aangezien het een inbouwmodel was en de stekkers achter de koelkast zaten (ben ik achter gekomen na het slopen van de keuken). De nieuwe koelkast is erg zuinig, aansluitwaarde van 90 watt en volgens de slimme meter hebben we 226 KWh verbruikt in april t.o.v 344 KWh in maart, als we dan ook nog het verbruik van vorig jaar over maart/april erbij pakken (rode lijn in grafiek) krijgen we een beter beeld: 353 en 312 KWh. Dus in april verbruiken we zowiezo al minder stroom (droger wordt minder gebruikt aanzien de was buiten kan) kunnen we redelijk zeggen dat we ongeveer 30% minder stroom gebruiken met de nieuwe koelkast.

Ruimte
Omdat er geen eis meer was kwa breedte en diepte konden we door deze koelkast gaan, een inbouwkost van de Ikea is standaard 60 cm en 60 diep, plus nog een paar centimeter voor de stekker en hou je een koelkast over van 56 cm breed en 55 cm diep. Deze koelkast is dus lekker groot, maar liefst 70 cm breed en 65 cm diep en 2 meter hoog.

Het koelgedeelte heeft 2 lades, eentje voor groente onderaan met de volle diepte en eentje erboven voor het vlees die iets minder diep is (de vakjes in de deur gaan ervanaf. Verder zijn er 4 vakken met dezelfde diepte als de vleeslade en zitten er vakken in de deur.

Kwa ruimte in de vriesvakken zijn de 2 bovenste volle diepte en de onderste is ongeveer de helft diep aangezien daar de motor achter zit.

PS: sorry voor de crappy fotos, kon het kabeltje voor de SLR niet vinden :X

Heb jij ook een Bosch KGE49AI40?

Ben eigenlijk wel benieuwd of ie nog goed bevalt en vooral of de anti fingerprint werkt of niet?