TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset Review

zeroday 6 mei 2014, laatste update op 6 mei 2014, 8.319 views

TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset

Pluspunten

• Goed verpakt, maar nog niet echt een WAUW gevoel.
  • Plastic over het product tegen krassen van de verpakking
  • Stabiele netwerkverbinding.
  • Bijna een 40% meer datadoorvoer t.o.v. de Netgear xav5004 welke ik daarvoor gebruikte (in dezelfde configuratie)
  • Wordt warm maar niet heet

Minpunten

• Software is minimalistisch en kan zeer zeker een opfrisbeurt gebruiken. Verwacht hier niet teveel van (ja kan zelf hier en daar een 'crash' verwachten.
  • Te weinig te tweaken door de sotware
  • Geen nummering op de Gigabit poorten

Beheerbaarheid Score: 2
NB. Het geteste product TL-PA6030KIT is me ter beschikking gesteld door TP-Link Nederland
en er is me gevraagd een eerlijk review te schrijven.

Waarom deze test?
Ik ben al tijden op zoek naar een 600Mbps Powerline als vervanger voor mijn netgear XAV5004
deze voldeed in mijn oude appartement uitstekend over een zeer lange afstand, maar komt kwalitatief tekort in mijn nieuwbouw woning waarin ik minder kwaliteit over de lijn krijg dan in het appartement).

99 euro aanschaf voor een Powerline KIT vond ik persoonlijk iets te duur, gezien het feit dat ik nog nergens een informatief genoeg review had kunnen vinden.

Derhalve deze test met de TP-Link TL-PA6030KIT welke met 3 jaar garantie verkocht wordt.

Deze goede simpele 600Mbps Powerline KIT van TP-Link, geeft waar voor zijn geld ondanks de softwarematige tekortkomingen.

De hardware is een Atheros QCA7450 welke weer onder Qualcom valt. (en vroeger was het de Intellon chipset). Gezien deze historie en het gebruik van deze chipset door vele fabrikanten geeft een wat groter acceptatie veld.

De verpakking is simpel, minimalistisch en informatief maar houd niet over.
Ondanks het feit dat elke fabrikant / leverancier een handleiding in de eigen taal moet meeleveren is alles uitgeperst. Jammer, maar gezien mijn eigen ervaring heeft dit alles met kosten te maken.

Gedurende de test krijg continue een stabiele Powerline verbinding van ongeveer 285Mbps (welke vele malen hoger moet kunnen, maar in deze nieuwbouw woning met 3 fases krijg ik het niet voor elkaar om echt hoog te gaan (ook niet als ik de 2 powerline adapters naast elkaar hang) .. Ik heb nog op de planning staan om de meterkast anders in te richten om zo een beter signaal te krijgen.

Maar goed, de test tussen de oude en nieuwe hardware is gelijk. De 600Mbps versie van TP-Link is hier in huis nu de vervanger voor de Netgear xav5004 500Mbps powerline

Na een paar jaar met een 500Mbps Netgear te hebben gewerkt (uitermate tevreden) was het zoeken naar een geschikte opvolger. Deze TL-PA6030 KIT welke ik testte doet wat er gedaan moet worden.

Waar ik krap aan 4MB/s haal met de Netgear haal ik in dezelfde configuratie met de TP-Link een mooie 7.5 tot 8MB/s dus dat is een verbetering, maar zeer zeker nog niet de maximaal geadverteerde snelheid, .

Gezien het feit dat het merendeel van de HomeAV plugjes die overal aangeboden worden op dezelfde chipset zijn gebaseerd (er zijn eigenlijk maar 2 chipsets te vinden: Qualcom/Atheros en DS2/Marvell), kun je veelal je keuze laten vallen op de beste prijs en/of support & software, want de basis mbt snelheid zal niet veel per fabrikant verschillen.

Helaas is nergens terug te vinden of de TL-PA6030 gebruik maakt of kan maken van de aarde draad, een functionaliteit welke zeer zeker plus punten zou hebben gegeven. Wellicht zit dat in een 'advanced' functie? maar die heb ik niet kunnen vinden.

De applicatie is zeer zeker niet voldoende. Gebaseerd op de development tool van Qualcom is er weinig instelbaar en begrijpelijk in te stellen voor een leek. De QoS (Quality of Service) is simpel gehouden maar nergens is de uitleg van de geavanceerde instellingen te vinden. Jammer en een gemiste kans. Ik zou hier TP-Link dan ook willen adviseren om meer tijd en geld in de softwar te steken om zo te kunnen concurreren met bijv. een Netgear.
Tijdens het testen crashte de applicatie verschillende keren.

De encryptie was makkelijk en simpel in te stellen. Gebruik hiervoor de knop op de adapter. In de software is het lastiger omdat je dan de 2 plugs bij de hand moet hebben.

Om af te sluiten:
ik was zoekende naar een 600Mbps voor een lange tijd. 99 euro zonder een goede test vond ik teveel. De prijs van TP-Link is gemiddeld genomen 20 euro minder dan enkele van zijn concurrenten. En voor dat geld mag je best tevreden zijn.

• Freecom SilverStore NAS
  • HP Pavilion Notebook
  • Linksys EA4500
  • Linksys Gigabit switches (verschillende uitvoeringen)
  • Verbatim PowerBay

Heb jij ook een TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset?

Ja dat kan.
Zolang ze elkaar maar kunnen blijven zien via het stroomnetwerk (gebruik van zelfde fase).

NB: ik heb uiteindelijk wel een probleem met het setje gekregen, alleen weet ik niet of het nu ligt in mijn netwerkpoort van het notebook of de plugs: mijn netwerk werd 'onderwater, dus niet zichtbaar' op random times voor een aantal seconden gereset / uitgezet waardoor streams uitvielen ..

Nu draai ik wireless (snellere verbinding ook nog) en nergens last van ..
Moeten ze op dezelfde fase staan om überhaupt te werken of werken ze langzamer als ze op verschillende fase staan?
in mijn testen bleek dat ze op dezelfde fase aangesloten moesten zijn.
Ik had in ieder geval niet op alle punten een bereik met elkaar.

maar dat kan per huis verschillen, in sommige gevallen heb je er 3 en in sommige gevallen heb je er 1 . .
(en ik heb er 3 in mijn nieuwbouw huis).

op dit moment gebruik ik de powerlines niet meer omdat ik er problemen me heb geconstateerd in mijn omgeving.
Waar ben je tegenaan gelopen dan? Ik vind het eigenlijk niet best klinken dat je een product niet meer gebruikt omdat je problemen hebt geconstateerd.
Waar ik tegenaan liep was dat als ik vanaf een netwerk share een videostream opende (gewoon een MKV / TV serie) in VLC dat ik dan om de haverklap de verbinding met de stream verloor. (maar dan wel erg random) soms ene uur niet, soms gewoon 10 keer in een uur.

Enerzijds een stall (pauze moment)
Anderzijds dat VLC er met een error in de netwerkpath er mee kapte.

Na wat onderzoek en getest heb ik voor mezelf geconcludeerd dat er een hele korte netwerk onderbreking is die nergens aangegeven wordt.
Je ziet het niet op de LEds van de powerline, je ziet het niet in je kabel verbinding, je ziet het niet onder Windows bij je netwerk icoon.

Kabels vervangen, herconfiguratie van de powerline etc. het hielp niets

Het kan hier dan om 2 dingen gaan in mijn omgeving;
En hier zit een grijs gebied: of het is mijn omgevings probleem of het is de powerproblee:

Ik had een netgear metzelfde notebook in een ander huis: geen probleem
ik heb deze in een ander huis en met dezelfde notebook:een probleem
De netgear proberen met het nb in het nieuwe huis: niet geprobeerd

Dus of er is een appliance in mijn huis die een storing veroorzaakt op de lijn waar de gebruikte powerline niet tegen kan of de powerline veroorzaakt een probleem.

Aangezien de snelheidswinst tussen Wireless en Powerline in mijn huidige omgeving te verwaarlozen is, zit ik nu op Wireless (dit komt ook omdat mijn LAN verbinding verbazingwekkend in het notebook op 100Mbit werkt ipv de eerder door mij gedachte Gigabit. Dus hoger dan 10MB/s kom ik toch nooit

[Reactie gewijzigd door zeroday op 3 april 2015 09:06]

Ik heb de gok genomen en vier van die dingen gekocht. Ze werken prima over drie verschillende groepen in mijn nieuwbouwhuis.

Misschien toevallig dezelfde fase.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Nog een minpunt is dat de meegeleverde kabels slechts cat5 zijn.
De eerste chinees die CAT6 meeleverd moet ik nog tegenkomen. Daarnaast echte Gigabit snelheden kom je toch niet tegen. Dus je minpunt is terecht maar daar zou ik niet te zwaar aan tillen (want niemand levert te ze mee)
Kun je nog 1 box aansluiten zodat je op 2 plekken in het huis van powerline gebruik kunt maken?
Kan je bij deze nu ook 2 utp kabels er in prikken en 2 anderen eruit? dat mis ik in de review.

Ik heb nu kabel, maar straks VDSL. Maar daarop zijn de tv en internetsignalen gescheiden. Dus of ik moet 2 kabels trekken (1x internet utp, 1x tv utp), of ik moet met dit homeplug setje dus beide kunnen inprikken en doorsturen.

Kan dit?
Geen idee, wat je wil is een soort van vlan gescheiden doorsturen.