AMD Athlon 5350 Boxed Review

dirtbag007 10 mei 2014, laatste update op 10 mei 2014, 2.993 views

AMD Athlon 5350 Boxed

Pluspunten

• Zeer goede grafische prestaties voor zijn prijs.
  • Vrij lage warmteproductie.
  • Laag stroomverbruik.

Minpunten

• Vrij lage CPU prestaties
  • Twijfelachtige linux support op dit moment (was niet in staat dit uitvoerig te testen buiten dat X server de kabini's nog niet standaard herkent op mint).

Ik heb mij 2 weken terug de AMD Athlon 5350 gekocht. Dit met de bedoeling er uiteindelijk een custom laptop mee te bouwen. Ik heb mijn AMD A10 6800K nu al bijna een jaar in gebruik, en ben daarmee super tevreden. De Athlon 5350 trok me wel vanwege het enorm lage stroomverbruik voor een apu gecombineerd met de lage prijs. Ik heb de APU daarom aangeschaft en ben gaan kijken welke games dit ding fatsoenlijk kon draaien.

Ik heb eerst geprobeerd linux mint erop te zetten. Deze herkende de APU niet en wou daardoor niet de X server starten (dus waarschijnlijk moet je van via de terminal handmatig de drivers installeren). Hier heb ik weinig ervaring mee en heb toen ook besloten maar voor windows te gaan. Ik heb windows 7 erop gezet, en nadat alles erop stond qua drivers ben ik games gaan testen.

Een van de eerste was Forged Alliance Forever. Tot mijn verbazing trok deze APU een 4v4 op seton's gewoon prima. Op verzoek van een aantal mensen heb ik een match opgenomen om te laten zien dat de FPS vrij hoog blijft gedurende de hele match.

Na die game getest te hebben, heb ik ook kerbal space program met een flink aantal graphics en gameplay mods en een vanilla skyrim install getest. Beide verliepen vlekkeloos.

Tijdens Skyrim merkte ik erg goed dat shaders, AA en texture filtering de performance enorm deden be´nvloeden. Toen ik die settings zo laag mogelijk had gezet haalde ik consistent een FPS van 40 (wat voor mijzelf voldoende is) op 1080p resolutie.

Aan de GPU kant van zaken vind ik de prestaties verbazingwekkend. Echter, bij de CPU merk ik flinke limitaties op een aantal vlakken, die een aantal mensen hinderlijk gaan vinden. Ik merkte het al bij kerbal space program opstarten, wat met 22 mods pakweg 7 minuten duurt op de Athlon 5350 (op mijn AMD A10 6800K duurt het max 2 minuten met dezelfde mods). Ook merk ik duidelijk dat bij compressen en uitpakken van bestanden de Athlon langzamer is dan de A10 6800K en mijn intel i7 sandy bridge van mijn laptop.

De hitte productie vind ik laag, maar gezien de TDP van de APU is dat ook wel te verwachten. De stock koeler doet het koelwerk prima, ook bij max belasting , zonder veel geluid. Ik merk ten hoogste een zacht gezoem. Ik heb de warmteproductie maar 4 sterren gegeven in plaats van 5 omdat de warmteproductie lager kan met dit TDP.

De featureset en overklokbaarheid van deze APU heb ik niet getest. Vandaar op die vlakken geen mening.

De stabiliteit van de APU vind ik goed. Ik heb geen enkele keer gehad dat hij uitviel, te warm werd of dergelijke. Dus op dat vlak presteert deze beter dan mijn A10 6800K. Om dit te voorkomen op mijn A10 moest ik hem vast limiteren op 90% van zijn max capaciteit. Dat hoeft bij deze niet.

De prijs voor de Athlon heb ik alleen maar lof voor. Voor 100 euro een mobo + APU, dat vind ik nogal klasse. Het is veel bang for your bucks als je al tevreden bent dat het ding vrij nieuwe games met goeie FPS kan draaien op lage graphics instellingen.

De prestaties op GPU vlak vind ik uitstekend. De CPU prestaties merk ik toch wel limitaties, en vanwege dat een goede beoordeling in plaats van uitstekend.

In het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop na deze 2 weken te hebben gebruikt. Voor mensen die op hoge resolutie met maximale settings games willen draaien is deze APU een no-go. Maar voor mensen met een krap budget, die niet per se hun games op maximale settings willen draaien is deze APU wat mij betreft een goede aanrader.

Heb jij ook een AMD Athlon 5350 Boxed?

Reviews door de redactie

Leuke review! Leuk ook om dat filmpje van FA te zien en dat dat dus nog redelijk lekker loopt. Zeker aangezien die game vrij cpu intensief is.

Dat de cpu vrij lage prestaties heeft vind ik wel een beetje kort door de bocht. Uiteraard is de cpu langzamer dan de A10 6800K aangezien die 2x zo hoog geklokt is. Als je deze cpu daarentegen vergelijkt met de J1900 (bay-trail) van intel zie je dat deze cpu best wel goed presteert, zelfs in verhouding met intel. Daar komt natuurlijk bij dat die A10 6800K ook nog eens een 4x hogere TDP heeft (al zegt dat niet gelijk wat over het echte verschil in stroomverbruik)

Als laatste over Linux Mint:
Mint 16 is gebaseerd op Ubuntu 13.10 en voor zover ik weet werkt ubuntu 14.04 wel out of the box met deze cpu's. Daarnaast zijn deze cpu's net uit en kan ik me voorstellen dat nog niet alles vlekkeloos werkt... Daarentegen is het niet heel ingewikkeld om de closed source drivers van AMD via de commandline te installeren als je een beetje verstand hebt van linux.
Persoonlijk vind ik de CPU prestaties voor wat ik vraag van een ding van deze prijs "good enough". Dus vandaar dat ik het ding ook niet zwaar afreken erop. Ik heb zelf de J1900 van intel niet gebruikt, dus kan dus alleen maar vergelijken met mijn eigen ervaringen, wat zich limiteert tot de Intel i5 2500K, mijn intel i7 (exact typenummer weet ik niet uit mijn hoofd) en mijn a10 6800k. Dus wat je punt daar over de CPU prestaties heb je 100% gelijk.

Qua linux, dat toont duidelijk aan dat ik niet super bekend ben met linux, dus dat punt win je ook gelijk van mij ;)

Ik voeg graag zo'n filmpje toe, vooral omdat een filmpje vaak meer kan vertellen dan 1000 woorden ;) En wat voor de een een redelijke FPS is, is voor de andere misschien onacceptabel. Ik ben op dat vlak erg snel tevreden (30-35 FPS op een game als ARMA 3 of war thunder ben ik al gauw tevreden mee. Ik ken mensen die minimaal 60 willen).
Hoeveel fps haalde je bij war thunder en op welke settings?
Medium, stabiel 50 FPS. (resolutie op 1080p)

/edit: dropt alleen naar beneden als ik een bomber met rockets kapot maak (denk dat het te maken heeft met explosie effecten)

[Reactie gewijzigd door dirtbag007 op 10 mei 2014 16:35]

Ik merk een flinke performance impact bij ground forces. Op lage settings trek ik gemiddeld 20-25FPS. Nogal heftige impact als je het mij vraagt ;)
Ik ben hier niet zo in thuis maar waarvoor kan je deze pross het beste voor gebruiken?
Normaal gebruik, muziek maken, HTPC of gamen?
Alles behalve high end gamingwerk en zware rekentaken. Je kan best vrij nieuwe games erop draaien, maar je moet dan genoegen nemen met medium tot lage settings.

Plaatje van skyrim op dit bakje. Dat is zowat het maximum dat dit ding lust.
Het is dan niet een gigantische investering en wat je op jaarbasis al aan energie aan het besparen bent. Ik merk op dat ik meer mijn "gamepc" opstart dan mijn (trage) laptop, dat aan mij geschonken is (voor 100euro, 2 jaar terug).

Ik vond dit vandaag en ik ga er over nadenken:
Bf3 erop! lekker! Die had ik nog niet gezien!

Ikzelf merk wel dat multitasken tussen een game en een zware applicatie (lees: sony vegas bijvoorbeeld) gewoon niet goed werkt. Maarja, daar betaal je dan ook meer voor bij een i5 of i7 met dedicated gfx kaart.

Ik heb een oud wijnkistje omgetoverd tot laptopcase, en heb van mijn oude samsung het scherm af geplukt. Als het goed is heb ik binnen zeer korte tijd mijn eigen custom laptopje ;)
Zojuist deze game op het bakje getest: https://www.youtube.com/watch?v=5cLpwbhTaFU

Op laagste settings (maar 1080p) res trekt hij stabiel een FPS van 25 (mager dus). Merk wel dat de FPS enorm beter is bij 1600x900 (40 stabiel).

Dus denk dat op dit punt wel beetje de limieten liggen.
Valt FL Studio ook onder zwaar rekenwerk. ik bedoel wordt dit dan niet verdeelt over de Quadcores?
Ik heb FL Studio niet erop getest. Videobewerking werkt prima op het bakje. Het is alleen stukken langzamer dan op duurdere electronica. Ik denk dat FL Studio ook wel erop moet draaien.
Ik vond dit op de site van image-line. Het probleem hiermee is dat het heel erg afhankelijk is van hoeveel patterns je naast elkaar gebruikt in FL studio. 100 % zeker weten ga je niet denk ik.

FL Studio system requirements:

2Ghz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64 (or later) compatible CPU with full SSE2 support. The faster your CPU and more cores it has the more you will be able to do simultaneously. Download and test the demo!

32 or 64 Bit versions of Windows 8, Windows 7, Vista, XP (with service pack 3)

(or) Intel Mac with Boot Camp / Windows.
Running XP (with service pack 3), Vista or Windows 7 (in 32 or 64 Bit)

(or) Intel Mac with OS X 10.8 for the FL Studio Mac OS X BETA (Crossover Wrapped)

1 Gb or more RAM recommended

1 Gb free disk space

Soundcard with DirectSound drivers. ASIO/ASIO2 compatible required for audio recording (FL Studio installs with generic ASIO4ALL drivers)
Hoe klinkt de koeler? Geheel geruisloos van dichtbij of hoor je hem toch nog wel een beetje?
Je hoort hem nog wel een beetje, vooral met de warme temperaturen van de afgelopen dagen (huiskamer temperatuur 26C op hoogtepunt). Het is niet hinderlijk echter :) Eerder een zacht gezoem op de achtergrond.
Een vraag waar ik nergens een goed (bevestigend danwel ontkrachttend) antwoord op kan vinden.

Werkt HDMI-CEC?

Ik wil namelijk een vergelijk baar systeem bouwen dat vooral XMBC gaat draaien. Echter volgens de wiki van XMBC ondersteunen de meeste GPU's geen CEC:

4.4 XBMC Devices
HDMI ports on computers (onboard or via GPU) do not have the CEC feature, but can use a CEC adapter such as this one from Pulse-Eight: (knip)
Some recent Intel motherboards come with a new HTPC header, to connect Pulse-Eight's internal HDMI CEC adapter: (knip)
Voor de mensen die niet weten wat HDMI-CEC is een korte uitleg:
Tweeweg communicatie tussen verschillende apparaten over de HDMI cabel. Praktijk voorbeeld. Met de afstandbedining van de TV op de play knop drukken. Het signaal woord door de IR onvanger van de tv opgepikt en via de HDMI kabel naar (nu nog de raspberry) XBMC gestuurd en de film wordt afgespeeld. Omgekeerd kan ook, vanaf XMBC via HDMI-cec de TV uitzetten.

Ik weet dat er super goede android apps zijn om XMBC te besturen. En voor 35 euro koop je ook een verloop stekker die het HDMI-cec signaal doorzet naar USB. Maar dat zijn een beetje dooddoeners. Volgens de HDMI 1.4 spec behoort het gewoon te werken. Echter lees ik vooral over het door de fabrikanten compleet weg laten van een aansluiting op de betreffende pin 13. En vervolgens wel adverteren met HDMI 1.4 ... :(

[Reactie gewijzigd door grolle op 21 mei 2014 23:48]

Ik zelf kan dit niet testen helaas. Zit hier nog met een oude TV die uit hetzelfde tijdperk stamt als de Nintendo 64 die eraan ligt ;)
Ik heb contact opgenomen met AMD en ASRock, HDMI-CEC wordt niet ondersteund ... Jammer ...
Mooie review, ik zit eraan te denken om deze CPU aan te schaffen voor mijn nieuwe HTPC. Ik zie dat jij een geheugen kit heb van Crucial en nu ben ik zelf niet zo'n fan van dat merk, maar werkt dit geheugen nou zeer goed i.c.m. het moederbord die jij gebruikt (die staat namelijk ook in mijn wenslijst). Geen BSOD's, crashes of memtest errors o.i.d. Als je dit zou kunnen aangeven of wellicht kan testen dat zou geweldig zijn.
Ik heb geen BSOD's en crashes e.d. gehad. In tegenstelling tot mijn AMD A10 6800K waarbij dit wel vaker voorkwam (ook met ASRock mobo, maar dan van FM2 socket).

Ik ga binnenkort linux erop gooien dat vanaf een samsung 840 SSD gaat draaien met ubuntu (per advies van iemand anders die hier reageerde). Wil je dat ik dat even snel doe en doortest?

Windows 7 64bits SP1 gaf 0 problemen tot nu toe.
Het gaat mij echt om de stabiliteit met Windows (W8.1) en de combinatie tussen het moederbord met de geheugen modules. Aangezien ik hetzelfde setje wil gaat halen. Verder geen haperingen met HD films/BD films?
Nope. Alleen multitasken (web browser + skype + zware game) gaat ie mopperen. Oftewel flink haperen.

Windows 8.1 vermijd ik nog altijd op dit moment. Zit prima met windows 7. En die draait lekker erop.
Super bedankt voor je reactie en de moeite voor het controleren. Ik denk dat ik hier ook voor ga kiezen en door jouw review wordt de keuze makkelijker.