Specificaties Small form factor, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q11B Review

Foritain 11 mei 2014, laatste update op 11 mei 2014, 1.461 views

Lian Li PC-Q11B

Pluspunten

• Super om te zien door al het aluminium
  • Strakke afwerking optical bay
  • Erg compact
  • Eenvoudig bouwen en afwerken
  • Ruime inbouwopties, 2x 2.5" 2x 3.5 & 1x 5.25"
  • Stock 140mm ventilator is gefilterd en vrij stil
  • Koeling voldoende voor gangbare thuis en kantoor computers
  • Prijs-kwaliteitverhouding in orde

Minpunten

• Koelprestaties zeer waarschijnlijk onvoldoende voor overclocken en echte h igh-end game-rigs.
  • Schoonmaken fan / filter vereist wat schroef-werk.
  • Aluminium is wel wat vet / vingerafdruk gevoelig (al is het wel eenvoudig schoon te maken)

Review: Lian Li PC-Q11B

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productpagina

Wanneer je op zoek gaat naar een compacte mITX behuizing van aluminium kom je al snel bij Lian Li terecht, en bij deze build was dat ook het geval. De eisen waren: Zwart, geringe afmetingen, voldoende inbouwopties voor een SSD, HDD, en eventueel nog een extra HDD, en een strakke luxe uitstraling. Uiteraard zijn er dan nog voldoende opties, maar wanneer je een optical drive wil gebruiken, en deze ook nog netjes in de case weggewerkt wil hebben is de keuze al veel kleiner.

Enige tijd geleden reviewde ik de wat eenvoudige PC-Q27, echter met een optical drive blijft die uitstraling niet mooi in tact, en je wil een luxe aluminium uitstraling natuurlijk niet verpesten met een lelijke plastic optical drive. Toen liep ik tegen de PC-Q11 aan, die niet alleen een iets handigere indeling had voor deze build, maar ook een mooi aluminium klepje voor de optical. Mocht je niet bekend zijn met Lian Li, de B in PC-Q11B staat voor Black, oftewel de zwarte variant. Van de Q11 is ook een zilveren-aluminium versie beschikbaar (PC-Q11A), en zijn ook witte en rode varianten uitgebracht (W & R), die laatste twee lijken echter momenteel niet meer te krijgen binnen Europa.

De PC-Q11 kwam oorspronkelijk in 2010 uit, echter (Tot zo ver ik kan zien) heeft hij in 2012 een kleine update gekregen, met onder andere een interne USB3.0 aansluiting. Gezien er ook 2 plekjes voor SSDs zijn lijkt de PC-Q11 dan ook nog helemaal ‘modern’.

Voor ik aan de echte review begin vind ik het nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties en features van de Lian Li website:

De Q11 is een echt klein torentje. 200mm breed is wellicht niet zo heel krap, maar 260mm diep is mooi klein, en 326mm hoog is ook kleiner dan de meeste mini-towers. In typische Lian Li stijl is de Q11 in geborsteld aluminium uitgevoerd voor een luxe look. De materiaalkeuze maakt de behuizing uiteraard ook nog eens licht, want 2.42 kilo til je met een halve vinger op.

Er is ruimte voor 1 5.25” Extern apparaat, met het klepje lijkt een fancontroller mij onwaarschijnlijk, het is echt voor een optical drive gemaakt. Intern heb je ruimte voor 2x 2.5” drive, 2x 3.5” drive (Gemonteerd met rubberen dempers), een grafische kaart van 240mm en een processorkoeler van max. 80mm hoog. Flink wat ruimte voor schijven voor een klein kastje, maar een videokaart en processorkoeler zal je goed moeten bekijken of het gaat passen. 80mm voor de processor sluit tower koelers uit, maar is meer dan genoeg ruimte voor gangbare HTPC / low profile koelers (Een Big Shuriken om er maar 1 te noemen is bijvoorbeeld 58mm hoog en past dus eenvoudig).

Optionele koeling voor de behuizing is mogelijk in de vorm van 1 140mm ventilator voor in, en die zit vanuit de fabriek voor je gevuld met een mooie gefilterde fan.

Op het frontpanel krijg je naast de gebruikelijke audio en microfoon aansluiting 2 USB 3.0 poorten. Een kaartlezer of externe bay daar voor ontbreekt.

Ondanks dat het een mini tower is maakt de Q11 gebruik van ATX voedingen. Niet alleen geeft dat meer keuze, maar het maakt een build in zijn totaal in de regel ook wat voordeliger. Hetzelfde geldt voor de 5.25” optical bay, je kan een ‘normaal’ type plaatsen, je bent niet aangewezen op duurdere ‘kleine’ / ‘slim-line’ hardware.

Het uitpakken

Wanneer je het pakketje van de postbezorger in je handen krijgt merk je meteen dat de Q11 een licht beestje is. De verpakking ziet er verder wel netjes uit, en biedt voldoende bescherming om schade te voorkomen.

Zonder de verpakking is het geheel nog lichter. Het lichte gewicht zou bij een case van staal natuurlijk een matig teken zijn, maar een volledig aluminium behuizing is natuurlijk niet zwaar. Wanneer je de Q11 voor het eerst beet pakt voelt het geheel dan ook stevig aan. De panelen geven niet mee, en het materiaal maakt meteen een hele goede indruk.

Aan de voorkant valt de klep voor de optical natuurlijk goed op. Wat je ook besluit in te bouwen, de uitstraling is nooit in het geding.

De knoppen zien er ook netjes uit, en hebben de ledjes ingebakken. De aan/uit knop verlicht blauw in gebruik, de reset-knop functioneert als hdd-activity led, en knippert licht rood wanneer er activiteit is.

Iets onder de knoppen vinden we de audio aansluitingen, en de 2 USB 3.0 poorten. Ook hier is de hoge kwaliteit van de afwerking goed zichtbaar.

Nog iets verder naar beneden zien we de mooie voetjes van de Q11, alle elementen om een mooie pc te kunnen tonen in je huiskamer of kantoor zijn dus aanwezig.

Aan de beide zijkanten zien we een rooster aan de voorzijde van de behuizing. Via deze wegen trekt de 140mm ventilator verse lucht naar binnen. Ook aan de onderzijde zit aan beide kanten een rooster.

Aan de bovenkant zit net achter de optical bay ook een klein roostertje, die als passieve outtake functioneert.

Zo komen we bij de achterkant. Ook hier kan je de mooie afwerking van het aluminium zien. We zien hier ook dat er 2 sloten zitten voor bijvoorbeeld grafische kaarten, en we zien dat de voeding straks via een bracket in de behuizing geplaatst zal worden. De roosters aan de achterzijde werken net als het rooster boven als passieve uitlaten voor de lucht die langs de voorkant naar binnen wordt gezogen.

Beide zijpanelen zitten met 8 kleine schroeven (per stuk) vast aan het frame. Het kan weinig kwaad, maar het neemt natuurlijk even iets langer in beslag dan een gemiddeld (m)ATX zijpaneel met 2 duimschroeven. De panelen zijn licht maar voelen heel stevig, valt niets over te klagen. Eenmaal binnen zien we een relatief open ruimte, met 3 metalen brackets. Aan de bovenkant zien we waar straks de optical drive komt te zitten. Aan de rechterkant zien we de 140mm ventilator, welke je eenvoudig uit de case kan schuiven en net als 3.5” drives met rubberen dempers in de behuizing plaatst. Aan de onderkant zien we het HDD bracket, waar wij straks 2x 3.5” en 2x 2.5” drives kunnen plaatsen. Ook de zwart gekleurde kabels mogen er natuurlijk wezen.

Je krijgt een korte visuele handleiding op A4 papier, welke meer dan voldoende is om deze relatief eenvoudige behuizing goed te kunnen bouwen. Verder vind je in de verpakking een USB 3.0-> USB 2.0 aansluiting, mocht jouw moederbord geen USB3.0 pin hebben, je krijgt een ouderwetse speaker, voldoende schroeven voor alle inbouw opties, rubberen dempers voor het plaatsen van 3.5” drives, en het Lian Li logo krijg je er los bij in het geval dat je liever een geheel zwarte uitstraling houdt. Dat je 1 tie-wrap krijgt is leuk, maar ik kan je nu vast vertellen dat je er wel meer wilt gebruiken. Al dat mooie materiaal, uitstekende afwerking, mooie extras zoals de USB 3.0->2.0 pin, maar toch maar 1 tie-wrappie?

Inbouwen

Om te beginnen met de build plaatsen we eerst de optical drive. Beide zijpanelen moeten er af om het bracket voor de optical drive te verwijderen (16 schroeven). Vervolgens haal je het bracket er uit met 4 schroeven (oftewel 20 schroeven om de optical drive te kunnen plaatsen), en dan zetten we de optical vast in het bracket met nogmaals 4 schroeven. Tool-free installatie is dus geen sprake van, en het is misschien wat onhandiger als je heel veel aan je pc knutselt, maar de keuze voor veel schroeven maakt het geheel wel lekker stevig, en het is ook nog altijd heel eenvoudig om te doen.

Het inbouwen van het moederbord verloopt ook soepel. Het hoeft natuurlijk niet, maar als je het handig vindt kan je het moederbord eerst op het zijpaneel plaatsen alvorens je het paneel terug zet. Zo maken ze het ons wel heel makkelijk.

Eenmaal terug in de behuizing begint het een beetje vorm te krijgen, maar komt ook het gevoel al op dat het straks wel eens gezellig kan gaan worden met alle kabels.

Het bracket voor de harde schijven komt er wat eenvoudiger uit. 2 duimschroeven en hij is er uit. Je ziet direct de kleine schroefgaten voor 2.5” drives, en de “schuif-gaten” voor de met rubber gedempte 3.5” drives.

Lian Li geeft aan dat je de 2.5” drives onder het bracket moet plaatsen, en dan blijft er ruimte over voor 2x 3.5” drives aan de bovenzijde. In deze build maak ik gebruik van een niet-standaard 2.5” drive, deze WD Scorio Blue is namelijk meer dan 1cm hoog, terwijl de meeste 2.5” drives 7.5 of 9mm zijn (SSDs zijn zelden meer dan 7.5mm). Deze extra-hoge 2.5” drive als deze paste echter niet onder het bracket, dus was ik genoodzaakt deze aan de bovenzijde te plaatsen. Om het geheel er wat netter uit te doen zien maar besloten de SSD dan ook maar aan de bovenzijde te plaatsen. Maar nogmaals, niets weerhoudt je om 4 drives eenvoudig aan het bracket te plaatsen zolang de 2.5” drives maar de standaard hoogtes van 7.5 of 9mm zijn.

Met de drives in het bracket plaatsen we deze terug de behuizing in en zijn we weer een stapje verder. Enkel het aansluiten van de kabels en het plaatsen van de voeding te gaan. Gezien de voeding direct boven het moederbord komt is het nu een goed moment om alle kabels netjes aan te sluiten. Gezien het een mooie open ruimte is is dit prima te doen.

Dan resteert enkel de voeding. Je kan de voeding kabels allemaal aansluiten voordat de voeding zelf de case in gaat, dus dit gaat allemaal nog eenvoudig.

Vervolgens schuiven we de voeding rustig de behuizing in, en dan begint het wat krapper te worden. Zorg uiteraard dat er geen kabels in de processorfan zitten.

Eenvoudig bouwen dus, maar we hebben het belangrijkste werk nog te gaan:

Kabelmanagement

Nadat je de voeding plaatst wordt het al wat krapper in de PC-Q11, althans direct rondom de voeding. Je moet tijdens het plaatsen zorgen dat niets in de weg zit van de processorkoeler, al is dat eenvoudiger dan het misschien lijkt. De volgende stappen zijn het wegwerken van overbodige kabels, en te zorgen dat de airflow niet wordt verhinderd door willekeurige kabels die in je systeem worden gebruikt.

Mijn eerste gedachte was dat het wel even werk zou zijn, maar toen ik eenmaal zo ver was viel het eigenlijk erg mee. Direct naast de optical drive zit namelijk best wat ruimte, en er zit ruimte tussen de zijkant van de optical drive en het zijpaneel, waar je de kabels eenvoudig kan laten lopen (op de foto boven in). Ook direct naast de ventilator kunnen kabels eenvoudig en zonder risicos lopen, en hetzelfde geldt voor direct onder de ventilator, direct naast de SSD.

Zoals je kan zien is het resultaat eigenlijk best goed te noemen, en dit resultaat was in slechts enkele minuten gerealiseerd. Het lijkt dus wel krap, maar in de praktijk is het kabelmanagement snel voor elkaar zelfs met een niet modulaire voeding (wat natuurlijk wel een logische keuze is voor een <300W systeem)

Koeling

In een behuizing waar de voeding direct boven de processorkoeler zit lopen de temperaturen soms hoger op. In de PC-Q27 kon ik bijvoorbeeld niet anders concluderen dat high-end systemen die veel werk te verduren krijgen niet verstandig zouden zijn. De build in de PC-Q11 is gebaseerd op een G3220, ook niet een groot heethoofd, maar wel een processor waar ik resultaten van heb ik andere cases. Zo waren die temperaturen in idle met de stock koeler op minimale toeren over het algemeen rond de 30 graden, echter was de idle temperatuur in de PC-Q11 rond de 35 graden C, toch een stukje hoger.

Wanneer ik de PC-Q11 aan het werk zet met Prime (Max Heat) lopen de temperaturen op naar net boven de 60 graden (62 en 63 op de cores), waar de stock koeler in een SST ML05B rond de 55 graden kwam.

Het grote voordeel ten opzichte van de PC-Q27 zit volgens mij in de roosters aan beide zijkanten, aan de voorzijde van de zijpanelen. Hier kan de stock 140mm ventilator prima frisse lucht happen. De resultaten brengen echter wel enige twijfel op of de prestaties gaan voldoen voor een echte high-end processor in combinatie met een grafische kaart die net binnen de behuizing zal passen. Echter voor een beetje processor zonder grafische kaart, of met een relatief eenvoudig model, zal je in de praktijk met ‘iets hogere’ resultaten geen problemen mogen verwachten. Als je voor een vlotte i5 wil gaan bijvoorbeeld, kies dan gewoon een degelijke HTPC koeler er bij, dan zit je zeker safe.

Geluidsproductie

Om de kwaliteit van de reviews te verbeteren heb ik mijzelf onlangs verwend met een geluidsmeter: de Voltcraft SL-100. Ik ben er nog niet helemaal uit op welke wijze ik verschillende producten ga testen of met elkaar ga vergelijken, maar ik wilde hem voor deze review uiteraard graag aan het werk zetten.

De SL-100 is in staat geluiden te meten vanaf 30dBA, om een idee te geven: Als een PC minder dan 30dBA produceert is hij gewoon praktisch onhoorbaar. Misschien dat een systeem met 30dBA op 1 meter afstand gemeten (iets wat best wat sites doen) net te horen is als je er met je oor 10cm van af gaat zitten, maar dat is muggenziften.

Totdat een degelijke methode is opgesteld wil ik toch alvast wat resultaten met jullie delen. Allereerst is de test-omgeving zodanig opgebouwd dat de omgeving onder de 30dBA zit, de geluidsmeter geeft in elk geval geen resultaat weer in de omgeving van het test-systeem. Omdat de kans aanwezig is dat iemand de PC-Q11 boven op een bureau wil gebruiken heb ik besloten hem op een afstand van 20cm te testen vanaf de voorkant van de case, met de geluidsmeter direct op de voorkant gericht. Deze processorkoeling (op min. Settings) en voeding zijn normaliter in een open constructie zo goed als niet te horen, dus het geluid wat er waar te nemen zal zijn zal voornamelijk van de stock ventilator komen.

Met de processorkoeler op de laagste setting, en de VS350 voeding uiteraard in de halve slaapstand (Verbruik zit in idle tussen de 30-35W), was de geluidsproductie 36 dBA. Dit is een hele respectabele score voor deze setup, en een mooi complimentje voor de stock ventilator. In een praktisch waarschijnlijke situatie, waar de behuizing bijvoorbeeld 50cm van je af staat op een bureau, of wanneer hij onder je bureau staat, zal je in een echt stille omgeving net wel kunnen horen dat hij aan staat, maar zal hij zeker niet als hinderlijk worden ervaren. Hij is echt lekker stil te noemen, maar geheel geluidloos is hij niet. Dat laatste zal een aanpassing van de ventilator vereisen, maar enkel de meest kritische oren zullen daar noodzaak toe zien.

Ben jij iemand met zo’n zeer kritisch oor, neem dan een kijkje hier bij TechPowerUp: http://www.techpowerup.com/articles/other/137 maar ik zag zelf geen reden om de aanpassing hier te maken, zeker gezien de koeling hier meer een punt is dan de geluidsproductie.

Stoffilters

De constructie van de PC-Q11 is een relatief geventileerde case, met een enkele intake ventilator om een lichte overdruk te creëren. Deze intake ventilator heeft een mooi filters er voor zitten. Normaliter zou dit moeten voorkomen dat stof via de ventilatieroosters de behuizing in komt.

De ventilator is dan wel mooi gefilterd, maar het schoonmaken van de ventilator vereist wel dat de case open moet. Eerst de 8 schroefjes van 1 zijpaneel er af, vervolgens schuif je de ventilator uit de behuizing. Je schuift de ventilator omdat deze met rubberen voetjes de case in gaat om vibraties te voorkomen. Vervolgens zit het filter echter weer op de ventilator geschroefd, dus moet je deze ook even los halen om hem goed schoon te maken. Heel vervelend is het niet, en het zal een liefhebber van deze case niet tegen houden hem te kopen, maar je moet gewoon af en toe een paar minuutjes vrij maken om hem schoon te maken.

Wel fijn vind ik dat de bovenkant grotendeels gesloten is, enkel een klein roostertje aan de achterzijde loopt het risico dat er stof van boven in valt. Als je net als ik echter daar wat kabels verstopt, hoef je weinig anders te doen dan tijdens je stofzuig ronde even de stofzuiger langs de bovenkant te halen.

"Hey.. hey papa! .. Wat ben jij aan het doen??"

Prijs en alternatieve opties

Voor ca 85 euro haal je de PC-Q11 in huis. Zeker niet de duurste ITX behuizing, maar voor dat bedrag of minder heb je toch een flinke keus aan behuizingen. Dat je voor de helft een behuizing hebt die hetzelfde kwijt kan zal niet als een verrassing komen. Ook als koelprestaties een belangrijk punt zijn heeft de PC-Q11 het zwaar met enkele van zijn goedkopere concurrenten.

Maar bij de PC-Q11 draait het natuurlijk om de uitstraling. Mooie materialen, geborsteld aluminium, en ook een belangrijk element van deze behuizing: de mogelijkheid om een optical drive te hebben zonder dat het iets af doet aan de uitstraling. Een mooie geborstelde aluminium behuizing is nog wel te doen voor 50 a 60 euro, en de PC-Q11 lijkt het dan toch echt te moeten hebben van de afwerking van de optical drive. Nu is dat op zich geen schande, want als een optical een vereiste is, en je wil geen vieze plastic drive in het zicht, dan is je keuze zeer beperkt. Niet alleen dat, maar het kunnen plaatsen van een standaard 5.25” externe drive en ATX voeding kan in sommige gevallen een flinke kostenbesparing opleveren. Slim-line bluray drives zijn bijvoorbeeld een stuk duurder, slim-line slot loading bluray drives kosten meer dan de hele behuizing kost, en SFX voedingen kosten ook meer dan ATX varianten.

Zoek je directe concurrenten kom je bijvoorbeeld al snel bij de onlangs gereviewde SilverStone SG08-Lite, die welliswaar betere koelmogelijkheden heeft, maar wel een duurdere slim-line drive vereist en minder HDDs dan de PC-Q11 kwijt kan (ook is hij dieper, waar de PC-Q11 weer hoger is). Of je komt uit bij de echte kleine kastjes, zoals bijvoorbeeld van Streamcom, maar dan kan je een high-end processor of grafische kaart geheel vergeten. De PC-Q11 mag dan wel een ITX behuizing zijn, maar het is natuurlijk meer dan enkel een HTPC behuizing.

Op individuele elementen kan je stellen dat de PC-Q11 flinke concurrentie heeft, maar wanneer het geheel samen komt zijn er weinig echt vergelijkbare opties. Zodra je eisen een combinatie zijn van beperkte afmetingen, bepaalde inbouwopties, en het behouden van een strakke uitstraling in combinatie met een optische drive zal je vermoedelijk net als ik vooral benieuwd zijn of deze behuizing de moeite waard is. En gelukkig is de PC-Q11 gewoon een heel mooi beestje dat ook voor zijn prijs niet te duur te noemen is.

Lian Li heeft een flinke selectie cases in de PC-Q range, allemaal cases die zich op 1 of andere manier net even onderscheiden van de anderen. De één heeft wat meer inbouw opties, de ander heeft een leuke feature zoals een led-ventilator of een handsvat (of is een Trein…). De PC-Q11 is in die serie een mooie balans van voldoende inbouw opties, een strakke en degelijke aluminium vertoning zonder fratsen, en de aluminium afwerking van de optische drive cover. Dat laatste lijkt zo’n klein dingetje, maar het maakt een wereld van verschil in de uitstraling.

Het voelt alsof ik aan dat eenvoudige klepje een overdreven grote waarde hecht, maar het heeft mij flink aan het denken gezet waarom het niet in meer cases te vinden is. Optische drives zullen op termijn vast verdwijnen, met een flink aantal nieuwe behuizingen waar het plaatsen er van al niet meer mogelijk is, maar voorlopig is de realiteit dat de meeste mensen nog altijd een optische drive in hun build willen ‘voor het geval dat’. Ook voor liefhebbers van een zilveren kleur hebben hier een groot voordeel bij, want een zilver-aluminium of witte optische drive is tegenwoordig bijna niet meer te vinden. Je kan dus kiezen voor een PC-Q11A en dan zonder zorgen een zwarte optische drive kopen.

Het klepje maakt de PC-Q11 echter niet direct de perfecte case wanneer een optische drive een wens is. De behuizing heeft maar één aspect welke je in je achterhoofd moet houden, en dat is de koeling. De Q11 doet het dan wel een stuk beter dan de Q27, en zal prima in staat zijn een beetje i5 te beheersen, maar een combinatie van een stevige processor –en- een high-end grafische kaart (wat technisch wel past) zal naar alle waarschijnlijkheid tot te hoge temperaturen leiden. De processor zit direct tegen de voeding dus zal altijd iets minder koelen dan in een meer open case, en het deel waar de grafische kaart zit staat praktisch geheel afgesloten van de airflow en dat is ook niet optimaal.

Enkel een beetje degelijke processor zal geen probleem vormen, maar voor overclocken is dit niet de behuizing. Als een grafische kaart een vereiste is zou ik mij afvragen of je met een zuinige mid-end als de nieuwe nvidia 750 (Ti) af kan (kan je ook prima op gamen, maar is vooral lekker zuinig en niet te warm) af kan, want zonder echte airflow in het gpu gedeelte zal een high end AMD zich niet lekker thuis voelen. Of kopers van deze case sowieso een game-systeem er van zullen maken betwijfel ik overigens, deze case lijkt zich meer te richting op een luxe huiskamer of kantoor build, en daar gaat de koeling wel ruim voldoende voor zijn, en is het gewoon een hele mooie behuizing voor.

Los van dat punt is er eigenlijk niets te klagen over de PC-Q11. De behuizing is prettig om te bouwen, is voorzien van een stoffilter, koelt voldoende voor de meer waarschijnlijke target-systemen, is vrij stil, heeft ruimte voor een ATX voeding, 5.25” externe drive en 4 HDDs, en ziet er gewoon heel erg goed uit. Hij is strak, relatief onopvallend, maar wanneer je er naar kijkt ziet het er zeker als een luxe product uit. De materialen en de afwerking zijn gewoon helemaal top, en al met al is de Lian Li PC-Q11 een prima aanrader.

Nog enkele hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/BvPiQODRHzL7p9G8lh5l2Ogb/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/4k7GIw4nrBU1QHIAqnMqGwk3/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/0z98lxIVZJpK1ez4xZn0ur1F/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/aXymmfcPR9rZp9m3paGQmYkY/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Lian Li PC-Q11B?

Mooie uitgebreide review!

1 obscuur vraagje: is de 5.25" bay ook te gebruiken zonder het klepje? Ik heb namelijk 1 van deze:
http://www.icydock.com/goods.php?id=114 , een 4x2.5" SATA bay in 5.25" behuizing. Dan is zo'n klepje nogal onhandig (en mogelijk blokkeert ie zelfs deels de drivebays).
Howdy,

Het lijkt geen probleem te zijn, het klepje lijkt exact gelijk aan een optical (als ik een andere optical er even recht voor hou). Verder weerhoud niets je natuurlijk om dat klepje, die niet aan de buiten-behuizing vast zit, er af te halen.

Maar is het niet verstandiger om gewoon een vergelijkbare Lian Li te pakken die dat klepje niet heeft? Zijn er volgens mij zat.

En uiteraard dank voor je reactie!
zouden de 2,5'' drives onder op de mount passen en de 3,5'' er dan nog boven op of zou dat niet passen met de sata power? Nette review :)
Dat is exact wat past, en ook de normale setup. Het is dat die WD schijf die je daar ziet absurd dik is met >1cm, waar een normale 2.5" drive 7.5 of 9mm is. Die passen er onder, deze dikke drive niet. Maar normaliter kan je dus inderdaad eenvoudig 4 HDDs kwijt (2x 2.5, 2x 3.5) -en- een optical drive. Of je kan in die optical eventueel nog 2 SSDs/HDDs hangen als je zou willen.
Lees net dat je een review v.d maand hebt, gefeliciteerd!!!!
Ik zie het inderdaad, leuk hoor :D Nu maar hopen op mooie nominaties voor Mei? :D Vind het een leuk initiatief en hoewel ik 'prijzen' niet relevant vind vind ik het wel leuk dat er op deze manier wat aandacht is voor al het werk dat de talloze tweakers in reviews stoppen.
Even een oude review uit de sloot, maar toch. Zou het eventueel misschien mogelijk zijn een mATX moederbord in deze kast te bouwen. Of is dat absoluut onmogelijk?
Zeker een oudje :D

Volgens mij zou een smal micro ATX moederbord 'in theorie' binnen het frame moeten passen, maar dan zou je de binnekant flink moeten uithollen (lees: dremellll). Ik zou het iig niet aanraden :D
Thanks, dan gaan we er niet aan beginnen.